Skälla, ignorera eller berömma?

Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

PIRU skrev:
När jag tar min hund då gör jag det rejält.

men jag släpper hellre när dom gör fel om det inte är ett perfekt läge än dyker på dom för minsta lilla.

För då får jag en perfekt korrigering, och hunden är fullt medveten om när den får den då tar dom åt sig bättre då slipper det bli 100 gånge för en sak hunden ändå inte fattar vad den blir korrigerad för

Att dra iväg på en hare är i min värld inte "minsta lilla". Jag stänger inte in min hund för att få en bättre inkallning, utan för att visa att jag inte är intresserad av att umgås med olydiga hundar. I synnerhet om hunden, såsom kalaspinglan beskrev situationen, uppenbarligen skiter i kommandot, men senare verkar ha fattat att han nog inte är så populär.

Varför skall han lättas upp med glada tillrop när han vet att han gjort bort sig?
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jadzia skrev:
Jag håller med dig. Aldrig i helsike att jag skulle berömma en hund som kommer när den känner för det. Det är skillnad om hunden vänder och kommer därför att jag kallar. Då blir det beröm, men inte om den fortsätter kuta trots kommando och sedan, någon gång imorgon sådär, behagar vända tillbaka. Då skulle jag jaga efter hunden och förhoppningsvis få tag på den. Då blir det inte kul för hund.

Där har i varje fall jag min skillnad på när man ska berömma och inte. KOmmer hunden på kommando ska den ha beröm, men lallar den in när den behagar så blir det antingen ignorering eller ovett. Har fungerat på både muppig rottishane, vek rottis-tik och allmänt knasig blandras.

Att jaga hunden tycker hunden bara är en lek och att det är roligt. Det är just i ögonblicket som man måste korrigera ..inte efter att ha jagat runt hunden som en lek. Bara min åsikt..
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Ja men du har ju inte världens rappaste inkallning helle kanske beror på att du inte berömt när hon kommit i alla lägen :smirk:

Vi har ju disskuterat massor att du ska berömma din hund mer tack vare att hon äör så vek som hon är.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jadzia skrev:
Jag håller med dig. Aldrig i helsike att jag skulle berömma en hund som kommer när den känner för det. Det är skillnad om hunden vänder och kommer därför att jag kallar. Då blir det beröm, men inte om den fortsätter kuta trots kommando och sedan, någon gång imorgon sådär, behagar vända tillbaka. Då skulle jag jaga efter hunden och förhoppningsvis få tag på den. Då blir det inte kul för hund.

Där har i varje fall jag min skillnad på när man ska berömma och inte. KOmmer hunden på kommando ska den ha beröm, men lallar den in när den behagar så blir det antingen ignorering eller ovett. Har fungerat på både muppig rottishane, vek rottis-tik och allmänt knasig blandras.

Exakt så.

Vänder hunden/bryter beteendet - då SKALL den ha beröm. Den skall enligt min mening inte ha beröm för att den ids lyda när den själv har lust. Där går gränsen för mig.

Om jag vill ha en bättre/snabbare/mer konsekvent inkallning så tränar jag den separat. Jag vet massor av metoder för att få en lydigare hund.

I detta läget handlar det dock inte om inlärning av att snabbare utföra ett moment, utan om olydnad.

Kalaspinglans hund är olydig och det vore tramsigt och närmast idiotiskt att höja honom till skyarna för det. Snacka om att ge dubbla besked, PIRU! Vad har hunden fattat av det? :crazy:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jag sa eller så ger jag mig efter och ropar inte "hit" jag vrålar och är efter hunden sen blir det inte roligt när jag får tag i den. Det är en annan femma. Men vid inkallning så SKA hunden berömmas alla gånger.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jag kan lova dig att hundarna inte ser det som en lek när jag kommer rusande. Kroppsspåket talar om att det är allvar och det vet hundarna.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Flinisen skrev:
Att jaga hunden tycker hunden bara är en lek och att det är roligt. Det är just i ögonblicket som man måste korrigera ..inte efter att ha jagat runt hunden som en lek. Bara min åsikt..
Du vet inte hur jag jagar, ser jag...

Det är ingen lek.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

PIRU skrev:
Jag sa eller så ger jag mig efter och ropar inte "hit" jag vrålar och är efter hunden sen blir det inte roligt när jag får tag i den. Det är en annan femma. Men vid inkallning så SKA hunden berömmas alla gånger.
Tja, Kalaspinglan skrev inte vad hon sade till hunden. "vråla" eller inkallning? ehh... hunden borde fatta att han inte har efter haren att göra.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Bah, för att vara lille fjant är det rätt raskt. Och lyder hon kommandot får hon beröm, annars ignoreras hon. Det blir inget beröm om man kommer när man behagar. Minns du förresten vad du sade om tipset jag fått på lägret jag var på om just inkallningen. Det att man skulle berömma än mer ju långsammare hunden gick. :angel:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

luspudel skrev:
Alla hundar fungerar inte så. En tuffare hund kan mycket väl tycka att det var lattjo-lajban att dra på haren och det var positivt att komma tillbaka, så varför inte köra "favorit i repris"?

Neej, givetvis fungerar inte alla hundar på samma sätt. Men den metoden fungerar bäst på ungtiken ifråga, då hon som ovan nämnt är något vek. Jag har dock en äldre hanhund som är stenhård i psyket. Där är det 100% kontroll, på nära håll, konstant som gäller. Om jag slarvar och han tappar fokus så är han snart borta, ögontjänare som han är. Och här biter varken ris eller ros. Som att hälla vatten på en gås. :smirk:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Flinisen skrev:
Att jaga hunden tycker hunden bara är en lek och att det är roligt. Det är just i ögonblicket som man måste korrigera ..inte efter att ha jagat runt hunden som en lek. Bara min åsikt..

Naj där håller med dom andra två om , det ser hunden direkt om det är allvar eller inte, iaf när jag rusar efter dom. iof så har ajga ldrig gjort det på lilleman för han springer alltid 5m framför och aldrig in i skogen och försvinner. den store har ju gjort det nån gång då vet han vad som gäller när jag kommer och avbryter jakten direkt när han märker att han inte blir av med husse som kommer som en rullande godståg genom skogen, och han viker ner sig.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jadzia skrev:
Bah, för att vara lille fjant är det rätt raskt. Och lyder hon kommandot får hon beröm, annars ignoreras hon. Det blir inget beröm om man kommer när man behagar. Minns du förresten vad du sade om tipset jag fått på lägret jag var på om just inkallningen. Det att man skulle berömma än mer ju långsammare hunden gick. :angel:

Det där lägret var ju bara för Klickerkärringar så jag har ite lyssnat vad du sagt om det :rofl:

Skulle du säga så åt en IPO instruktör då är du förbjuden och vistas inom 300m från han. :rofl: :rofl:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Axelle skrev:
Neej, givetvis fungerar inte alla hundar på samma sätt. Men den metoden fungerar bäst på ungtiken ifråga, då hon som ovan nämnt är något vek. Jag har dock en äldre hanhund som är stenhård i psyket. Där är det 100% kontroll, på nära håll, konstant som gäller. Om jag slarvar och han tappar fokus så är han snart borta, ögontjänare som han är. Och här biter varken ris eller ros. Som att hälla vatten på en gås. :smirk:

Om det är en stenhård hund va hjälper det och ge den obehag eller en utskällning det rinner av den lika fort som du säger orden eller ger den korrigeringen.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Då bara måste jag tipsa Nordman om det nästa gång jag ser honom, höhö.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Axelle skrev:
Neej, givetvis fungerar inte alla hundar på samma sätt. Men den metoden fungerar bäst på ungtiken ifråga, då hon som ovan nämnt är något vek. Jag har dock en äldre hanhund som är stenhård i psyket. Där är det 100% kontroll, på nära håll, konstant som gäller. Om jag slarvar och han tappar fokus så är han snart borta, ögontjänare som han är. Och här biter varken ris eller ros. Som att hälla vatten på en gås. :smirk:

Just det.

Då undrar jag hur du hade hanterat att din äldre hund kommer när det behagar honom? För det är så Kalspinglans hund verkar fungera.

Jag har själv haft hundar som kräver "tummen i ögat" - annars lyder de inte. de hundarna har aldrig motiverats av en rolig förare - om inte de själva har haft lust att leka och skoja.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

PIRU skrev:
Om det är en stenhård hund va hjälper det och ge den obehag eller en utskällning det rinner av den lika fort som du säger orden eller ger den korrigeringen.
Vad hjälper det att få beröm då?
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jadzia skrev:
Då bara måste jag tipsa Nordman om det nästa gång jag ser honom, höhö.

NEJ reta inte upp han då blir du mördad,han håller ju på driften som det står i biblen, han har ju blivit så lugn nu när han fått barn och allt. :rofl: :rofl:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

luspudel skrev:
Alla hundar fungerar inte så. En tuffare hund kan mycket väl tycka att det var lattjo-lajban att dra på haren och det var positivt att komma tillbaka, så varför inte köra "favorit i repris"?

Med tanke på att jag har 3 jakthundar som går att kalla in under aktiv jakt i närarbete på vilt, så kan jag ju säga att "min" metod fungerar alldeles utmärkt :cool:
Om du nu inte tycker att jakthundar är veka och mjäkiga när det gäller..
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Gnist skrev:
Med tanke på att jag har 3 jakthundar som går att kalla in under aktiv jakt i närarbete på vilt, så kan jag ju säga att "min" metod fungerar alldeles utmärkt :cool:
Om du nu inte tycker att jakthundar är veka och mjäkiga när det gäller..

Jag är inte förvånad. Du har antagligen det som kalaspinglan i exemplet ovan saknar, en ordentlig lydnad på dina hundar.

Vad jag vet så kräver jakthundar mer lydnad än vad gemene man oftast vet.

Jag tror däremot inte att metoden att berömma en olydig hund gjort dina jakthundar lydigare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 678
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp