Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..
Tidsmässigt så går det inte jämföra häst och hund. Har en ständig diskussion med en kollega som envist säger att min häst måste ta mer tid än min hund. Att ha häst måste ju vara jättejobbigt tidsmässigt enligt henne (hon har varken häst eller hund
).
Spelar ingen roll hur jag än förklarar att min häst kan ta allt från 30 minuter till 4-5 timmar beroende på vad jag gör. Men när det är klart är det klart liksom, jag behöver inte engagera mig mer i det för dagen.
Min hund däremot tar kanske sammanslaget 3-4 timmar (promenadtid och aktiveringar) men skillnaden är att dessa timmar är spridda över hela dagen och tiden däremellan måste jag också engagera mig i hundens välbefinnande.
Min hund (ännu valp på 8 månader) är max ensam 4 timmar och det förekommer ca 2-3 dagar i veckan att han är det. Annars är han med mig eller min man på jobbet.
Jag har en förmån att inte jobba under perioden dec-feb så då passade vi på att skaffa valpen. Det är vår tredje hund (dom andra är änglahundar nu) och jag har under dessa lediga månader lagt ner oerhört mycket tid för ensamträning, rumsrenhet vardagslydnad osv för att få en bra grund innan jag började jobba igen. Ärligt talat vet jag inte hur andra gör när dom skaffar valp. Dom tar ju så mycket tid i början!! Bara rumsrenheten är som ett marathon i början, ut in, ut in, näää nu hann han kissa inne i varjefall
Jag vill inte lämna till hundvakt ännu (har våra föräldrar som gärna ställer upp)för han är just nu inne i en tonårs/spökperiod och jag är rädd att det hanteras fel eller på olika sätt vilket gör att det blir kaos i huvudet på honom med olika hanteringsätt.
Så just nu är vi väldigt låsta och vi planerar inga semesterresor i år som han inte kan följa med på.
Vår vardag ser ut ungefär så här:
7:00 Promenad ca 45 min. Går vi i skogen blir det några uppletande av föremål, lite lydnadsövningar.
Följer sedan med mig till jobbet alt. är hemma själv 4 timmar till husse kommer.
Lunchpromenad ca 30 min.
ca 16:30 Promenad med aktiveringar (spår, uppletande, lydnad) ca 1 timme.
Följer sen ibland med till stallet alt är hemma med husse.
Följer han med till stallet kan han vara lös i stallet men sticker gärna ut i hagen för att äta bajs. Där är så blött och lerigt att jag helst undviker det. Har dessutom en unghäst som inte är bekväm med att han smiter in där så det funkar inte riktigt än att ha honom lös på stallplanen. Ska dottern rida blir det att jag promenerar med honom under tiden.
ca 20:30 promenad ca 30 min. (om han inte varit med och fått promenad i stallet)
22:00 kvällskissa i trädgården.
Helgerna är vi ute i skogen ibland i flera timmar. Lägger spår har med fika osv
Sen är det ju kurser som tillkommer också.
Att skaffa hund är ett åtagande och en livsstil under ganska många år framöver. Men det är kul, vansinnigt roligt!
Men man ska verkligen tänka sig för mer än en gång.