Skaffa blandrashund - skulle du ta den här?

Sv: Skaffa blandrashund - skulle du ta den här?

Men har man god hundhållning och får sin tik tjuvparad så finns det något som heter abortspruta.

Att köpa en blandrasvalp är alltid att gynna blandrasaveln oavsett om det var en planerad eller oplanerad blandraskull. Köper du en blandrasvalp bara för att den redan finns så visar du andra blandrasuppfödare att det visst går att sälja dem oavsett varför de blev till (planerat/oplanerat), det går inte att komma ifrån oavsett hur gärna man än vill det. Blandrasavlen kommer alltid att finnas men för den skull måste man inte gynna den. :cool:

Nej, efter som att raserna för mig inte är intressanta. Jag har dessutom för lite kunnande om de båda raserna.

Men har man god hundhållning och får sin tik tjuvparad så finns det något som heter abortspruta.

Men detta är ju en hypotetisk diskussion väl? Där vi utgår ifrån att kullen är ett faktum? (jag kan ha missat nån sida..)

Att köpa en blandrasvalp är alltid att gynna blandrasaveln oavsett om det var en planerad eller oplanerad blandraskull. Köper du en blandrasvalp bara för att den redan finns så visar du andra blandrasuppfödare att det visst går att sälja dem oavsett varför de blev till (planerat/oplanerat), det går inte att komma ifrån oavsett hur gärna man än vill det. Blandrasavlen kommer alltid att finnas men för den skull måste man inte gynna den. :cool:

Då tycker du alltså, om man drar det tiii sin spets, att man oavsett ingående raser och oavsett om man har goda hem på G till valparna ska slå ihjäl dem så fort de kommit ut, om man nu råkar få sin tik tjuvparad och inte märkt det i tid för att kunna ge abortspruta!? Känns ju som en trevlig och hundälskande inställning... eller inte....

Är det inte bättre att dessa valpar får leva lyckliga liv och vara till lika mycket glädje för sina ägare som någon annan hund OCH självfallet kastrera dem!?

Som jag skrivit tidigare; TROTS att jag absolut är emot blandrasavel OCH attt jag själv har två renrasiga OCH kastrerade hundar, blir jag allt som oftast mörkrädd över blandrasdebatten här på buke. Rasism!?

Och just i citatet ovan handlar det ju faktiskt lika mycket om att vara emot blandrashundars existens som att vara emot avel, tycker jag...

Då tycker du alltså, om man drar det tiii sin spets, att man oavsett ingående raser och oavsett om man har goda hem på G till valparna ska slå ihjäl dem så fort de kommit ut, om man nu råkar få sin tik tjuvparad och inte märkt det i tid för att kunna ge abortspruta!? Känns ju som en trevlig och hundälskande inställning... eller inte....

Är det inte bättre att dessa valpar får leva lyckliga liv och vara till lika mycket glädje för sina ägare som någon annan hund OCH självfallet kastrera dem!?

Som jag skrivit tidigare; TROTS att jag absolut är emot blandrasavel OCH attt jag själv har två renrasiga OCH kastrerade hundar, blir jag allt som oftast mörkrädd över blandrasdebatten här på buke. Rasism!?

Och just i citatet ovan handlar det ju faktiskt lika mycket om att vara emot blandrashundars existens som att vara emot avel, tycker jag...
Jag har kallat detta snobberi i en annan tråd!
Och tänk vad skäll jag fick.

Det var mest du som stod för skällandet.

Hej. Nu ska jag chocka en och annan... :D

Om du var ute efter en mindre aktiv hund och frisk hund, inte har några ambitioner att tävla med den, bara ha som aktiv sällskapshund.

Skulle du tacka ja till en valp av korsningen manchesterterrier/am. cockerspaniel?

De är resultatet av en tjuvparning, båda föräldrarna är undersökta efter konstens alla regler och fullt friska och trevliga, helt enkelt två goda representater för sina raser. (Och du vet detta med säkerhet då det är via någon du känner.)

De två raserna har inga gemensamma rasbundna sjukdomar och eftersom det är en 50/50 % korsning törs man anta att det blir en ganska frisk hund.

Det är inte så noga hur den kommer att se ut, om den blir korthårig eller långhårig. Men det är två hundraser med trevliga proportioner så du törs iaf anta att även valpen blir helt normalt byggd. Du gillar spanielhundar sen tidigare men skulle inte bli besviken om det blev lite mer "klös" i den. Tänkbar aktivering i framtiden: apportering (om spanieln i den vill det), viltspår, agility och det "vanliga". MEN du hyser inget intresse att få tävla på högre nivå än nån liten inofficiell skojtävling möjligtvis.

manchesterterrier.jpg
news_e292ad6fd887530526f8d4f0437f620c.jpg

(Hundarna på bilderna har inget samband med trådens fråga.)

Ja eller nej? Och motivering tack! :)

Varför inte, är föräldradjuren trevliga så ser jag inge hinder...blandraser är ofta jättetrevliga hundar

Nej jag vill inte gynna blandrasaveln varesig kullen var planerad eller oplanerad! :)

Då tycker du alltså, om man drar det tiii sin spets, att man oavsett ingående raser och oavsett om man har goda hem på G till valparna ska slå ihjäl dem så fort de kommit ut, om man nu råkar få sin tik tjuvparad och inte märkt det i tid för att kunna ge abortspruta!?

Visst om det nu kan ses som lämpligt att dra allt till sin spets så visst, inte lider väl en död hund så speciellt mycket. Men det jag menar är att man ska vara medveten om att man gynnar blandrasaveln oavsett varför man väljer att köpa en blandrasvalp.

Visst om det nu kan ses som lämpligt att dra allt till sin spets så visst, inte lider väl en död hund så speciellt mycket. Men det jag menar är att man ska vara medveten om att man gynnar blandrasaveln oavsett varför man väljer att köpa en blandrasvalp.

Nej, en död hund lider inte - men varför död om den i stället kan vara glad och välmående och till glädje för sin omgivning!? Och javisst, precis som jag skrev så var det draget till sin spets - och jag personligen anser inte att man bör kalla sig för djurvän om man för det resonemang som du för, men det är MIN åsikt. Vi tycker otroligt olika och har helt olika inställning till djurens värde, helt enkelt.

Senast ändrad:

Så bara för att jag inte orkar låta mitt samvete ta på sig andra människors okunskap och slarv så är jag inte någon djurvän? Visst finns det mycket som man engagerar sig i men någonstans måste man dra en gräns och jag tänker inte må dåligt över att andra människor inte tar sitt ansvar gentemot djuren utan avlar på vad som helst. Som du säger så kommer blandrasaveln alltid att finnas så det är inte någon idé att försöka utrota den, men man kan alltid försöka få människor att förstå att de faktiskt gynnar den även om de är "snälla" och köper en oplanerad valp.

Nej, en död hund lider inte - men varför död om den i stället kan vara glad och välmående och till glädje för sin omgivning!? Och javisst, precis som jag skrev så var det draget till sin spets - och jag personligen anser inte att man bör kalla sig för djurvän om man för det resonemang som du för, men det är MIN åsikt. Vi tycker otroligt olika och har helt olika inställning till djurens värde, helt enkelt.

Det blev fel.

Senast ändrad av en moderator:

Så bara för att jag inte orkar låta mitt samvete ta på sig andra människors okunskap och slarv så är jag inte någon djurvän? Visst finns det mycket som man engagerar sig i men någonstans måste man dra en gräns och jag tänker inte må dåligt över att andra människor inte tar sitt ansvar gentemot djuren utan avlar på vad som helst. Som du säger så kommer blandrasaveln alltid att finnas så det är inte någon idé att försöka utrota den, men man kan alltid försöka få människor att förstå att de faktiskt gynnar den även om de är "snälla" och köper en oplanerad valp.

Jag menar självfallet INTE att DU måste skaffa en blandrasvalp!!!!! Jag kommer antagligen inte heller att göra det (OM inte en situation som TS beskriver dyker upp precis när jag planerar att skaffa hund- då skulle jag kanske överväga det). Det jag reagerar starkt på är att jag upplever att du fördömer att NÅGON över huvud taget köper blandrasvalpar. När de väl finns är de värda samma goda liv som vilken jädra champion som helst, tycker jag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 526
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 849
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras I vår familj här näst? I dagsläget består familjen utav våran snart 6 åriga storpudel hane, 2 vuxna och 1 barn. Tanken är att skaffa...
2
Svar
22
· Visningar
2 758
K
Hundavel & Ras Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket...
2
Svar
24
· Visningar
17 679
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII