Det är verkligen intressant att läsa dina inlägg och jag känner mig faktiskt lite lättad nu då så många gör sitt yttersta för att korna ska må så bra som möjligt. Sen är det klart att jag inte kan få hela bilden klar i huvet utan att ha sett fler exempel irl.
Tyckte det var så mkt. som skillde sig från hästhållningen och kohållningen. Sen är det ju två helt olika djurslag som flera redan påpekat, det är ju ingen snack om den saken. Självklart blir det skillnader, en häst mjölkar man ju inte gärna
. Men det är dethär andra som är svårare att ta på, nämligen sättet man ser på sina kor respektive hästar. Men det är nog som du säger att man gör sit yttersta för att korna ska må bra. Och jag håller med om kalvförlamning, självklart ska man inte rulla tummarna i ett sådant läge, utan det är att aggera snabbt som attan. Samma sak vid juverinflammation.
Men det var snarare i mer tveksamma fall. (Om vi nu ska jämföra hästar och kor.) Fall då man inte riktigt är säker på vad som är felet med kon, då avvaktar man i högre grad än med hästar (självklart finns det undantag). Med en häst börjas det göra en massa åtgärder på en gång, vissa kanske inte alltid så genomtänkta. Gör man detta hos en ko? Jag har lite svårt att se det framför mig. Med kor känns det som att de TÅL att avvaktas med i högre grad (inte i akuta fall), medan hästar (de flesta) är vana och avlade på ett sådant sätt att man inte kan vänta även med mindre skador/åkommor.
Vi kanske är dåliga på att sålla bort de dåliga hästindividerna. Vi kämpar kanske mot oss själva? Med kor så vad tanken (iaf. där jag jobbade dådå) att "varför kämpa med en ko med massa problem?" Nu kom jag in på dethär med beteendet, ett känsligt ämne, men intressant. i kovärden sållas dessa individer bort. I hästvärden kan man tom. få för sig att avla på dessa.