Skämmer vi bort hästarna?

Sv: Skämmer vi bort hästarna?

Medelåldern har INTE sjunkit utan ligger på ca 16 - 17 år för halvblod beroende på kön.

....

För övrigt är det rena dumheterna att en mjölkbonde inte skulle bry sig om sina kor! Nog 17 hade min morfar ut veterinären om det var ngt som var fel på hans kor, jag har assisterat vid flertalet tillfällen när det behövts. :bow:

Din morfar hade säkert ut veterinären, det tror jag på. Men alla resonerar ju tydligen inte så. Är detta vanligt eller inte? Det är ju väldigt svårt att veta då det inte finns någon statistik bakom. Men jag tror absolut att man vill sina kor väl. Men man avvaktar i högre grad på att se om det går över av sig själv och gör det inte det DÅ ringer man veterinären. En del böndar tar säkert ut vet. vid akuta fall, men min uppfattning är att det är undantag och inte som på häst då många tar ut vet. vid minsta lilla åkomma.

Då bör du inte skriva så här tycker jag..... " Efter att ha jobbat med kor under en tid så finns det verkligen stora skillnader på hur man ser på korna och på hästarna. Om en ko blir sjuk då slaktas den. Det finns ingen anledning att kämpa för livet i onödan, det finns andra kor. De kan ha hur mkt. sår som helst och man rengör bara det lite, inga större ingrepp. Ringer man veterinären så säger denna att man ska avvakta, blir det värre så är slakt att föredra.

Det en ko kan få kan den själv läka ut, medan en liknande skada hos en häst kan ge livshotande tillstånd!

Hur många tar sitt hästs liv utan att först ha kämpat som tusan för att den ska bli frisk?"

Likadant skrev du med att man i högre grad avvaktar med att ta ut vet. till kor än hästar, hur kan man skriva så då man bara har en gård som referens!? Finns säkert en hästägare där ute åxå som avvaktar in i det längsta med att ta ut vet. på samma vis som personen som du var anställd hos, tror du inte!? Så att utefter detta ställa det mot varandra känns ju helt galet.

Här skriver du som om det är vedertagen praxis i stället för att hänvisa till den aktuella gård som du arbetat på!

För isf. finns det säkert någon där ute som tar sin hästs liv utan att ha kämpat för den eller hur!? Därför blir det ju en otrolig obalans i det du skriver tycker jag.

Och skriver man som du gör här i tråden så måste man vara beredd på att få starka reaktioner, i synnerhet från någon som mig. Är ju verksam mjölkbonde med 85 kor i kall lösdrift och c:a 130 kalvar och ungdjur. Har ju förutom vår gård som referens, ett otal gårdar som vänner och bekanta äger, där jag har hyfsad insyn på skötsel och hantering.

Kicki :laugh:

Jag skulle ha skrivit såhär från början:

Efter att ha jobbat med kor På en gård under en tid så fanns det verkligen stora skillnader på hur man ser på korna och på hästarna. Om en ko blev sjuk då slaktades den. Det finns ingen anledning att kämpa för livet i onödan, det finns andra kor, var tanken. De kan ha hur mkt. sår som helst och man rengör bara det lite, inga större ingrepp. Ringer man veterinären så säger denna att man ska avvakta, blir det värre så är slakt att föredra. Detta är nästan ordagrant sagt från bonden själv.

Det en ko kan få kan den själv läka ut, medan en liknande skada hos en häst kan ge livshotande tillstånd!

Hur många tar sitt hästs liv utan att först ha kämpat som tusan för att den ska bli frisk? På gott och ont. självklart sak man göra allt för att sitt djur blir friskt, men frågan är om den har ett drägligt liv under tiden och verkligen kommer att bli riktigt frisk."

Det som är i tjock text har jag ändrat på och såhär skulle jag kanske hellre skrivit från början.

Så nu hoppas jag att jag varit tydlig och att det tydligt framgår att det är på DEN gården och mina reflektioner. Jag trodde faktiskt att detta var mer vanligt än vad som framgår i denna tråd.

De är olika djurslag, och fungerar olika.

Numren är namn för mig också, typ "usch, vad grinig 1473 är att mjölka, men det är ju 439:ans dotter så hon har väl att brås på....." kan det låta.

Det är möjligt att det skiljer sig från gård till gård. Men du menar alltså att det är ovanligt att man väntar och ser innan man gör vidare åtgärder på kor? Jag fick uppfattningen om att så inte var fallet. Det var hos en ekologisk bonde jag jobbade hos så det skiljer sig kanske där oxå?

Kor är ju tåligare vad gäller skador än hästar, det vet du ju redan eftersom du jobbar med kor. Det intressanta är ju att de dåliga individerna sållas bort. Man har helt enkelt inte råd eller viljan att ha kvar dem (av det jag har sett och hört). Jag tycker själv att det är bra att man då väljer att avlida kon om den lider. I hästfall så kan det gå oerhört långt innan man väljer att ta bort den. Detta pga. att man är blödig som människa och har ett större ego än att man faktiskt inser att nu kan jag inte göra mer. Eller har den här hästen, hunden, katten osv verkligen ett värdigt liv? Ska man behöva ha djuret på smärtstillande mm, mm för att den ska leva? Eller ska den bli hur tunn som helst, vart går gränsen?

Jag är emot djurplågeri, vilket de flesta säkert är. Men i många fall är det svårt att dra gränsen på vad som är aceptabelt eller inte.

På gott och ont har man inte kon för sitt egna nöjets skull, utan den ska klara av att mjölka ett visst antal liter varje dag, den får inte heller bli alltför sjuk. Det smartaste är ju att ta bort kon då. Men skulle jag klara det? Det vet jag inte, men som mjölkbonde måste man ju vara realistisk och objektiv och inte fästa sig alltför mkt. i själva individen. Inte så mkt. att man gör FÖR MYCKET för att de ska bli lönsamt att ha kon kvar.

Jag tror att detta inte bara gäller på den gården jag jobbade på utan på en hel del andra gårdar oxå. Sen att det är olika kan ju hända, men det finns nog en gemesam nämnare i många gårdar. Eller?

Tycker du fortfarande att det bara är svammel eller kan det ligga någonting bakom mina observationer?

Ja jag anser att det är ovanligt att man gör så! Sedan beror det ju på vad det gäller, ibland så avvaktar man ju, något som man även gör med andra djur. Så det är ju inget specifikt för nötkreatur.

Är man eko-bonde så finns det ju vissa behandlingsrestrektioner som måste följas. Och p.g.a. detta så anser jag inte att det alla gånger gynnar djuren.

Personligen så har jag inget problem med att jag fäster mig väldigt mycket vid mina djur, vissa mer och andra mindre. Man kan trots det vara realist, gäller även mina hästar, hunden o.s.v. Jag gråter lika mycket i dag som för 22 år sedan över t.ex. en kalv som dör och jag inte lyckas förhindra det. Är rätt känslosam som person, men det hindrar inte att jag kan ta fram bultpistolen om så krävs och göra det som måste göras. Inget hindrar att jag gråter samtidigt.

Den gemensamma nämnaren är ju att driften ska vara lönsam, vi ska ju leva på detta trots allt. Men det innebär inte att man inte gör sitt yttersta för djuret, även det är ju gagnande för ekonomin om man helt skulle bortse från den känslomässiga biten.

Jag skulle ha skrivit såhär från början:

Efter att ha jobbat med kor På en gård under en tid så fanns det verkligen stora skillnader på hur man ser på korna och på hästarna. Om en ko blev sjuk då slaktades den. Det finns ingen anledning att kämpa för livet i onödan, det finns andra kor, var tanken. De kan ha hur mkt. sår som helst och man rengör bara det lite, inga större ingrepp. Ringer man veterinären så säger denna att man ska avvakta, blir det värre så är slakt att föredra. Detta är nästan ordagrant sagt från bonden själv.

Hur många tar sitt hästs liv utan att först ha kämpat som tusan för att den ska bli frisk? På gott och ont. självklart sak man göra allt för att sitt djur blir friskt, men frågan är om den har ett drägligt liv under tiden och verkligen kommer att bli riktigt frisk."

Det som är i tjock text har jag ändrat på och såhär skulle jag kanske hellre skrivit från början.

Så nu hoppas jag att jag varit tydlig och att det tydligt framgår att det är på DEN gården och mina reflektioner. Jag trodde faktiskt att detta var mer vanligt än vad som framgår i denna tråd.

Ja med den utgångspunkten så hade det ju belyst på ett annat vis! Om du får möjlighet att jobba på en annan gård så ta den. Annars är du välkommen hit till Umeå och se hur vi har det.:laugh:

. Men man avvaktar i högre grad på att se om det går över av sig själv och gör det inte det DÅ ringer man veterinären. En del böndar tar säkert ut vet. vid akuta fall, men min uppfattning är att det är undantag och inte som på häst då många tar ut vet. vid minsta lilla åkomma.

Där har du ju helt fel enligt mig. Man kontaktar vet. direkt då ett djur blir sjukt, det är inget undantag. Undantagen är de som inte gör det, men de har ju å andra sidan inget lönsamt företag att driva inom några år.

Har man en kalvförlamning så står man ju inte och avvaktar, vad är vitsen med det? Det går ju inte över av sig själv. På samma vis med mastit, vari ligger vitsen i att vänta? För att det skall bli så stor bakterietillväxt som möjligt? Vi är ju inte helt okunniga själva heller utan är ju hyfsat snabba på att bedömma läget. Och inget blir bättre av att vänta med att ringa, sedan så kanske det inte är så oerhört akut att vet. måste släppa allt för händerna och komma rusandes på timmen.

Jag ska erkänna att jag kan inget om kor. Men jag förstår att man investerar en hel del i dem. Men går det att jämföra med utbildningen av ex en dressyrhäst? Eller för att bara ta en "vanlig" häst som min som jag ändå har lagt ner massor av tid på. Tid är ju också pengar, fast kanske inte för en kobonde?
Jag har trots allt lite svårt att tro det. men jag kan ha fel.

Ja du har väldigt fel! Självklart är tid pengar för oss åxå, varför skulle det inte vara det, det känns som ett märkligt antagande!? Vi lever ju faktiskt på detta, skulle vi då gå och jobba helt gratis!? Vem gör det kan man ju undra?

Vi föder ju upp rekryteringen själva, vad tror du det kostar fram tills dess att kvigan kalvar in. Den skall ju skötas och den skall äta, och äta bra foder åxå. Foder som växer på åkrar som vi tillbringar massor med tid på för att få fram så bra foder som möjligt. Avelsplanering och semin, inget som man heller får gratis. Åkrar som vi fullständigt plöjer ned pengar i för att uppnå maximal avkastning med så bra värden det någonsin går! Kostnaden för alla maskiner som behövs för att sköta dessa åkrar och djur, ja listan kan göras lång.

Du lägger ju ner tid och pengar på din häst som fritidsintresse, vi lägger ner tid och pengar på vårt levebröd! Är stor skillnad anser jag!

Numren är namn för mig också, typ "usch, vad grinig 1473 är att mjölka, men det är ju 439:ans dotter så hon har väl att brås på....." kan det låta.

:rofl: Gud vad jag känner igen det där!
På våra egna har vi alltid haft namn, det är så det har varit liksom. Och jag gör ingen skillnad, jag känner lika mycket för "Tyra" som för "532". Det är bara människor som förmodligen tycker det låter lite koncentrationsläger som bryr sig. ;)

Jag har jobbat över 10år med kor och vad jag vet så behandlas kor som har en chans att bli friska, några typ benbrott måste tyvärr slaktas direkt för att förhindra lidande. Friska kor är de mest lönsamma. Sen vet jag också skräckexempel med hästar som har alldeles för långa hovar, får felställningar av det mm.Så undantag finns för alla djurslag och djurhållare. Men jag älskar verkligen de kor jag jobbar med och visst har man sina favoriter och blir lycklig när de når en viss avkasktning precis som hoppryttare blir glada när de når över en viss gräns. Men sedan är sanningen den att lönsamheten är så pressad i dagens lantbruk att det bara finns plats för friska besättningar, så det förebyggande hälsoarbete är väldigt viktigt ute på gårdarna. Vi har diverse salvor(smörjer dem med solsalva på spenarna varje morgon hela sommaren ex.) och insektsmedel till korna så nog är de också bortskämda, får en alldeles egen foderstat uträknad en gång i månaden, avelsplan för varje individ mm. Så i många fall är kor betydligt bättre kontrollerade än hästar, gör alla här ex grovfoderanalys av hösilage/ensilage/hö på varje parti? Det gör inte jag till min två fritidshästar för de klarar sig ändå :-)

Jag tycker inte man kan jämföra två olika djur när man inte skapar känslomässiga band med båda.
För er (säger er eftersom jag är veg) är kossan bara mat, något ni utnyttjar för att ni ska må bra, hästen därimot, är en vän, en tävlingskamrat, någon som tröstar osv. Och visst gör man allt för att rädda sin vän?
Dessutom så är ju hästar oftast väldigt mycket dyrare än kor.

Ja du har väldigt fel! Självklart är tid pengar för oss åxå, varför skulle det inte vara det, det känns som ett märkligt antagande!? Vi lever ju faktiskt på detta, skulle vi då gå och jobba helt gratis!? Vem gör det kan man ju undra?

Vi föder ju upp rekryteringen själva, vad tror du det kostar fram tills dess att kvigan kalvar in. Den skall ju skötas och den skall äta, och äta bra foder åxå. Foder som växer på åkrar som vi tillbringar massor med tid på för att få fram så bra foder som möjligt. Avelsplanering och semin, inget som man heller får gratis. Åkrar som vi fullständigt plöjer ned pengar i för att uppnå maximal avkastning med så bra värden det någonsin går! Kostnaden för alla maskiner som behövs för att sköta dessa åkrar och djur, ja listan kan göras lång.

Du lägger ju ner tid och pengar på din häst som fritidsintresse, vi lägger ner tid och pengar på vårt levebröd! Är stor skillnad anser jag!

Varför så aggressiv?
Jag uttryckte mig nog slarvigt och ber om ursäkt.

Jag är väl medveten om att det tar tid att sköta ett lantbruk och klart att man ska ha betalt för det, har aldrig påstått ngt annat.

Det var snarare en reflektion som vi har gjort efter att ha flyttat ut från staden till landsbygden. Det är på ngt sätt det synliga arbetet och resultatet av det som räknas och det som bönder helt rätt tar betalt för även om det är åt ngn man känner. Men sedan kan de ringa tillbaka till grannkompisen som ex är jurist och ställa en juridikfråga om ngt de råkat ut för och då bli förvånade över att det kostar pengar. Då räknas inte tiden som juristen lägger ner på att svara dem.

Men det kanske bara är här där jag bor och helt utanför tråden ursäkta.

Jag tycker inte man kan jämföra två olika djur när man inte skapar känslomässiga band med båda.
För er (säger er eftersom jag är veg) är kossan bara mat, något ni utnyttjar för att ni ska må bra, hästen därimot, är en vän, en tävlingskamrat, någon som tröstar osv. Och visst gör man allt för att rädda sin vän?

Jag tycker du delger en väldigt negativ syn på djurens rätt till välmående.

Varför ska en ko bara klassas som mat medans en häst ska klassas som vän??

Jag vet många som brinner för sitt intresse att föda upp både kor och grisar och mår otroligt dåligt när en av deras vänner måste tas bort eftersom det alltid skapas kännslomässiga band mellan alla djur och djurmänniskor.

Du påstår dig vara veg men tydligen inte mera veg än att du inte förstår att alla djur är bara i slutändan mat för människan. Du som veg kanske borde börja fundera lite på vad vegetarianer under senare årstionent har utsatt djuren med för lidande och brist på naturlig föda.

Att leva i en värld där man påstår sig göra allt för att rädda sin vän är i klartext att orsaka den onödigt lidande.

Du har rätt när det gäller livsmedelsverkets syn på ko v.f. häst, en ko går till 90% till återvinning, en häst går90% till destruktion vilket är avsevärt både dyrare och orsakar större miljöförstöring.

Man kan ju kringgå Svensk lagstiftning och skicka sin "älskade häst" till Italien för att få fram en mera "rättvis" statestik.

Jag tycker du resonerar i klartext att du anser att djur ska ha olika rätt till männsklig human omvårdnad. Uchhh,,,,:mad:

Det var snarare en reflektion som vi har gjort efter att ha flyttat ut från staden till landsbygden. Det är på ngt sätt det synliga arbetet och resultatet av det som räknas och det som bönder helt rätt tar betalt för även om det är åt ngn man känner. Men sedan kan de ringa tillbaka till grannkompisen som ex är jurist och ställa en juridikfråga om ngt de råkat ut för och då bli förvånade över att det kostar pengar. Då räknas inte tiden som juristen lägger ner på att svara dem.

Ursäkta, nu hoppas jag att jag tolkar dig helt fel när jag tror att du påstår att detta skulle vara något unikt för BÖNDER??

Att inte ha insyn i och förståelse för vad olika tjänster egentligen kostar för vänner och bekanta spänner väl ändå över alla yrkeskategorier.

KL

Ni som påstår att bönder inte får samma känslor för sina djur som hästägare får för sina hästar antar jag aldrig ha sätt när det är dags för en gammal ko som har stått på gården i många är att gå vidare eller när en stut som har varit svag som kalv och har haft behov av xtra omvårdnad skall gå till slakt.
Om ni inte vet det så är det inte bara 2tårar som rinner ner för deras kinder, kan inte svara för alla men av dem som jag vet.

Kram

Är man eko-bonde så finns det ju vissa behandlingsrestrektioner som måste följas. Och p.g.a. detta så anser jag inte att det alla gånger gynnar djuren.

Vad är det för behandlingsrestriktioner som måste följas som inte gynnar djuren?
Vi har Krav o certifieringsorgan och jag har fått den uppfattningen att djuret alltid går före behandlingsregler.

Ta bort skygglapparna från dina ögon och inse att en häst också utnyttjas för att ni/du ska må bra.
Man utnyttjar kossan för att få mjölk o kött.
Man utnyttjar hästen för sitt eget nöjes skull.

Och en ko kan bli en lika kär vän som en häst.

Jag är inte 100% insatt, men: Jo, självklart går djurhälsan före alla behandlingsrestriktioner. Dock kan regler som t.ex. längre kanrenstid vid antibiotikabehandling leda till att vissa inte så nogräknade djurägare tyvärr drar sig lite för länge för att sätta in behandling.

Kanske bättre att låta Kicka svara, dock.

Och vad grundar du dina antaganden på här kan man undra!? Vad vet du om vilka band vi har till våra kor!? Och på vilket vis "utnyttjar" man isf. inte en häst för att man skall må bra!? Så det är ok att hålla ett djur i fångenskap och sitta på den. tävla med den, men inte äta att upp den!? Otrolig dubbelmoral anser jag!?

Ta och skaffa lite inblick i hur det fungerar hos oss bönder i stället för att sitta och generaliserar om saker du inte vet ett dyft om! Jag blir alltid lika för......ad när jag läser sånt här från personer som tycks veta hur saker och ting ligger till och framför det som en vedertagen sanning!! Fördommar är vad det är! :mad:

Och nej hästar är inte dyrare än kor, en ko värdesätts ju även med inproducerade pengar vilket är en ansenlig summa per år! En häst kan ju vara rätt dyr i inköp men drar ju inte in direkt några pengar om man ser til "vardagshästen" däremot har den ju trots det mycket utgifter.

Kicki :(

Ta bort skygglapparna från dina ögon och inse att en häst också utnyttjas för att ni/du ska må bra.
Man utnyttjar kossan för att få mjölk o kött.
Man utnyttjar hästen för sitt eget nöjes skull.

Och en ko kan bli en lika kär vän som en häst.

:bow: :bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur hanterar man egentligen när hela ens liv börjar ställas på kant ? Livet började bli allt mer likt kaos i samband med att min pappa...
Svar
2
· Visningar
1 084
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka