Skaffa vad?

Anna_Lillen

Trådstartare
Vi har idag börjat titta runt efter en ny hund. Vi har en cairnterrier och har alltid haft, men då rasen har utvecklas åt en standard som inte tilltalar oss längre så letar vi nu en ny ras :angel:

Men det finns så många raser! Vi vill ha en hund som är medelstor, som går att ha med i stallet, som man kan träna agility, lydnad osv med och vi vill ställa ut. Helst ska den ha en lättskött päls också som inte behöver trimmas/klippas.

Vad finns det då för raser att välja mellan? Mamma är lite inne på Lagotto, nån som har erfarenhet av rasen?
 
Sv: Skaffa vad?

du borde skaffa en Cavalier! sök på google
på cavaliersällskapet.. då får du lite information om rasen.behöver aldrig trimmas. bara borstas!
 
Sv: Skaffa vad?

Tollar är väl den utav Retriverraserna som störst behöver få utlopp för sin jaktgen...

Ganska speciell Retriver faktiskt, inte alls lika dom övriga i psyke m.m
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa vad?

Jag har hört lite blandat om den rasen...men vill gärna ha personliga erfarenheter! Och någon med jätte utpräglad jaktinstinkt vill vi inte heller ha då den helst ska kunna följa med ut när vi rider osv..
 
Sv: Skaffa vad?

Alltså Tollare är rent generellt en väldigt krävande retrvier, ska ni skaffa en Tollare så ska ni vara intresserad av jaktbiten också...
 
Sv: Skaffa vad?

Om ni vill ha en päls som inte behöver klippas så räkna bort lagotto.
Pälsen ska klippas ner 1-2 ggr / år samt toppas däremellan (beroende på vilken längd man vill ha, brukar bara ha utställningslängd till utställning).

Annars är det en väldigt mysig ras som passar att träna det mesta med (för man får räkna med en aktiv hund som vill göra nåt med sin energi).

Det finns HD, ögonproblem samt mentala problem (överdrivna rädslor tex) i rasen - så var noga med uppfödare, då är risken liten!
 
Sv: Skaffa vad?

Jo men det räknar vi inte som mkt pälsvård :D huvudsaken är att man slipper fixa pälsen varje dag. Läste om någon liknande ras som var rätt lik och då stod det just om överdrivna rädslor men hittade inget om det på lagotton, men då är det samma där alltså? Hur pass vanligt är det?
 
Sv: Skaffa vad?

Ja, det är jag inne på också. Jag är även inne på en Aussie och pappa på en Sheapard (stavning?). Så vi får se vad det blir i slutändan :D

Fortfarande ingen som har en lagotto eller så i sin närhet som kan berätta lite mer?

Har ni andra trevliga hundraser så berätta om dom också gärna ;)
 
Sv: Skaffa vad?

Vi hade en på våran hundkurs.
En snäll hund, men lite blyg och reserverad!

Hon hade tänkt ha den till agillity, men hunden ville mest bara vara brevid matte...
Har ju bara träffat den på nära håll så jag vet inte hur dom "ska" vara.
 
Sv: Skaffa vad?

Jag gillar sheltie och även keeshound.
Båda trevliga raser (tycker jag)!:banana:
 
Sv: Skaffa vad?

Jo men det räknar vi inte som mkt pälsvård :D huvudsaken är att man slipper fixa pälsen varje dag. Läste om någon liknande ras som var rätt lik och då stod det just om överdrivna rädslor men hittade inget om det på lagotton, men då är det samma där alltså? Hur pass vanligt är det?

Jag har tyvärr inga siffror på hur pass vanligt det är - det bästa är att prata med uppfödare om det.
Antar att du tittat på Perro de aqua espanol. Som jag förstått det är de hundarna mer reserverade allmänt (och ska så vara) - en lagotto ska vara ungefär som en labrador i temperament till människor.

Det fastnar snö i pälsen på vintern och frön i pälsen på sommaren (utom när hunden är nerklippt) - men jag tycker inte den är så väldigt jobbig att sköta trots det. När man sitter i tv-soffan på kvällen så plockar man frön, så enkelt är det. Blir som en mysstund.
 
Sv: Skaffa vad?

Allmänt jag brukar svara om lagotto är att det är en aktiv ras som älskar att arbeta (nästan en brukshund i litet format).
 
Sv: Skaffa vad?

Hehe, nja om hunden inte rullar runt i spånet är det nog ingen fara!

Men det fastnar ju mycket i alla pälshundar.
 
Sv: Skaffa vad?

Sålänge det är någorlunda lätt och få hunden ren igen så är det ju inga problem. Men att ha en hund man måste borsta varje dag bara för att pälsen ska hålla sig eller som måste klippas väldigt ofta är uteslutet.

Mer förslag :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 529
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 525
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp