Skämmer vi bort hästarna?

Sv: Skämmer vi bort hästarna?

delvis KL

det handlar väl inte bara om att skämma bort eller vara sjåpig, utan mer en fråga om etik och moral.

Vad är ett liv värt?

Skall man värdera liv i pengar etc

Eller hur lönsam någon är?

Människan till skillnad från tamdjur har ju möjligheten att välja hur man vill se på liv, både sitt eget och andras.

Intressant diskussion

Beror ju på vem du frågar iofs, men min tanke när jag skrev det, dvs i det sammahanget, är upp till 20 djur.

Hur får dom det att funka ekonomiskt med så få djur? Är alla mjölkkor av dem 20 st?

Är enligt dig, eller att veterinären i sitt stilla sinne tycker det men utan att tala om det? Om det sistnämnda, källa?
Har ingen direkt källa så det är väl alternativ nr. 1. Så det kanske inte alls stämmer. Men bonden jag jobbade hos uttryckte det så och att det hänt flertalet gånger. Men det kanske är ovanligt? jag fick intrycket att det var lite den attityden som rådde vad gäller kor, sen är det mkt. möjligt att bonden lagt dit en hel del egna värderingar. Så dethär är mer en fråga än ett svar. En fråga om fler uppfattar likadant. Så fler får gärna komma in och säga vad de har upplevt och jämförelser mellan kor och hästar :).

Prioriterades av vem? Vet eller djurägaren? Djurägaren.
Men det är där jag tycker är skillnaden mellan en bonde med få djur, som har ett 'personligt band' till vart och ett av djuren. Då är de lika emotionellt värdefulla, och oavsett om det är unga, starka Flora eller gamla Rosa som inte mjölkar fullt längre - så gör bonden ingen skillnad. Just för det emotionella värdet. Jag skulle väldigt gärna vilja prova att jobba på en sådan gård, det låter mkt. roligare.

Inte de bönder jag har haft på så nära håll att jag vetat hur det filosoferats - nej. Det har då varit bönder med små bestättningar osv som diskuterats innan. Naturligtvis finns en gräns där, när om djuret inte blir bättre, slakt är alternativet. Men inte så att man 'hoppar över' att ta ut veterinären. Nej inte hoppar över. Men man avvaktar i högre grad med kor än med hästar.

Sen väntar olika bönder olika länge med att ringa vet - precis som olika hästägare, kattägare och hundägare väntar olika länge med att söka veterinärhjälp. Det tror jag absolut stämmer!

Om u sett bönder som skitit i sår, säger ingenting om hur bönder i allmänhet är/tänker? Jag har sett häst/katt/hund-ägare som struntat i att ringa veterinär för 'det blir nog bra' - det betyder ju inte att alla gör det/så. Nej det behöver formodligen inte alls vara så. Jag kan ju mkt. mer om hästar och hästverksamheter än kor. Har ju bara jobbat på ett ställe med kor och på massor av olika hästgårdar. Sen är ju intresset för hästar mkt. större för mig än för kor. Men det som slog mig när jag arbetade där var förutom olika rutiner just denhär lite annorlunda attityden mot korna. Det var nr 437 och 326, inga Rosa eller Blenda. Sen började jag och bonden prata en hel del om skillnaderna mellan kor och hästar och då inte bara exteriörmässigt utan just om synen på korna som är lite annorlunda i jämförelse med hästarna.

Att många gånger är att 'bara' (du skrev 'bara tvätta' ang sår) tvätta sår och hålla ett öga på det den bästa behandlingen, och fullt tillräckligt. Och inte gå på med salvor/krämer/antibiotika osv förrän det behövs. Så att 'bara' tvätta sår behöver inte vara bara i meningen lite/otillräckligt, utan kan vara rätt behandling och tillräckligt. Det beror givetvis på vad för sår, status på såret och hur ofta det tvättas etc.Jo, jag kan inte annat än hålla med. Jag själv tvättar ju mest hästsår, sen beror det ju på vad det är för sår, vart det sitter någonstanns, hur djupt mm. Fast det jag ville få fram när jag tog upp detta med sår var att många hästägare har en hel hög med olika krämer och allamöjliga grejjer för sår och sårbehandling. Medan bonden spruta lite vatten och lite desinfektionsmedel oavsätt sårets omfattning. Det var mest jag skom rengjorde såren, såg aldrig bonden göra det faktiskt. Tyckte h*n var lite slarvig med det.

*tiotecken*.

Hur får dom det att funka ekonomiskt med så få djur? Är alla mjölkkor av dem 20 st?

De har inte mjölk-/köttproduktion som huvudsaklig inkomstkälla.

Nej inte hoppar över. Men man avvaktar i högre grad med kor än med hästar.

Där tror jag svaret är i att vi använder våra hästar tilld ridning/körning, dvs en halt häst t ex påverkar mer. Jmf man kor med unghästar t ex, är man nog närmare varandra 'avvaktansmässigt'. På samma sätt som en sak som påverkas kons produktion avvaktas det mindre med, än något som inte påverkar den?

Till syvene och sist tror jag det är två saker som avgör individen (djurägaren), och vilken ekonomisk betydelse djuret har. Vore hästägarna ekonomiskt beroende, helt eller delvis av hästarna/den enskilda hästen skulle nog fler hästar slås ut snabbare. Och om det fanns A1-försäkringar för kor och ambulerande ko-kliniker så skulle det nog ffa hos de mindre bönderna med emotionella band till alla sina djur försökas längre med lilla Rosa :angel:

Sen, jag är uppvuxen med mycket mycket småskalig uppfödning av hereford. 4 avelskor, en avelstjus, 4 kalvar per år och ständigt 4 fjolårskalvar. Dvs totalt 13 djur i en evigt upprepad cykel. Jag och bror döpte kalvarna, kammade dem, red in dem, lärde dem saker och fäste oss vid dem. Men vi var fullt medvetna om att lilla söta Fläcken och lika söta Hero skulle hamna på middagstallriken. Vilket gjorde att det inte var så traumatiskt när Fläcken och Hero sin andra höst i livet slaktades (hemma dessutom). Och vi kunde skoja sen om att 'god köttbit, måste vara Fläcken'.

OM vi haft småskalig hästuppfödning för slakt, så hade det mest troligt varit otroligt mindre traumatiserande om Brunte och Brunta hamnar på tallriken när de var 1½ år gamla. På samma sätt som vi mest troligt blivit helt knäckta om vi fått varsin kalv att ha som husdjur, döpt den, kammat den, lärt den trick osv - och sen plötsligt när den var 1½ år så kom pappa och sa 'säg hejdå, nu ska vi slakta Fläcken och äta upp honom!'

Och hade jag 200 hästar i en besättning, hyfsat lika till utseendet, och som var hela eller del av min ekonomiska inkomst, och den hängde på att de endera mjölkade eller blev kött, så skulle det nog bli 'nummer 176' och inte 200 separata smeknamn, och mest troligt så den dag nummer 176 blev halt och det inte var ngt enkelt och hyfsat lättåtgärdad, som en hovböld, så skulle nr 176 få ett tag på sig att bli bättre, och annas tas ur produktion - dvs avlivas/slaktas.

Därför jag tog upp småbönderna som alt, just för de har i jmf så få djur, så kan de ha Rosa och Flora osv. Det ligger inom en hanterbar siffra för att lära sig känna och känna igen varje specifik ko. SAMMA bonde men du ger honom en mjölkkobesättning med 200 djur, och endera skulle alla vara nummer, eller så skulle ett fåtal 'speciella' bli Flora och Rosa.

Det finns ju tyvärr en gräns där det blir för storskaligt för att kunna behålla den där emotionella kontakten till varje specifik individ och ha koll på varje individs egenheter. Utan att det beror på att bonden inte bryr sig. Sen finns det GIVETVIS bönder - OAVSETT antal djur - som inte 'bryr sig' i att ringa vet osv. Precis som det finns dito hästägare..

Vill man vända det och belysa skillnad bönder vs hästägare förresten, men ur ett annat perspektiv, så hör man sällan en bonde vänta med att ringa veterinären för att h*n inte har råd, medan det hos hästägare inte är den mest sällsynta anledningen.

Medelåldern har INTE sjunkit utan ligger på ca 16 - 17 år för halvblod beroende på kön.

....

För övrigt är det rena dumheterna att en mjölkbonde inte skulle bry sig om sina kor! Nog 17 hade min morfar ut veterinären om det var ngt som var fel på hans kor, jag har assisterat vid flertalet tillfällen när det behövts. :bow:

Efter att ha jobbat med kor under en tid så finns det verkligen stora skillnader på hur man ser på korna och på hästarna. Om en ko blir sjuk då slaktas den. Det finns ingen anledning att kämpa för livet i onödan, det finns andra kor. De kan ha hur mkt. sår som helst och man rengör bara det lite, inga större ingrepp. Ringer man veterinären så säger denna att man ska avvakta, blir det värre så är slakt att föredra.

Det en ko kan få kan den själv läka ut, medan en liknande skada hos en häst kan ge livshotande tillstånd!

Hur många tar sitt hästs liv utan att först ha kämpat som tusan för att den ska bli frisk?

Vet inte vad det är för gårdar som du jobbat på och vad "under en tid" innebär för dig, men det du beskriver här är inget jag direkt känner igen. Finns väl ingen med hyffsad vett och sans som slaktar kon rakt av bara för att den blir sjuk! Man kämpar ju inte för kon i "onödan", varesig man bryr sig om djuret på det rent känslomässiga planet eller inte så inbringar den ju faktiskt pengar, så en investering i kon på flera tusen är ju det faktiskt värt på sikt. Sedan så måste man ju alltid vara realist, på samma vis som med vilket djur som helst.

Har aldrig under mina drygt 22 år som mjölkbonde varit med om att vet. säger att man skall avvakta och att om djuret sedan blir värre så är slakt att föredra. Vari ligger ekonomin i det!? Sedan kan man ju inte kosta på kon hur mycket som helst utan att det leder någon vart.

Sedan är det ju så att en person som har en eller några hästar kan lägga ner betydligt mer individtid rent generell av logiska anledningar. Men det innebär ju inte att det är praxis det som du beskriver här.

Kicki :laugh:

Medelåldern i en besättning kan vara mellan 2-4år på en del gårdar. Och ofta slås korna ut efter ett antal år i produktion. Man behåller gärna korna in i det längsta om dem fortfarande ger bra lönsamhet och håller sig friska. Men en ko som kostar mer än det ger går ofta till slakt. Ibland till kadaver om den blivit rejält dålig men då har ofta något hänt.

Att medelåldern skulle vara så låg är ju helt orealistiskt! Visst finns det djur som tas ut efter första, andra kalvingen, men det är en låg procent. Många kor når inte sin maximala kapacitet förrän efter tredje kalvningen, så var du har fått den här uppgiften ifrån skulle vara intressant att veta!?

Senast ändrad av en moderator:

kl

. En häst kan man ha investerat en massa pengar och tid för utbildning på men knappast på en ko. En häst kan ju vara värd massor av pengar på grund av sin utbildning. Men nu tror jag visserligen kanske inte att det alltid spelar så stor roll.

Sedan ifrågasätter jag om man avlar på friska kor eller på kor som ger bäst avkastning (även om det kanske många ggr sammanfaller)?

Man investerar ju faktiskt en hel del tid på en ko åxå, avelsarbetet är ju inget som sker slumpartat och semin är inte gratis. En ko är åxå värd "massor", den inbringar ju som jag tidigare skrivit en del pengar i produktion. Och hur den produktionen ter sig beror ju i mångt och mycket på mig som djurägare.

Att avla på en sjuk ko är det ju ingen som gör, än sjuk ko har ingen bra avkastning och rent genetiskt så vill man ju inte heller bära vidare dåliga gener, vari ligger ekonomin där!? Det finns mycket som man tar hänsyn till i sitt avelsarbete på mjölkkor t.ex. där inkluderas allmän hälsa, ben, juver, lynne, fertilitet, extreriör, avkastning o.s.v.

....

För övrigt är det rena dumheterna att en mjölkbonde inte skulle bry sig om sina kor! Nog 17 hade min morfar ut veterinären om det var ngt som var fel på hans kor, jag har assisterat vid flertalet tillfällen när det behövts. :bow:

:bow::bow: Givetvis så är det så! Finns många som har förutfattade meningar hur vi bönder förhåller oss till våra djur. Detta baseras tyvärr många gånger på enskilda händelser som sedan tas som allmän sanning.

Avkastningen och hälsostatus hör ju ihop. Frisk ko =mer mjölk :)

Sedan KL
Måste bara få säga att bara för att en ko bor i en stor besättning så betyder det inte att hon har det dåligt. Jag tror vi förmänskligar djuren lite. Har vi bara tillgodosett deras behov av mat, kunna vara sociala med varann, torr ren liggplats, mm då har de ju egentligen inget behov av att på individ nivå bli gulligullade med. Sedan kan ju det vara mysigt men det är ju en annan sak.:love:

Fast det tolkar jag inte som att någon menat? Jag har absolut inte menat det så iaf. Alltså att en ko i en stor besättning pga det behöver ha det dåligt.

Fast det är ju inte riktigt hela sanningen. Det är ju ett faktum att det finns en korrelerad effekt mellan hög mjölkavkastning och ökad förekomst av mastit. Dvs det blir vanligare med mastit ju mer man får korna att producera (inte nödvändigtvis på invididnivå dock, där ger ju kon inte mycket mjölk när hon är sjuk).

Som med avel av alla djur så finns det ju många negativa hälsoaspekter av att hårt avla fram saker som snabbväxande, högproducerande, vackra, konstiga, höghoppande eller snabbspringande djur.

Senast ändrad:

Sedan KL
Måste bara få säga att bara för att en ko bor i en stor besättning så betyder det inte att hon har det dåligt. Jag tror vi förmänskligar djuren lite. Har vi bara tillgodosett deras behov av mat, kunna vara sociala med varann, torr ren liggplats, mm då har de ju egentligen inget behov av att på individ nivå bli gulligullade med. Sedan kan ju det vara mysigt men det är ju en annan sak.:love:

:bow::bow: Kan bara instämma!

Fast det är ju inte riktigt hela sanningen. Det är ju ett faktum att det finns en korrelerad effekt mellan hög mjölkavkastning och ökad förekomst av mastit. Dvs det blir vanligare med mastit ju mer man får korna att producera (inte nödvändigtvis på invididnivå dock).

Som med avel av alla djur så finns det ju många negativa hälsoaspekter av att hårt avla fram saker som snabbväxande, högproducerande, vackra, konstiga, höghoppande eller snabbspringande djur.

Och det var inte riktigt heller hela sanningen! Det är stor skillnad mellan hög avkastning och maximerad avkastning. Man bör känna till individens förmåga och anpassa vad som är en hög lämpad avkastning för olika djur. Pressar man ut "sista droppen" så övertrasserar man kontot och en mastit kommer som brev på posten. Sedan så drabbas ju givetvis kor av mastit ändå, utan att man behöver ligga på max.

Och man förbiser aldring juverhälsan för avkastningens skull t.ex., vore ju otroligt korkat. Att det sedan finns de som tänker kortsiktigt är ju ingen hemlighet, mende blir ju å andra sidan inte speciellt långlivade som företagare.

Och har man kor som producerar mycket så måste man se till att de inte står och läker t.ex. med öppna spenkanaler så är det som en moterväg för allehanda bakterier.

Det var nr 437 och 326, inga Rosa eller Blenda

Korna har ju namn även om de har nummer. Nummret i örat och på kokortet är ju ett "personnummer" med ett tillhörande besättningsnummer. Allt för att skilja individer åt. Så är det ju för oss åxå, finns ju många som heter Stina Andersson t.ex. men lägger man till 68xxxx-xxxx så blir det ju eljest.

Nej inte hoppar över. Men man avvaktar i högre grad med kor än med hästar.

Och det baserar du på!? Man avvaktar inte alls i högre grad med kor än hästar, kvalificerat svammel. Tar man inte ut vet. snabbt så kan det bli oerhört kostsamt i slutändan, enorma produktionsbortfall under lång tid. Finns ingen som helst lönsamhet i detta alls! Ju snabbare behandling desto snabbare återhämtning och mindre risk för skyhöga vet. kostnader p.g.a. att man sölade. Samt mindre risk för långa produktionsbortfall.

Det du gör här, är är som att göra en Sifo-undersökning på två personer, inte speciellt bra anser jag!

Som jag skrev så pratar jag inte på individnivå utan rent generellt, mjölkkor. Frågan som besvarades i det inlägget jag besvarade (:p) gällde själva avelsarbetet. Och där avlas det ju på högre avkastning och som en bieffekt av det så får man också ökad förekomst av mastit. Så ökad mjölkproduktion måste inte betyda friska djur direkt. Men det är inget som är unikt för mjölkkoaveln.

Men sedan så är det ju självklart också väldigt avgörande hur den enskilde bonden gör och sköter sina djur. Ingen VILL ju ha kor med mastit och det tas hänsyn till massor av hälsoegenskaper när man avlar. Den aveln är väl bland det mest noggranna vi har med olika parametrar för hälsa, produktion, lynne etc.

Hur pass noga mjölkbönder är med hälsan hos sina djur borde väl vara ungefär lika varierande som hästägare, hundägare, fårägare osv. Det finns alla grader.

Senast ändrad:

Och det baserar du på!? Man avvaktar inte alls i högre grad med kor än hästar, kvalificerat svammel. Tar man inte ut vet. snabbt så kan det bli oerhört kostsamt i slutändan, enorma produktionsbortfall under lång tid. Finns ingen som helst lönsamhet i detta alls! Ju snabbare behandling desto snabbare återhämtning och mindre risk för skyhöga vet. kostnader p.g.a. att man sölade. Samt mindre risk för långa produktionsbortfall.

Det du gör här, är är som att göra en Sifo-undersökning på två personer, inte speciellt bra anser jag!

Hinner inte svara på alla svar just nu. Men på detta skriver jag att jag inte gjort en stor undersökning utan detta är mer ett påstående än ett svar. Jag skriver det jag upplevt och reagerat på och tycker ni att det är svammel så behöver ni inte läsa tråden alls.

Förtydligande: Det finns inga vetenskapliga belägg här, utan jag vill föra en disskution om skillnaderna mellan hur man ser på de olika djurslagen. Thats it!

Som jag skrev så pratar jag inte på individnivå utan rent generellt, mjölkkor. Frågan som besvarades i det inlägget jag besvarade (:p) gällde själva avelsarbetet. Och där avlas det ju på högre avkastning och som en bieffekt av det så får man också ökad förekomst av mastit. Så ökad mjölkproduktion måste inte betyda friska djur direkt. Men det är inget som är unikt för mjölkkoaveln.

Men sedan så är det ju självklart också väldigt avgörande hur den enskilde bonden gör och sköter sina djur. Ingen VILL ju ha kor med mastit och det tas hänsyn till massor av hälsoegenskaper när man avlar. Den aveln är väl bland det mest noggranna vi har med olika parametrar för hälsa, produktion, lynne etc.

Hur pass noga mjölkbönder är med hälsan hos sina djur borde väl vara ungefär lika varierande som hästägare, hundägare, fårägare osv. Det finns alla grader.

Det går ju hand i hand anser jag, individen bidrar ju i allra högsta grad till det generella.

Så jag anser att det som Calvaro skrev, Frisk ko = Mer mjölk, stämmer. En ko som rent genetiskt har anlag för högproduktion men man inte lyckas hålla frisk, varesig det är mastiter eller annat, producerar lite så enkelt är det.

Hinner inte svara på alla svar just nu. Men på detta skriver jag att jag inte gjort en stor undersökning utan detta är mer ett påstående än ett svar. Jag skriver det jag upplevt och reagerat på och tycker ni att det är svammel så behöver ni inte läsa tråden alls.

Förtydligande: Det finns inga vetenskapliga belägg här, utan jag vill föra en disskution om skillnaderna mellan hur man ser på de olika djurslagen. Thats it!

Då bör du inte skriva så här tycker jag..... "Efter att ha jobbat med kor under en tid så finns det verkligen stora skillnader på hur man ser på korna och på hästarna. Om en ko blir sjuk då slaktas den. Det finns ingen anledning att kämpa för livet i onödan, det finns andra kor. De kan ha hur mkt. sår som helst och man rengör bara det lite, inga större ingrepp. Ringer man veterinären så säger denna att man ska avvakta, blir det värre så är slakt att föredra.

Det en ko kan få kan den själv läka ut, medan en liknande skada hos en häst kan ge livshotande tillstånd!

Hur många tar sitt hästs liv utan att först ha kämpat som tusan för att den ska bli frisk?"

Likadant skrev du med att man i högre grad avvaktar med att ta ut vet. till kor än hästar, hur kan man skriva så då man bara har en gård som referens!? Finns säkert en hästägare där ute åxå som avvaktar in i det längsta med att ta ut vet. på samma vis som personen som du var anställd hos, tror du inte!? Så att utefter detta ställa det mot varandra känns ju helt galet.

Här skriver du som om det är vedertagen praxis i stället för att hänvisa till den aktuella gård som du arbetat på!

För isf. finns det säkert någon där ute som tar sin hästs liv utan att ha kämpat för den eller hur!? Därför blir det ju en otrolig obalans i det du skriver tycker jag.

Och skriver man som du gör här i tråden så måste man vara beredd på att få starka reaktioner, i synnerhet från någon som mig. Är ju verksam mjölkbonde med 85 kor i kall lösdrift och c:a 130 kalvar och ungdjur. Har ju förutom vår gård som referens, ett otal gårdar som vänner och bekanta äger, där jag har hyfsad insyn på skötsel och hantering.

Det går ju hand i hand anser jag, individen bidrar ju i allra högsta grad till det generella.

Så jag anser att det som Calvaro skrev, Frisk ko = Mer mjölk, stämmer. En ko som rent genetiskt har anlag för högproduktion men man inte lyckas hålla frisk, varesig det är mastiter eller annat, producerar lite så enkelt är det.

Ja det är ju klart att de sjuka inte producerar särskilt mycket. Men jag tycker fortfarande inte att det är hela sanningen bakom frågan om vad man avlar på ("Sedan ifrågasätter jag om man avlar på friska kor eller på kor som ger bäst avkastning (även om det kanske många ggr sammanfaller)?"). För det blir ju lätt att man vänder på det: Mer mjölk = Frisk ko och det är där jag inte håller med. Man kan få ut en hel del mjölk från kor som inte nödvändigtvis är friska. Men det är ju inte hållbart i längden.

Och jag sa att det inte är HELA sanningen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur hanterar man egentligen när hela ens liv börjar ställas på kant ? Livet började bli allt mer likt kaos i samband med att min pappa...
Svar
2
· Visningar
1 084
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 743
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 427
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka