Skaffa blandrashund - skulle du ta den här?

Sv: Skaffa blandrashund - skulle du ta den här?

..ordet "bara" används väl som mest frekvent om en blandras.. "ska bara" ha den som sällskap.. "ska bara" ha den som motionskompis "ska bara" älska sönder den och lämna den ensam i tio timmar och "ska bara" glömma bort den när den inte passar mer.

Man tar För LÄTT på blandraser.. för.. det är ju "bara" en blandras!

..eller så upplever jag det oftast i alla fall..

Vet ej vem du syftar på, många gör även så med renrasiga. Har ännu ej märkt nån skillnad. Jag är lika aktiv med min blandis som jag varit med min renrasiga- oavsett bland eller inte, har de lika stora behov.

tjaa.. om man inte är intresserad av utställning, så varför inte..
Man låser sig ju med en blandras eftersom du inte har MÖJLIGHET att ställa men det gör man å andra sidan med hundra saker annars när du köper en ras hund. En draghund kan man inte ta med sig överallt men en minhund kan inte dra pulkan efter en. Och en bullterrier.. njaa, dom kan nog ingenting :angel:

Det finns faktiskt utställning för blandisar

Känns som att det är lite huskattsvarning vad det gäller blandraser. Oftast ingen seriös avel där man kollat upp något. Ofta hamnar de i fel hem och någon tröttnar på att den söta valpen/kattungen blir ett könsmoget monster...Sedan finns det säkerligen en hel del duktiga och seriösa som har bådadera...men det verkar vara mer kunniga människor som vet vad de ger sig in på när de köper en renrasig kollad hund och raskatter mot de "huxflux tillverkade" blandisarna och huskatterna som man oftast inte ens vet vem pappan är.

Man kan kolla en blandis lika mycket som ren. Många renrasiga hamnar oxå i fel hem. Finns oxå många oseriösa renras försäljare.

Vet ej vem du syftar på, många gör även så med renrasiga. Har ännu ej märkt nån skillnad. Jag är lika aktiv med min blandis som jag varit med min renrasiga- oavsett bland eller inte, har de lika stora behov.

Det finns ingen "vem" som jag syftar på utan det var ett allmänt uttalande gällande en attityd som jag börjar tröttna på. Och som jag mött.

Men GRATTIS till att vara en vettig hundägare.

Det är väldigt väldigt sant.. Men det jag tycker är Mest skrämmande.. det är tankesättet hos många som innehar renrasigt och som Faktiskt såväl tävlar som ställer ut och Borde veta bättre.. som fnyser på näsan åt "Den Mindre Värda Blandisen". Där om någonstans måste attityden ändras! Det är väl inte konstigt att blandisägare inte vågar be om hjälp, eller gå kurser när dom möts av ett Fnys! med tillhörande snok upp i vädret.

Har ju bonnkatter med, sånadäringa Riktiga bonnkatter.. och faktum är att jag bemöts med en MKT bättre attityd från "raskattsägare" än från "rashundsägare".. Vet inte men det känns som om det ligger mer prestige i hund än inom katt. Men du har väldigt rätt i att huskatter och blandisjyckar verkar anses vara någon form av slit och slängvara.. och det är något som faktiskt MÅSTE ändras. Det är liv det med, oavsett om det är femton olika raser i den lille plutten eller ej.

I min värld är det inte prislappen eller rasen som gör Hunden utan ägaren. Vilken hund som helst kan bli knas, hur renrasig och hur uppkollad den än är..

:bump: Bra skrivet!

SKillnaden är att hanhundar med normal sexdrift (överdriven maskulinisering är dock ett problem inom vissa raser) och normal uppfostran inte är så styrda av sin sexdrift som tex hankatter och hästar. I en vargflock så är det tex bara alfaparet som reproducerar sig. Det är inte helt ovanligt att framförallt hanhundar inte vill para om ägaren är i närheten. Är det ett problem, så visst kastera. Men är det inget problem med hunden så lider den inte av att vara okasterad. Ska man nu kastera så anser jag att man bör vänta tills hunden är vuxen.

Jag ogillar trenden att kastera hundar innan de ens är könsmogna "för att de ska bli lättare att uppfostra"...

Tja, i en hästflock är det bara alfahingsten som betäcker, därav att vissa hingstägare med "för dominant ställning" inte kan vara handlern vid en betäckning då hingsten väntar på att "husse ska ta'na först". Vilket i princip är likadant, har du en hingst som är väl medveten om vem som bestämmer kan du leda honom förbi ett brunstigt sto utan att han säger flaska. Handlar bara om uppfostran/inlärning. Men med det inte sagt att han inte har en sexdrift. Och ja, vissa raser har Absolut problemet. Fast det handlar nog, som i de flesta fall om handlern och inte hunden.

Lättare att uppfostra.. eh, tränar och uppfostrar sin hund gör man dagligen från dag ett, så där håller jag med dig om att det är snett.. personligen ogillar jag antikastrationsargumenten "ha bättre koll, ha inte din hund lös då, Fyyyyy oansvariga löptiksägare.."

Min grabb ska kasteras. Inge snack om saken. Han ska inte avla och då ska kulorna bort. Sen är det väl kanske lite modé i det där med kastration och inte.. kommer dessvärre Aldrig förstå folk som är emot kastreringar.

Det samma gäller väl tikar också tycker jag.
Betydligt mycket skönare för alla parter att slippa löp, skendräktighet osv.
Inte heller så nöjesfullt för ett hondjur att gå i brunst i hopp om att 'få' något och föröka sig, dom förstår ju inte att grabbarna blivit av med sina juveler liksom.:cool:

:bump: Gott skrivet

Så jag ska kastrera mina hundar bara för att de ej ska gå i avel??

"bara" och bara, Japp.

Ta bort risken att det "råkar" bli något, ta bort ett eventuellt stressmoment.

Ta ditt ansvar som hanhundsägare. Och Ärligt talat, Varför INTE kastrera? Finns det något argument som inte innehåller "onödigt ingrepp" (vilket jag läser som; Nemen Fye det är ju dyyyyrt eller Neee, stackars lille gubben, klart han ska ha sina kulor kvar..")

Gällande mitt "bara blandras" och alla hundars lika värde.. det kan likagärna vara DIN hanhund som kommer lös och betäcker grannens vägkorsning. Dörrar kan öppnas, koppel kan tappas, halsband kan krypas ur och hormonerna kan radera inkall.. man vet Aldrig.. och därför kommer jag iaf klippa min killes koddar.

"bara" och bara, Japp.

Ta bort risken att det "råkar" bli något, ta bort ett eventuellt stressmoment.

Ta ditt ansvar som hanhundsägare. Och Ärligt talat, Varför INTE kastrera? Finns det något argument som inte innehåller "onödigt ingrepp" (vilket jag läser som; Nemen Fye det är ju dyyyyrt eller Neee, stackars lille gubben, klart han ska ha sina kulor kvar..")

Gällande mitt "bara blandras" och alla hundars lika värde.. det kan likagärna vara DIN hanhund som kommer lös och betäcker grannens vägkorsning. Dörrar kan öppnas, koppel kan tappas, halsband kan krypas ur och hormonerna kan radera inkall.. man vet Aldrig.. och därför kommer jag iaf klippa min killes koddar.

Jo jag har något visst att jag ej vill kastrera mina hundar. Dels för att jag har sådan pass lynad på de att de ej skulle springa ut om en löptik gick förbi utan min tilllåtelse. Dels att de ej stressar. Vi kan även ta en promenad ihop med en tik löper utan problem!!! För mig handlar det om lynad o ledarskap. I en vargflock får bara alfahanen para, de andra hanarna lyder.;)

..jo.. men det betyder också att dina hundar kan se fram emot 12 år med nertryckta hormoner.

Vet inte riktigt om det faktiskt är schysst, ledarskap har inte så mkt med det hela att göra.. hunden är ändå "dömd" till att traska runt i "tid och evigthet" med en sexdrift den aldrig får utlopp för.

Tycker faktiskt.. hemskt men sant (hah, jag är ju iaf ärlig ;)) att det är B-s att tycka på "jamen Jaaag har så bra pli på min pojke"...(att han inte har någon sexdrift TROTTS testosteron?!)

Så länge min hund inte har problem med sin könsdrift så skulle det aldrig falla mig in att söva honom och utföra ett operativt ingrepp i onödan.

Jag har nu en blandras. 7 raser :crazy:
Världens bästa hund som jag har valt ut själv (egen uppfödning med den pappa och den mamma jag ville ha.....helt utan terrier och jakt)

Jag har förut haft ranrasig (blandannat cocker spaniel) men denna korsning är det bästa jag kunnat drömma om.

Du och jag tänker olika. ^^ alla har vi olika värderingar och synsätt.

Visst är jag väldigt färgad av "förr i tiden" "gamla gubbar" och hästeriet. Men jag kommer söva min grabb, klippa koddarna på honom och sen är det färdigt. Hur du gör är ditt problem, ditt val, men å andra sidan så vet jag iumed ingreppet att jag inte ofrivilligt kommer stödja blandrasaveln genom en "tjuvbetäckning" med granntiken. Det är värt dom penagrna och det besväret att veta med 100%ig säkerhet att ev klanteri från min/andras sida/or inte kommer resultera i ca sju hundar som riskerar hamna fel.

..jo.. men det betyder också att dina hundar kan se fram emot 12 år med nertryckta hormoner.

Vet inte riktigt om det faktiskt är schysst, ledarskap har inte så mkt med det hela att göra.. hunden är ändå "dömd" till att traska runt i "tid och evigthet" med en sexdrift den aldrig får utlopp för.

Tycker faktiskt.. hemskt men sant (hah, jag är ju iaf ärlig ;)) att det är B-s att tycka på "jamen Jaaag har så bra pli på min pojke"...(att han inte har någon sexdrift TROTTS testosteron?!)

Förstår ej dina förkortningar... men jaja.. min gammla är 12 år o har ej lidit. Men kan ju inte säga så mycket om mina hundar hur de är o mår o agerar vid löptikar om man ej träffat dem. Jag har aldrig ens behövt säga till min 12 åring att han ej får bestiga en tik. Han är alltid en gentleman. skit samma........

mkt = mycket.
iofs = i och för sig
iaf = i alla fall.

..jag är snabbskrivare är jag rädd. Det blir dessvärre ganska mycket förkortningar när man sitter för mycket vid en dator och ska vara "tidsekonomisk"

Vi har också olika åsikter, och det får man acceptera - åt båda hållen. Och uttala sig om de hundar vi har i dagsläget går inte :) Du vet ju inget om min heller ;)

En sak som jag Tror gör en väldig skillnad i mitt sätt att tänka gentemot många andra här gällande kastrering är att jag Vet att min grabb då och då kommer få sitta ant. som gårdvar eller i hundbur hemma på gården. Grannarna på båda sidor har tikar, och vad han gör när jag är Med är en HELT annan sak än vad han ev. gör när jag inte är med.

Pengar och besvär är inte en faktor. Jag har både tid och råd med kastering.

Men jag vill inte söva och operera ett djur om det inte finns ett välgrundat skäl. Det är inte helt riskfritt.

Har hunden normal sexdrift så går den inte runt och är kåt för jämnan, det är det som är poängen.

Jodå, poängen har gått fram här ^^ ingen fara med det. Och jag menade absolut inte dig personligen med "pengar och besvär"kommentaren.

Och ja, det är klart att det är en risk.. men det mesta med djur är ett risktagande så sett. Nu är just kastrering en risk som man kan påverka själv genom att välja veterinär. Har själv två stycken MKT duktiga hundvet. här i närheten.. men samtidigt finns det de veterinärer som inte ens skulle få komma nära honom med en vaccinationsspruta.

Som jag skrev ovan, vi färgas ju alla i våra val av vilket liv vi, och våra djur, lever. Likaså hur vi har fått vår djuruppfostran. Kan tänka mig att min kanske skiljer sig lite från många andras.

Har man för vana att ha hunden lös utan uppsikt och i hungårdar som hunden kan rymma ut eller in i så hamnar det i en annan dager.
Jag har inte ens haft problem med att ha hane + löptik hemma, bara man ser till att hundarna inte har en chans att ta in till varandra (med annat än att gå genom väggen). Enda gången hanhunden varit mer än marginellt påverkad av höglöpet var när han var precis i könsmognaden och tiken kom hem från parning efter att ha varit borta större delen av höglöpet.

mkt = mycket.
iofs = i och för sig
iaf = i alla fall.

..jag är snabbskrivare är jag rädd. Det blir dessvärre ganska mycket förkortningar när man sitter för mycket vid en dator och ska vara "tidsekonomisk"

Vi har också olika åsikter, och det får man acceptera - åt båda hållen. Och uttala sig om de hundar vi har i dagsläget går inte :) Du vet ju inget om min heller ;)

En sak som jag Tror gör en väldig skillnad i mitt sätt att tänka gentemot många andra här gällande kastrering är att jag Vet att min grabb då och då kommer få sitta ant. som gårdvar eller i hundbur hemma på gården. Grannarna på båda sidor har tikar, och vad han gör när jag är Med är en HELT annan sak än vad han ev. gör när jag inte är med.

Japp, men jag tycker det är roligt att diskutera! Ja bor man så som du kan det ju vara värt att göra det. Mina kan ej rymma. Jag har ej menat att jag är emot kastrering, bara att jag måste för min egen del ha ett bra skäl om jag skulle göra det på mina. Så du kanske misstolkade mig lite,, vem vet.:rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 526
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 849
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras I vår familj här näst? I dagsläget består familjen utav våran snart 6 åriga storpudel hane, 2 vuxna och 1 barn. Tanken är att skaffa...
2
Svar
22
· Visningar
2 758
K
Hundavel & Ras Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket...
2
Svar
24
· Visningar
17 679
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka