Skaffa blandrashund - skulle du ta den här?

Sv: Skaffa blandrashund - skulle du ta den här?

jag talade rent allmänt om attityden. Oftast är det inte uppfödarna folk ger sig på utan ägarna. Och inte alltför sällan då ägarna ber om hjälp.

Thanks för mkt bra inlägg ifrån dig i den här tråden!!! :banana:

BTW så är det precis samma sak i hästvärlden.
Där är INTE tex varmblodstravare speciellt högt värderade.

Man låser sig ju med en blandras eftersom du inte har MÖJLIGHET att ställa men det gör man å andra sidan med hundra saker annars när du köper en ras hund. En draghund kan man inte ta med sig överallt men en minhund kan inte dra pulkan efter en. Och en bullterrier.. njaa, dom kan nog ingenting :angel:

Väldigt många är ju faktiskt inte ett dugg intresserade av tävlande i någon form, oavsett om de skaffar sig en blandras eller renras. Kanske onödigt att köpa en begränsande hund som första hund eftersom man då kanske inte riktigt vet vad man vill med sitt hundägarskap men har man lång erfarenhet av hund och vet att man inte vill tävla blir man ju inte låst alls ur den synvinkeln.

Kan bara hålla med. Enligt min erfarenhet kan båda raserna vara lite reserverade. Har inte träffat så många MT men däremot desto fler Coccrar. Man tar fram munkorg på en gång till många av dem, den osäkerheten tillsammans med terrierns skärpa kan bli en tråkig kombination.
Är det däremot trevliga individer som lämnar de bra egenskperna så kan det bli trevliga valpar.

Då har jag nog haft tur... Min cockerflicka är, tror jag, bland de snällaste och gladaste individer som någonsin gått på fyra tassar :love:. Lite vimsig och inte alltid världens lyidgaste (vilket så klart faktiskt är mitt fel), men verkligen gudasnäll och glad och tror alla om gott. När vi var på kurs häromsistens och skulle öva inkallning över roliga saker (köttbullar och pipleksaker) stannade hon till vid det roliga, och kursledaren skulle gå emot henne och se lite farlig ut för att hon skulle vilja springa till tryggheten hos matte. Vad hände? Jo, hon viftade på svansen och försökte pussa kursledaren "Om du är arg är det bäst att du får en puss så du blir glad"- eller något, såg hon ut att tänka...

Självklart har jag träffat trevliga coccrar med, MEN Många är osäkra och biter då gärna ifrån sig. Speciellt de röda och svarta. Vet inte om det är så men det är mina erfarenheter.

*KL*

Visst varför inte?
Jag är nog inte kapabel att bedöma rasernas fel och brister
men det är ju iaf inte en st:bernhard/tax korsning :crazy:

I dag har jag en renrasig hund, men har nog haft fler
blandraser än renrasiga tidigare.
Ingen har varit värre än den andre :D

Oavsett ras kön etc så hoppas jag att personen ifråga
får den hjälp (om det skulle behövas) utan att folk blandar
in oviktig fakta.
Och jag måste säga att jag är förvånad över hur många som
ändå är positiva i denna tråd!
Jag trodde att det skulle vara tvärsågning rakt igenom.
Men det var kul att jag hade fel :)

När jag köpte hund så tänkte jag precis som du, men råkade ändå komma över en renrasig golden som skulle omplaceras.Jag åkte och kollade på den och var såld:love: Vilket jag verkligen inte ångrar då jag provade på utställning och tyckte detta var jätte kul. Du får inte ställa en blandras eller en hund utan papper, men du kan ju tex tävla både lydnad och agility. Så det är en smak sak , men tänk verkligen igenom det innan.:)

Thanks för mkt bra inlägg ifrån dig i den här tråden!!! :banana:

BTW så är det precis samma sak i hästvärlden.
Där är INTE tex varmblodstravare speciellt högt värderade.

Jo, jag vet :) Jag och mor har två korsningsponnyer, en "gammal avdankad travare", två shettisar och ett sto med rejält fin dressyrstam.. det kan reta gallfeber på mig när folk "särbehandlar" de två stora..

Någonstans måste vi börja komma ihåg att det inte är papprena vi umgås med, inte Rasen helelr utan individen. Och f.ö.. vi människor är ju blandraser hela högen i stort sett :)

Nej jag skulle inte köpa en blandrasvalp.
Man väljer ju en speciell ras just för att den rasens speciella egenskaper tilltalar en. ( Mest lämplig till Jakt, utställning, lydnad, sällskap mm ) Om man skaffar en mix så vet man ju aldrig vilken av "raserna" man får. Chansen är ju större att få "rätt" egenskap med en renrasig välplanerad kull.

Jag kan faktiskt inte komma på en enda orsak till att köpa en blandrasvalp, oavsett varför köpet sker så gynnas blandrasaveln och det vill jag inte. Så jag tycker att personen ska leta upp en trevlig renras som passar. :)

Du förstår nog inte min poäng, alla kan göra misstag och få til en tjuvparning. Det är just "jag visste itne att det hänt" som jag inte förstår. Hittar man sin hane tillsammans med en löptik så kan man nog vara rätt säker på att något har hänt, och då kan man göra något åt det.

Vad är det som säger att man hittar dem tillsammans? Någon annan än tikägaren kan ha råkat släppa in/ut en hund av det motsatta könet och inte velat stå för sitt misstag. Det kan vara lille Anton 4 år lika väl som farmor Astrid 75. Det är inte ens säkert att de inser att saken är relevant. Tiken smiter ut på den inhägnade gården medan husvakten är borta - husvakten är lättad över att tiken inte rymt och stänger ordentligare nästa gång. Att tiken redan är parad finns inte ens i sinnevärlden. Tikägaren får reda på hela saken när det är ett obestridligt faktum.

När valparna väl finns ska de tas omhand på bästa sätt. Vore jag som personen i fråga skulle jag kunna tänka mig att ta en blandras av den modellen. Det blir vad det blir, och man får lov att anpassa aktiviteterna efter hundens fallenhet, och det är Ok bara man vet om det.

Det handlar inte om uppfostran, olyckor kan alltid hända och skulle det enbart handla om att man har väluppfostrade djur så kan man ju skita i att kastrera hästar och katter? Visst går det att kastrera tikar med, men på en hanne är ingreppet betydligt enklare att utföra och det vore en stor vinst om fler kastrerade. :bow:

Du förstår nog inte min poäng, alla kan göra misstag och få til en tjuvparning. Det är just "jag visste itne att det hänt" som jag inte förstår. Hittar man sin hane tillsammans med en löptik så kan man nog vara rätt säker på att något har hänt, och då kan man göra något åt det.

Har en liten fråga bara.. om detta rörde sig om hundar av samma ras.. fast den ena hade "sämre papper" Skulle du göra något åt det då?

Och jag måste säga att jag är förvånad över hur många som
ändå är positiva i denna tråd!
Jag trodde att det skulle vara tvärsågning rakt igenom.
Men det var kul att jag hade fel :)

Jag håller med.

Jo så här är det i alla fall. Jag blev tillfrågad om jag ville ha en valp av denna typ och personen beskrivet i första inlägger är ju faktiskt mig och mina förutsättningar. ;)

Jag ville helt enkelt se om man tyckte att det kanske fanns tillfällen då det är "ok" att köpa blandrashund. Och det fanns det några som tyckte.

Och om valpen så kan jag ärligt erkänna att jag var mycket frestad att ta en av dem. Men det faller på att jag just nu inte har möjlighet att ta valp, det ligger längre fram i tiden, och tänker jag lite mer logiskt är det nog ändå lite roligare att ha en renrasig hund just för att inte utesluta några möjligheter i framtiden och för att säkerställa att det blir en trevlig individ.

Det handlar visst mycket om uppfostran och vettig hundhållning. Visst kan tjuvparningar hända, men har man vett i skallen så händer det oerhört sällan och när det gör det så går man till veterinären för en abortspruta. Jag skulle tro att det sker fler tjuvparningar mellan grannhundar än mellan hundar som hålls i samma flock hos en uppfödare, just pga kunskap och hur hundarna hålls.

Självklart kan man i det här avseendet inte jämföra hundhållning med katt- och hästhållning. Katter springer ju mer eller mindre fritt och hästar har man ju inte alls samma närhet till, osv.

Har man bara en eller ett par familjehundar så förstår jag verkligen inte varför man ska behöva kastrera dom. Det ska räcka med att man
a) håller hunden under sådan uppsikt att någon tjuvparning inte tillåts ske
och b) uppfostrar hunden så att den inte blir hanhundsaggressiv/medmera pga att den är en hanne.

Men som jag redan har sagt så är det självklart bättre att folk kastrerar sina djur än låter dom tjuvparas med kreti och pleti. Det är bara synd att det ska behövas.

Varför skulle man inte kunna jämföra med katter eller hästar? Varför skulle det vara mer ok att låta sina katter springa vind för våg och hästar om något är det väl viktigt att ha välhanterade! Det finns många uppfödare som råkat ut för tjuvparningar och det handlar inte om att hunden är väluppfostrad eller inte när det är löptider. :idea: Har man inte avelsdjur utan enbart som sällskap förstår jag inte alls varför man inte skulle kastrera sin hanhund, bra mycket enklare för alla, inklusive hunden.

Hej. Nu ska jag chocka en och annan... :D

Om du var ute efter en mindre aktiv hund och frisk hund, inte har några ambitioner att tävla med den, bara ha som aktiv sällskapshund.

Skulle du tacka ja till en valp av korsningen manchesterterrier/am. cockerspaniel?

De är resultatet av en tjuvparning, båda föräldrarna är undersökta efter konstens alla regler och fullt friska och trevliga, helt enkelt två goda representater för sina raser. (Och du vet detta med säkerhet då det är via någon du känner.)

De två raserna har inga gemensamma rasbundna sjukdomar och eftersom det är en 50/50 % korsning törs man anta att det blir en ganska frisk hund.

Det är inte så noga hur den kommer att se ut, om den blir korthårig eller långhårig. Men det är två hundraser med trevliga proportioner så du törs iaf anta att även valpen blir helt normalt byggd. Du gillar spanielhundar sen tidigare men skulle inte bli besviken om det blev lite mer "klös" i den. Tänkbar aktivering i framtiden: apportering (om spanieln i den vill det), viltspår, agility och det "vanliga". MEN du hyser inget intresse att få tävla på högre nivå än nån liten inofficiell skojtävling möjligtvis.

manchesterterrier.jpg
news_e292ad6fd887530526f8d4f0437f620c.jpg

(Hundarna på bilderna har inget samband med trådens fråga.)

Ja eller nej? Och motivering tack! :)

Ja absolut!! Tycket väldigt mycket om manchesterterrien, o cocker är en väldigt trevlig hund. Det kan säkert bli en bra blandning i psyket, eller inte. Det är alltid en chansning oavsett ras. En hund med lite styrka o en hund med lugnt sinne. Båka tycker om o jobba. Kan bli bra sökhund eller agillity hund. Det går ju tävla med blandis oxå:love:

Ja. Duger inte hunden till seriös avel så duger den inte till vare sig blandras eller renrasavel i mitt tycke.

Jag skulle tex inte avla vidare på min, trots att han är väldigt trevlig och enligt rasklubben skulle vara godkännd. Han duger helt enkelt inte, trots att det inte rä något fel på honom. Avlar man så är förhoppningen att man får avkommor som ska tillföra rasen något.

Självklart kan man i det här avseendet inte jämföra hundhållning med katt- och hästhållning. Katter springer ju mer eller mindre fritt och hästar har man ju inte alls samma närhet till, osv.

Har man bara en eller ett par familjehundar så förstår jag verkligen inte varför man ska behöva kastrera dom. Det ska räcka med att man
a) håller hunden under sådan uppsikt att någon tjuvparning inte tillåts ske
och b) uppfostrar hunden så att den inte blir hanhundsaggressiv/medmera pga att den är en hanne.

Men som jag redan har sagt så är det självklart bättre att folk kastrerar sina djur än låter dom tjuvparas med kreti och pleti. Det är bara synd att det ska behövas.

"Synd att det ska behövas"?!

Heck.. en okastrerad hanhund löper lika många dagar om året som det finns löptikar i stan ffs.. Uppfostran eller ej, hur bussigt är det egentligen att låta en hanhund ränna runt med ett fullt fungerande paket utan att få göra något avd et? Eller för den delen ha lite mer revirtänkande men lräas att trycka ner det alá brutalis för att matte/husse blir så upprörda på mig om jag gör det min instinkt säger åt mig att göra.

ALLA djur, hästar, hundar, katter, whatever - som inte ska avlas på SKALL kastreras. För allas skull. Hur bra pli jag än hade åpå min shettisgrabb när han var hingst.. han har veka framknän alltså "Choppchopp". Alla djur kan komma lösa, i synnerhet om hormonerna tar överhanden. Sen finns det folk som tar sitt ansvar och kasterar/steriliserar.. och andra inte. Det är ju därför det finns nittonmoljoner blandraser inom hela den fyrbenta pälsdjursvärlden.

Anser att det Absolut går att jämföra häst/hund/katt, men det kanske beror på att jag spenderat majoriteten av mina dagar under flera år i stallet. Med hundar och hästar och katter. Grundprincipen ÄR den samma. Ska det inte avlas så ska det choppchoppas. och argumentet "Jamen ha lite bättre koll" håller inte.

SKillnaden är att hanhundar med normal sexdrift (överdriven maskulinisering är dock ett problem inom vissa raser) och normal uppfostran inte är så styrda av sin sexdrift som tex hankatter och hästar. I en vargflock så är det tex bara alfaparet som reproducerar sig. Det är inte helt ovanligt att framförallt hanhundar inte vill para om ägaren är i närheten. Är det ett problem, så visst kastera. Men är det inget problem med hunden så lider den inte av att vara okasterad. Ska man nu kastera så anser jag att man bör vänta tills hunden är vuxen.

Jag ogillar trenden att kastera hundar innan de ens är könsmogna "för att de ska bli lättare att uppfostra"...

Den här hunden såg ju ganska fin ut.
Hade inte jag en cavalier skulle jag nog kanske ha den här hunden. :):angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 526
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 849
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras I vår familj här näst? I dagsläget består familjen utav våran snart 6 åriga storpudel hane, 2 vuxna och 1 barn. Tanken är att skaffa...
2
Svar
22
· Visningar
2 758
K
Hundavel & Ras Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket...
2
Svar
24
· Visningar
17 679
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka