Skaffa blandrashund - skulle du ta den här?

Sv: Skaffa blandrashund - skulle du ta den här?

Olyckor händer som sagt, fast har man haft den uppsikten man bör ha över en löptik så kan jag inte förstå hur man inte kan veta om att adet har hänt.

Nej, och det är just där vi skiljer oss åt i vårt tyckande - jag tror att de flesta KAN råka ut för misstag här i livet (som till exempel en tjuvparning) utan att vara oseriösa för det...

Du förstår nog inte min poäng, alla kan göra misstag och få til en tjuvparning. Det är just "jag visste itne att det hänt" som jag inte förstår. Hittar man sin hane tillsammans med en löptik så kan man nog vara rätt säker på att något har hänt, och då kan man göra något åt det.

Jag funderade vidare kring Bewildereds tankar. Ibland känns det som om man som "seriös hundmänniska" kan attraheras av blandraser för att det inte ligger samma "allvar" över dom. Uppfödarna har oftast inga större krav på valpköpare, inte heller några förväntningar på t.ex tävlingsresultat i en eller annan sport osv.
Man behöver inte heller ha något speciellt mål med en blandras, den kan vara någon slags "bonushund" som man kanske får en lite romantiserad bild av. Hur bra den kommer passa mig, och hur lätt den kommer attt bli att uppfostra. Just eftersom man inte kan veta hur temperamntet blir kanske man målar upp en bild som är lite väl positiv/naiv.
Det låter som om personen som är intresserad av den här hunden lite har tröttnat på att tävlingsträna, och det finns en viss risk att man kanske är intresserad av en valp av fel anledning?

Nu spekulerar jag bara hejvilt, jag kan vara helt fel ute så jag hoppas att ingen tar illa upp. Sen fick jag dessutom upp någon skräckbild i huvudet om att pälsen kan bli rätt jobbig att sköta på en sådan här korsning, men så hatar jag pälsvård också ;)

I vilket fall, lycka till!

..ordet "bara" används väl som mest frekvent om en blandras.. "ska bara" ha den som sällskap.. "ska bara" ha den som motionskompis "ska bara" älska sönder den och lämna den ensam i tio timmar och "ska bara" glömma bort den när den inte passar mer.

Man tar För LÄTT på blandraser.. för.. det är ju "bara" en blandras!

..eller så upplever jag det oftast i alla fall..

Jag skulle inte ta en valp av denna blandning. Ingen ras som lockar mig och dessutom vill jag ha en renrasig hund.

Hmm... jag tycker nog att det låter som en lite mysko mix, men så vet jag ingenting om Manchesterterrier heller;) Men jag tror att det faktiskt är viktigare att se till mentaliteten och egenskaperna hos föräldrarna än till de raser som är inblandade! Har de just de egenskaper som du (antar jag att det rör sig om) vill ha? Tänk också på att valparna inte alltid ärver föräldrarnas egenskaper, de kan lika gärna ärva far- eller morföräldrarnas. Har du möjlighet att ta reda på hurdana hundar som finns i släkten på båda sidor så är det ett stort plus!
Med min erfarenhet av uppfödning så kan jag också säga att i många fall blir valparna inte alltid likadana, varken exteriört eller mentalt, och då föder jag ändå upp renrasiga hundar - dock av lite blandade linjer. För det mesta blir de; 1. Mest lik mamman, 2. Mest lik pappan eller 3. Någon slags mix av båda. Troligen blir det alltså, särskilt i en blandraskull, väldigt olika typ på valparna. Då gäller det för dig att välja en valp som är mest lik den av föräldrarna som du tycker verkar ha de egenskaper du söker. Även om du "bara" ska hunden som sällskapshund så är det ju viktigt att du får en lyhörd och följsam hund som är lätt att uppfostra och ev. jobba med, om du vill det senare. Lite lydnad, spår, apportering och agility kan man ju alltid träna, även om man inte vill tävla. Är hunden av den aktiva typen så behöver den ju också jobba.
Jag tror att en valp ur den här kullen kan bli lite "vadsomhelst" och att det blir en riktig chansning att ta en...

tjaa.. om man inte är intresserad av utställning, så varför inte..
Man låser sig ju med en blandras eftersom du inte har MÖJLIGHET att ställa men det gör man å andra sidan med hundra saker annars när du köper en ras hund. En draghund kan man inte ta med sig överallt men en minhund kan inte dra pulkan efter en. Och en bullterrier.. njaa, dom kan nog ingenting :angel:

..ordet "bara" används väl som mest frekvent om en blandras.. "ska bara" ha den som sällskap.. "ska bara" ha den som motionskompis "ska bara" älska sönder den och lämna den ensam i tio timmar och "ska bara" glömma bort den när den inte passar mer.

Man tar För LÄTT på blandraser.. för.. det är ju "bara" en blandras!

..eller så upplever jag det oftast i alla fall..

Känns som att det är lite huskattsvarning vad det gäller blandraser. Oftast ingen seriös avel där man kollat upp något. Ofta hamnar de i fel hem och någon tröttnar på att den söta valpen/kattungen blir ett könsmoget monster...Sedan finns det säkerligen en hel del duktiga och seriösa som har bådadera...men det verkar vara mer kunniga människor som vet vad de ger sig in på när de köper en renrasig kollad hund och raskatter mot de "huxflux tillverkade" blandisarna och huskatterna som man oftast inte ens vet vem pappan är.

Självklart ska hanhundar som inte används i avel kasteras! Man kastrerar ju hästar och katter, varför skulle man inte kastrera hanhundar? Dessutom slipper man en massa lösa hundar i skog och mark och utanför huset i löptider. :devil: Om oseriösa hanhundsägare kastrerade mer skulle det vara färre blandrasvalpar till försäljning! :idea:

Självklart ska hanhundar som inte används i avel kasteras! Man kastrerar ju hästar och katter, varför skulle man inte kastrera hanhundar? Dessutom slipper man en massa lösa hundar i skog och mark och utanför huset i löptider. :devil: Om oseriösa hanhundsägare kastrerade mer skulle det vara färre blandrasvalpar till försäljning! :idea:

:bow::bow::bow::bow::bow:

Jag håller så Fullkomligt med!

Känns som att det är lite huskattsvarning vad det gäller blandraser. Oftast ingen seriös avel där man kollat upp något. Ofta hamnar de i fel hem och någon tröttnar på att den söta valpen/kattungen blir ett könsmoget monster...Sedan finns det säkerligen en hel del duktiga och seriösa som har bådadera...men det verkar vara mer kunniga människor som vet vad de ger sig in på när de köper en renrasig kollad hund och raskatter mot de "huxflux tillverkade" blandisarna och huskatterna som man oftast inte ens vet vem pappan är.

Det är väldigt väldigt sant.. Men det jag tycker är Mest skrämmande.. det är tankesättet hos många som innehar renrasigt och som Faktiskt såväl tävlar som ställer ut och Borde veta bättre.. som fnyser på näsan åt "Den Mindre Värda Blandisen". Där om någonstans måste attityden ändras! Det är väl inte konstigt att blandisägare inte vågar be om hjälp, eller gå kurser när dom möts av ett Fnys! med tillhörande snok upp i vädret.

Har ju bonnkatter med, sånadäringa Riktiga bonnkatter.. och faktum är att jag bemöts med en MKT bättre attityd från "raskattsägare" än från "rashundsägare".. Vet inte men det känns som om det ligger mer prestige i hund än inom katt. Men du har väldigt rätt i att huskatter och blandisjyckar verkar anses vara någon form av slit och slängvara.. och det är något som faktiskt MÅSTE ändras. Det är liv det med, oavsett om det är femton olika raser i den lille plutten eller ej.

I min värld är det inte prislappen eller rasen som gör Hunden utan ägaren. Vilken hund som helst kan bli knas, hur renrasig och hur uppkollad den än är..

Hitills har jag inte träffat en enda hundägare med rasrena hundar som ogillar blandrashundar som individer. Hell, jag har till och med delat hem med ett par stycken, det är den ogenomtänkta aveln som jag vänder mig emot.

Hitills har jag inte träffat en enda hundägare med rasrena hundar som ogillar blandrashundar som individer. Hell, jag har till och med delat hem med ett par stycken, det är den ogenomtänkta aveln som jag vänder mig emot.

jag talade rent allmänt om attityden. Oftast är det inte uppfödarna folk ger sig på utan ägarna. Och inte alltför sällan då ägarna ber om hjälp.

Senast ändrad:

Det samma gäller väl tikar också tycker jag.
Betydligt mycket skönare för alla parter att slippa löp, skendräktighet osv.
Inte heller så nöjesfullt för ett hondjur att gå i brunst i hopp om att 'få' något och föröka sig, dom förstår ju inte att grabbarna blivit av med sina juveler liksom.:cool:

Du förstår nog inte min poäng, alla kan göra misstag och få til en tjuvparning. Det är just "jag visste itne att det hänt" som jag inte förstår. Hittar man sin hane tillsammans med en löptik så kan man nog vara rätt säker på att något har hänt, och då kan man göra något åt det.

Jodå, jag fattar poängen men menar att har man tillräcklig otur kan hanhunden hinna hälsa på utan att man ens märker det, och det som till slut märks är en rund mage...

Fast för mig är det ju inget problem, mina är ju kastrerade båda två. Tycker bara, som sagt, inte att man ska vara så snabb att döma andra och kalla dem oseriösa...

Om folk lärde sig vettig hundhållning och att uppfostra sina djur så skulle man inte behöva gör detta medicinska ingrepp "i onödan".

Missförstå inte, jag är inte emot kastrering i sig, självklart är det bättre än hoppsanhejsan-blandraskullar. Men hundar är relativt lätta att uppfostra och hålla koll på (jämfört med kanske t ex vissa hingstar) så man ska egentligen inte "behöva" kastrera dom.

Hmm... jag tycker nog att det låter som en lite mysko mix, men så vet jag ingenting om Manchesterterrier heller;) Men jag tror att det faktiskt är viktigare att se till mentaliteten och egenskaperna hos föräldrarna än till de raser som är inblandade! Har de just de egenskaper som du (antar jag att det rör sig om) vill ha? Tänk också på att valparna inte alltid ärver föräldrarnas egenskaper, de kan lika gärna ärva far- eller morföräldrarnas. Har du möjlighet att ta reda på hurdana hundar som finns i släkten på båda sidor så är det ett stort plus!
Med min erfarenhet av uppfödning så kan jag också säga att i många fall blir valparna inte alltid likadana, varken exteriört eller mentalt, och då föder jag ändå upp renrasiga hundar - dock av lite blandade linjer. För det mesta blir de; 1. Mest lik mamman, 2. Mest lik pappan eller 3. Någon slags mix av båda. Troligen blir det alltså, särskilt i en blandraskull, väldigt olika typ på valparna. Då gäller det för dig att välja en valp som är mest lik den av föräldrarna som du tycker verkar ha de egenskaper du söker. Även om du "bara" ska hunden som sällskapshund så är det ju viktigt att du får en lyhörd och följsam hund som är lätt att uppfostra och ev. jobba med, om du vill det senare. Lite lydnad, spår, apportering och agility kan man ju alltid träna, även om man inte vill tävla. Är hunden av den aktiva typen så behöver den ju också jobba.
Jag tror att en valp ur den här kullen kan bli lite "vadsomhelst" och att det blir en riktig chansning att ta en...

Kan bara hålla med. Enligt min erfarenhet kan båda raserna vara lite reserverade. Har inte träffat så många MT men däremot desto fler Coccrar. Man tar fram munkorg på en gång till många av dem, den osäkerheten tillsammans med terrierns skärpa kan bli en tråkig kombination.
Är det däremot trevliga individer som lämnar de bra egenskperna så kan det bli trevliga valpar.

Nej, eftersom jag inte anser att de två olika rasernas egenskaper och mentaliteter passar sig att blanda!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 526
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 849
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras I vår familj här näst? I dagsläget består familjen utav våran snart 6 åriga storpudel hane, 2 vuxna och 1 barn. Tanken är att skaffa...
2
Svar
22
· Visningar
2 758
K
Hundavel & Ras Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket...
2
Svar
24
· Visningar
17 679
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka