Skälla, ignorera eller berömma?

Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

luspudel skrev:
Just det.

Då undrar jag hur du hade hanterat att din äldre hund kommer när det behagar honom? För det är så Kalspinglans hund verkar fungera.

Om han får tillfälle att dra iväg så kommer han inte tillbaka. :smirk: Han är sedan flera år förtidspensionerad jakthund (strävhårig tax, småviltsdrivande), vilket inte behagar honom det minsta. Anledningen till att han är pensionerad är att han inte fungerar i skogen då han inte samarbetar med sin tilltänkte ledare. Det är på tok för mkt jakt i honom, och redan som unghund lärde han sig tidigt att driva tyst för att han märkte att vi då inte kunde lokalisera honom, och han riskerade inte att bli avblåst. (Detta var på den tiden då vi ännu inte införskaffat pejl, nu släpper vi aldrig våra hundar utan.) Han har oerhört hög smärttröskel och ger sig inte trots att han blir både öm i muskler & tramdynor, hungrig etc. Vid ett tillfälle försvann han i hela 3 dygn, och vi fick ta hjälp av en sierska för att hitta honom. :crazy: Det var efter den incidenten han pensionerades, och nu är det som sagt stenkoll konstant som gäller.

Oerhört tråkigt, men så är fallet. :smirk:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Oj vilken diskussion det blev. Intressant att läsa.

Jag vill bara göra ett tillägg (utan att för den skull försöka förmildra omständigheterna, dvs att min hund just nu inte är så lydig som jag önskar): Min hund är vanligtvis oerhört lydig. Han stannar alltid på kommando, oavsett situation, och inkallning har aldrig varit några problem. Detta nya "testbeteende/trots" har pågått "någon gång ibland", för att testa oss misstänker jag, sen senaste veckan. Jag berömmer honom som alltid mycket när det funkar som det ska.

Jag är annars stenhård mot honom. Inkallning betyder "hit, nu, omedelbart, avbryt det du håller på med och pallra dig hit omgående". Om han sölar eller inte kommer så gör jag en ny inkallning fast med bestämd röst - kommer han inte då, då går jag och "tar honom i örat" och skäller på honom. Oftast ger jag honom ett nytt kommando snabbt och som alltid när han gör som jag ber honom om direkt så berömmer honom rejält, på varierande sätt.

Jag tränar också inkallning ofta, med olika störningsmoment, för att det ska sitta - och det har det ju alltid gjort, förutom nu när han ska testa igen… Berömma är nog det jag är bäst på, därav resultatet av vår träning.


Något jag funderat på länge är hur hundar tänker. Jag resonerar som så att om jag ger honom frihet under eget ansvar och han inte kan leva upp till det, då inskränker jag i hans frihet och då får han gå kopplad en stund/inte gå lös på tomten etc. För att senare få en ny chans.
Förmänskligar jag honom? Kan en hund förstå det?
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

luspudel skrev:
Jag tror däremot inte att metoden att berömma en olydig hund gjort dina jakthundar lydigare.

När hunden kommer, oavsett hur lång tid det tagit, så har den alltid fått beröm.
Hunden är ju inte olydig när den väl kommer. Det är ju när den är "borta" den är olydig...

Och som jag skrev i mitt första inlägg i tråden
Gnist skrev:
Sedan får ni jobba på inkallningen, så att den sitter ordentligt.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Gnist skrev:
När hunden kommer, oavsett hur lång tid det tagit, så har den alltid fått beröm.
Hunden är ju inte olydig när den väl kommer. Det är ju när den är "borta" den är olydig...

Och som jag skrev i mitt första inlägg i tråden

Jag håller med, problemet är ju inte om hunden ska få ovett eller inte när den dragit efter en hare, utan just att den de facto drar iväg.
Sen skrev trådskaparen att inkallning hade skett på hunden millisekunden efter att den hade dragit. FÖRSENT!

Ta ut hunden i långlina, lär dig läsa hunden, så att du kan se när den fundar på att sticka, är den tydlig så stannar den av och kollar in luft eller markspår, då ger du den en avhyvling som heter duga. Hur mycket du ska ta i bestämmer hunden.

Skulle du trots allt inte hinna läsa av hunden, hindrar långlinan honom från att försvinna helt och en tillsägelse kan vara på plats i alla fall,
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

PIRU skrev:
Naj där håller med dom andra två om , det ser hunden direkt om det är allvar eller inte, iaf när jag rusar efter dom. iof så har ajga ldrig gjort det på lilleman för han springer alltid 5m framför och aldrig in i skogen och försvinner. den store har ju gjort det nån gång då vet han vad som gäller när jag kommer och avbryter jakten direkt när han märker att han inte blir av med husse som kommer som en rullande godståg genom skogen, och han viker ner sig.
Jasså...När jag jagar Farin så tycker han att det är jättekul och bara jävlas....Så det är väl olika på olika hundar antar jag. :crazy:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Har att göra med hur dominant man är som hundförare

Det fåtalet gånger jag fått springa efter en hund som smiter (ingen av de nuvarande hundarna), så har hunden defenitivt inte tagit det som en lek...:cool:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Gnist skrev:
Har att göra med hur dominant man är som hundförare

Det fåtalet gånger jag fått springa efter en hund som smiter (ingen av de nuvarande hundarna), så har hunden defenitivt inte tagit det som en lek...:cool:
Jag är dominant men Farre svarar inte på för hårda metoder och inte heller på att jaga. Men det är ju olika vad det är för hund också och vad det är för situation. Farin har aldrig smitit eller så så jag har aldrig varit i den situationen utan nu tänkte jag mest att jaga om han gjort nåt annat dumt. ja hoppas ni förstår hur jag menar...svårt att förklara ;)
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Tror inte du och jag har samma uppfattning om vad ordet "dominant" har för betydelse när det sätts i hop med hundförare ;)

Skulle du vara dominant, så skulle han absolut inte under några omständigheter ta det för en lek om du rusar efter honom..(som du skrev tidigare i tråden.)
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Gnist skrev:
Tror inte du och jag har samma uppfattning om vad ordet "dominant" har för betydelse när det sätts i hop med hundförare ;)

Skulle du vara dominant, så skulle han absolut inte under några omständigheter ta det för en lek om du rusar efter honom..(som du skrev tidigare i tråden.)

Jo han tar det som lek när han t ex biter av buskarna i trädgården..men eftersom jag aldrig varit med om det tidigare skrivna situationerna så vet jag inte hur han skulle reagera. Jo vi har nog samma uppfattning vad ordet betyder men som sagt så har jag även talat med andra erfarna hundägare som har haft samma där att hunden inte svarar på det man själv tycker borde vara självklart. Farin svarar inte på kroppsspråket utan mer på rösten...Ja om du förstår min luddiga förklaring..;)
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Det är rätt så vanligt att Retrievers tar till ett beteende att börja springa när de tycker att något är obehagligt. Det är inte lek, men många gånger kan man uppfatta det som så. Istället för att stanna och huka sig så börjar de att springa. Helst runt runt.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Brandgul skrev:
Det är rätt så vanligt att Retrievers tar till ett beteende att börja springa när de tycker att något är obehagligt. Det är inte lek, men många gånger kan man uppfatta det som så. Istället för att stanna och huka sig så börjar de att springa. Helst runt runt.
Jo Farin leker när han får golden ryck...Han kan få det när som helst ;) Det är nåt som många goldens får lite hipp som happ..
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Hur jag gör är lite upp till vad det är för individ jag har framför mig. Alltså lite olika metoder beroende på...

Men jag berömmer ALDRIG en individ som inte hörsammat en inkallning.
Tuffa individer får en skopa ovett... Mjukare individer ignoreras.. De kopplas upp och sen "ser" jag dem inte... på ganska lång tid...

Det finns en sak som alla mina hundar får lära sig att de ABSOLUT måste åtlyda.. och det är inkallning...

Träningen börjar tidigt i valpstadiet och sen ökar jag succesivt kraven ju äldre de blir. Men jag tolererar ALDRIG att bli nonchalerad när jag kallar på dem.. oavsett hur små de än är....Hur jag går tillväga skulle bli en hel roman här... så det får vara.

Omvänt... när de hörsammar en inkallning, då är det alltid jättemys och gos när de kommer..

Jag flera jakthundar... varav de flesta är tax... Alla kommer på inkallning... även under fullt drev... Kallar jag in så släpper de drevet och kommer. Samtliga kan dessutom vara ute i trädgården lösa utan att dra iväg på egna äventyr....
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

syrran skrev:
Jag flera jakthundar... varav de flesta är tax... Alla kommer på inkallning... även under fullt drev... Kallar jag in så släpper de drevet och kommer. Samtliga kan dessutom vara ute i trädgården lösa utan att dra iväg på egna äventyr....

Lucky you. :crazy: Samtliga utav våra övriga taxar har gått/går att blåsa av i skogen. Och det har varit oerhört mycket jakt i dem alla. (Möjligtvis med ett undantag, som hade väldigt dåligt sök men gick som en klocka om hon fick spåret serverat rakt under nosen.. :smirk: ) Att ha dem lösa på gården har fungerat i varierande utsträckning. Ett par har hållit sig hemma och njutit av friheten att kunna strosa omkring som de vill. De flesta har fungerat att ha lösa med viss, men inte stenhård, koll från husses/mattes sida. Det är bara denna hanhund som beter sig så här.. Han är oerhört intelligent och dessutom alldeles för självständig. Inte särskilt ranghög när det gäller människor, men fruktansvärt nonchalant.

Vad fungerar på en sådan hund? :smirk:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jag håller helt och hållet med syrran. Självklart måste man se till individen i den uppkomna situationen men jag berömmer aldrig en hund som kommer när den behagar.

Inkallningen är A och O, och den måsta fungera till 100%, annars tycker inte jag att man som nu när det är löshundsförbud ska ha en hund lös. Jag har min hund lös då jag vet att jag kan blåsa in honom om han skulle få upp ett spår, se en annan hund etc. Han har full koll på mig hela tiden och vet att det är lönlöst att överhuvudtaget försöka hitta på något.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Var det ett svar till mig lr ett KL?
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Gnist skrev:
Det skulle jag snarare kalla för en form av stress..
Det kan jag säga att han inte är..stressad alltså. Som några skrivit tidigare så funkar olika metoder på olika hundar. Bara för att en hund inte reagerar som era hundar betyder inte att den är stressad el liknande. Utan att den helt enkelt svara på andra metoder..inte svårare än så.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

*lån

När min hund var ca ett halv år så fick han för sig att springa efter en kanin (skit i omständigheterna, jag hade inte hans så pass lös just vid den tiden men nu hände det). Han sket i mig fullständigt. I ett bostadsområde.. Han försvann. Efter 10 minuter ser jag han springa på en gräsmatta väldigt förvirrad och letade efter mig.

Nu kan jag säga så att han fick stryk.. Ordentligt. Och han har ALDRIG gjort om det.

Stanna och Hit är bland de viktigaste kommandona man MÅSTE lära en hund som hunden MÅSTE lyssna på för det kan vara en dag som det gäller deras liv om de inte lyssnar.

Denna gången Zippo sprang ifrån mig var han säkert över någon väg och jag var livrädd.
Jag tror stark på motivation (beröm) när det gäller träning och har tränat min hund på detta sätt MEN i vissa situationer vet hunden om att den varit olydig så blir det ORDENTLIGT med skäll. Vad händer om hunden får beröm efter den struntat i flockledaren? Jag tror inte detta sker i en vildflock och om en hund ignorerar flockledaren så blir det "bet och slag".

Som många tidigare skrivit.. "Hunden jagar en kanin. Kommer hunden direkt när jag kallar är det MYCKET beröm. Ignorerar hunden mig blir det bestraffning av sådans slag som är anpassat efter hunden."
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Kalaspinglan skrev:
Inkallning betyder "hit, nu, omedelbart, avbryt det du håller på med och pallra dig hit omgående". Om han sölar eller inte kommer så gör jag en ny inkallning fast med bestämd röst - kommer han inte då, då går jag och "tar honom i örat" och skäller på honom. Oftast ger jag honom ett nytt kommando snabbt och som alltid när han gör som jag ber honom om direkt så berömmer honom rejält, på varierande sätt.
:bow:
Kunde inte sagt det bättre själv
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Axelle skrev:
Vad fungerar på en sådan hund? :smirk:

Ärligt talat så kan jag inte utifrån det du skriver här ge råd om hur du skall gå tillväga för att få en sådan hund att fungera. En hund med problembeteenden måste ses "in action" så att säga för att man skall kunna utröna var felbeteendet har sin grund.

Dessutom är det inte alls säkert att det går... Ibland måste man acceptera att en individ inte har alla bitar som behövs för att fungera fullt ut i jaktsammanhang. Som tex att den inte skallar på drevet...

Om det är en äldre hund som lärt in felbeteenden så är det svårare att komma tillrätta med än om det är en ung och fortfarande formbar hund.

Läste i inlägg tidigare att ni pensionerat hunden i fråga.. var det rätt uppfattat?? På det lilla du beskriver så hade jag nog gjort det samma med en sådan individ. Möjligen... om den är samarbetsvillig nog skulle jag träna upp den i eftersöket så den ändå uppfyller en funktion.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 678
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp