Skämmer vi bort hästarna?

Sv: Skämmer vi bort hästarna?

Vad är det för behandlingsrestriktioner som måste följas som inte gynnar djuren?
Vi har Krav o certifieringsorgan och jag har fått den uppfattningen att djuret alltid går före behandlingsregler.

Nu kan jag inte säga detta på rak arm, men det finns vissa antibiotika om jag inte missminner mig som ej får användas. Vilket kan bli ett problem vid olika bakterieangrepp vid mastiter.

Kicki :laugh:

Det är verkligen intressant att läsa dina inlägg och jag känner mig faktiskt lite lättad nu då så många gör sitt yttersta för att korna ska må så bra som möjligt. Sen är det klart att jag inte kan få hela bilden klar i huvet utan att ha sett fler exempel irl.
Tyckte det var så mkt. som skillde sig från hästhållningen och kohållningen. Sen är det ju två helt olika djurslag som flera redan påpekat, det är ju ingen snack om den saken. Självklart blir det skillnader, en häst mjölkar man ju inte gärna ;). Men det är dethär andra som är svårare att ta på, nämligen sättet man ser på sina kor respektive hästar. Men det är nog som du säger att man gör sit yttersta för att korna ska må bra. Och jag håller med om kalvförlamning, självklart ska man inte rulla tummarna i ett sådant läge, utan det är att aggera snabbt som attan. Samma sak vid juverinflammation.

Men det var snarare i mer tveksamma fall. (Om vi nu ska jämföra hästar och kor.) Fall då man inte riktigt är säker på vad som är felet med kon, då avvaktar man i högre grad än med hästar (självklart finns det undantag). Med en häst börjas det göra en massa åtgärder på en gång, vissa kanske inte alltid så genomtänkta. Gör man detta hos en ko? Jag har lite svårt att se det framför mig. Med kor känns det som att de TÅL att avvaktas med i högre grad (inte i akuta fall), medan hästar (de flesta) är vana och avlade på ett sådant sätt att man inte kan vänta även med mindre skador/åkommor.

Vi kanske är dåliga på att sålla bort de dåliga hästindividerna. Vi kämpar kanske mot oss själva? Med kor så vad tanken (iaf. där jag jobbade dådå) att "varför kämpa med en ko med massa problem?" Nu kom jag in på dethär med beteendet, ett känsligt ämne, men intressant. i kovärden sållas dessa individer bort. I hästvärden kan man tom. få för sig att avla på dessa.

Varför så aggressiv?
Jag uttryckte mig nog slarvigt och ber om ursäkt.

Jag är väl medveten om att det tar tid att sköta ett lantbruk och klart att man ska ha betalt för det, har aldrig påstått ngt annat.

Det var snarare en reflektion som vi har gjort efter att ha flyttat ut från staden till landsbygden. Det är på ngt sätt det synliga arbetet och resultatet av det som räknas och det som bönder helt rätt tar betalt för även om det är åt ngn man känner. Men sedan kan de ringa tillbaka till grannkompisen som ex är jurist och ställa en juridikfråga om ngt de råkat ut för och då bli förvånade över att det kostar pengar. Då räknas inte tiden som juristen lägger ner på att svara dem.

Men det kanske bara är här där jag bor och helt utanför tråden ursäkta.

Om jag var "agressiv" så hade jag inte satt ut :laugh: efter Kicki. Däremot blev jag lite störd på det vis som du skrivit inlägget. Jag kan bara tolka det du skrivit och reagera utefter det. Men det är ingen fara att du uttryckte dig lite slarvigt, det händer oss alla ibland! ;)

#Ursprungligen postat av Forest Autumn
Det var snarare en reflektion som vi har gjort efter att ha flyttat ut från staden till landsbygden. Det är på ngt sätt det synliga arbetet och resultatet av det som räknas och det som bönder helt rätt tar betalt för även om det är åt ngn man känner. Men sedan kan de ringa tillbaka till grannkompisen som ex är jurist och ställa en juridikfråga om ngt de råkat ut för och då bli förvånade över att det kostar pengar. Då räknas inte tiden som juristen lägger ner på att svara dem#

Har tydligen missat detta inlägget som du skrev! Och det är något som du generellt tillskriver bönder som yrkesgrupp!? :crazy: Är inte det fördomsfullt anser du!? Du tror inte att det, precis som med andra männisdkor och yrkesgrupper, är individbetonat!? Skulle detta vara ok att skriva om det gällde en folkgrupp eller en religionstillhörighet!? Knappas, men när det gäller bönder som helhet så är det tydligen ok! :(

Kicki :(

Det är verkligen intressant att läsa dina inlägg och jag känner mig faktiskt lite lättad nu då så många gör sitt yttersta för att korna ska må så bra som möjligt. Sen är det klart att jag inte kan få hela bilden klar i huvet utan att ha sett fler exempel irl.
Tyckte det var så mkt. som skillde sig från hästhållningen och kohållningen. Sen är det ju två helt olika djurslag som flera redan påpekat, det är ju ingen snack om den saken. Självklart blir det skillnader, en häst mjölkar man ju inte gärna ;). Men det är dethär andra som är svårare att ta på, nämligen sättet man ser på sina kor respektive hästar. Men det är nog som du säger att man gör sit yttersta för att korna ska må bra. Och jag håller med om kalvförlamning, självklart ska man inte rulla tummarna i ett sådant läge, utan det är att aggera snabbt som attan. Samma sak vid juverinflammation.

Men det var snarare i mer tveksamma fall. (Om vi nu ska jämföra hästar och kor.) Fall då man inte riktigt är säker på vad som är felet med kon, då avvaktar man i högre grad än med hästar (självklart finns det undantag). Med en häst börjas det göra en massa åtgärder på en gång, vissa kanske inte alltid så genomtänkta. Gör man detta hos en ko? Jag har lite svårt att se det framför mig. Med kor känns det som att de TÅL att avvaktas med i högre grad (inte i akuta fall), medan hästar (de flesta) är vana och avlade på ett sådant sätt att man inte kan vänta även med mindre skador/åkommor.

Vi kanske är dåliga på att sålla bort de dåliga hästindividerna. Vi kämpar kanske mot oss själva? Med kor så vad tanken (iaf. där jag jobbade dådå) att "varför kämpa med en ko med massa problem?" Nu kom jag in på dethär med beteendet, ett känsligt ämne, men intressant. i kovärden sållas dessa individer bort. I hästvärden kan man tom. få för sig att avla på dessa.

Ja men det var ju roligt att jag kunde ge dig inblick och belysa litegrann. :laugh:

Hurvida man avvaktar beror ju lite på hur det yttrar sig. Om en ko haltar lite så kastar man sig ju inte omedelbums på telefonen, först kollar man t.ex. efter klövsulesår och ev. kör fotbad. Utan att slå mig för bröstet alltför mycket så är det ju så att vi måste ju vara hyfsat pålästa med baskunnande för att det ska funka. Allt måste ju inte tas om hand av vet. det som är viktigt är att ha ett såpass kunnande att man kan ta det avgörandet. Vi ställs ju inför sjukdommsfasll av olika grad i betydligt högre utsträckning än en hästägare, vilket gör att kunskapsbanken på så vis är bredare. Och det gör att vi på mångt och mycket kan ställa diagnos själva och även vidta vissa åtgärder inom rimliga gränser.

Ha ha, klart du ska slå dig på bröstet! Du är ju kobonde :D.

Kanske är det så helt enkelt. Att som kobonde vet man mer om olika sjukdommar hos ko, vad man ska göra och vet man inte riktigt vad det är för fel på kon så ringer man vet. men då säger denna att avvakta, därför att vet. egentligen inte kan göra så mkt. mer än det som bonden redan har gjort.

Lite Ot: Jag imponeras verkligen av kor! De tål så mkt. och är så klocka! Jag fattar inte vad dethär "dum som en ko" kommer ifrån.

Inga mediciner är direkt förbjudna, men det är alltid dubbel karens (= tid efter medicinering som mjölken inte får skickas till mejeriet) för kravmjölk. Vilket i praktiken gör att man drar sig för att använda viss antibiotika. Vi får inte heller "behandla" i förebyggande syfte, tex. avmaska alla djur i en grupp, utan bara de som har symptom.

Har inte läst hela tråden, men det jag har läst är ju till stor del skitsnack. Så typiskt hästägare som ju vet allt att döma ut en yrkeskår som bönderna.

Att slakta en ko som är sjuk kostar i de flesta fall mer än att få kossan frisk. Köttet kasseras, man måste ersätta kon i verksamheten och får betala för att "nödslakt" och kassering. Pareskor, mastiter, klövspalt mm är alla sjukdomar som behandlas i flera omgångar innan man ev ger upp. Däremot slaktas en del djur för besättningens bästa, t ex om de drabbats av en viss typ av bakterier vid mastit där de utgör en kronisk smittrisk. Inget att spara på förstås.

Behandlade kor får varken lämna mjölk eller gå på normalslakt. Att skicka en ko med "flera stora sår" till slakt föranleder direkt en kassering av köttet = mkt oekonomiskt. Inom lantbruket finns flera hälsoprogram och man satsar mkt mer profylaktiskt än vad som ens kan föreställas i ett litet häststall.

Filosofin är att undvika sjukdom (må hända av ekonomiska skäl och inte av känslomässiga) istället för att, som på hästsidan, behandla in absurdum där skada redan uppstått.

Mjölkkor har inte en medellivslängd på 2 år... Och de veterinärer som menar att det är lättare att slakta en mjölkko när hon blir sjuk kommer inte att bli gamla inom branchen...

Jag tycker inte man kan jämföra två olika djur när man inte skapar känslomässiga band med båda.
För er (säger er eftersom jag är veg) är kossan bara mat, något ni utnyttjar för att ni ska må bra, hästen därimot, är en vän, en tävlingskamrat, någon som tröstar osv. Och visst gör man allt för att rädda sin vän?
Dessutom så är ju hästar oftast väldigt mycket dyrare än kor.

Wow. Du har visserligen redan fått dom svar du "förtjänat" men det här var ju ett oerhört ignorant och okunnigt inlägg!
Jag hoppas innerligt att du inte läst hela tråden och sett vad ex. Invinciblestables skrivit. Gör det nu isåfall.

Tyvärr kan jag tycka att många vegetarianer har valt att sätta sig på höga hästar, och säga "ni som äter kött bla bla". Det är jättretråkigt och kommer bara skapa fler motsättningar mellan köttproducenter och personer som har valt bort kött. (Jag väljer själv bort kött som inte är från "min" gård pga miljöskäl, så jag är låtsas-veg. själv.)

Tillsist kan jag säga att veterinären var ute och kollade på den halta stuten Frasse idag, och vi är lite rädda att det är en spricka i något ben han lyckats dra på sig. Men nu ska han få boxvila i två veckor och hoppas han blir bättre av det! Om det skulle visa sig att han inte blir bättre kommer jag bli otroligt ledsen, och han är inte ens en av mina favoriter.

Du får gärna fortsätta inbilla dig att du inte har din häst för din egen skull, men säg inte att ko-bönderna inte älskar sina djur!

Vi har så många djur så vet. är alltid ute hos oss ett par ggr. i veckan, både akuta besök och inplanerade. Veterinärerna hos oss (och på många andra ställen) sköter avhorningar av kalvar, kollar om kor och kvigor är dräktiga, tar prover på juver (misstänkta förändringar i mjölken). Då är det så lätt att be dem titta på den här kalven med svullet ben eller vad det nu kan vara.

Det känns som att vi har ett nära samarbete med "våra" veterinärer, man kan alltid fråga om råd, och ingen har någonsin sagt på telefon avvakta eller slakta.

Senast ändrad av en moderator:

Har inte läst hela tråden, men det jag har läst är ju till stor del skitsnack. Så typiskt hästägare som ju vet allt att döma ut en yrkeskår som bönderna. Mitt tips till dig: läs hela tråden. Jag dömmer absolut inte alla bönder!

Att slakta en ko som är sjuk kostar i de flesta fall mer än att få kossan frisk. Köttet kasseras, man måste ersätta kon i verksamheten och får betala för att "nödslakt" och kassering. Vad kostar detta? Pareskor, mastiter, klövspalt mm är alla sjukdomar som behandlas i flera omgångar innan man ev ger upp. Däremot slaktas en del djur för besättningens bästa, t ex om de drabbats av en viss typ av bakterier vid mastit där de utgör en kronisk smittrisk. Inget att spara på förstås. Det är ju det jag menar! Men även i andra fall då smittorisken inte är orsaken.

Behandlade kor får varken lämna mjölk eller gå på normalslakt. Att skicka en ko med "flera stora sår" till slakt föranleder direkt en kassering av köttet = mkt oekonomiskt.Men det kostar ju oxå att bara ha en ko. det är försäkringen, fodret och arbetet. Inom lantbruket finns flera hälsoprogram och man satsar mkt mer profylaktiskt än vad som ens kan föreställas i ett litet häststall. Men det tycker jag är bra.

Filosofin är att undvika sjukdom (må hända av ekonomiska skäl och inte av känslomässiga) istället för att, som på hästsidan, behandla in absurdum där skada redan uppstått. Men det är ju precis det här jag talar om!

Mjölkkor har inte en medellivslängd på 2 år... Och de veterinärer som menar att det är lättare att slakta en mjölkko när hon blir sjuk kommer inte att bli gamla inom branchen...

Har för mig att medellivslängden är samma som för kor och hästar, nämligen 7-8 år. Se röda texten.

280 mjölkkor + ungdjur. Kravanslutna.

Det var en del :D! Vad anses förresten som en liten besättning och en stor? Finns det de som har runt tusen mjölkkor?

Besättningarna blir ju större hela tiden. 1000 kor finns väl inte i Sverige vad jag vet, men 600 kor har jag hört. Då var det flera bönder som byggde ihop.

Numera går i allafall hälften av Sveriges kor lösa i sk. lösdrifter, då är det lättare att bygga för (och sköta!) många kor, än om de (korna) ska stå uppbundna vid ett foderbord.

Jag har faktiskt inte sett dig nämna den betydligt högre graden av profylaktiskt arbete inom mjölknäringen kontra hobbyhästhållning någonstans?

Vad du menar när du skriver "men det är ju det jag menar" känns lite oklart för mig. Om jag t ex skriver att kor avlivas av smittskyddsskäl så skriver du "Det är ju det jag menar! Men även i andra fall då smittorisken inte är orsaken." - så lägger du till åsikter som jag inte alls har uttryckt.

Du verkar inte särskilt insatt?

Nej, därför att vad gäller profylaktiskt är jag inte insatt i kossornas värd. Så det vill egentligen inte gå in närmare på. Men däremot som jag även uppfattade ditt första inlägg var att man ser mer till besättningen i stort och inte till individen alltid. Sedan att det finns ekonomiska aspekter till hur mkt. och vad man ska göra när kon blir sjuk.

"Däremot slaktas en del djur för besättningens bästa, t ex om de drabbats av en viss typ av bakterier vid mastit där de utgör en kronisk smittrisk. Inget att spara på förstås."

Jag trodde att det var din åsikt, men jag kanske misstolkade?

Jag kan mkt. mindre om kossor än om tex. hästar, så det är bra att du är kritisk till det jag skriver. Men många gånger känns det som att det jag EGENTLIGEN vill få fram går om intet.

Annars vill jag gärna fortsätta disskutionen för jag vill gärna lära mig mer om kor, verkligen :)! Men just nu känns det mest lite virrigt, denna tråd.

Hur funkar dethär med robortar?

Vad kostar en sådan att köpa och hålla i drift?

Förresten! Det kanske är dags att flytta tråden, då detta inte alls egentligen handlar om bortskämda hästar (som egentligen var grundtanken) utan nästan bara om kor?

Roboten sköter mjölkningen så man slipper använda manuell arbetskraft för att sätta fast mjölkorganet (slangarna) på kons juver.
Kon går in i ett litet robotbås (frivilligt, eftersom de får kraftfoder när de går in). Roboten har en rörlig arm som tvättar spenarna och sätter fast sugkopparna. Vanligtvis har man en eller två robotar, kanske tre, som sköter en hel besättning. Roboten är igång dygnet runt, vilket ger lantbrukaren en större frihet eftersom man slipper gå upp i ottan för att mjölka manuellt.
Sök på t.ex. DeLaval eller Lely, så hittar du en massa information.

Har för mig att en robot kostar runt miljonen, men jag orkar inte kolla hur pass rätt jag har.

Wapnö i Halland tror jag har 1200 kor. Men det är nog inte bara en ägare till den gården.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur hanterar man egentligen när hela ens liv börjar ställas på kant ? Livet började bli allt mer likt kaos i samband med att min pappa...
Svar
2
· Visningar
1 084
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka