Skälla, ignorera eller berömma?

Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jag skulle tro att det var något annat än just din krrigering som gjorde att han slutade, om det nu inte var så att hunden fortfarande var fokuserad på saken som bitits sönder. Har hunden gnagt sönder en sko när man varit borta är det bara att gilla läget och släppa det. Just den skon kan man ändå inte göra något åt. Till nästa gång tar man bort alla skor och eliminerar övriga orsaker som kan ha fått hunden att tugga. Om hunden däremot ligger och äter på skn när man kliver innanför dörren är det en annan sak. Då är den fortfarande inne i handlingen.

Och du missförstå mig helt när du tror att jag låter hunden tugga som den vill. Ser jag min hund göra något otillåtet säger jag till, men är jag inte hemma kan jag inte säga till och det är kört när jag väl kommer hem. Hundar kan som sagt inte länka ihop skäll nu med något förbjudet som hände för två timmar sedan. Det spelar ingen roll om man pekar på det som gått sönder. Det enda du då talar om är att just den här saken är förbjuden för dig. Inte att det var fel att ha sönder den.

Bur är för övrigt mycket mer skonsamt än att korrigera en hund utan exakt timing. Det du gör skapar bara en förvirrad hund och förtar mycket av effekten av en korrigering. Det du sysslar med är inte konsekvens. Många tjatar om det ordet, men få vet vad det egentligen betyder och hur det ska tillämpas.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jadzia skrev:
Det du sysslar med är inte konsekvens. Många tjatar om det ordet, men få vet vad det egentligen betyder och hur det ska tillämpas.
Konsekvens är när du inte tänjer på dina gränser utan undantag
Har du sagt något en gång så kommer det inte förrändras.
Att du är följdriktig.

Har jag fel?

Och jo jag är konsekvent.. Mycket.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Ja, det man säger ska alltid gälla men det innebär inte att man kan korrigera något hunden gjort i efterhand. Att tugga sko är alltid förbjudet, men om du fyar två timmar efter att hundne tuggat sko så är du inte konsekvent. Hunden har redan glömt att den tuggat sko och får nu bannor för den-vet-inte-vad. Du blir alltså i förlängningen inkonsekvent för du vet inte vad hunden förknippar fyandet med. Kanske att den tittade på hatthyllan eller att den sätter noser mot ditt ben. Det är vad hunden gjorde precis i det ögonblicket du fyar som den sammankopplar med korrigeringen. Inget annat.

Det är möjligt att du vet vad konsekvens är, men du vet inte hur det ska tillämpas.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

För mig är konsekvent att samma regler gäller jämt. Finns inga undantag.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jo men du som vet allt som har med hundar att göra :smirk:

Hur kan du med sådan säkerhet veta till 100 % att det är så med alla hundar?

Hur passa är detta påstående bevisat?
Du får väldigt gärna länka till något som man kan läsa om det.

Och om det nu har forskats på detta; Det kan ju vara så att alla hundar inte tänker på det sättet som du talar om.. Det finns olika raser och olika individer....

Att tugga sko är alltid förbjudet, men om du fyar två timmar efter att hundne tuggat sko så är du inte konsekvent.
Men det är du om du skiter i att säga ifrån när hunden har tuggat på den då menar du??? Då undrar jag lite om du vet vad konsekvent är för något?! :crazy:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Kalaspinglan skrev:
Just i dessa fall när han kommer tillbaks själv, dvs då vi inte fått tag på honom på "mitt i gärningen", kommer han med svansen mellan benen, sänker ryggen och ser ut som Pluto på julafton med den där "förlåt förlåt förlåt, jag är en ful, dum och olydig hund..."-blicken (han är nära en Oscars-statyett för den rollen, jag lovar).

?

Min vovve ser precis lika dan ut de gånger han stuckigt eller ignorerat ett kommando. Jag visar väldigt tydligt med rösten att jag inte uppskattar det hunden gör men när han väl lyder är jag neutral och ger oftast ett nytt kommando för att då kunna berömma.

När han var lite yngre så gick jag och hämtade honom bestämt, eller tog tag i honom när han väl kom vilket i mitt fall resulterade i en vovve som inte ville komma till mig på inkallning om han gjort något otillåtet/ brytit/ignorerat ett kommando.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Det där kan du läsa i vilken bok om hundar som helst. Det gäller alla individer och alla raser. Det är helt enkelt så hundar är funtade och samma princip gäller beröm. Hunden kopplar samman beröm eller korrigering med det den gör just då. Det är därför timing är viktigt.

Att fya en hund som tuggat sko för två timmar sedan men nu nosar på mattan är därför inte att vara konsekvent. Hunden kommer säkert ihåg att den tuggat sko, men den kan inte sätta ihop korrigering med just det beteendet. Istället tar den korrigeringen som att den inte får nosa på mattan. Det blir i sin tur inkonsekvent i och med att den säkert får nosa på mattan annars. Just det där att kunna sätta ihop något som hände förut med en konsekvens som sker nu är en mänsklig egenskap och inget hunden har. Vi har våra hjärnor att tacka för det. Hos små barn kan man se att det inte riktigt är utvecklat för där behöver man ofta också vara exakt med timingen. Ju äldre barnet blir, desto bättre förstår den att koppla ihop igår och idag. På hunden sker dock detta aldrig.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Så du har hittat ett litet mellan ting? Ja.. det är nog rätt bra. Det är ju inte så att min hund gör såna här saker idag. Det har hänt en gång att jag skällt på honom när han stack.

Jag höll med dig fullt här när du skriver om att man ska ignorera hunden och be den om nåt annat för att sen berömma då.. Men vad hade det då med situationen där hunden stack att göra?

Jag menar inte att när hunden väl kommer så ska du ge den en spark i röva men åtminstonde ett "FY DIG" sen kanske ett "SITT" och sedan gå en bit och ropa "KOM".. Och sen kan man överrösa med beröm när hunden då kommer till dig.
Det tycker jag är en bättre ide än att berömma hunden när den faktiskt har gjort något seriöst mycket olydigt.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jo men jag går ju inte in och skriker "FY" bara sådär..
Jag antingen för hunden dit den har felat eller tar saken till hunden så att hunden förstår att jag fyar för "skon". Då tex "Vad är det? Det är FY".

Som sagt hunden kommer ihåg vad den gjorde med skon.. Tar man då skon till hunden framför näsan så är ju koncentrationen på mig och skon. Ett "FY" och sedan "här har du i stället ett ben och det är DUKTIG"
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

luspudel skrev:
Alla hundar fungerar inte så. En tuffare hund kan mycket väl tycka att det var lattjo-lajban att dra på haren och det var positivt att komma tillbaka, så varför inte köra "favorit i repris"?

Jag hade kostat på mig att bli ordentligt sur på hunden som uppenbarligen inte visar mig respekten att åtlyda min inkallning. Jag hade jagat in honom i huset och sedan låtit honom sitta ensam en stund i ett rum eller så.

Jag har en hund med OTROLIGT starkt psyke, norfolkterrier.
Och att alltid vara glad när hunden lyssnar är väldigt viktigt, annars får hunden ingen anledning till att lyssna.
man kan ropa glatt en gång, och om hunden inte kommer, då sänker man rösten till en låg och arg ton och så fort man får en reaktion från hunden, glad igen * Jag "morrar" när hunden int gör som jag vill och oftast vänder hunden tillbaka till mig trots att jag morrar för den vet att när hon gör som jag säger blir jag jättemega glad igen*
jag använder - Kom kajsa när jag är glad och när jag blir arg - kooooooom hiiiiiiiiit.
Metoden "jaga in hunden i huset och låt honom sitta ensam i ett rum" tror jag inte håller i längden, hunden skall VILJA göra som du säger, det är iallafall mitt mål med min hund, jag vill ha en glad relation.

Fast jag hade en annan hund innan som var åtta när jag fick henne - kunde inte inkallning. Hon stack ett par gånger och då sprang jag efter och flög på henne om hon inte stannade när jag sa till, jag visade tänderna och visade att det där gillade jag inte, hon la sig på rygg och visade sig underlägsen.. Då bad jag henne att komma och berömde henne - MYCKET.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jag tror iallafall att det är väldigt olika från hund till hund.. Och likså från ägare till ägare... alla klarar iheller inte av att låta så där "JÄÄÄÄTTE glad"
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Om hunden har skon i munnen så fungerar det, men inte om du leder hunden till skon eller tar skon i handen och visar. Det du då talar om för hunden är att just den skon är förbjuden, men den kan fortfarande inte koppla det till själva tuggandet.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

J3O skrev:
Som sagt hunden kommer ihåg vad den gjorde med skon.. Tar man då skon till hunden framför näsan så är ju koncentrationen på mig och skon. Ett "FY" och sedan "här har du i stället ett ben och det är DUKTIG"

Hundar (liksom alla djur) styrs av motivationer. Om du bara visar hunden skon kopplar den, som Jadzia skrev, som bäst fyandet till själva skon. Dock har ju motivationen att tugga på skon nu försvunnit (om du kommer hem och ser att hunden förstört den), varför hunden inte kopplar "fyandet på skon" till "fyande på tuggande av skon".


Tillägg: Hundar kan inte "komma ihåg sina motivationer" på samma sätt som vi människor kan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

jag menar att när hunden väl har stuckigt visar jag att jag inte uppskattar det, oftast med ett "nej" samt kroppspråk, dock är skadan redan skedd, dvs hunden har redan stuckigt. När hunden väl kommer så anser jag inte att det hjälper att skälla på den utan jag väljer att vara neutral i mitt bemötande, vare sig glad eller arg.

Om hunden vet att den gjort fel och att matte/husse misstycker till det som hunden gjort, vilket det verkar som i trådskaparens fall, så anser jag att det inte hjälper att skälla när den väl kommer då jag ändå vill uppmintra hunden att våga/vilja komma till mig oavsett vad den gjort, även om jag väljer att inte berömma heller.

Sen tror jag att man får anpassa sin reaktion efter individ, min vovve är väldigt känslig för mig och mitt kroppspråk och läser mig oftast utan att jag behöver säga något.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

J3O skrev:
Jo men jag går ju inte in och skriker "FY" bara sådär..
Jag antingen för hunden dit den har felat eller tar saken till hunden så att hunden förstår att jag fyar för "skon". Då tex "Vad är det? Det är FY".

Som sagt hunden kommer ihåg vad den gjorde med skon.. Tar man då skon till hunden framför näsan så är ju koncentrationen på mig och skon. Ett "FY" och sedan "här har du i stället ett ben och det är DUKTIG"


varför inte bara strö peppar på skon..?
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Gnist skrev:
Med tanke på att jag har 3 jakthundar som går att kalla in under aktiv jakt i närarbete på vilt, så kan jag ju säga att "min" metod fungerar alldeles utmärkt :cool:
Om du nu inte tycker att jakthundar är veka och mjäkiga när det gäller..

Yes här ställer jag mig. Har en väldigt skarp strävhårig tax hane, en hund av denna sort är liten, kamoflerad och jävligt snabb och förmodligen den mest hörselskadade av alla hundar när han fått upp ett spår (är det allvar kommer dessuom jaktskallet och då är det hårdhandskarna som gäller). Jag hinner Omöjligt med den lilla vesslan, men han vet sin plats. Varje gång han stuckit och jag hunnit reagera har jag i stort sett vrålat mitt "nej" så högt att fåglarna i skogen har flytt och dessutom tagit i honom rejält. Nu kommer han på inkalllning och så fort han gjort en antydning till att sticka höjer jag bara rösten och berömmer fort som attan bara han vänder huvudet åt mitt håll, kan tillägga att han numera är mkt duktig på inkallning. Grannkatterna är också kul att jaga, hinner dom iväg säger jag helt enkelt sitt eller stanna och det gör dom. Därefter ska berömmer komma....Har gått väldigt bra utan att stänga in hund bakom en dörr:angel:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

J3O skrev:
Hur, Var, Varför och när jag skulle straffa min hund har du inte att göra med. Och kalla en annan människa (nästan) djurmisshandlare är ju höjden av dumhet. Du har ingen aning. Och på dig så låter det som om din hund får göra vad fan den behagar när den är ensam hemma för den blir ändå inte korrigerad när du kommer hem:smirk: ..
Och för dom som inte många gånger är närvarande eller inom räckhåll när hunden är olydig.. Det finns ju ögontjänare.. Och vissa hundar är smartare än andra. Ska de aldrig fostra sina hundar?
Isensätt vad du vill men det är rätt så svårt att försöka pricka in rätt när det har att göra med tex hunden biter i sönder något hemma när du inte är där.. När du då kommer in så kan du ju inte ta i hunden för då har den glömt bort det under de 2 sekunder hunden fått syn på dig.
Men jag har inga problem längre med att min hund skulle få för sig att springa bort vare sig om det gäller kanin el. vad tusan som helst. Jag har ingen rädd hund så hur tusan har jag fått det så bra om jag bara springer och misshandlar min hund?!
Jag är ingen som varken skriker eller slår. Jag dresserar min hund genom beröm men när det handlar om så viktiga saker som tex hans liv står på spel så får han gärna vara rädd för mig istället för att springa iväg. Och lätt det hade varit att springa i kapp honom. Du får gärna lov att hälsa på oss och ha lite kapplöpning med min sprinter.. Du har ju goda chanser..:smirk:

Att ge en rädd hund stryk gränsar till djurmisshandel.

Jag håller med Jadzia du har ingen riktig koll på hur hundar tänker när det gäller handling och konsekvens. Du tänker som en människa. Ingen hund av någon ras eller individ klarar att tänka som en människa.

Rekommenderar varmt boken "Inkallning är så mycket mera" skriven av Memea Mohlin. Eller vilken annan hundbok som helst.

Nej min hund får inte göra vad den vill. Men de saker jag vill att den inte gör måste jag träna på när jag är där. Det fungerar inte att bestraffa hunden för något som den gjorde för 20 minuter sedan.

Som jag skrev förut hundar är (oftast finns säkert undantag) snabbare än en människa. En människa är dock intelligentare (finns undantag där också) än en hund. Det är det övertaget vi måste utnyttja. En hund kan aldrig tänka som en människa men vi kan tänka som en hund.

Mvh

Tora
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jadzia skrev:
Det där kan du läsa i vilken bok om hundar som helst. Det gäller alla individer och alla raser. Det är helt enkelt så hundar är funtade och samma princip gäller beröm. Hunden kopplar samman beröm eller korrigering med det den gör just då. Det är därför timing är viktigt.

Att fya en hund som tuggat sko för två timmar sedan men nu nosar på mattan är därför inte att vara konsekvent. Hunden kommer säkert ihåg att den tuggat sko, men den kan inte sätta ihop korrigering med just det beteendet. Istället tar den korrigeringen som att den inte får nosa på mattan. Det blir i sin tur inkonsekvent i och med att den säkert får nosa på mattan annars. Just det där att kunna sätta ihop något som hände förut med en konsekvens som sker nu är en mänsklig egenskap och inget hunden har. Vi har våra hjärnor att tacka för det. Hos små barn kan man se att det inte riktigt är utvecklat för där behöver man ofta också vara exakt med timingen. Ju äldre barnet blir, desto bättre förstår den att koppla ihop igår och idag. På hunden sker dock detta aldrig.

Kan inte bara annat än att hålla med. Bra förklarat :bow:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jadzia skrev:
Ja, i princip får min hund ägna sig åt vad sjutton hon vill när hon är ensam. Jag är inte där och kan göra något åt det i varje fall. Om hon inte klarar av att vara ensam utan att tugga sönder saker så får hon vara i bur eller så tar jag bort allt som går att tugga på. Hon slutar definitivt inte att tugga bara för att jag smackar till henne när jag kommer hem.

Vad gäller ögontjänare så får man smyga på dem, ta dem i rätt ögonblick och på så vis lura hunden att oavsett om den ser mig eller ej så ser jag alltid hunden. Man arrangerar helt enkelt en lockande situation och korrigeringar då hunden nappar på betet.

Dessutom tuggar de flesta hundar av stress i samband med separationsångest.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 678
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp