Skaffa blandrashund - skulle du ta den här?

Sv: Skaffa blandrashund - skulle du ta den här?

"gårdvar" innebär att den står bunden i lina. Jag, personligen, har inte som vana att lämna min hund lös utan uppsikt. Däremot finns den vanan lite här och var ute i bygden. Därtill.. tappa fokus två sekunder så kan hunden vara utom synhåll och då gäller det att ha plin på den så att den Verkligen kommer igen.

Vad jag menade med "olikheter" var det faktum att jag är fjärde generationens schäferägare där det varit såväl militärhundar som spårhundar, och en hel del olika raser på omplaceringshundar.. Vissa åsikter/värderingar har man helt enkelt fått via modersmjölken. Kastreringen är en av dessa, kanske i mångt och mycket just för att jag/vi sett och hört om oncles omplaceringar.

Det närmaste "sällskapshund" det eg. kommit i "min familj" är mamsens schäfertik hon hade som ung och min oncle och mosters nuvarande lilla röjsågsschäfer.. annars har det varit arbetande gårdshundar, spårhundar, militärhundar.. Arbetande jyckar och framför allt så har de vaktat gården och kritter.

:D det är lätt att man misstolkar på forum :D och diskutera är roligt.

Hade det varit som så att min grabb bara hade skullat vara en gå i staden och lufsa i skogen, träna på plan och sova jycke hade jag nog tänkt annorlunda.. men eftersom jag vet, och därtill är lite lätt indoktrinerad (läs inlägget ovan), att han kommer vara ute utan att jag befinner mig i närheten så känns det där med kastration varken onödigt eller dumt utan som ett ställningstagande och ett ansvar jag har gentemot såväl min hund som resterande hundar i bygden! :)

"gårdvar" innebär att den står bunden i lina. Jag, personligen, har inte som vana att lämna min hund lös utan uppsikt. Däremot finns den vanan lite här och var ute i bygden. Därtill.. tappa fokus två sekunder så kan hunden vara utom synhåll och då gäller det att ha plin på den så att den Verkligen kommer igen.

r.

Min hund lämnar inte mitt synfält med mindre än att han är bakom två låsta dörrar (lägenhet + port) eller är med husse (som har hunden kopplad)

Jag har lyckats kallat in hunden från hare och löptik.(inte min löptik, det var ett prov) och hunden umgås endast med andra hundar under uppsikt. Så risken att vi bidrar till blandrasavel är förmodligen näst intill obefintlig. Man ska aldrig säga aldrig, men risken är såpass liten att jag inte vill söva hunden "bara för att".

HAR däremot hunden problem med könsdriften, tex stressar, juckar, matvägrar, rymmer osv så är det givet att man ska kastera.

När man avlar så bör man inte heller avla på övermaskulina hundar, översexuallitet är vanligare inom vissa raser och det kan spåras till just den aveln.

Vetrinären som skrev artiklen i hundsport nämde att problemen ökat i tex usa där de flesta valpar kasteras tidigt, utom de som används i utställning och avel, och när man då avlat på väldigt maskulina hundar så får man valpar som man i princip måste kastrera för att medelsvensson ska orka ha dom - men man forstätter att avla på de linjerna för att de vinner...

Senast ändrad:

:bow::bow:

Väldigt bra skrivet! Där fick man en lite mer nyanserad bild av skillnaderna mellan din och min vardag! Och hur den påverkar hur man tänker :idea:

Kanon!

Jag är ensam med min grabb, finns ingen husse i bilden i nuläget så den "avlastning" jag har är vänner med hundar och min mor. Och Än så länge så är han ant hemma själv någon timme då och då om han inte kan följa med, eller bunden i stallet en kortare tid. Då vissa av våra hästar tillhör den vallande/sparkande skaran (pga f.d. grannens hundar som roade sig med att jaga hästarna tills vissa av dom fick nog) får han inte vara lös runtikring dom. Lättare att träna en hund än att korrigera en häst som lärt sig sparka/jaga hundar som kommer för nära. Vilket även är en av anledningarna till att han kommer stå som gårdvar när vi är ute och rider.

Finns iofs ett jättestort plus med att han är van vid att sitta bunden, han somnar. Ligger ner och vilar, om det så är på stan, i stallet eller nån annanstans.

Tänk vad ens vardag egentligen påverkar ens värderingar och hur man tolkar/tänker om andra med annan vardag! :)

Gällande det där med usa.. Det "Vi" medelsvenssons här får göra är att studera vad som sker där och försöka motarbeta att det händer här! Den enes död, den andres bröd du vet.. kan man lära sig av andras misstag så sparar man ju lite.. men det gäller ju att vara mottaglig och att mer än En tänker till. Det finns iofs en väldig skillnad mellan "overseas" och här i hur raserna är.. t.ex. en vän till mig som har catahoulas, greyhound/wolfhound och div andra roliga "små" saker till hundar för att jaga coyotes och arbeta med kor. Skarpa saker som inte ska, eller för den delen får, backa ner. Hundar jag Aldrig någonsin skulle reda ut.. men han å sin sida kan inte för sitt liv förstå att jag är skeptisk mot hans catahoulas eftersom jag har en schäfer och "dom är betydligt värre". Han bor i kanada, 2o minuter från amerikanska gränsen...

Senast ändrad:

Nu har jag visserligen bott på landet med hunden med, men inte heller då var han ute utan att jag var med. annat än i rastgård

Hej. Nu ska jag chocka en och annan... :D

Om du var ute efter en mindre aktiv hund och frisk hund, inte har några ambitioner att tävla med den, bara ha som aktiv sällskapshund.

Skulle du tacka ja till en valp av korsningen manchesterterrier/am. cockerspaniel?

De är resultatet av en tjuvparning, båda föräldrarna är undersökta efter konstens alla regler och fullt friska och trevliga, helt enkelt två goda representater för sina raser. (Och du vet detta med säkerhet då det är via någon du känner.)

De två raserna har inga gemensamma rasbundna sjukdomar och eftersom det är en 50/50 % korsning törs man anta att det blir en ganska frisk hund.

Det är inte så noga hur den kommer att se ut, om den blir korthårig eller långhårig. Men det är två hundraser med trevliga proportioner så du törs iaf anta att även valpen blir helt normalt byggd. Du gillar spanielhundar sen tidigare men skulle inte bli besviken om det blev lite mer "klös" i den. Tänkbar aktivering i framtiden: apportering (om spanieln i den vill det), viltspår, agility och det "vanliga". MEN du hyser inget intresse att få tävla på högre nivå än nån liten inofficiell skojtävling möjligtvis.

manchesterterrier.jpg
news_e292ad6fd887530526f8d4f0437f620c.jpg

(Hundarna på bilderna har inget samband med trådens fråga.)

Ja eller nej? Och motivering tack! :)

Ja varför inte ! Du verkar ju på det klara med hur man ska sköta dessa två raser :) ;)

Både min cockertik och min springerhane är kastrerade. Anledningen till att vi kastrerade hanen var i första hand att vi skaffade tiken och tyckte det kändes som väldigt jobbiga förutsättningar att hålla dem skiljda vid löp, SAMT att han ändå inte är meriterad och alltså inte ska avlas på (har mina hundar som det någon kallade för """bara"""" bästa kompisar och glada familjemedlemmar- trots att de är fullkomligt renrasiga :smirk:): Skönt för honom oxå att slippa ligga och gny på mattan när granntikarna löper.

Att vi sedan oxå bestämde oss för att kastrera tiken var eftersom flera veterinärer rådde oss till det, då hon ju heller inte ska avlas på, och man totalt eliminerar risken för livmoderinflammation och kraftigt minskar risken för juvertumörer. Kändes alltså som ett lätt val med vovvans hälsa i fokus. Försäkringsbolagen har t o m sänkt premie för kastrerade tikar, då så mycket at vet vårdskostnaderna kommer av livmoder- och juverproblem. Skönt för alla dessutom att slippa skendräktighet o löp...

Båda två är EXAKT samma glada hundar som tidigare, så jag är helt nöjd med v´beslutet o kommer att göra likadant med framtida hundar. Varför hästar o katter men inte hundar, egentligen?

Har du överhuvudtaget någonsin ägt en okastrerad hanhund? Dom lider verkligen inte av att "ränna runt med sitt paket utan att göra av det någonstans". I så fall borde det ju vara lika synd om alla osteriliserade tikar som aldrig får en kull?

Min familj har haft både tikar och hannar (okastrerade) tillsammans i flock och bara skiljt dom åt vid löp (olika rum i huset) och ingen har farit illa av att inte vara kastrerade. Och dessutom, en hanne som är i avel kanske ändå bara betäcker en handfull gånger per år, det är ju inte som att den får sätta på allt som löper i dess närhet, så då borde den ju rimligtvis lida i vilket fall som helst?

Där kommer också uppfostran in; om ägaren är en bra flockledare som kan säga ifrån att hunden inte får betäcka och inte behöver gå och tråna efter tikar, då accepterar hunden det.

Risken med att slentriankastrera alla hannar som inte ägs av uppfödare är att man kanske mister kunskap om att hantera hannar och att man avlar på aggressiva hannar för att deras beteende "göms" av att de kastreras. Alltså enbart uppfödare håller okastrerade hannar, men dessa kanske hålls på ett annat sätt än en familjehund/uppfödaren är skickligare på att hantera hunden än den vanliga Svensson. Därmed riskerar man att avla fram hundar som MÅSTE kastreras pga deras psyke.

Och nej, jag tycker fortfarande inte att man kan jämföra med katter och hästar. Katter springer mycket mer fritt. Jag VILL inte ha lika mycket kontroll på min katt som min hund, katter skall och behöver få mer frihet. Hästar kasterar man för att få dom mer lätthanterliga (är det dit vi vill komma med hundarna också?) och för att de ska kunna gå med sällskap utan att det resulterar i föl eller slagsmål. Sedan kan man ju diskutera hästhållningen också, och jämföra med t ex Spanien där det är praxis att INTE kastrera hingstar, och de spanska hingstarna är ofta mycket lätta att hantera (jämför med våra sv halvblodshingstar).

..ärligt talat så är det inte Tikägaren som varit oseriös, klantig eller för den delen "dålig" överlag.. snarare då hanhundsägaren faktiskt. Även jag förväntar mig att min hund ska få vara ifred om han sitter i hundgård eller på lina på gården faktiskt.. för jag Förutsätter trotts allt att folk har koll och vet vart deras jyckar är.. Ägarna till tiken gjorde ju samma fel.. som tog förgivet att folk tog sitt ansvar som hundägare och inte ltä sina hanhundar ränna omkring..

Alla måste ta ansvar för SIN hund. Det går inte att räkna med att folk har koll på sina hundar.

Många har hundar som rymmer, så är det bara. Därför ska framförallt löptikar och okastrerade hanhundar hållas under uppsikt och INTE vara ute ensamma.

GatLyktan

Senast ändrad av en moderator:

Har min kille som just nu är okasterad, men iofs bara är 8,5 månad gammal så det kan knappast räknas.

Jag vet inte om jag ens nästan hänger med i hur du tänker.. Aggressiva hanhundar, yeap. Så långt är jag med att man Bör undvika att avla på dom och att Om man kasterar alla avkommorna så vet man inte hur dom blir - men å andra sidan. Avelshannar bör ju genomgå sina tester och det är väl en guidning för tikägaren huruvida hanhunden är som den borde eller ej?

Avlar man bara för att "han ser ju så snygg ut" och inte kollar upp hanarna så hänger jag med, men å andra sidan anser jag till 90% att det sitter i skiten som Håller i snöret huruvida hunden blir aggressiv. Precis som inom häst, att spanjorernas hingstar är mer lätthanterliga hanldar iaf i de flesta fall om att de är Betydligt tydligare i sin hingsthantering från början än vad svenskt halvblodsfolk är - åk till t.ex. Grevagården i Skövde när det är nästa AQHAshow så kommer du få se hingstar som agerar som valacker och det är i de flesta fall avelshingstar som vet vad ston kan innebära.. så nog har vi välhanterade hingstar här med.

MEN jag pratar inte för kastrering "för att han ska bli lättare" så j*vla lat är jag inte. Utan för att minska bl.a. tjuvbetäckningar, mängden hanhundsaggressiva medelsvenssonhundar.

Inte ur avelssynpunkt med tanke på att jag Fortfarande är så DUM att jag tror och hoppas att folk kollar upp sina avelshannar och sina tikar ordentligt innan dom använder dom. Fler kasterade "not so good" hannar innebär mindre blandraser (förhoppningsvis iaf) och fler kasterade "höll inte mentala måttet" hannar kan ju, förhoppningsvis som denna nyuppkomna "varför kastera"tradition ger med sig, mindre risk för överaggressiva hundar genetiskt.

Sen har förvisso hundens toleransnivå innan ett ev. utfall med såväl ras som genetik att göra, men som hundförare och ägare är det du som utvecklar eller undertrycker det.

Läs en gång till Varför jag är för kastrering och varför jag kommer kastrera min, det kan du inte ha gjort särskilt noga med tanke på att du talar ur avelshanementalitet och jag pratar ur medelsvenssonhund som såväl ska traska på stan som vakta en gård. Och som med största sannolikhet kommer få följa med på ryttartävlingar med allt vad det tllhör. Och så länge resterande folk inte kasterar sina hanhundar eller tikar så är det lugnast för MIG och MIN hund att hans koddar får placeras i en soptunna. För han Kan komma lös, oavsett om jag är med eller ej, det Finns alltid en risk att han möter granngårdarnas tikar, och står han som gårdvar i lina så Finns det en större risk för påhälsning av de andra granngårdarnas hanhundar om han är okasterad vs. kastrerad. Min kille kastreras Knappast för att han ska bli "mer lätthanterlig".. blir han mer lätthanterlig så har han dött för han är nog tusan en av de dumsnällaste schäfervalpar jag någonsin stött på.

En sådan Otrolig förändring blir det inte på en kastrat vs. en okastrerad om dom är överaggressiva i grund, skulle vara om dom är överaggressiva pga överskott av testosteron men ska man då behålla dom okastrerade? Ligger en lätt triggad aggressivitet i dom så kommer den fram ändå - så länge den inte är helt och enbart hormonbaserad. Eller?

På många låter det som om en kastrerad hanne är det Synd om och som om hunden över en natt blir fet och lat och långsam. Vilket då inte är sanningen i min värld av i facto kastrerade hanhundar. (Men ja visst, vi har okastrerade i "flocken". I majoritet okastrerade faktiskt, min kille och en valp till i umgängeskretsen kommer kastreras) Jag Tycker inte det är synd om en kastrat, inte över huvudtaget men det känns som om det hos "er" (förlåt för generaliseringen) gör mig hjärtlös och oansvarig att jag är FÖR kastrering på hundar som inte ska gå i avel.. och JA - jag är för att kastrera/sterilisera tikar med.

Finns det något argument FÖR kastrering? Förutom "Narkosrisk" eller "det går ju att stänga dörrar"? För jag vet i alla fall tikar som såväl öppnar "mellandörrarna" som ytterdörrarna lätt som en plätt. Det är alltid en risk att söva ett djur, jag vet. Men en okasterad hane är alltid en risk för korsningsavel (Är det bara jag som känner till historier där folk -tikägaren- har släppt in tikar till andras obevakade hanhundar?) och det finns alltid en risk att den blir stressad.. eller för den delen Inte visar sin stress. De flesta djur förtrycker/gömmer Mycket mer än vi egentligen är medvetna om.

Kan jag nu få höra ett personligt svarstal ifrån dig eftersom du ställde din text på ett sådant vis att Jag som Person och inte jag med mina åsikter och tankar har blivit ställd till försvar?

Varför kastrerade inte Din familj sina hanhundar? Och var det Du eller dina föräldrar eller din ev. make/liknande som var basen?

Varför kan du inte se skillnaden mellan en avelshane och en hane som får gå i tolv-femton-något år med fulldos testosteron?

Varför anses det Lätt och Normalt att periodvis när tiken luktar gott splittra flocken, och som i de flesta fall sätta en ensam hund i ett rum, i isolering, medan resten av flocken unmgås?

Varför tar du förgivet att jag Aldrig haft en hanhund som varit okastrat? När DET egentligen inte har ett skit med diskutionen att göra då jag pratar Allmänt om de hundar jag mött i mitt liv. Som t.ex. de hundsaggressiva hanhundarna här där jag bor som till och med oprovocerat anfaller en valp? Hundar som Kanske hade blivit Bra mycket vettigare om de fått bli kastrater, de KANSKE om man har tur landar i sin egen lilla värld och slutar attackera vad som än passerar.. Eller så ska medelsvenssons helt enkelt inte ha hanhundar alls. Eller hundar över huvudtaget med tanke på att majoriteten av de "sällskapshundar" jag och min grabb möter är såväl dominanta som aggressiva och osäkra.

Senast ändrad:

Jag kan faktiskt inte komma på en enda orsak till att köpa en blandrasvalp, oavsett varför köpet sker så gynnas blandrasaveln och det vill jag inte. Så jag tycker att personen ska leta upp en trevlig renras som passar. :)

Eller hur!:)

Jag har aldrig hört ett enda vettigt argument för att ha blandras... Så varför liksom?:confused:

Gatlyktan

Senast ändrad av en moderator:

Alla måste ta ansvar för SIN hund. Det går inte att räkna med att folk har koll på sina hundar.

Många har hundar som rymmer, så är det bara. Därför ska framförallt löptikar och okastrerade hanhundar hållas under uppsikt och INTE vara ute ensamma.

Gilly

Där hade vi det ;) Tackar, ja men Givetvis! Å andra sidan såg den tikens liv ut som så att hon var just en gårdvar och tja.. tikägarna fick betala priset (nu vet vi iofs vem papsen var iumed att det blev väldans tydligt när bebisarna pluppade ut och hanhundsägaren hjälpte till att hitta hem åt dom små) Det blev ju ett wakeupcall och tiken i fråga, så vitt jag fått reda på det, är kasterad nu. Men.. eftersom hanhundsägaren är av "varför kastrera"skolan så är han fortfarande okasterad och öppnar fortfarande dörrar..

Du talas om testosteron som om hundar producerar mer och mer och samlar på sig något slags lager av det som de sedan tömmer när de parar sig!? Testosteron är ett hormon som utsöndras från testiklarna och halten har ingenting att göra med hur ofta individen får utlösning.

Jag tror inte ett smack på att hundar lider av att inte få para sig. Frågar återigen om det inte borde vara samma sak för alla okastrerade tikar? Är det inte lika synd om dom när de inte får para sig varje gång de löper? Och som sagt så får inte avelshannar para sig med varenda höglöpande tik som de stöter på.

Mina föräldrar har haft kennel under hela min uppväxt. Därav våra okastrerade hannar. Vi isolerar inte våra tikar när de löper. Vi delar av huset och umgås lika mycket med alla hundarna.

Du missar vad det var jag försökte få fram från början; jag är inte totalemot kastrering, jag anser bara att det är synd att man ska behöva göra kirurgiska ingrepp när det egentligen handlar om att uppfostra och ha koll på sin hund, hane såväl som tik.

Men visst finns det många som inte klarar av det, och då är det självklart bäst att de ser till att kastrera sina djur. Även om de också skulle behöva en kurs på brukshundklubben.

Det är jag Fullkomligt medveten om, jag har med hanterat okasterade.. eh.. hingstar iofs och har gått hela avelskursen med allt vad genetik, nedärvning, hormoner, cyckler och helafadderullan heter. Men jag anser Fortfarande att man ska kastera om dom inte ska användas inte för att testosteronet lagras, för det gör det Absolut inte, det tog jag förgivet att alla vet och att alla vet att alla vet..

Folk behöver oftast såväl kurser, som en spark i röven (helst en verbal) och ja visst, det Är skiten som håller i snöret som är väsentlig.. men man kan inte tvinga folk att inte avla på felaktiga hanhundar, eller för den delen uppfostra och träna dom så som sig bör.. och tja, då tycker jag på att man iaf kan förändra attityden gentemot kastrering faktiskt.

Nej, jag missade absolut att du inte ät "total emot" eftersom du argumentarade ganska tydligt Emot.. och jag, per definition är väldigt För. Och det är lite det med, här sitter många unga/okunniga (nej det går inte hand i hand jag vet) och läser.. och vad de läser här utan att se det nyancerat, som nu när du förkalrade var din ståndpunkt kommer ifrån, så blir det bara "Kastration är Dååååligt" eller för den delen "Blandrashundar är Bleeeh!" det blir väldigt onyancerat och folk skapar sina uppfattningar (lär sig saker) via forum i många fall. Lite därför jag försöker förklara tidigare i tråden "vart jag kommer ifrån" eftersom jag tydligen skär mig rätt mycket gentemot en hel del här ur vissa synpunkter ^^

Som jag skrev innan, det liv man levt hittills färgar ju ens åsikter. Men det som händer i dag färgar mina åsikter till i morgon med.

Nej jag skulle inte köpa en sån valp.
Skulle jag någonsin köpa en blandras skulle det bli en vuxen där jag ser vad det blev fysiskt och psykiskt...

Bara för att jag säger det här sitter jag väl med en blandrasvalp nästa gång men i nuläget känns det rätt osannolikt ;)

Jag har väl för sjuttsingen inte skrivit att jag tycker att "kastration är dåååligt" någonstans? I mitt första inlägg i den här tråden skrev jag:

Om folk lärde sig vettig hundhållning och att uppfostra sina djur så skulle man inte behöva gör detta medicinska ingrepp "i onödan".

För övrigt så sitter jag inte och funderar långt och länge på hur kreti och pleti kan misstolka mina inlägg här på buke. För då skulle jag inte skriva alls. Jag tänker inte sitta och känna något ansvar för vad för mig okända människor gör pga att de har misstolkat vad jag skriver på internet. På buke skriver jag mina åsikter, jag leker inte dagisfröken.

Eller hur!:)

Jag har aldrig hört ett enda vettigt argument för att ha blandras... Så varför liksom?:confused:

Gatlyktan

Jag har inget vettigt argument för att AVLA blandraser- det verkar helt onödigt tycker jag.

Däremot; varför i hela världen skulle det vara så fel att ta hand om en blandrashund som kommit till genom tjuvparning, när hunden redan finns? DEN vet ju inte att den i mångas ögon, tyvärr, är mindre värd. Det ÄR den inte heller, utan finns den väl är den värd ett lika bra liv som någon annan hund, och om man då ändå inte vill tävla eller ställa ut OCH de ingående raserna tilltalar en kan det väl ändå inte vara fel att ta hand om en??

Och tjuvparningar kommer alltid att ske av misstag, oh alla KOMMER av olika anledningar inte att aborteras, så att säga att det aldrig någonsin ska födas blandisvalpar är inget hållbart argument...

Jag tycker att vill man ha en blandis så är det bättre att ta en redan vuxen omplacering. Försvinner marknaden för blandrasvalpar som kommer antalet "tjuvparningar" att minska drastiskt.

Jag tycker att vill man ha en blandis så är det bättre att ta en redan vuxen omplacering. Försvinner marknaden för blandrasvalpar som kommer antalet "tjuvparningar" att minska drastiskt.

Snälla FÖRSÖK att inte missförstå! Jag håller med fullkomligt om att det är fel att avla blandraser, MEN jag kan inte tycka att det är fel att ge en hund som redan finns (och INTE är köpt från en "blandvalpfabrik"- för dem ska man så klart inte gynna, utan från t ex en bekants bekant som fått sin hund tjuvparad TROTS god hundhållning) ett trevligt liv och ett bra hem...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 526
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 849
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras I vår familj här näst? I dagsläget består familjen utav våran snart 6 åriga storpudel hane, 2 vuxna och 1 barn. Tanken är att skaffa...
2
Svar
22
· Visningar
2 758
K
Hundavel & Ras Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket...
2
Svar
24
· Visningar
17 679
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII