Skälla, ignorera eller berömma?

Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Axelle skrev:
Lucky you. :crazy: Samtliga utav våra övriga taxar har gått/går att blåsa av i skogen. Och det har varit oerhört mycket jakt i dem alla. (Möjligtvis med ett undantag, som hade väldigt dåligt sök men gick som en klocka om hon fick spåret serverat rakt under nosen.. :smirk: ) Att ha dem lösa på gården har fungerat i varierande utsträckning. Ett par har hållit sig hemma och njutit av friheten att kunna strosa omkring som de vill. De flesta har fungerat att ha lösa med viss, men inte stenhård, koll från husses/mattes sida. Det är bara denna hanhund som beter sig så här.. Han är oerhört intelligent och dessutom alldeles för självständig. Inte särskilt ranghög när det gäller människor, men fruktansvärt nonchalant.

Vad fungerar på en sådan hund? :smirk:

Lydnadsträning, och då har jag en hund som ofta ger mig fingret och dessutom sätter sig upp mot mig vid vissa tillfällen. Han lyder. Och ja, du kan får lägga ner en del tid i början. Dels för att hitta vad din hund går igång på och utnyttja det, har mycket svårt att tro att hunden är omöjlig. Har hört att taxar inte kan gå lösa alltför länge nu, och då är jag ändå övertygad om att jag lyckats få satan själv att lyda vissa dagar :angel:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Finns ju en anledning till att den tuggar hemma när den är själv. Kanske av osäkerhet eller stress eller så har man inte aktiverat hunden nog innan man lämnat den så den gör det i ren tristess.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

zillax89 skrev:
varför inte bara strö peppar på skon..?
Missförstå mig rätt..
Min hund biter INTE på skor idag.. Det hände när han var valp.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

PIRU skrev:
Finns ju en anledning till att den tuggar hemma när den är själv. Kanske av osäkerhet eller stress eller så har man inte aktiverat hunden nog innan man lämnat den så den gör det i ren tristess.

Självklart var det seperationsångest han hade/har och även lite grann överaktivitet.. Min hund är en hund som behöver springa och aktiveras minst 3 timmar om dagen oftast mer. Innan han lämnas själv på morgonen så är han alltid ute på en cykeltur i ½ timme och när vi sedan kommer hem så får han mer motion så han kan få sova gott om natten. Han biter inte på saker idag och fortafarnde om han hade gjort det i dag så hade jag fyat han när han kommer hem eftersom det tydligen har funkat med min hund eftersom NÄR han tuggade så fyade jag och jag blev av med detta illa kvikt. Men hade det varit så att han inte fått motion och han hade bitit på något så hade jag inte fyat eftersom då får vi skyla oss själva eftersom jag vet att han är en överaktiv hund.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Tora skrev:
Att ge en rädd hund stryk gränsar till djurmisshandel.

Som sagt det ska du ta och skita i.

Du har inget med att göra hur jag fostrar min hund.
Sen kan du tycka att mina tillväga gångsätt inte passar in med dina.
Men kalla en annan männsika misshandlare tycker jag inte att du ska göra igen eftersom du inte träffat mig, inte träffat min hund och inte har en aning om vad/när/hur/varför vi gör. Så länge du inte varit där så tycker jag att du ska vara väldigt tyst om sådana starka uttryck.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Det blir ju moment 22 då om du har en överaktiv hund så aktiverar du den ännu mer innan du lämnar den. Inte så konstigt att han biter sönder grejer, jag skulle ha gjort helt tvärt om ja, kört avslappnings övningar då istället för aktivetet.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

J3O skrev:
Som sagt det ska du ta och skita i.

Du har inget med att göra hur jag fostrar min hund.
Sen kan du tycka att mina tillväga gångsätt inte passar in med dina.
Men kalla en annan männsika misshandlare tycker jag inte att du ska göra igen eftersom du inte träffat mig, inte träffat min hund och inte har en aning om vad/när/hur/varför vi gör. Så länge du inte varit där så tycker jag att du ska vara väldigt tyst om sådana starka uttryck.

Jag kommer alltid att lägga mig i om någon behandlar någon illa vare sig det är ett djur eller människa. Tycker faktiskt att det är våran moraliska och etiska skyldighet att påpeka eventuella missförhållanden i djurhållning.

Men återigen ta prova att låna några hundböcker på biblioteket så kanske du kommer att förstå varför vi vänder oss så starkt mot vissa "uppfostringsmetoder". Vem vet du kanske får en riktig aha-upplevese och ser din hund med helt nya ögon

Det har ju diskuterats en hel del om ett hundkörkort. Börjar faktiskt mer och mer hålla med om att ett sådant kanske skulle behövas för att i alla fall ge folk en knuff i rätt rikting.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

PIRU skrev:
Det blir ju moment 22 då om du har en överaktiv hund så aktiverar du den ännu mer innan du lämnar den. Inte så konstigt att han biter sönder grejer, jag skulle ha gjort helt tvärt om ja, kört avslappnings övningar då istället för aktivetet.

Ja absolut eller psykiskt tröttande övningar som tex spåra upp godis och andra klurigheter.

En överaktiv hund blir ju oftast bara mer överaktiv ju mer motion den får. Oftast så är det ju huvudet som behöver aktiveras och inte kroppen. Finns ju hur många tricks som helst som man kan lära sin hund.

Mvh

Tora
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Men han blir trött av att motioneras och då sover han mesta tiden han är ensam.. han biter inte i saker idag som sagt och har inte gjort det sen han var valp..
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

J3O skrev:
Som sagt det ska du ta och skita i.
Du har inget med att göra hur jag fostrar min hund.

Tycker jag definivit inte!!!!!!!!!!!
För det första; skriver man hur man gör vissa saker här på Buke får man finna sig i att folk reagerar och att man får svar! Du skriver ju faktiskt om hur du fostrat din hund....

För det andra; om någon reagerar på att djur far illa så är det väl bara bra att de reagerar????

(Jag säger nu inte att jag menar din hund far illa!)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Men du kan ju inte uttala dig om att jag skulle vara en hundmisshandlare om du inte sett något med egna ögon och vet hur det egentligen är. Det tycker jag är helt fel.
Jag tycker däremot att om man ser något med egna ögon hur en hund blir "slagen" när den inte gjort sig berättigad till det så ska man definitivt man ska ingripa direkt. Jag har själv ingripigt när en hund blivit slagen. Men då polisen inte ville göra något tog jag lagen i egna händer så att säga.

Och varför har mina sätt funkat på min hund om det enligt dig är så fullständigt fel?? (nu snackar jag inte om att slå för det gör jag inte.. Utan om hur jag uppfostrat min hund)

Hundböcker har jag läst jätte många.. Antagligen fler än de flesta. Jag är insatt i de flesta tankesätt och vet precis vad ni menar. Men olika metoder fungerar olika på olika hundar. Det är ju bara att inse.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Ja.. men nu skrev jag inte att jag slår min hund i vått och torrt.. det har ni ingen aning om. Ni får väldigt gärna höra med folk som känner är en god vän till mig och som vet hur mina hundar är / har varit och hur jag behandar/behandlat dem. Att kalla någon djurmisshandlare tycker jag är fel om man inte ens träffat personen ifråga.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

J3O skrev:
Men du kan ju inte uttala dig om att jag skulle vara en hundmisshandlare om du inte sett något med egna ögon och vet hur det egentligen är. Det tycker jag är helt fel.
Jag tycker däremot att om man ser något med egna ögon hur en hund blir "slagen" när den inte gjort sig berättigad till det så ska man definitivt man ska ingripa direkt. Jag har själv ingripigt när en hund blivit slagen. Men då polisen inte ville göra något tog jag lagen i egna händer så att säga.

Och varför har mina sätt funkat på min hund om det enligt dig är så fullständigt fel?? (nu snackar jag inte om att slå för det gör jag inte.. Utan om hur jag uppfostrat min hund)

Hundböcker har jag läst jätte många.. Antagligen fler än de flesta. Jag är insatt i de flesta tankesätt och vet precis vad ni menar. Men olika metoder fungerar olika på olika hundar. Det är ju bara att inse.

Men då måste även du inse att folk blev stötta av din beskrivning av vad du gjorde när du skulle kalla in din hund, iom att du skiljer dig från alla i tråden. Dina metoder kanske funkat, men fråga är vilka metoder som är effektivast och funkar bäst på ett positivt sätt.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

J3O skrev:
Men du kan ju inte uttala dig om att jag skulle vara en hundmisshandlare om du inte sett något med egna ögon och vet hur det egentligen är. Det tycker jag är helt fel.
Jag tycker däremot att om man ser något med egna ögon hur en hund blir "slagen" när den inte gjort sig berättigad till det så ska man definitivt man ska ingripa direkt. Jag har själv ingripigt när en hund blivit slagen. Men då polisen inte ville göra något tog jag lagen i egna händer så att säga.

Och varför har mina sätt funkat på min hund om det enligt dig är så fullständigt fel?? (nu snackar jag inte om att slå för det gör jag inte.. Utan om hur jag uppfostrat min hund)

Hundböcker har jag läst jätte många.. Antagligen fler än de flesta. Jag är insatt i de flesta tankesätt och vet precis vad ni menar. Men olika metoder fungerar olika på olika hundar. Det är ju bara att inse.

Av det du har skrivit och hur du har skrivit så drar man vissa slutsatser.

Att slå en hund vid fel tillfälle tycker jag gränsar till djurmisshandel och det står jag fast vid. Och jag tycker också att jag har en moralisk och etisk skyldighet att reagera. Hitills har du inte skrivit eller uppfört dig på något sätt som gör att jag känner ett behov av att reviderar min uppfattning.

Prova i så fall att läsa om böckerna för man glömmer lätt och i bland så behöver man läsa en sak mer än en gång för att riktigt förstå dess innebörd.

Man kan lyckas med hunduppfostran trots allt i stället för därför att.....

Oftast (inte alltid) så blir det bara en uppåtgående spiral när man försöker motionera sin hund trött (speciellt om det verkligen är en riktigt överaktiv hund). Den brukar kräva mer och mer motion för att bli "lugn". Bordercollie är ett bra exempel som för det mesta brukar kräva mer och mer ju mer motion den får. En sådan hund behöver oftast använda hjärnan snarare än kroppen.

För att undvika några missförstånd så observera att jag bara försöker definera vad jag menar med en överaktiv hund så att vi pratar i samma termer.

Mvh

Tora
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

J3O skrev:
Efter 10 minuter ser jag han springa på en gräsmatta väldigt förvirrad och letade efter mig.
Nu kan jag säga så att han fick stryk.. Ordentligt.

om en hund ignorerar flockledaren så blir det "bet och slag".

Dessa rader vill jag kommentera...

Här skriver du ju just att du gav din hund stryk! Varför blir du då så upprörd när det reageras på det?
Och han var ju tydligen ledsen (så läser jag i alla fall) att han inte hittade dig, "belöningen" han får när han väl ser dig är ett kok stryk!:crazy: (nu ser ju allas "kok stryk" olika ut, men här på Buke måste man ju noga tänka sig för hur man uttrycker sig, väldigt lätt för påhopp annars...:devil: )

Då jag är jätteintresserad av vargar ser coh läser jag allt i min väg och där är jag 99,9 % säker på att du har fel! Om en varg som felat kommer tillbaka till alfavargen så visar den underkastelse och möts då inte av "bett och slag", men om du menar att den igorerar alfavargen vid tex vem som först får ta för sig vid "matbordet" eller beter sig fel vid lek och hälsning, ja då får den veta att den lever, men enbart när den tas på "bar gärning" aldrig i efterhand!
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Tillbaka till TS! Hur går det för dig och "busen"?

Du blir bortglömd i "pajkastningen"!!!
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Så sant :bow:.

Dessutom är hunden/vargen inte långsynt. Den bestraffar direkt men slutar också så fort den får minsta tecken på underkastelse.

Mvh

Tora
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Dina metoder? Vad vet du om min metoder?
Så efter en mening jag skrev så är jag dragen över en kam?
Min metod i den frågan som hände en gång hade varit mer rätt att skriva.
Kolla gärna i andra trådar jag har skrivit i ang. fostran och träning av min hund. Jag jobbar bara genom beröm och motivation. Allt ska vara positivt. Men när det är så pass allvarliga saker som att hunden kan bli på körd eller ha ihjäl ett annat djur så är jag benhård på att det inte får ske igen. Att man berömmer hunden för att den kommer trallande efter en kvart tycker jag inte är rätt. Jag skulle inte göra så för risken att hunden gör om detta kan faktiskt vara rätt så stor. Nu blev jag arg istället och min hund har inte gjort om detta. Jag skulle aldrig slå eller ta tag i min hund ifall han inte skulle komma direkt när han tex leker med en annan hund eller inte sitter första gången jag säger "sitt". Då tycker jag att det är sjukt fel. Där kräver motivation för att vilja lyda.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

J3O skrev:
Så efter en mening jag skrev så är jag dragen över en kam?
Min metod i den frågan som hände en gång hade varit mer rätt att skriva.

Blir tyvärr lätt så...

Men i nästa mening har du helt rätt! Hade du skrivit så från början så hade dina svar sett helt annorlunda ut är jag säker på!:)

Fast jag skulle fortfarande inte rekomendera hundägare att bestraffa hunden när den kommer tillbaka, även om den kommer tillbaka "för sent".....
Jag har dock även jag sprungit ikapp hund som inte lyssnat på inkallning och "nappat tag" i den!
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Kicki_J skrev:
Om en varg som felat kommer tillbaka till alfavargen så visar den underkastelse och möts då inte av "bett och slag", men om du menar att den igorerar alfavargen vid tex vem som först får ta för sig vid "matbordet" eller beter sig fel vid lek och hälsning, ja då får den veta att den lever, men enbart när den tas på "bar gärning" aldrig i efterhand!

Det var ju precis det jag menade.. Men nu kan vi inte springa ifatt hunden så som en varg kan "springa ifatt" (även om den troligtvis inte skulle göra det) en annan varg.
Springer vi efter och "morrar/ryter" så stannar inte hunden (som TS skrev).
Springer en varg efter en annan så är det rätt så troligt att den ranglägsta skulle lägga sig ner och vissa strupen.


(nu ser ju allas "kok stryk" olika ut, men här på Buke måste man ju noga tänka sig för hur man uttrycker sig, väldigt lätt för påhopp annars...:devil: )

Ja förstår vad du menar.
Kan ju försöka förklara mig nu. Jag skulle aldrig med en knytnäve slå min hund.. Skulle aldrig med en spark slå min hund.. Jag skulle aldrig skrika på min hund (såvidare han inte är långt borta).. Jag kan däremot ta min hund i nackskinnet (då han lägger sig ner) och sätta armen mot honom just för att "tryck ner honom" och säga Fy. Jag kan ta han om huvudet och rikta mot mig för att se honom i ögonen samtidigt som jag säger fy, jag kan t.o.m klappa till honom med öppen hand på låret/nacke (dock ej hårt). Och om det är något idag så händer detta aldrig. Det räcker alltid med ett fy sen är han korrigerad. Det brukar inte behövas mer på "andra" hundar heller som jag har att göra med eftersom jag har ett ganska självsäkert och dominant sätt i mig själv gentemot hundar/djur (utan att behöva höja rösten alt. sänka tonläget).

Det som hände vid detta tillfälle var precis detta. Jag tog honom i nackskinnet, med armen som jag höll honom med sätte jag över kroppen så jag tryckte ner honom. Tog han så han såg på mig och "skällde ut honom". Allt detta skede då han låg "under" mig.. Och nej jag tyngde inte ner honom med hela min vikt.

Så här har jag aldrig behövt ta honom innan/efter och enligt mig så var detta rätt så hårt. Och jag gjorde troligtvis honom rädd eftersom han som sagt inte gjort om det. Och visst ni kanske inte tycker att det är rätt. Det behöver ni inte jag försöker inte övertala er.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 678
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp