Skakar efter frlossning

Enya

Trådstartare
Efter Elins förlossning precis, moderkakan vari inte ens ute, så började jag skaka kraftigt. Någon som vet varför jag gjorde det? Jag frös och skakade okontrollerat, försökte låta bli men det gick itne så bra.

Men jag är nyfis på varför kroppen reagerade så, och vad det är som gör att den reagerade så. Det finns så många här som fött barn, visst är det fler än mig som upplevt det?
 
Sv: Skakar efter frlossning

Frågar du mig så beror det säkert på utmattning i kroppen. Det tar en hel del energi att föda barn.
Jag slutade att skaka efter 1 dygn ungefär.
Nu för tiden skakar jag också utan att ha gått igenom en förlossning :angel:
Detta av utmattning dvs musklerna är trötta helt enkelt. I mildare form vibrerar det bara dvs skakningar som inte syns för blotta ögat men som känns i kroppen.
 
Sv: Skakar efter frlossning

Jag blev så där efter ryggbedövningen när jag snittades 3:e gången, de andra gångerna har jag sövts. Jag fick uppvärmt dropp och rullades in i ett jättevarmt rum. Tydligen kunde ryggbedövningen påverka blodtrycket så att man blev sån.
Fick du epidural vid förlossningen kanske det var ungefär samma?
 
Sv: Skakar efter frlossning

Jag skakade också. Tror att det beror på utmattningen och att spänningarna i musklerna släpper...
 
Sv: Skakar efter frlossning

Jag skakade också, fast inte så mycket och inte så länge, bara under den tiden jag fick ligga kvar i "gynställning" medan de sydde ett par stygn. Så fort jag fick ta ner benen och kunde slappna av, så slutade jag skaka. Utmattade muskler, tror jag, och totalt slut på energin i kroppen. Jag har sällan varit så hungrig som efter förlossningen - åt allt jag kom över i flera dagar.....
 
Sv: Skakar efter frlossning

Jag har sällan varit så hungrig som efter förlossningen - åt allt jag kom över i flera dagar.....

Jag var också fruktansvärt hungrig! Dottern födded 04:13 och strax efter 5 undrade jag om det fanns möjlighet att få frukost :angel: (då hade jag ändå fått 3 smörgåsar på den lilla brickan strax innan)
 
Sv: Skakar efter frlossning

Jag och frös och skakade otroligt mycket efter förlossningen. Men det kom typ 15 min efter. Jag fick åka ner till operationsbordet för jag sprack så pass mycket. Dem fick hålla i mig för jag skakade så...:crazy:
 
Sv: Skakar efter frlossning

jag skakade och frös också kraftigt. Hade inte fått epidural men däremot diverse annat gott och smått. Sövdes sen ner för ihopsyning och sen när jag vaknade var jag bara HUNGRIG och slukade glatt maten :) Har också funderat vad det berodde på! Utmattning låter ju rimligt.
 
Sv: Skakar efter frlossning

Jag skakade också.
Och "hackade tänder" för att jag frös så...
 
Sv: Skakar efter frlossning

Min väninna blev likadan BM sade till henne att det var effekter från epiduralen.

Jag fick också ryggbedövning, men fick inte min frossa förens två dygn senare.

Jag kunde inte äta alls, hade noll matlust tvingade i mig garnityret (gurka och paprika). Hade väldigt dålig matlust i nästan tre månder efter förlossningen, levde i princip på nypon och blåbärssoppa.,
 
Sv: Skakar efter frlossning

Tack för alla svar!:bow:

Jag har fött tre barn, men minns inte att jag skakade efter de två första. Men efter Elin så var det precis under tiden de sydde ihop mig, visserligen även en god stund efteråt också men itne sådär märkbart som det var när jag låg i gynställning. Jag bad om en filt men fick ingen....efteråt fick jag nöja mig med det där sketna lakanet....

Ni som har upplevt det här, var era förlossningar snabba?

Jag hade bara lustgas så jag tror inte att det var epiduralen som gjorde det på mig, kanske avsaknade av det:angel:
 
Sv: Skakar efter frlossning

Inte heller jag hade sådan utan "klarade" mig på vanlig lustgas.
Skakde gjorde jag ändå och var hungrig som en varg :D
 
Sv: Skakar efter frlossning

Jag låg med epidural kopplat till pump i 2 dygn när jag hade råkat ut för ridolycka (dom tyckte det var bättre än morfin då jag redan hade fått det i 2 dygn) och jag lovar att jag skakade inte något alls :)
 
Sv: Skakar efter frlossning

Vet inte om det kan vara hormonpåverkan. När man kastrerar tikar med livmoderinflammation så har de ofta ett enormt progesteronpåslag och progesteron är en komponent i tempregleringen så de får oftast undertemp och skakar ett tag efteråt. Vet inte hur människor fungerar men det kanske har något med nedbrytning av gulkroppen som sker strax innan förlossning vilket minskar progesteronutsöndringen. Men det där kan nog en läkare bättre än en trött veterinärpatolog.

/krims svamlar om saker hon har glömt bort det mesta av
 
Sv: Skakar efter frlossning

Mina ben skakade massor under själv förlossningen, som när man fryser sådär mkt att kroppen skakar! Det gick över när BM satt och "smekte" mitt ben, då slappnade jag av i benen igen.
 
Sv: Skakar efter frlossning

Det lär ska vara adrenalinpåslag. Endel får det under förlossningen andra efter, endel inte alls. Jag skakade så jag höll på att falla av bänken tills ryggbedövningen tog. Då slutade jag skaka. Dock talade inte (den nu av inkompetens avskedade) BM om att det var normalt och pga adrenalin, utan snäste buttert åt mig att slappna av.

Liknande har hänt mig en gång förut, faktiskt, då vi kom som första bil till en bilolycka, till ett chockat äldre par med blod överallt (visade sig vara älgens) och vi svepte dem i filtar och försökte prata lugnande med dem tills ambulans kom.

När vi väl var hemma skakade jag i hela kroppen och mådde illa. Det kom i efterhand. Min mamma (som är olycks-samarit) sade att jag var "adrenalinförgiftad". Det kom jag inte ihåg på förlossningsbordet.

Fny
 
Sv: Skakar efter frlossning

Jag har också fått skak - men inte efter förlossning utan efter en mycket långvarig fysisk ansträngning - det är kroppen som börjar bryta ner näringsreserver då man inte har fett tillgängligt i mage o tarm.
Min lärare (vi grävde snöbivack i 7 tim på en utbildning) sa att man motverkar denna frossa genom att svälja en sked smör eller margarin efter ansträngningen.
Att man ätit en macka hjälper alltså inte då det är rent fett som behövs.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 412
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 261
Senast: Madalitso
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp