Skälla, ignorera eller berömma?

Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Ja... Annars finns ju oxå han som hade kapplöpning med en giraff och en Zebra (vet inte om det finns fler som såg det programet).. Du vet inte hur man kan få tag på hans nummer så kan vi ge det till TS.. Där är den ultimata lösningen så hon kan ta honom "IN ACTION"
:idea:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Tora skrev:
Så sant :bow:.

Dessutom är hunden/vargen inte långsynt. Den bestraffar direkt men slutar också så fort den får minsta tecken på underkastelse.

Mvh

Tora

Men är det inte så att vi ber om mer och måste kräva mer än vad vargarna gör. (då pga omständigheter för de som bor i stan osv. Hoppas du förstår vad jag menar)
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Kicki_J skrev:
Tillbaka till TS! Hur går det för dig och "busen"?

Du blir bortglömd i "pajkastningen"!!!


Ååå tack. Jag funderade häromdagen varför jag som annars är ganska anonym lyckats skapa trådar som ger sådana diskussioner efteråt. Fast det är roligt, även om jag håller mig lite i skymundan och iakttar.

Det går jättebra. Vi har honom fortfarande lös, utan några som helst problem nu. Gick lös på tomten i förrgår när vi satte syrenhäcken, en tant med vovve gick förbi, min älskling satte sig ner och tittade lite på dem när de passerade - jag gjorde en inkallning och han kom direkt som ett skott till mig (kanske för att fotbollen låg hos mig, och fanns som en lämplig belöning??). Han revirmarkerade (skällde myndigt) lite på en annan svamp-plockare som enligt honom kom lite för nära tomtgränsen, men när jag kallade in honom så kom han även om han faktiskt stannade en gång för att vända sig om, morra lite och kontrollera inkräktaren för att sedan fortsätta till mig.

Nej, han har varit sig själv igen nu. Lydig, lugn och pålitlig. Givetvis så fortsätter jag att träna inkallning och "nej"-träning ändå, i små portioner här och där.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

J3O skrev:
Dina metoder? Vad vet du om min metoder?
Så efter en mening jag skrev så är jag dragen över en kam?
Min metod i den frågan som hände en gång hade varit mer rätt att skriva.
Kolla gärna i andra trådar jag har skrivit i ang. fostran och träning av min hund. Jag jobbar bara genom beröm och motivation. Allt ska vara positivt. Men när det är så pass allvarliga saker som att hunden kan bli på körd eller ha ihjäl ett annat djur så är jag benhård på att det inte får ske igen. Att man berömmer hunden för att den kommer trallande efter en kvart tycker jag inte är rätt. Jag skulle inte göra så för risken att hunden gör om detta kan faktiskt vara rätt så stor. Nu blev jag arg istället och min hund har inte gjort om detta. Jag skulle aldrig slå eller ta tag i min hund ifall han inte skulle komma direkt när han tex leker med en annan hund eller inte sitter första gången jag säger "sitt". Då tycker jag att det är sjukt fel. Där kräver motivation för att vilja lyda.


Jag har skrivit många trådar där bla du har lagt in kommentarer.
Och ja, tyvärr blir det så att man drar folk över en kam om dom formulerar sig på ett sätt och satt punkt för att "jag dängde till min hund ordentligt när han irrade runt och letade efter mig", och där tycker jag att du gör fel, precis som många andra här. När du skriver verkar det som att du berömmer ja, men samtidigt känns det som att den negativa inlärningen väger mest på vågen. Behöver inte vara så, men efter dina uttalanden så är det svårt att tro annat.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

När du skriver verkar det som att du berömmer ja, men samtidigt känns det som att den negativa inlärningen väger mest på vågen. Behöver inte vara så, men efter dina uttalanden så är det svårt att tro annat.
Men då är det ju tur att jag kan förklara mig lite.

Nu är det ju faktiskt så att vi disskuterar mest där hunden gjort något "fel" och liknande.

Jag är nästan alltid positiv mot min hund och även idag berömmer jag jätte mycket för små grejer som han kunnat sen väldigt länge som sitter där som sten men ändå för att han blir så glad (och jag med eftersom han är så duktig) berömmer jag honom..
Detta händer jätte ofta.. Säkert 30-50 ggr om dagen för små petitesser. Det kan vara bara han hämtat en pinne som jag (med jätte pippig och lycklig röst) kan brista ut i ett "Men OJ vilken fin pinne du hittade... Gud va du var duktig" och sen uppreppa det än 5 ggr under tiden han leker med den.
Zippo känner sig nog som världens duktigaste hund så mycket beröm han har fått. Allt han kan och har lärt sig har jag lärt genom mycket beröm. Men jag är oxå sträng där han gör fel men försöker alltid ge honom ett annat alternativ så han får vara duktig efteråt.

Vissa saker är jag som sagt mycket sträng på.. Man måste tex vara väldigt försiktig runt barn.. Man måste oxå vara lugn och försiktig kring katter och man får inte gå fram till dem utan de får komma fram till honom (bla. min faster och styvmor har katter där vi ofta besöker).. När jag säger stanna så måste man stanna.. Och när jag säger kom så måste man komma.. Man får inte morra eller göra utfall mot hundar som inte har hotat honom eller mig.

Dessa regler håller jag stenhårt på. Skulle det hända så är jag benhård direkt. Sen kan jag tänka mig att när man skriver saker i ett sådant här forum så kan det låta annorlunda eller hårdare än vad det egentligen är.. Och beroende på vilken person det är som läser.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Tora skrev:
Att slå en hund vid fel tillfälle tycker jag gränsar till djurmisshandel och det står jag fast vid. Och jag tycker också att jag har en moralisk och etisk skyldighet att reagera.

:bow:
Jag håller helt med dig men allt är relativt till vad man själv tycker är rätt alt. fel tillfälle. Min gräns är säkert inte långt ifrån din men inte nära EXAKT vad du tycker.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Ja men han får konditon också så om du åkr en halvtimme idag innan du ska lämna han inom ett år kanske du måste cykla 1,5 timme får han ska vra trött. Inte så jäkla kul o behöva göra så, vet ett ekipage som kör skydd som gjorde lika för och få styrning på hunden de cykla till träningen några gånger senare var hunden lika ivrig då fick dom öka dosen cykling innan träningen så det blir moment 22 iaf.

vettigare och försöka jobba på att hunden kan slappna av hemma
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Då jag redan går upp kl 4.45 på morgonen så vill jag inte gå upp tidigare och att jobba hunden trött genom lydnad eller liknande tar för lång tid. Det gör vi isånafall när jag komme rhem från jobb.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Varför måste du ha den trött är det inte vettigare och få harmoni i den?

Jag söker alltid harmoni i mina hundar hemma.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Det behöver inte ta längre tid än din cykelhalvtimme att göra något "mentalt" istället. Ta med hundens frukost och släng ut kulorna på marken o låt den leta tex.

Den fysiska motionen är ju inte det som är det viktigaste på morgonen - låt den fixa "morgontoaletten" o byt ut "kroppsmorgongympan" mot "huvudmorgongympa"!:)
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Men han är alltid lugn när vi är hemma och när vi inte är hemma så kan han lika bra sova och han blir trött av att springa en liten stund på morgonen så det fungerar idag. Vi har inte haft några problem med honom ang. det än.. Men sen kan det vara så som du skriver att det kanske inte inte funkar i längden. Någon morgon mat vill jag inte ge honom ute för det kan resultera till att han får för sig att börja äta saker ute som han hittar.. Det gör han ju inte idag och jag vill inte att min hund ska söka mat ute.. Hade en sådan innan och det var skit jobbigt.. Inte kul att behöva stoppa in handen i munnen på hundne och dra ut en gammal kebab :rofl: .. Hon var omöjlig med det.. Kunde loss men när det gällde mat så var hon otrolig.. Kunde knappt nåt på agilitybanan men hade man en lite godisbit så var hon som om hon kunde vara med i OS i agility. Jaja.. Han är inte lika förtjust i mat så det kanske kan funka med honom.. Ska tänka på saken.. Några andra ideer på hur man lätt kan aktivera honom på morgonen?
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

* Leta leksak i skogen - bra träning på att stanna kvar plus nosjobb! Gå gärna i kringelkrokar och böj dig ner lite överallt och "rufsa" i marken (de lär sig annars fort att där man böjer sig ner där är grejen), o kringelikroka dig tillbaka oxå. Var dock försiktig med att korsa ditt eget spår. Har man ingen skog kan man ta något litet (min tik älskar sådana där spretiga gummikattbollar.) och "göm" på marken. Kottar är oxå bra, men se till att hålla i den ett litet tag så att den "får lukt". Jag brukar även sätta hunden brevid mig, kasta in kotten i "myllret i skogen" o sen får hon sticka o leta efter mitt kommando.

* Balansgång. Använd stenar, bänkar, staket (om den har bra balans!), murar etc. Låt även vovven göra lite däruppe, såsom ligga, tass, sitt vacker etc. Jobbigt jobbigt för hjärnan att koncentrera sig på balansen!


Hmm...hjärnan e lite seg nu såhär på eftermiddagen, så jag kommer inte på mer just nu..!
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jo men tack. Vad var bra förslag men jag vet inte om han kommer bli så himla trött av det.. Jag ska iallafall testa..
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Det blir en annan form av trötthet, som gör hunden "lugnare i huvudet". Cyklingen stimulerar snarare systemet så att han är uppe i varv när ni sedan lämnar honom. Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 678
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp