Skalarer ???

asterix_zaphir

Trådstartare
Hej
Jag har nyligen satt igång mitt akvarie och nu har en av skalarerna lagt rom på ett blad.
Har aldrig haft någon som gjort så innan så nu till min fråga --- Vad gör jag nu???
Jag knippsade av bladet och la det i ett yngelkar med honon i, kan man göra så eller ska honan inte vara där??
M vH A_Z

Sv: Skalarer ???

det är bäst att du gör så eftersom skalarerna idag är så sönderavlade att det beteendet kan vara förstört.

Kom ihåg att rommen måste få syre! Normalt så "flaxar" mamman med fenorna över rommen så att dom får nytt syre

Tack för era svar.
Tycker det är spännande, kan bara hoppas att det lyckas. Det var en mycket intressant läsning.
Ska genast gå och ta bort honan från yngelkaret för hon är lite stressad av att vara där.
M vH A_Z

Jag tycker det beror på hur gärna du vill att äggen ska kläckas och ynglen växa upp. Det finns två alternativ.

1. Låt bladet sitta kvar i akvariet och låt föräldrarna sköta rommen och sedan ynglena. Många scalarer behöver träna några grr innan de får till det.

2. Flytta bladet med ägg till ett annat akvarium. (Obs, ej nedsänkt plastbur, syltburk, guldfiskskål el dyl,) utan ett akvarium med inkört vatten, kanske från det större akvariet) pump, värmare osv.
Tillsätt svampmedicin för att motverka att obefruktade ägg möglar. (Föräldrarna skulle annars ha plockat bort dem)

Se till att ha mat färdigt när ynglena kläcks och mata MYCKET, och byt MYCKET vatten till dem.

Hej
JAg har köpt ett litet akvarie i plast och en luftpump. Jag frågade i djuraffären ocm jag inte skulle ha en doppvärmare men henligt honom behövdes inte det.
Jag skulle även ta bort de vita rommen för de var döda, jag plockar men det blir nya vita hela tiden.
Vad var det för svampmedicin du skrev om?
Jag hoppas det blir frel gånger man fåt vara med om detta. Hur vanligt är det att Skalarer lägger rom i ett vanligt akvarie?
Tack än en gång för all info jag fått här.
M vH A_Z

Senast ändrad:

Om doppvärmare behövs eller inte beror på rumstemperaturen i rummet de står, men om det stora akvariet behöver värmare behöver nog det lilla det också.
Du kan använda dessamor mot svampen.
Det kan vara så att alla ägg är obefruktade, så du kanske får plocka bort alla. Det händer att två honor "leker" av varandra. Har du en av vart kön kommer det säkert att hända igen.

Tänk bara på att du måste ha minst 50 cm högt när du drar ynglena (dvs låter dem växa). Scalaryngel blir stora snabbt mer rätt förutsättningar så de behöver plats. Kolla nitrat ofta när du drar dem, eftersom det lätt blir höga halter i små kar med hög belastning, och nitrat är tillväxthämmande.

Hej
Mitt akvarie är på ca 250 liter och det är 50 cm högt. Det är hemmagjort.
Jag satte det lilla karet med rommen i på ljusrampen, det blir värme därifrån.
Det ska bli spännande att se vad det blir. Jag får väl avvakta ett par dagar till coh se vad som händer. Ska i alla fall in till djuraffären och köpa sådant medel så jag har hemma till näsat gång (om det blir någon :crazy: )

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 943
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 586
Senast: Enya
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar