Skämmer vi bort hästarna?

Sv: Skämmer vi bort hästarna?

Ja, man ser sjukdomar mer som ett besättningsproblem än ett individproblem. Därmed inte sagt att inte behandlar den enskilde individen, men syftet är att undvika sjukdom. Något liknande finns inte på hästsidan, om man bortser från vaccination mot hästinfluensa som ju även det sköts olika från häst till häst, oftast utan samordning i stallet.

Titeln på din tråd är ju om vi skämmer bort hästarna. Nej, det tror jag inte. Jag tror däremot att hästägare, jämfört med lantbrukare, besitter förtvivlat mycket mindre kunskap. En sjuk häst som faktiskt borde få dö ska hållas liv i. Knappast för sin egen skull utan för hästägarens. Att "göra allt för sin vän" borde innebära att man avlivar hästen den dagen den inte längre har någon livskvalitet, mätt med hästmått.

Om jag fick en sjukdom som var förknippat med mycket smärta och ledde till att jag fick bo i badrummet resten av mitt liv för att jag inte skulle nalla ur chipsskålen i vardagsrummet så skulle jag nog hellre vara ko och hamna mellan 2 hamburgerbröd. Jag tycker inte att vi skämmer bort hästarna med för mycket vård, jag tycker att vi i många fall åsidosätter djurskyddet genom att utsätta dem för risker som borde ha kunnat undvikas (dålig sadel, dåligt foder, eftersatt hovvård, felanpassat bett, skit i sadeln osv) och inte avslutar behandlingar i tid.

Så länge hästen mår bra och endast får behandlingsbara sjukdomar har den nog däremot ett roligare liv än kossan.

Ja, man ser sjukdomar mer som ett besättningsproblem än ett individproblem. Därmed inte sagt att inte behandlar den enskilde individen, men syftet är att undvika sjukdom. Något liknande finns inte på hästsidan, om man bortser från vaccination mot hästinfluensa som ju även det sköts olika från häst till häst, oftast utan samordning i stallet.

Titeln på din tråd är ju om vi skämmer bort hästarna. Nej, det tror jag inte. Jag tror däremot att hästägare, jämfört med lantbrukare, besitter förtvivlat mycket mindre kunskap. En sjuk häst som faktiskt borde få dö ska hållas liv i. Knappast för sin egen skull utan för hästägarens. Att "göra allt för sin vän" borde innebära att man avlivar hästen den dagen den inte längre har någon livskvalitet, mätt med hästmått.

Om jag fick en sjukdom som var förknippat med mycket smärta och ledde till att jag fick bo i badrummet resten av mitt liv för att jag inte skulle nalla ur chipsskålen i vardagsrummet så skulle jag nog hellre vara ko och hamna mellan 2 hamburgerbröd. Jag tycker inte att vi skämmer bort hästarna med för mycket vård, jag tycker att vi i många fall åsidosätter djurskyddet genom att utsätta dem för risker som borde ha kunnat undvikas (dålig sadel, dåligt foder, eftersatt hovvård, felanpassat bett, skit i sadeln osv) och inte avslutar behandlingar i tid.

Så länge hästen mår bra och endast får behandlingsbara sjukdomar har den nog däremot ett roligare liv än kossan.

:bow::bow::bow: Kunde inte skrivet det bättre själv!

Jag misstänker att du är veterinär, stämmer det?

Det enda jag håller med om lite halvt är att i vissa fall känns det ändå som att man skämmer bort sin häst lite. Det är alla möjliga extratillskott och mirakelkurer, som ges till hästen i all välmening. Fast egentligen hade väl hästen knappast mått sämre om den inte fått dessa extragrejer. Så ja, egentligen vet jag inte riktigt vad innebörden i "skämma bort" betyder. En unge kan ju bli bortskämd om den får allt den pekar på. Kan en häst bli bortskämd?

Ni får ursäkra om jag låter flummig, värmen tar kål på mig.

Senast ändrad:

Just det, glömde dem! Finns väl nån mer under uppbyggnad som ska ha bort åt 1000?

Jag tycker du delger en väldigt negativ syn på djurens rätt till välmående.

Varför ska en ko bara klassas som mat medans en häst ska klassas som vän??

Jag vet många som brinner för sitt intresse att föda upp både kor och grisar och mår otroligt dåligt när en av deras vänner måste tas bort eftersom det alltid skapas kännslomässiga band mellan alla djur och djurmänniskor.

Du påstår dig vara veg men tydligen inte mera veg än att du inte förstår att alla djur är bara i slutändan mat för människan. Du som veg kanske borde börja fundera lite på vad vegetarianer under senare årstionent har utsatt djuren med för lidande och brist på naturlig föda.

Att leva i en värld där man påstår sig göra allt för att rädda sin vän är i klartext att orsaka den onödigt lidande.

Du har rätt när det gäller livsmedelsverkets syn på ko v.f. häst, en ko går till 90% till återvinning, en häst går90% till destruktion vilket är avsevärt både dyrare och orsakar större miljöförstöring.

Man kan ju kringgå Svensk lagstiftning och skicka sin "älskade häst" till Italien för att få fram en mera "rättvis" statestik.

Jag tycker du resonerar i klartext att du anser att djur ska ha olika rätt till männsklig human omvårdnad. Uchhh,,,,:mad:

Det vet jag inte, fråga de som faktiskt äter kött. Det är inte många som rider som äter hästkött, men i princip alla äter nötkött.

Yatayata, det finns självklart undantag, men jag pratar om majoriteten. Man kan inte rätta sig efter en minoritet.

Jag har aldrig sagt att jag inte vet det? Och eftersom du tycker om det här med minoriteter; Senast jag kollade var jag en människa. Som inte ser djur som mat. Så nej, alla djur är i slutändan inte "bara mat för människan"
Du tänker på militanta veganer. Och jag är medveten om att de släpper ut minkar och har sig, och jag har aldrig påstått att det är rätt eller försvarat det.

Jag har inte heller sagt något annat.

Det vill jag ha källa på. För dte tror jag inte ett dugg på.

Nej, jag anser att alla djur är lika mycket värda som människor, och därför ska behandlas lika.

Ta bort skygglapparna från dina ögon och inse att en häst också utnyttjas för att ni/du ska må bra.
Man utnyttjar kossan för att få mjölk o kött.
Man utnyttjar hästen för sitt eget nöjes skull.

Och en ko kan bli en lika kär vän som en häst.

Det är ju något hästen också tjänar på, hästar trivs bäst om det får stimulans, och jag tror nog att hästen hellre skulle bli riden än behandlad på samma sätt som kossor.

Ja, om du är vegan och inte bidrar till köttindustrin. För inte massavalar man på sina vänner så att man kan döda dom efter något år, endast för att man ska få en bättre smakupplevelse.

Och vad grundar du dina antaganden på här kan man undra!? Vad vet du om vilka band vi har till våra kor!? Och på vilket vis "utnyttjar" man isf. inte en häst för att man skall må bra!? Så det är ok att hålla ett djur i fångenskap och sitta på den. tävla med den, men inte äta att upp den!? Otrolig dubbelmoral anser jag!?

Ta och skaffa lite inblick i hur det fungerar hos oss bönder i stället för att sitta och generaliserar om saker du inte vet ett dyft om! Jag blir alltid lika för......ad när jag läser sånt här från personer som tycks veta hur saker och ting ligger till och framför det som en vedertagen sanning!! Fördommar är vad det är! :mad:

Och nej hästar är inte dyrare än kor, en ko värdesätts ju även med inproducerade pengar vilket är en ansenlig summa per år! En häst kan ju vara rätt dyr i inköp men drar ju inte in direkt några pengar om man ser til "vardagshästen" däremot har den ju trots det mycket utgifter.

Kicki :(

Jag baserar det på det faktum att ni massavlar på era djur, låter dem äta rester från sin egen art,trots att de är gräsätare, och sedan skickar dem till slakt. Ja, självklart finns dte undantag, men om man påstår sig tycka om sina djur så behandlar man dem inte så.
Hästar trivs bäst om de får stimulans, och om de fick välja skulle de nog hellre gå som ridhästar, än att bli skickade till slakt när de är typ 2år, att man ska ta deras föl när det är bara någon dag gammalt, så att man ska kunna få mjölk och allt vidrigt som pågår inom kött och mölk-industrin. Så nej, dte är ingen dubbelmoral. Att säga att man bryr sig om djuren och sedan slakta dem när de är fullt frisk är därimot hyckleri på högsta nivån.

Nej, jag har jobbat på många gårdar och sett hur saker och ting går till, jag har varit på föreläsningar om kött och mjölk-industrin. Och jag tycker att hela industrin är vidrig.

Ja, finns tävlingshästar som drar in flera miljoner, bilar osv. per år. Men jag syftade på inköp. Inte vad man får för köttet när man slaktat djuret.

Nej, jag har jobbat på många gårdar och sett hur saker och ting går till, jag har varit på föreläsningar om kött och mjölk-industrin. Och jag tycker att hela industrin är vidrig.

Har du som är född -93 jobbat på många gårdar?:D
Och vad har du jobbat med och hur många gårdar?

*KL*

Dessutom är det skillnad mellan bonde och bonde. Kollar man hos en liten bonde med ett litet antal djur, där alla djuren har namn (och inte bara nummer), och där bonden känner till djurens egenheter (typ att Rosa är väldigt förtjust i äpplen och Flora gillar att bli kliad på ett speciellt ställe osv) så hittar man inte den 'ko-hållning' som beskrivs.

Utan där är det individvård, det kämpas för varje djur osv.

Det stämmer inte!!!!!

Jag var själv nyss o skulle köpa en kalv av en anledning på ett litet ställe. Kalven 2,5 mån stod uppbunden:eek::cry:, utan strö, skitig o mager.Jag köpte de kalvar som fanns att köpa, 4 st, och tog med hem.
Tur för kalvarna att de hade namn så de mådde lite bättre.

Hästar trivs bäst om de får stimulans, och om de fick välja skulle de nog hellre gå som ridhästar, än att bli skickade till slakt när de är typ 2år, att man ska ta deras föl när det är bara någon dag gammalt, så att man ska kunna få mjölk och allt vidrigt som pågår inom kött och mölk-industrin. Så nej, dte är ingen dubbelmoral. Att säga att man bryr sig om djuren och sedan slakta dem när de är fullt frisk är därimot hyckleri på högsta nivån.

Jag förstår mig inte på sådana som dig. Som hela tiden spottar på de som skickar kossor o kalvar till slakt, menar att det är hyckleri på högsta nivån, men samtidigt använder sig av produkter från industrin för egen vinnings skull.....:grin:

Eller varifrån tror du lädret i dina träns eller din sadel kommer ifrån???:rofl:

Men och och...angående detta med att ta kalvar från sina mödrar så håller jag med dig, dock är mjölkkossorna avlade så att det finns inte möjlighet för dem att gå med kalv och samtidigt behålla sin hälsa, juverhälsan. De producerar för mycket mjölk, kalven orkar inte puppa ur, kossan blir ofta tvåspent med stor risk för mastiter som följd, utöver det så klarar som regel inte juvret, spenarna av puppning år efter år och att i det behålla spen o juverform.
Jag vet, vi har provat och det blir faktiskt inte bra, även om de mjölkkossor jag har haft i besättningen faktiskt varit riktigt, riktigt älskade kossor o goda mödrar.

Roboten sköter mjölkningen så man slipper använda manuell arbetskraft för att sätta fast mjölkorganet (slangarna) på kons juver.
Kon går in i ett litet robotbås (frivilligt, eftersom de får kraftfoder när de går in). Roboten har en rörlig arm som tvättar spenarna och sätter fast sugkopparna. Vanligtvis har man en eller två robotar, kanske tre, som sköter en hel besättning. Roboten är igång dygnet runt, vilket ger lantbrukaren en större frihet eftersom man slipper gå upp i ottan för att mjölka manuellt.
Sök på t.ex. DeLaval eller Lely, så hittar du en massa information.

Har för mig att en robot kostar runt miljonen, men jag orkar inte kolla hur pass rätt jag har.

Vi har robot, satte in den för snart 3 år sedan då vi avvecklade mjälkgropen. Vi har en De L.....val och den kostade 1,3 miljoner inkl. insättning.

Kicki :laugh:

Jag baserar det på det faktum att ni massavlar på era djur, låter dem äta rester från sin egen art,trots att de är gräsätare, och sedan skickar dem till slakt. Ja, självklart finns dte undantag, men om man påstår sig tycka om sina djur så behandlar man dem inte så.

Ja, finns tävlingshästar som drar in flera miljoner, bilar osv. per år. Men jag syftade på inköp. Inte vad man får för köttet när man slaktat djuret.

Vilket kvalificerat skitsnack! :mad: Det är totalt förbjudet i svergige att ge t.ex. benmjöl i fodret. Ta reda på fakta innan du börjar svamla en massa! Och jo, det är dubbelmoral så det stänker om det! Och sluta använda ordet NI! Vi är inte en homogen grupp som är totalt likriktade!

Och vadå "massavlar", vi bedriver inte någon nämnvär konstigare avel än vad man gör med hästar. Men man måste få en kalv varje år för att kunna bedriva mjölkprod. Hur tror du "aveln" ser ut i vilt tillstånd!? :crazy:

Vilka är det som har hållit i dessa "föreläsningar" om mjölk och köttindustrin!? Djurens Rätt!? :grin: Du rapar upp samma skit som de propagerar för på sin hemsida och som många andra veg. före dig har mässat om här på Buke i andra trådar! Vad som sker i övriga världen sker inte rakt av i sverige, men det är något som Djurens Rätt gärna vil påskina och som du och många andra sväljer med hull och hår!

Jag syftar inte heller på vad man får för köttet, utan under produktionstiden!

Och som sagt, du är född -93 och har jobbat på många gårdar....?? Vad har du för utbildning som är kvalificerad för detta vid så unga år?

Tycker att det är ett betydligt större hyckleri att säga sig bry sig om sin häst och sedan skänka bort den till hött och pött i stället för att ta sitt ansvar och avliva hästen i stället! Det finns värre saker ett djur kan drabbas av än att dö om du inte visste det!

Kicki

För inte massavalar man på sina vänner så att man kan döda dom efter något år, endast för att man ska få en bättre smakupplevelse.

Inte heller brukar man sitta på sina "vänner" ryggar och övertala dem att göra gymnastiska övningar och hoppa hinder medan man glatt skumpar runt på dem! :crazy: Inte köper man heller sina "vänner" och bestämmer var de ska bo och gör foderstater till dem iom. att man inte låter dem fixa eget käk! Man säljer inte heller sina "vänner" när man tröttnar på dem eller skänker bort dem som vänner till någon annan. Man avlar inte heller på sina "vänner" i den utsträckning som man själv önskar och väljer partner till dem efter vad man anser genetiskt lämpligt!

Så vad du gör här är enbart att du rättfärdigar din egen hästhållning och anser att du är en SÅ mycket bättre djurvän! Patetiskt anser jag!

Kicki :grin:

Nej, jag anser att alla djur är lika mycket värda som människor, och därför ska behandlas lika.

Ta dig då en titt på mitt tidigare inlägg här ovan till dig! Om djur enligt dig är lika mycket värda som människor hur kommer det sig då att du ÄGER en häst som du RIDER på!? Behandlar du andra människor på det viset!

Kicki

Jag vet inte om du vet detta, men vi lever inte på stenåldern, vet inte hur det var förr, men nu för tiden så kan även ungdomar jobba.

Ginnies: Jag är som sagt vegetarian, och jag använder inget som innehåller djur. Köper jag läder så är det oftast begagnat. Dessutom så finns det grejer i syntet. Dessutom så är läder på samma nivå som ägg och mjölk, det tas från djuret när det redan blivit dödat för köttet, man bidrar alltså inte till att djuret dör.
Usch, dte är ju helt sjukt, så otroligt fel mot djuren att avla på det sättet.
Och det där är ju tjurar som man avlar med om jag inte läser fel? En kalv som ska gå till slakt ligger liksom inte på det priset.

Invinciblestables: Vart någonstans nämde jag vilket land jag talade om? Och det är ni, jag bidrar inte till att fullt friska djur slaktas.
Jag pratar inte om mjölkproduktion, jag pratar om köttproduktion. Hur gammal är du? 11? Du läser som en elvaåring i alla fall.
Ja, djurens rätt. Och de finns många exempel från Sverige med. Massavel sker i Sverige, och du har väl inte glömt grisarna från i vintras? Dessutom så är det inte bara industrin i sig som äcklar mig, utan även det faktum att man tycker att det är värt att förstöra miljön och bidra till onödigt lidande, endast för sin egen smakupplevelse.

Och du vet väl inte vad jag gör med min häst, kanske lunkar vi bara runt i skogen. Det gör vi visserligen inte, men hon älskar livet som ridhäst. Hästar fungerar som oss när det kommer till stimulans, ligger vi inne blir vi rastlösa, det samma gäller hästar som bara står. Det är alltså värre att bara låta hästen stå, än att rida den. Jag tvingar inte heller min häst, jag väger en tiondel av vad min häst väger, hade hon inte velat så hade det nog inte blivit något av det.
Men visst, jag och mina vänner lekte när vi var små, precis som jag leker med min häst när hon rids.
Jag har inte heller påstått att hästhållningen alltid är bra heller, jag vet redan om att det finns hästar som också blir behandlade som skit, det är inte ens det vi diskuterar, så vad vill du säga med det?
Och jag hade självklart hellre avlivat min häst än att se henne lida. Jag är för aktiv dödshjälp, så jag hade gjort det samma för mina vänner.

Och som jag skrev ovan så är det inte stenåldern, vet inte hur det var då, men nu kan ungdomar faktiskt jobba. Jag har en vän som sommarjobbar på ett slakteri utan att ha någon utbildning. Jag har jobbat på en gård där bonden inte hade någon utbildning, utan var självlärd. Bor man på landet så.

Rent allmänt så anses Djurens Rätt nog höra till en av de mest oinsatta/felinformerade/okorrekta organisationer i svea rikes län genom tiderna. De har ju inte ens koll på hälften vad de protesterar emot och hur det verkligen funkar. Pinsamt.

KL
Jag har inte läst hela tråden men ja, jag tycker att i många fall har hästägare så lite kunskap och skämmer bort hästar så att hästarna inte har det bra.

En sak jag funderat på, (ja ni skjuter väl mig nu) är fång osv. Jag har ALDRIG haft en egen häst eller på de stall jag jobbat (ridskolor och prof.tävlingsstall) som haft fång. Oavsett ras. Ingen av mina kompisar har heller haft fånghästar. Vi har aldrig vant in hästar på gräs, aldrig hackat gräs för att de inte ska äta fruset gräs, aldrig vidtagit något sådana åtgärder.
Kan det vara så att ju mer man håller på trixa, desto större är chansen att hästen blir sjuk?
De åt gladeligen fruset gräs, när våren kom åt det de lilla gröna som fanns (dte var ju inte mycket precis), när det var bete så släppte vi ut de på bete (mycket gräs på många många hektar)utan problem.

Gör människan hästarna sjuka?

Det är också en myt, att hästen inte gör något om den inte vill. Tror du att hästen tycker det är kul att hoppa och kanske barreras? Men ändå gör den det. Hästar är inte särskilt smarta.

Hästar fungerar som oss när det kommer till stimulans, ligger vi inne blir vi rastlösa, det samma gäller hästar som bara står. Det är alltså värre att bara låta hästen stå, än att rida den.

Citatet ovan är ett exempel på hur du förmänskligar hästens känslor, d.v.s. betraktar djuret ur ett mänskligt perspektiv istället från djurets synvinkel.

Nej, hästen fungerar inte som människan. Hästen behöver inte stimuleras via ridning. Den stimulans hästen behöver ska tillgodoses via artfränder, grovfoder och tillgång till stora ytor där hästen kan röra sig fritt.
Ridning sker uteslutande för människans höga nöje och är inget hästen har ett behov av.

Och kan du förklara vad du menar med massavel? Vad skiljer den ifrån annan slags avel?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur hanterar man egentligen när hela ens liv börjar ställas på kant ? Livet började bli allt mer likt kaos i samband med att min pappa...
Svar
2
· Visningar
1 084
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka