Skaffa vad?

Sv: Skaffa vad?

Ja, det är jag inne på också. Jag är även inne på en Aussie och pappa på en Sheapard (stavning?). Så vi får se vad det blir i slutändan :D

Fortfarande ingen som har en lagotto eller så i sin närhet som kan berätta lite mer?

Har ni andra trevliga hundraser så berätta om dom också gärna ;)

Min bästa väninna har en lagottovalp på under ett år. En väldigt snäll och mysig kille med hur mycket energi somhelst. De brukar leta tryffel med honom och vad jag förstått ska det bli en agilityhund också.
 
Sv: Skaffa vad?

Ja dom verkar vara mysiga. Det vi nu blev osäkra på var det här med rädslor :crazy: är det någon som kan förklara om det är genetiskt, ligger latent hos alla eller beror det på uppfostran. Visst vet vi att uppfostran spelar väldigt stor roll, men då vi fick ta bort en av våra hundar pga aggrevissitet som kom helt plötsligt är det inget vi vill gå igenom igen. Eller har dom rädsla på det sättet att dom inte "vågar testa" nya saker utan vill vara hos sin flock hela tiden....

lite rörigt men jag känner mig lite förrvirrad :D
 
Sv: Skaffa vad?

Där en av mina kompisar har sin häst inhyrd har stallägarna en Lagotto. Han är urmysig! Öppen, social och hur go som helst. Han är inte rädd. Utan en urtrevlig kille. Tror att det med Lagotton är som med dom flesta hundraser att hunden blir vad man gör den till. Bara man hittar en bra och seriös uppfödare.

Eftersom jag är en vinthundsälskare så måste jag ju bara också få tipsa om whippeten. En glad, öppen sprallig hund i lagom format. Som gillar att vara med sin ägare överallt. Har själv greyhounds som brukar vara med när jag är ute och rider.

Lycka till med hundletandet!
 
Sv: Skaffa vad?

Jaha ok!

Min syrra och hennes karl har tollare och han har haft sedan han var liten. Har även kompisar som har tollare och ingen av ovannämnda håller på med jakt.

Dom jag känner använder sina till agillity, lydnad och vissa även viltspår och självklart sällskap och dom fungerar alldeles ypperligt som det.
 
Sv: Skaffa vad?

Jaa hastigt o med kort varsel så blev det en Lagotto ändå :D på fredag hämtas det lilla monstret hem så det var ingen väntetid här inte. Dock är hon 4 månader och en omplacering då matten hade fått nytt jobb med tider som inte passade för att ha hund. En liten Hilda om lillasyster får bestämma namn...;) bilder kommer i helgen!
 
Sv: Skaffa vad?

Jaa hastigt o med kort varsel så blev det en Lagotto ändå :D på fredag hämtas det lilla monstret hem så det var ingen väntetid här inte. Dock är hon 4 månader och en omplacering då matten hade fått nytt jobb med tider som inte passade för att ha hund. En liten Hilda om lillasyster får bestämma namn...;) bilder kommer i helgen!

Så roligt, grattis. :) Tror att den rasen kommer passa utmärkt. :)
 
Sv: Skaffa vad?

Det är syrrans killes fjärde och jag har två kompisar som har.
 
Sv: Skaffa vad?

Oh, så roligt!!
Då måste du visa bilder sen!

Appropå rädsla så har jag fått för mig att de som är drabbade är okej med sin flock, men väldigt reserverade/rädda för främmande människor (vilket de inte ska vara) främst.

Lycka till med nya familjemedlemmen!
 
Sv: Skaffa vad?

Våra två som inte lever längre kommer från Caroq´s båda två och den som vi har kvar är av egen uppfödning
 
Sv: Skaffa vad?

Ja dom verkar vara mysiga. Det vi nu blev osäkra på var det här med rädslor :crazy: är det någon som kan förklara om det är genetiskt, ligger latent hos alla eller beror det på uppfostran. Visst vet vi att uppfostran spelar väldigt stor roll, men då vi fick ta bort en av våra hundar pga aggrevissitet som kom helt plötsligt är det inget vi vill gå igenom igen. Eller har dom rädsla på det sättet att dom inte "vågar testa" nya saker utan vill vara hos sin flock hela tiden....

lite rörigt men jag känner mig lite förrvirrad :D

Rädslor och nervkonstruktion sitter ju i generna i grund och botten. Men självklart kan en hund som har fasta nerver även bli "förstörd" ex genom ömkan och så. Jag har aldrig hört om att Lagotton ska vara en relativt "feg" hund, snarare väldigt social och nyfiken. Möjligtvis kan ju skotträdsla spela roll men vännens lagotto är bara skottberörd. Min sambos föräldrars granar har en varsin, en tik och en hane. Dom är precis som vännens lagotto otroligt sociala och inte alls reserverade och vill vara med sin flock hela tiden. Inte mer än ngn annan hund..
 
Sv: Skaffa vad?

Det går bara bra! Lille vovven har fått namnet Vilda nu och hon är hur söt som helst :love: världens mysigaste och trevligaste till tempramentet, lite blyg men inte rädd. Hon kollar situationen och sen går hon fram och hälsar på nya människor. Ute ska hon äta och ta allt hon hittar så ordet "spotta" kan hon nu ;) hon skäller inte på andra hundar och bryr sig inte om dom heller, vilket känns skönt för framtiden. Hon är otroligt lättlärd och gör allt för lite godis :D

Har bilder men dom ligger fortfarande på kameran så jag lägger in dom ikväll :)
 
Sv: Skaffa vad?

men vad kul! hon ser precis ut som min väns hund. Han är också helt leverbrun, väldigt efertraktat har jag hört ;) Vart kommer hon ifrån?
 
Sv: Skaffa vad?

Oj bra fråga...ska kolla på stamtavlan nästa gång jag är hos mamma så återkommer jag om det ;)
 
Sv: Skaffa vad?

jag föreslår att du kan ta en titt på jack russell terrier.. pigga alerta "små " hundar men ändå så stora inen pälsvård i princip och dom blir vad du gör dom till

http://www.jrtc.se/
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 529
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 525
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp