Skämmer vi bort hästarna?

Sv: Skämmer vi bort hästarna?

Det går ju inte att jämföra kor och hästar på det sättet. Det som tar död på en häst klarar en ko mycket väl av att självläka. Ta tex. kvarblivna efterbördar som på häst måste plockas ut omedelbart, medans en ko oftast släpper själv efter en vecka-10 dagar utan att bli dålig. Det är samma sak med sår, där en häst svullnar upp för minsta lilla, så läker kon sina sår själv utan problem.
Angående det här med nummer på korna, så får döttrarna sina mammors namn och ett eget nummer. I en besättning finns det därför många kor med samma namn, blir lite mer praktiskt att säga numret då så alla vet att det är just den Rosa man menar.

Jag jobbar i en 280-kors besättning, och vi har haft ut vet. för sår, brutna ben, irriterade ögon, svullna ben och annat sånt. Samtliga djur får behandling om det är möjligt att behandla och behovet finns. Vi som jobbar kan de flesta kor vid -inte namn men- nummer!

Mitt då tre veckor gamla föl fick en böld i rumpan , den stora varianten, rann var ur den. Ringde till distriktsvet. som tyckte att vi kunde avliva fölet, för det blir så dyrt på klinik. Kan säga att jag skrev upp vederbörandes namn, vill nog helst inte prata med denne igen. Fölet är nu en fin unghäst utan men av sin lilla klinikresa.

Du avgör varken vad vi andra uppfattar som svammel baserat på din okunskap eller vilka som läser vilka trådar, skulle dina felaktiga påståenden få stå oemotsagda menar du? Hur ska du då kunna få en diskussion, om det är medhåll du söker? :confused:

Visst gör det det! Men jag upplever ändå dagligen i mitt jobb att mina kunder väljer hälsa före produktion. Man vill ha en smidig lättskött ko som inte kräver massa extra insatser. De flesta vill ha friska sunda brukskor.
Så om jag nu tolkar dig rätt med att du tycker att det avlas för mycket på produktion så kan jag inte hålla med dig.

Ja det är ju klart att de sjuka inte producerar särskilt mycket. Men jag tycker fortfarande inte att det är hela sanningen bakom frågan om vad man avlar på ("Sedan ifrågasätter jag om man avlar på friska kor eller på kor som ger bäst avkastning (även om det kanske många ggr sammanfaller)?"). För det blir ju lätt att man vänder på det: Mer mjölk = Frisk ko och det är där jag inte håller med. Man kan få ut en hel del mjölk från kor som inte nödvändigtvis är friska. Men det är ju inte hållbart i längden.

Och jag sa att det inte är HELA sanningen.

Och därför skrev jag att det inte heller riktigt var hela sanningen, därav mina svar till dig tidigare.

Man avlar på friska kor som ger bra avkastning, och bra avkastning kan betyda mycket inom vissa variabler. För som jag tidigare skrev så ger INTE sjuka kor någon bra avkastning och det oavsett genetisk förmåga. Att stå med mastiter är kostsamt så de flesta väljer att inte maximera en genetisk förmåga. Eller bortse från juverhälsan som finns angiven i avelsmaterialet. Ben och juverstatus/hälsa/form är oerhört viktig.

Har man även, som vi, en lösdrift så får man inte förbise lynnet heller, kan sluta tråkigt om man har otur. Så att tro att vi är så dumma och korttänkta att vi bara stirrar oss blinda på avkastningsförmånga är ju trist. Och det är inte bara så att hälsa och avkastning många gångar sammanfaller, utan det är något som man strävar efter och där man INTE ger avkall på hälsa. Som jag tidigare skrev så blir sådana personer inte speciellt långlivade som företagare.

Sedan så är det ju inte heller någon som avlar på en ko som har väldigt låg produktion men är frisk i alla lägen och skeenden i livet. Däri ligger ju inte heller någon ekonomi. Utan vid avelsarbetet så lägger man stor vikt vid de viktigaste hörnstenarna och väger dessa mot varandra, både från kon och tjuren.

Kicki :laugh:

Du avgör varken vad vi andra uppfattar som svammel baserat på din okunskap eller vilka som läser vilka trådar, skulle dina felaktiga påståenden få stå oemotsagda menar du? Hur ska du då kunna få en diskussion, om det är medhåll du söker? :confused:

Kan bara.... :bow: :bow:

Kanske inte en fråga om huruvida vi skämmer bort hästarna eller inte, utan det kanske varför kor (individen) inte är värda något i människors ögon som borde tas upp.

Kor blir oftast inte en vän för livet, som en häst blir, därför bara avlivas den :(

Och på tal om skador så brukar kossor vara lite tåligare, grövre skinn etc... :crazy:

Inte för att jag kan så mkt om kor, även att de finns hemma, men aja... :angel:

Nä det är klart att det inte var hela sanningen mitt heller :p, jag lade bara till lite ;)

Kor blir oftast inte en vän för livet, som en häst blir, därför bara avlivas den :(

Det där var ju en sanning med modifikation! Har du läst mina tidigare inlägg? Om inte gör det!

Man investerar ju faktiskt en hel del tid på en ko åxå, avelsarbetet är ju inget som sker slumpartat och semin är inte gratis. En ko är åxå värd "massor", den inbringar ju som jag tidigare skrivit en del pengar i produktion. Och hur den produktionen ter sig beror ju i mångt och mycket på mig som djurägare.

Att avla på en sjuk ko är det ju ingen som gör, än sjuk ko har ingen bra avkastning och rent genetiskt så vill man ju inte heller bära vidare dåliga gener, vari ligger ekonomin där!? Det finns mycket som man tar hänsyn till i sitt avelsarbete på mjölkkor t.ex. där inkluderas allmän hälsa, ben, juver, lynne, fertilitet, extreriör, avkastning o.s.v.

Jag ska erkänna att jag kan inget om kor. Men jag förstår att man investerar en hel del i dem. Men går det att jämföra med utbildningen av ex en dressyrhäst? Eller för att bara ta en "vanlig" häst som min som jag ändå har lagt ner massor av tid på. Tid är ju också pengar, fast kanske inte för en kobonde?
Jag har trots allt lite svårt att tro det. men jag kan ha fel.

:eek:
Vad är det för besättningar du jobbat i egentligen?
Jag har jobbat som anställ på några gårdar och som avbytare på fler, och jag känner inte alls igen det du säger.

Visst, sår sköts inte lika minutiöst, hältor kollas inte upp så länge inte kon har uppenbara problem. (Och hältor behandlas inte alls som man gör på häst.)

Men att det är avvakta och slakta som gäller känner jag inte igen.

/Pannkaka, som på måndag väntar veterinär till en halt stut på den egna gården.

Och till vem det nu var som skrev det.
En ko kalvar in vid två års ålder, man slaktar den givetvis inte då. Däremot handjuren brukar gå vid två års ålder, men det för att dom är färdiga för slakt, inte pga skador.

Vi som jobbar kan de flesta kor vid -inte namn men- nummer!

Jag brukar faktiskt säga att numret är kons namn. För mig är ex. 904, 688 och 54 olika namn, med olika superhärliga individer bakom!
Vadtusan, bokstäver eller siffror, vad gör det för skillnad?

Antagligen har jag räknat med även rekrytering. Sen arbetade jag i en ung besättning (80 mjölkande) med äldsta kon på 9år som snart togs bort pga utslitna ben. Därav av min fundering på medelåldern, vad är den normala i en svensk besättning?

I våran egna ladugård har vi haft mjölkkor på 17år. Minns min egna favorit blev 14 men togs bort pga höga celltal i slutet. Men vi har bara 26platser! Alldeles lagom. :laugh:

Då bör du inte skriva så här tycker jag..... "Efter att ha jobbat med kor under en tid så finns det verkligen stora skillnader på hur man ser på korna och på hästarna. Om en ko blir sjuk då slaktas den. Det finns ingen anledning att kämpa för livet i onödan, det finns andra kor. De kan ha hur mkt. sår som helst och man rengör bara det lite, inga större ingrepp. Ringer man veterinären så säger denna att man ska avvakta, blir det värre så är slakt att föredra.

Det en ko kan få kan den själv läka ut, medan en liknande skada hos en häst kan ge livshotande tillstånd!

Hur många tar sitt hästs liv utan att först ha kämpat som tusan för att den ska bli frisk?"

Likadant skrev du med att man i högre grad avvaktar med att ta ut vet. till kor än hästar, hur kan man skriva så då man bara har en gård som referens!? Finns säkert en hästägare där ute åxå som avvaktar in i det längsta med att ta ut vet. på samma vis som personen som du var anställd hos, tror du inte!? Så att utefter detta ställa det mot varandra känns ju helt galet.

Här skriver du som om det är vedertagen praxis i stället för att hänvisa till den aktuella gård som du arbetat på!

För isf. finns det säkert någon där ute som tar sin hästs liv utan att ha kämpat för den eller hur!? Därför blir det ju en otrolig obalans i det du skriver tycker jag.

Och skriver man som du gör här i tråden så måste man vara beredd på att få starka reaktioner, i synnerhet från någon som mig. Är ju verksam mjölkbonde med 85 kor i kall lösdrift och c:a 130 kalvar och ungdjur. Har ju förutom vår gård som referens, ett otal gårdar som vänner och bekanta äger, där jag har hyfsad insyn på skötsel och hantering.

Det är möjligt att det skiljer sig från gård till gård. Men du menar alltså att det är ovanligt att man väntar och ser innan man gör vidare åtgärder på kor? Jag fick uppfattningen om att så inte var fallet. Det var hos en ekologisk bonde jag jobbade hos så det skiljer sig kanske där oxå?

Kor är ju tåligare vad gäller skador än hästar, det vet du ju redan eftersom du jobbar med kor. Det intressanta är ju att de dåliga individerna sållas bort. Man har helt enkelt inte råd eller viljan att ha kvar dem (av det jag har sett och hört). Jag tycker själv att det är bra att man då väljer att avlida kon om den lider. I hästfall så kan det gå oerhört långt innan man väljer att ta bort den. Detta pga. att man är blödig som människa och har ett större ego än att man faktiskt inser att nu kan jag inte göra mer. Eller har den här hästen, hunden, katten osv verkligen ett värdigt liv? Ska man behöva ha djuret på smärtstillande mm, mm för att den ska leva? Eller ska den bli hur tunn som helst, vart går gränsen?

Jag är emot djurplågeri, vilket de flesta säkert är. Men i många fall är det svårt att dra gränsen på vad som är aceptabelt eller inte.

På gott och ont har man inte kon för sitt egna nöjets skull, utan den ska klara av att mjölka ett visst antal liter varje dag, den får inte heller bli alltför sjuk. Det smartaste är ju att ta bort kon då. Men skulle jag klara det? Det vet jag inte, men som mjölkbonde måste man ju vara realistisk och objektiv och inte fästa sig alltför mkt. i själva individen. Inte så mkt. att man gör FÖR MYCKET för att de ska bli lönsamt att ha kon kvar.

Jag tror att detta inte bara gäller på den gården jag jobbade på utan på en hel del andra gårdar oxå. Sen att det är olika kan ju hända, men det finns nog en gemesam nämnare i många gårdar. Eller?

Tycker du fortfarande att det bara är svammel eller kan det ligga någonting bakom mina observationer?

:eek:
Vad är det för besättningar du jobbat i egentligen?
Jag har jobbat som anställ på några gårdar och som avbytare på fler, och jag känner inte alls igen det du säger.

Visst, sår sköts inte lika minutiöst, hältor kollas inte upp så länge inte kon har uppenbara problem. (Och hältor behandlas inte alls som man gör på häst.)

Men att det är avvakta och slakta som gäller känner jag inte igen.

/Pannkaka, som på måndag väntar veterinär till en halt stut på den egna gården.

Och till vem det nu var som skrev det.
En ko kalvar in vid två års ålder, man slaktar den givetvis inte då. Däremot handjuren brukar gå vid två års ålder, men det för att dom är färdiga för slakt, inte pga skador.

Ja, det kanske var en ovanligt konstig gård jag hamnade på.

Blir ju sugen på att jobba på annat ställe oxå så jag får lite referänser. Sen är iofs. inte kor det jeg egentligen vill arbeta med, men nu har jag blivit nyfiken på att se mer. Så det blir nog nån mer kogård allt :).

Jag ska erkänna att jag kan inget om kor. Men jag förstår att man investerar en hel del i dem. Men går det att jämföra med utbildningen av ex en dressyrhäst? Eller för att bara ta en "vanlig" häst som min som jag ändå har lagt ner massor av tid på. Tid är ju också pengar, fast kanske inte för en kobonde?
Jag har trots allt lite svårt att tro det. men jag kan ha fel.

Det finns ju vissa riktiga puddingar som är värda massvis med pengar. Är inte så inne i koavel. Men någon har säkert betalat uppåt 100 000 kr eller mer för sin ko. Inte där jag arbetade dock, där fanns inga sådanna. Men ju mer en ko är värd dessto mer kämpar man ju för sin ko.

Jag glömde att fråga vad korna var försäkrade i, men de hade nån basic försäkring. Men det var visst inte så noga med det då de ändå inte var värda så mkt, sa bonden.

Mina påstående är inte felaktiga utan just vad de är: Påståenden.

Jag fulkomligt ÄLSKAR disskutioner och medhåll är bara tråkigt ;).

Senast ändrad:

Mitt då tre veckor gamla föl fick en böld i rumpan , den stora varianten, rann var ur den. Ringde till distriktsvet. som tyckte att vi kunde avliva fölet, för det blir så dyrt på klinik. Kan säga att jag skrev upp vederbörandes namn, vill nog helst inte prata med denne igen. Fölet är nu en fin unghäst utan men av sin lilla klinikresa.

Jag förstår dig och hade säkert gjort likadant.

Det går ju inte att jämföra kor och hästar på det sättet. Det som tar död på en häst klarar en ko mycket väl av att självläka. Ta tex. kvarblivna efterbördar som på häst måste plockas ut omedelbart, medans en ko oftast släpper själv efter en vecka-10 dagar utan att bli dålig. Det är samma sak med sår, där en häst svullnar upp för minsta lilla, så läker kon sina sår själv utan problem.
Angående det här med nummer på korna, så får döttrarna sina mammors namn och ett eget nummer. I en besättning finns det därför många kor med samma namn, blir lite mer praktiskt att säga numret då så alla vet att det är just den Rosa man menar.

Jag jobbar i en 280-kors besättning, och vi har haft ut vet. för sår, brutna ben, irriterade ögon, svullna ben och annat sånt. Samtliga djur får behandling om det är möjligt att behandla och behovet finns. Vi som jobbar kan de flesta kor vid -inte namn men- nummer!

Men detta är ju så intressant! Varför är just kor så tåliga för och inte hästar? Men det måste ju vara avelskillnaderna. Man tar bort dåliga individer på kor och hur det är med hästar vet vi ju redan...

Det låter mkt. noggrannare på din gård :).

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur hanterar man egentligen när hela ens liv börjar ställas på kant ? Livet började bli allt mer likt kaos i samband med att min pappa...
Svar
2
· Visningar
1 084
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka