Skaffa blandrashund - skulle du ta den här?

Sv: Skaffa blandrashund - skulle du ta den här?

Vore jag ute efter en aktiv familjehund av storleken "mindre" så visst. Om föräldrarna är normalt funtade, trevliga och friska hundar skulle jag nog inte utesluta en sådan blandning.

Fast med seriös hundhållning så borde du rimligtvis ha märkt en tjuvparning?

Jag hade en schäfer en gång. Vi bodde på landet. Jag hade varit och handlat och när jag kom hem fick hundarna gå ut på baksidan. Jag satt med dom en stund, sen gick jag in max 3 minuter. På den tiden hade grannens hund hunnit hoppa över vårat staket, gjort en snabbis på min hund, utan att sitta fast.
Jag hann inte se något. Det enda jag märkte var när jag kom ut var att hanhunden var ovanligt lugn för att vara med en löptik och att han slickade sig ren. Tiken var också på 20 dygnet i löpet.
Jo, jag anser mig seriös iallafall.

Tänk vad fort man drar till att någon är oseriös :crazy:

Jag tror att olyckor kan drabba alla. En uppbruten dörr, en ouppmärskam hundvakt m.m.

..en gårdvartik i lina och granngårdens hanhund.. :angel: Den sortens tjuvparningar har skett mååånga gånger ute i "våran" by.. och om man då är på jobebt kan det vara liiiite svårt att se vad gårdvaren har för sig..

Ville bara ge ett exempel till.. alla har ju inte sina hundar instängda inomhus hela dagarna när dom är på jobbet...

Men för att svara på TS fråga.. Kanske. Eventuellt. Möjligtvis.. för mig skulle det nog handla om huruvida jag känt och sett de två föräldrarna och hur mkt jag litar på de "ofrivilliga uppfödarna". Samt hur säker jag är på min egen situation, mina känslor och mina åsikter. Är jag byxad för den korsningen? Vill jag Verkligen inte tävla och satsa?

Precis som vilken renrasig jycke som helst så är en blandras ett ansvar de kommande långa åren.. En hund är ändock en Hund, oavsett om det är en buskavlad schäfer, en vavva/pincherkorsning eller den mest toppstammade av toppstammade cockrar. Och som liv och själ förtjänar en blandis Precis lika mycket omvårdnad och träning som en renrasig.. lika mycket kunnande, eller kanske mer i vissa fall.. Så.. för mig skulle det nog vara avgörande om jag vetat hur föräldrarna är mentalt och om jag vetat att jag klarade av ansvaret och jobbet med en liten aktiv jycke.. OAVSETT korsning/renras.. ^^

Fast jag hade åkt in och u-ljudat om min löptik haft påhälsning av en hane

Nej, jag vill ha alla vägar öppna om jag i framtiden vill tävla och ställa ut. Och dessutom är det bara vallhundar som gäller för mig ;)

Jag tror att olyckor kan drabba alla. En uppbruten dörr, en ouppmärskam hundvakt m.m.

Ja, en olycka kan hända - men då VET man ju om det. När man hittar hundarna tillsammans, eller tiken kommer in efter att ha rymt osv
Då kan man u-ljuda och sen kastera eller abortstpruta tiken-
Förstår du skillnaden mot "oj tiken är jättetjock - undra varför?"

Gjorde jag också. Men man ser inget de första veckorna.

Ja, en olycka kan hända - men då VET man ju om det. När man hittar hundarna tillsammans, eller tiken kommer in efter att ha rymt osv

Men hade hanen hunnit sticka, hade jag inte märkt något alls. Och jag anser mig seriös iallafall.
Även om jag var ca 18 år yngra än vad jag är nu ;)

Jag förstår skillnaden. Men hävdar ändå att just den situationen kan uppstå, av ren olycka.

Folk blir ju gravida själva utan att veta om det förrän värkarna sätter in.

..en gårdvartik i lina och granngårdens hanhund.. :angel: Den sortens tjuvparningar har skett mååånga gånger ute i "våran" by.. och om man då är på jobebt kan det vara liiiite svårt att se vad gårdvaren har för sig..

Ville bara ge ett exempel till.. alla har ju inte sina hundar instängda inomhus hela dagarna när dom är på jobbet...
^^

Är man så pantad att man ställer ut en löptik i lina så är man oseriös.
Det värsta är att det finns sådna ägare. Och sen är de förvånade när deras 12månaders valp klämmer ut 8 valpar och håller på att styka med själv på kuppen...

Tack för ett bra svar!

(Angående tjuvparningar, sätter man verkligen ut en löptik i lina och lämnar den ensam under dagen...?? Det är väl ändå lite att be om det...)

Är man så pantad att man ställer ut en löptik i lina så är man oseriös.
Det värsta är att det finns sådna ägare. Och sen är de förvånade när deras 12månaders valp klämmer ut 8 valpar och håller på att styka med själv på kuppen...

Kanske man inte måsta kalla allt oseriös. Okunskap finns också.
Jag tycker iofs man är klantig om man lämnar sin hund i lina. Men finns de som inte tänker på sånt. De tänker bara att tiken är bunden och på deras tomt

Skogstrollet; Grana och Escodobe;

*S* Gårdarna ligger rätt långt ifrån varandra.. och tja.. just den tjuvparningen jag tänker på så skiljer det över två km mellan tik och hanhund.. tror helt enkelt inte att husse och matte till tiken trodde att hanhunden skulle ploppa upp på ett middagsbesök.. sen Är tiken i fråga en gårdvar av den "gamla skolan" dvs. hon är inne när dom är inne.. är dom inte hemma är hon ute och vaktar ingången till ladan och huset. Så det är en arbetande vakthund så sett.. och kan inte sköta sitt jobb instängd i ett kök i sex-åtta timmar.

Oseriös ur avelssynpunkt, men hunden Har ett jobb och en uppgift.. och då ska den skötas med.. tiken i fråga var två om jag inte missminner mig och är numera steriliserad.. men hanhunden är dock lösspringande.. fast det är för att han öppnar dörrar och grejjar och har sig. Men okastrerad. Fast det är klart.. :angel: man ska ju inte kastrera sina hanhundar.. det var ju ett onödigt ingrepp som bukefolk så fint har upplyst mig om tidigare ;)

..ärligt talat så är det inte Tikägaren som varit oseriös, klantig eller för den delen "dålig" överlag.. snarare då hanhundsägaren faktiskt. Även jag förväntar mig att min hund ska få vara ifred om han sitter i hundgård eller på lina på gården faktiskt.. för jag Förutsätter trotts allt att folk har koll och vet vart deras jyckar är.. Ägarna till tiken gjorde ju samma fel.. som tog förgivet att folk tog sitt ansvar som hundägare och inte ltä sina hanhundar ränna omkring..

Senast ändrad:

Men exakt så var det för mig...9 dagar innan valparna föddes så hade jag märkt att det var nåt "knepigt"..innan hade hon "bara" gått upp i vikt , hon bantades och fick vara med på gubbens milrundor....att hon sen var 9 år och fick bli förstföderska är ju inget man kanske rekommenderar. TROR nån verkligen att man gör så på flit ?

I vilket fall somhelst så blev hon ultraljudad på hästkliniken innan travet 9 dagar innan födsel och det enda som syntes var en enda stor bröstkorg:cool:
Hon fick 5 valpar varav en som var dödfödd...tiken var en bc korsning och avlivades 14 år o 8 månader gammal

( Min tik blev dock kastrerad så fort hon slutat dia valparna och levde lyckligt i restaen av sitt liv )

Senast ändrad:

(Har inte läst hela tråden utan svarar bara på ursprngsinlägget).

Ja, det skulle jag kunna tänka mig under de förutsättningar som du berättar om. Däremot skulle jag inte ut och leta efter en blandrashund, men OM hypotetiskt sett en bekant råkat ut för en tjuvparning av detta slag och jag ville ha en hund av ungefär den typen, så varför inte? Jag är ju ändå inte tävlings- eller utställningsintresserad, och kastrerar hundarna ändå.

Fast jag hade åkt in och u-ljudat om min löptik haft påhälsning av en hane

Det är strålande att du är ett sådant föredöme, men var inte för snab b att kalla andra människor för oseriösa... Olyckor kan ske, och ÄVEN om jag INTE är för blandrasavel, så kan jag inte se att det skulle vara någon VÄRLDSKATASTROF om en eller annan blandraskull kommer till världen av misstag- särskilt inte om det handlar om raser som är OK med varandra och friska och trevliga föräldradjur. Ibland tar faktiskt blandrasdebatten här på Buke löjligt stora proportioner...

AKO - matte till två renrasiga.

Det är strålande att du är ett sådant föredöme, men var inte för snab b att kalla andra människor för oseriösa... Olyckor kan ske, och ÄVEN om jag INTE är för blandrasavel, så kan jag inte se att det skulle vara någon VÄRLDSKATASTROF om en eller annan blandraskull kommer till världen av misstag- särskilt inte om det handlar om raser som är OK med varandra och friska och trevliga föräldradjur. Ibland tar faktiskt blandrasdebatten här på Buke löjligt stora proportioner...

AKO - matte till två renrasiga.

Olyckor händer som sagt, fast har man haft den uppsikten man bör ha över en löptik så kan jag inte förstå hur man inte kan veta om att adet har hänt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 526
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 849
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras I vår familj här näst? I dagsläget består familjen utav våran snart 6 åriga storpudel hane, 2 vuxna och 1 barn. Tanken är att skaffa...
2
Svar
22
· Visningar
2 758
K
Hundavel & Ras Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket...
2
Svar
24
· Visningar
17 679
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka