Skaffa råttor?

Wassego

Trådstartare
Det finns ju en del råttägare här så jag tänkte fråga er om lite råd. Jag funderar på att skaffa ett par råttor. Var köper man råttor för att vara säker på att man får bra djur. Är de snälla och visst kan de bli väldigt tama? Jag har ju barn, fungerar barn och råttor bra ihop? Hur stor bur bör man ha till två stycken? Kan man ha dem lösa inne eller äter de upp allting?
Jag vill ha massor av råd!!!

Sv: Skaffa råttor?

Det bästa är att köpa från en godkänd uppfödare. Helt 100% säker kan man aldrig vara men risken är grymt mycket mindre att få djur som blir sjuka eller får temperamentsfel därifrån. Uppfödarregister hittar på på http://www.srs.st

Råttor är görsnälla! Brukar inte bitas (med undantag för temperamentsfel, dvs risken är mycket större om man köper råttor med okänd bakgrund. Sen kan ju diverse omständigheter dyka upp, som en av mina honor som började bitas en period när jag mådde dåligt. Hon har dock slutat med det nu och bet inte hårt. Antar att hon kände av och blev nervös, och hon har ingen lång stamtavla heller). De blir väldigt tama och sällskapliga, som små hundar och kan lära sig trick och grejer, samtidigt är de som katter - de lyder bara om de har lust :D

Barn och råttor beror på barnen. Råttorna ska ju inte bli lyfta i svansen och behandlade hur som helst så det är ju där det brister ibland. Men råttor brukar funka bra ihop med barn, däremot skulle iaf jag inte rekommendera att skaffa råttor åt ett barn under 12 år (ungefär då) iom att de kräver en hel del uppmärksamhet, de vill ha motion och hjärngympa varje dag.

Minst 50 cm åt alla håll är väl vad som rekommenderas som minimum till 2 råttor (och enligt JBV är det 60*30*30 cm som gäller)
Tycker själv det är lite väl litet dock. Kort sagt, ju större desto bättre och gärna en så hög bur som möjligt. Det finns en burräknare på http://www.ratpower.se där kan du räkna ut hur många råttor som får plats i en bur om du tex ser någon speciell bur du vill ha, välj dock inte mindre än 60 i det där där man prickar in hur stor yta varje råtta ska ha för då blir det görlitet :p

Det är olika från råtta till råtta om de tuggar eller inte. Generellt sett så brukar iaf honor vara mer gnagiga än hanar (och vildare, vilket kanske är bra att veta när det är barn i bilden beroende på barnen). Hanar är visserligen vilda som små de med men oftast blir de stora soffliggare som vuxna och är hur mysiga som helst :love:
Råttsäkra så gott det går är iaf alltid bra - bort med sladdar eller in med de i såna där sladdskydd, blockera så de inte kommer in i håligheter och bakom möbler, osv. Och glöm inte - råttor är riktigt duktiga klättrare. Det gäller att ha huvudet på skaft om det är någonstans de inte får vara i ett rum - mig tog det en månad att lista ut hur mina första grabbar tog sig upp på skrivbordet. Inga dumma djur inte! :D

Zebran har ju redan gett ett bra svar men jag har lite att lägga till.
Råtta och barn går jättebra ihop. Mina barn är 6 & 8 år och det är inga problem alls. Vår Emma har en stor bur i hallen som alltid står öppen. Hon går som hon vill. Två sladdar i köket, en gardin, proppen till diskhon och ett gäng wettex-dukar har gått åt :p .
Emma bor själv men man ska inte ha en ensam råtta, dom vill ha sällskap.
Lycka till :banana:

pippi27 skrev:
Zebran har ju redan gett ett bra svar men jag har lite att lägga till.
Råtta och barn går jättebra ihop. Mina barn är 6 & 8 år och det är inga problem alls. Vår Emma har en stor bur i hallen som alltid står öppen. Hon går som hon vill. Två sladdar i köket, en gardin, proppen till diskhon och ett gäng wettex-dukar har gått åt :p .
Emma bor själv men man ska inte ha en ensam råtta, dom vill ha sällskap.
Lycka till :banana:

Håller med ang. råttor och barn, min son var 4 år när vi köpte första omgången råttor, och det gick alldeles utmärkt! Efter några rått-omgångar fick vi övergå till gerbiler igen, då jag blev allergisk. Gerbiler rekommenderar jag dock inte till små barn, de är alldeles för "sprättiga", där är det nog bra om barnen minst är i 8-9års åldern. OM man inte har så überförståndigt barn som jag då.... ;)

Lejonflickan skrev:
Håller med ang. råttor och barn, min son var 4 år när vi köpte första omgången råttor, och det gick alldeles utmärkt! Efter några rått-omgångar fick vi övergå till gerbiler igen, då jag blev allergisk. Gerbiler rekommenderar jag dock inte till små barn, de är alldeles för "sprättiga", där är det nog bra om barnen minst är i 8-9års åldern. OM man inte har så überförståndigt barn som jag då.... ;)

Gerbiler har jag redan två stycken busar. De är :love: Det är inga som helst problems med dem och barnen, det har gått super bra från första början. Så då borde det ju inte vara några problem att ha rådisar heller?

Åh, nu väcks gamla minnen. För ca 10 år sedan hade jag två tamråtte-hannar. Den ena köpte jag av en uppfödare, den andra (som var min lillasysters) köptes i zoo-affär. Efter något år började zoo-affärs-råttan låta när han andades ibland (vet. hittade inget fel och han levde i mer än ett år till, alltså ca 2 år). Uppfödar-råttan blev drygt 3 år och var kärnfrisk hela tiden.

Jag hade en hög fågelbur åt dom med en massa hängmattor etc här och var.

Vi hade dom faktiskt lösa hela kvällarna när vi var hemma, faktum var att inte en enda sladd blev tuggad på! Deras favorittillhåll var att klämma sig in bakom ens rygg när man satt i soffan.

Jag kommer ihåg att man kunde ropa på dom och då kom de springande och klättrade upp för ens byxben!!

Som sagt, råttor rekommenderas varmt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 185
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 598
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar