Skaffa blandrashund - skulle du ta den här?

Sv: Skaffa blandrashund - skulle du ta den här?

Det jag reagerar starkt på är att jag upplever att du fördömer att NÅGON över huvud taget köper blandrasvalpar. När de väl finns är de värda samma goda liv som vilken jädra champion som helst, tycker jag.

Alltså, vill någon köpa en blandrasvalp så fine, jag kan inte hindra någon från att göra det. MEN, jag vill att de ska vara medvetna om att de gynnar blandrasaveln även om de tror att de inte gör det. Och tankesättet att de finns ju redan till så då skadar det inte att ta hand om dem minskar inte gynnandet.

Jag undrar bara vad det är som säger att min hund lider av att vara blandras??
Det finns ren raser som har det betydligt sämre än min blandras.
Vad jag har förstått av diskussionen så tycker Nizhoni att alla blandraser ska tas bort,vem ger Oss rätten att bestämma det?

Vad jag har förstått av diskussionen så tycker Nizhoni att alla blandraser ska tas bort,vem ger Oss rätten att bestämma det?

Var har jag skrivit det? Det jag har försökt trycka på är att man bör vara medveten om att man gynnar blandrasaveln oavsett varför man köper valpen. Men inte någonstans har jag sagt att blandraser är mindre värda än renraser för de är lika mycket värda, det är blandrasaveln jag vill minska på. Av någon anledning verkar inte folk fatta att de faktiskt gynnar aveln även om de "bara" tar hand om en valp som redan finns.

Återigen, jag har inte något emot blandrasen som individ!

Alltså, vill någon köpa en blandrasvalp så fine, jag kan inte hindra någon från att göra det. MEN, jag vill att de ska vara medvetna om att de gynnar blandrasaveln även om de tror att de inte gör det. Och tankesättet att de finns ju redan till så då skadar det inte att ta hand om dem minskar inte gynnandet.

Tror du får svårt att hinda folk även om du skulle försöka :smirk:.

Och visst ska man inte gynna blandrasaveln - men jag hävdar att det är STOOOOOR skillnad på att köpa/ta över en hund som trots god och seriös hundhållning blivit till av misstag genetemot att stödja någon som ser det som business att avla hej vilt och kränga blandrasvalpar till höger och vänster.

Jag avslutar här, då vi står allt för långt i från varandra i vår syn på djur för att kunna förstå varandras åsikter...

Var har jag skrivit det? Det jag har försökt trycka på är att man bör vara medveten om att man gynnar blandrasaveln oavsett varför man köper valpen. Men inte någonstans har jag sagt att blandraser är mindre värda än renraser för de är lika mycket värda, det är blandrasaveln jag vill minska på. Av någon anledning verkar inte folk fatta att de faktiskt gynnar aveln även om de "bara" tar hand om en valp som redan finns.

Återigen, jag har inte något emot blandrasen som individ!

Fast indirekt, om du tycker det är fel att ta hand om en blandis oavsett omständigheterna, så har du ju visst något emot dem! Alternativet ÄR ju faktiskt i så fall bara att slå ihjäl dem, eller hur!?

17 oxå, jag hade ju lagt ner... kunde bara inte låta bli...

Fast indirekt, om du tycker det är fel att ta hand om en blandis oavsett omständigheterna, så har du ju visst något emot dem! Alternativet ÄR ju faktiskt i så fall bara att slå ihjäl dem, eller hur!?

Var har jag sagt att det är fel att ta hand om en blandrasvalp? Jag tycker det är onödigt att gynna blandrasaveln men jag kan inte kalla det fel. För att inte upprepa mig igen, se i mina tidigare inlägg vad jag vill att folk ska bli medvetna om.

Att köpa en blandrasvalp är alltid att gynna blandrasaveln oavsett om det var en planerad eller oplanerad blandraskull. Köper du en blandrasvalp bara för att den redan finns så visar du andra blandrasuppfödare att det visst går att sälja dem oavsett varför de blev till (planerat/oplanerat), det går inte att komma ifrån oavsett hur gärna man än vill det. Blandrasavlen kommer alltid att finnas men för den skull måste man inte gynna den. :cool:

SAMT följande inlägg

Visst om det nu kan ses som lämpligt att dra allt till sin spets så visst, inte lider väl en död hund så speciellt mycket. Men det jag menar är att man ska vara medveten om att man gynnar blandrasaveln oavsett varför man väljer att köpa en blandrasvalp.

Men jag kan ju ha misstolkat dig, och ber i så fall om ursäkt...

Tycker som sagt dock att denna antiblandrashysteri som råder här på buke ofta tar orimliga proportioner -TROTS att jag som sagt har kastrerade renraser själv...

Och DÄR var defintitivt mitt sista inlägg - no matter what.

Men var står det då att det är FEL att köpa en blandras? Eller att de är mindre värda? :confused:

Att jag tycker man bör vara medveten om att man gynnar aveln innebär inte att jag tycker man gör fel om man köper en valp, var och en får stå för sina egna handlingar. Jag kan inte döma någon för att de gör något jag själv inte skulle ha gjort.

Och det var du som skrev något om att slå ihjäl valparna, jag kommenterade bara att en död hund inte lider. Men jag sade inte att man ska slå ihjäl dem.

Men var står det då att det är FEL att köpa en blandras? Eller att de är mindre värda? :confused:

Att jag tycker man bör vara medveten om att man gynnar aveln innebär inte att jag tycker man gör fel om man köper en valp, var och en får stå för sina egna handlingar. Jag kan inte döma någon för att de gör något jag själv inte skulle ha gjort.

Och det var du som skrev något om att slå ihjäl valparna, jag kommenterade bara att en död hund inte lider. Men jag sade inte att man ska slå ihjäl dem.

Vad ska man göra med de blandisar då som faktiskt kan ha blivit till av tjuvparning?

*delvis kl*

Jag är övertygad om att nästa hund kommer att blir renras. Har en blandrastik nu (bc/schäfer och isländsk fårhund). Hon är underbar och jag älskar henne. Detta trots att hon har en hel del konflikt i sitt huvud samt vissa sämre egenskaper (vallar, vaktar, lättstressad, har rätt kassa nerver (åskrädd, skotträdd, osäker i vissa situationer etc) kombinerat med mkt skärpa). Vissa av dessa egenskaper är inte önskvärda alls och vissa av dem är önskvärda, dock inte kombinerade i samma hund. Hon har fungerat väl till det jag ville, dvs lite lydnad och agility, samt "aktivt sällskap" (dock jobbigt med att hon utvecklat aggressivitet gentemot tikar).

Som många har skrivit tidigare - all oseriös avel är av ondo. Renras som blandras.

Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till om jag bidragit till denna oseriösa blandrasavel. Föräldrarna till min hund ägdes av en missbrukande man. Han hade av förklarliga skäl inte så stor koll på vad hundarna hade för sig. Tiken blev dräktig. En fd flickvän till denna man räddade sig själv och tiken ifrån det destruktiva förhållandet och då var tiken långt gången. Valparna kom till. En av valparna är alltså nu min Zelda. När jag köpte henne var hon avmaskad, vaccinerad, registrerad och veterinärbesiktigad. Har jag bidragit till den oseriösa blandrasaveln? Det är en svår avvägning. Var drar man gränsen?

Senast ändrad av en moderator:

Vad ska man göra med de blandisar då som faktiskt kan ha blivit till av tjuvparning?

Tja, förhoppningsvis kommer de till hem där de blir väl omhändertagna. Men, om det är lite svårare att få dem (och oplanerade valpar) sålda så produceras det väl antagligen lite färre planerade blandraskullar, eller?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 526
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 849
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras I vår familj här näst? I dagsläget består familjen utav våran snart 6 åriga storpudel hane, 2 vuxna och 1 barn. Tanken är att skaffa...
2
Svar
22
· Visningar
2 758
K
Hundavel & Ras Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket...
2
Svar
24
· Visningar
17 679
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII