Skälla, ignorera eller berömma?

Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

J3O skrev:
*lån

När min hund var ca ett halv år så fick han för sig att springa efter en kanin (skit i omständigheterna, jag hade inte hans så pass lös just vid den tiden men nu hände det). Han sket i mig fullständigt. I ett bostadsområde.. Han försvann. Efter 10 minuter ser jag han springa på en gräsmatta väldigt förvirrad och letade efter mig.

Nu kan jag säga så att han fick stryk.. Ordentligt. Och han har ALDRIG gjort om det.

Stanna och Hit är bland de viktigaste kommandona man MÅSTE lära en hund som hunden MÅSTE lyssna på för det kan vara en dag som det gäller deras liv om de inte lyssnar.

Denna gången Zippo sprang ifrån mig var han säkert över någon väg och jag var livrädd.
Jag tror stark på motivation (beröm) när det gäller träning och har tränat min hund på detta sätt MEN i vissa situationer vet hunden om att den varit olydig så blir det ORDENTLIGT med skäll. Vad händer om hunden får beröm efter den struntat i flockledaren? Jag tror inte detta sker i en vildflock och om en hund ignorerar flockledaren så blir det "bet och slag".

Som många tidigare skrivit.. "Hunden jagar en kanin. Kommer hunden direkt när jag kallar är det MYCKET beröm. Ignorerar hunden mig blir det bestraffning av sådans slag som är anpassat efter hunden."

Blir väldigt ledsen av att läsa sådant här. Tror du verkligen att hunden förstår att den får stryk för att den sprang i väg? Det är lika korkat som att straffa hästen genom att inte ge den mat när tex byten inte har fungerat under ridpasset.

Om man skall bestraffa sitt djur så måste de ske i samma ögonblick som det händer allra helst redan när hunden tänker på att göra det.

Att skälla på en hund när den väl kommer (speciellt som den redan är olycklig då den ej vet var matte/husse är) är totalt meningslöst och dessutom grymmt. Antagligen gör den inte om det därför att hunden tyckte det var så otrevligt att inte veta var husse/matte befann sig någonstans.

Det var någon som lät sin hund vara ensam i ett rum och "tänka över vad den hade gjort" också en helt meningslös bestraffning. Hundar kan inte göra den koplingen så långt efteråt.

Mvh

Tora
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Kalaspinglan skrev:
Ska jag spika upp honom på närmsta björk
Hur gör ni med era olydiga monster?

Japp! Och låt honom gärna hänga där ett tag!:p
Nejdå, jag förstår presis hur frustrerad du kan känna dig ibland! Har en tvååring hane hemma nu som jag tog tillbaka då tjejen som köpte honom inte kan ha honom kvar. Här beror det ju iof på att ägaren inte har lyckats lära hunden ens vad den heter! Så arg är ju liiite svårt att vara för mig då han fattar noll, men det är inte så lätta att låta bli att bli arg.... (bra förklaring eller:crazy: )
På min riesenhane jag hade körde jag med en i mitt tycke bra metod när han hade en period med "jag kommer matte, måste bara kissa först". Han stack inte alltså, var "bara" allmänt nonchalant. När jag gör inkallning ska det vara NU inte om ett par minuter.
Hur som helst så tog jag med mig en kompis (som också tränade/tävlade lydnad) på prommenad. Släppte hunden och lät honom strosa runt medans vi gick, då och då kallade jag in honom, när han inte lyssnade direkt så kastade min kompis en kotte i rumpan på honom. OBS! Inget hårt kast som gjorde ont utan ett mera "oj vad hände nu då" kast. Hela tiden gjordes det snyggt, så han inte visste vart det kom ifrån. Efter ett par gånger så vart han jättealert och hade full koll på mig även när han nosade runt en bra bit ifrån mig.
Kan ju vara svårt att praktisera när han väl drar iväg på hare! Blir lite långt att kasta:D Men du får förebygga, praktisera det när han inte lyssnar direkt på "vanlig" prommenad.
(blir intressant att se hur många som skriker "hur kan du kasta saker på din hund, elaka människa!":devil: )
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jag kan tala om för dig att han visste precis varför jag var förbannad.. Jag tror du underskattar hundar. Ett ex; när han var yngre bet han itu saker när jag inte var hemma. När jag kom hem och såg vad han hade gjort så utan ett ljud så pekade jag på saken han hade bitit itu. Han kröp ihop till en lite myrra och kröp ut till hans plats... Han visste vad jag menade utan att säga ett ord eller en "ond" blick.

Och vad kostigt om det inte fungerar... Varför har han då inte gjort om det fast vi har träffat på kaniner efter denna händelse??
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Liiite trött nu på morgonen, läste bara första sidan och missade att det fanns två sidor till med svar!!
Och Tora;:bow: :bow: :bow: Hur bra skrivet som helst!:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Tora skrev:
Det är lika korkat som att straffa hästen genom att inte ge den mat när tex byten inte har fungerat under ridpasset.

Vaddå:confused:

Det brukar jag ju alltid göra :devil:

:crazy:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Tyvärr, men jag tror mer på att hunden ser din hållning och på ditt kroppspråk att ajdå, nu är matte/husse arg för något, bäst att visa mig underlägsen.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

J3O skrev:
Jag kan tala om för dig att han visste precis varför jag var förbannad.. Jag tror du underskattar hundar. Ett ex; när han var yngre bet han itu saker när jag inte var hemma. När jag kom hem och såg vad han hade gjort så utan ett ljud så pekade jag på saken han hade bitit itu. Han kröp ihop till en lite myrra och kröp ut till hans plats... Han visste vad jag menade utan att säga ett ord eller en "ond" blick.

Och vad kostigt om det inte fungerar... Varför har han då inte gjort om det fast vi har träffat på kaniner efter denna händelse??

Nej jag underskattar inte hundar. Det är du som tänker för mycket som en människa. Hundar kan inte referera en bestrafning till något som de har gjort tidigare.

Om du läser mitt förra inlägg så skrev jag varför han inte gjorde det igen och den anledningen har inget att göra med att du gav hunden stryk. Tycker att det är fruktansvärt sätt att behandla en hund på.

Om jag skulle glo ilsket på min hund så skulle han också krypa ihop. Han skulle dock inte förstå varför jag var arg bara att jag var arg.

Mvh

Tora
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Det har faktiskt hänt att Zippo blivit av med mig i andra sammanhang tex. Vi var på väg ner till stranden så lekte han med en hund och jag fortsatte att gå.. Han blev lite vilsen ett tag men hittade mig snabbt igen när jag kallade. Han var inte rädd när han kom till mig och han leker fortfarande med andra hundar..

Att jag skulle tänka förmännskligt stämmer inte helt riktigt.. Jag tänker mycket ofta "som en hund" när det gäller min hund för att försöka ha den bästa kommunikationen som möjligt.

Men låt oss säga att du skulle ha ett marsvin i en bur.
Du kommer hem och upptäcker att din hund har brutit sig in i buren och haft ihjäl ditt marsvin..
Skulle du inte ens bestraffa den där?
Skulle du avliva den?
Jovisst du skulle haft marsvinet i ett annat rum osv. men hunden hade ändå på något sätt kommit in till det.

Eller din hund hade hoppat och bitit din häst i mullen och sen sprungit vidare (inte själv blivit skadad).. Hade du då inte bestraffat den eftersom "det blev för sen"?
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Många hundar struntar fullständigt i var ägaren befinner sig och blir inte ett dugg olyckliga av att vara ute på egana äventyr. De letar heller inte efter sin ägare utan kommer lallande tillbaka när de känner för det. Hittar de ingen då, fortsätter de bara gå hemåt eller spåra kanin eller något. De hundarna kommer också denfinitivt att dra iväg igen.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

I det läget är det för sent att bestraffa. Hundne kan inte göra den kopplingen bakåt som vi människor kan. Har hunden väl släppt en händelse så är det kört att försöka bestraffa den. Däremot kan en hund mycket väl ha fokus på något under flera timmar så om hunden fortfarande är fokuserad på marsvinet och inne i den händelsen så kan man bestraffa. Jämför med en hund som skäller på andra hundar. Den tystnar och kommer så fort du säger åt den att låta bli, men när den får frikommando så rusar den genast till platsen där den såg andra hunden. Hunden har alltså inte släppt skällandet och då kan man korrigera. Om hunden däremot legat kvar och snarkat så har den släppt alltihop och det är försent.

Det är ingen ide att korrigera en hund när man kommer hem och ser att de hittat på tok. Hunden har antagligen gått vidare och glömt det där för länge sedan och blir då bara förvirrad för att korrigeras över ingenting. Att hunden "skäms" och kryper ihop när man pekar på saken beror bara på kroppsspråk hos ägaren, inget annat. Du sänder ut signaler om att du är missnöjd även om du själv inte
märker det.

Det är ingen skillnad om hunden bitit sönder en strumpa eller ett marsvin. Hunden förstår lika lite för det om du bestraffar i efterhand.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jadzia skrev:
Många hundar struntar fullständigt i var ägaren befinner sig och blir inte ett dugg olyckliga av att vara ute på egana äventyr. De letar heller inte efter sin ägare utan kommer lallande tillbaka när de känner för det. Hittar de ingen då, fortsätter de bara gå hemåt eller spåra kanin eller något. De hundarna kommer också denfinitivt att dra iväg igen.

Helt rätt men i detta fallet så var hunden ledsen och gnällde och letade efter sin ägare och att då ge den stryk tycker jag faktiskt balanserar på gränsen till djurmisshandel.

Att straffa orädda hundar när de kommer tillbaka gör dock lika lite nytta snarare tvärtom.

Hunden är (oftast) snabbare än vad är men vi är faktiskt bra mycket smartare (även om man kan undra ibland). Det är detta vi skall utnytja i träningen. Man väntar inte på att haren skall dyka upp oväntat utan man ser till att arangera en situation (eller så många som behövs tills hunden lyder) där man har kontroll.

Mvh

Tora ägare till en 4 månaders mycket smart och envis dalmatinervalp
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

J3O skrev:
Det har faktiskt hänt att Zippo blivit av med mig i andra sammanhang tex. Vi var på väg ner till stranden så lekte han med en hund och jag fortsatte att gå.. Han blev lite vilsen ett tag men hittade mig snabbt igen när jag kallade. Han var inte rädd när han kom till mig och han leker fortfarande med andra hundar..

Att jag skulle tänka förmännskligt stämmer inte helt riktigt.. Jag tänker mycket ofta "som en hund" när det gäller min hund för att försöka ha den bästa kommunikationen som möjligt.

Men låt oss säga att du skulle ha ett marsvin i en bur.
Du kommer hem och upptäcker att din hund har brutit sig in i buren och haft ihjäl ditt marsvin..
Skulle du inte ens bestraffa den där?
Skulle du avliva den?
Jovisst du skulle haft marsvinet i ett annat rum osv. men hunden hade ändå på något sätt kommit in till det.

Eller din hund hade hoppat och bitit din häst i mullen och sen sprungit vidare (inte själv blivit skadad).. Hade du då inte bestraffat den eftersom "det blev för sen"?

Nej det gör ingen som helst nytta att bestraffa hunden då (marsvinsfallet)

Nej det gör ingen som helst nytta att bestraffa hunden då (hästfallet)

Sen så skrev Jadzia väldigt bra med hundens focus. Då är det forfarande aktuellt för hunden.

Men detta gäller även beröm. Det bästa tiden att ge beröm är under tiden hunden utför något eller bara när den tänker rätt.

Mvh

Tora
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Hur, Var, Varför och när jag skulle straffa min hund har du inte att göra med. Och kalla en annan människa (nästan) djurmisshandlare är ju höjden av dumhet. Du har ingen aning. Och på dig så låter det som om din hund får göra vad fan den behagar när den är ensam hemma för den blir ändå inte korrigerad när du kommer hem:smirk: ..
Och för dom som inte många gånger är närvarande eller inom räckhåll när hunden är olydig.. Det finns ju ögontjänare.. Och vissa hundar är smartare än andra. Ska de aldrig fostra sina hundar?
Isensätt vad du vill men det är rätt så svårt att försöka pricka in rätt när det har att göra med tex hunden biter i sönder något hemma när du inte är där.. När du då kommer in så kan du ju inte ta i hunden för då har den glömt bort det under de 2 sekunder hunden fått syn på dig.
Men jag har inga problem längre med att min hund skulle få för sig att springa bort vare sig om det gäller kanin el. vad tusan som helst. Jag har ingen rädd hund så hur tusan har jag fått det så bra om jag bara springer och misshandlar min hund?!
Jag är ingen som varken skriker eller slår. Jag dresserar min hund genom beröm men när det handlar om så viktiga saker som tex hans liv står på spel så får han gärna vara rädd för mig istället för att springa iväg. Och lätt det hade varit att springa i kapp honom. Du får gärna lov att hälsa på oss och ha lite kapplöpning med min sprinter.. Du har ju goda chanser..:smirk:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Ja, i princip får min hund ägna sig åt vad sjutton hon vill när hon är ensam. Jag är inte där och kan göra något åt det i varje fall. Om hon inte klarar av att vara ensam utan att tugga sönder saker så får hon vara i bur eller så tar jag bort allt som går att tugga på. Hon slutar definitivt inte att tugga bara för att jag smackar till henne när jag kommer hem.

Vad gäller ögontjänare så får man smyga på dem, ta dem i rätt ögonblick och på så vis lura hunden att oavsett om den ser mig eller ej så ser jag alltid hunden. Man arrangerar helt enkelt en lockande situation och korrigeringar då hunden nappar på betet.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jadzia skrev:
Hon slutar definitivt inte att tugga bara för att jag smackar till henne när jag kommer hem.
QUOTE]

Då är våra hundar olika (såklart) för min la av.
Och det var ingen smäll utan tag i nakskinnet och "visande" av vad han hade gjort och sedan ett "FY".
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jadzia skrev:
Om hon inte klarar av att vara ensam utan att tugga sönder saker så får hon vara i bur eller så tar jag bort allt som går att tugga på.

Att ta bort alla saker hunden kan tugga på är helt omöjligt. Den hittar alltid nåt och är hemmet tomt så tuggar de väl på väggar om den verkligen vill.

Det finns inte tillräkligt stora burar för att jag skulle låta min hund vara i bur när vi inte är hemma.. Och om det finns så skulle de inte få plats i lägenheten. Om jag skulle haft problem med tugg så skulle jag tagit tag i det.
*Börja korta stunder och suggsesivt länga dem.
*Fy vid evetuella bett på saker som ej är tillåtna
*Inte göra "en stor grej" av att jag skulle gå
*Definitivt ha något som hunden tillåts att tugga på så att när jag "fy"ar kan ge den ett annat alternativ

Jag skulle definitivt inte skita i att hunden bitit isönder eventuella saker. Att först inte säga ifrån och sedan (efter att man iscensättit något) FY tycker jag att man ger hunden dubbla budskap.. Man måste ju vara koncekvent.
En gång fel.. Alltid fel..
Inte fösta gången rätt.. Andra gången fel..

Sen får ni tycka vad ni vill. Jag är rätt så säker på att min hund förstår vad jag menar när visar honom något han gjort som inte var tillåtet.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Gnist skrev:
Alltid beröm, när hunden kommer.

Sedan får ni jobba på inkallningen, så att den sitter ordentligt. Speciellt nu när man endast får ha hundar lösa om man har dem under samma kontroll som om de vore kopplade..

Jag berömmer aldrig min hund om han inte kommer på en gång. Att ropa på en hund i 10 minuter och sedan berömma när han kommer lunkandes är inte alls det jag bad om. Jag säger "Hit", då är det HIT på en gång, inte om ett tag :devil:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 678
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp