@DrT Jag ser hellre att människor tror att det ska bli värre än värst och förbereder sig på det. Att de trots det vill ha barn och går in med förståelsen att det inte kommer bli någon dans på rosor och att mycket i deras liv kan komma att ändras istället för att de utgår ifrån att de ska sitta där i sin bubbla, för alltid lycklig med sin bebis i ett romantiskt rosa skimmer och i övrigt kommer fortsätta sina liv som vanligt. De som tror att en bebis kommer lösa allt för dem, som tror att det enbart är himlastormande lycka kommer få en chock när verkligheten ramlar ner i huvudet på dem just för att de trodde att det skulle vara något helt annat att ha barn än vad det blev.
Det är inte bara man själv som drabbas om man har en helt orealistisk romantisk syn på det här med att vara gravid, föda och ha barn. Barnet drabbas hårdast, helt utelämnad till föräldrarna som hen är.
Det är så mycket man inte kan förbereda sig på vad gäller livet och i synnerhet när det kommer till barn. Tar man förgivet att det kommer ordna sig så innebär det allt som oftast att det är någon annan som får ordna det, någon annan som får lida för att man själv inte hade tillräcklig framförhållning. Det är helt enkelt inte ett okej tänk när det kommer till barn. Vill du ensam ut och backpacka utan pengar, pass eller andra behövliga papper och tänker att det ordnar sig så okej, då är det du själv som får lida mest när det inte gick enligt plan men här handlar det inte bara om en själv utan också om ett barn. Då är det ganska vettigt att inse att det kanske inte bara är fint, bra och underbart utan att även förbereda sig på att det kan bli tufft på olika sätt så att barnet slipper betala notan för att föräldern inte var realistisk.
Att säga att det ordnar sig, att man alltid älskar sina barn är helt enkelt inte sant. Om det får en enda att skaffa barn där barnet sedan får växa upp i känslomässig och/eller fysisk misär för att det faktiskt inte blev så så är det en fruktansvärd tragedi.
Jag är en obotlig optimist som kan se positiva saker i det mest mörka men att förbereda sig, realistiskt förbereda sig, gör att det bara kan bli bättre än man trott och hellre det än tvärtom. För mig var det fantastiskt att få följa mina barns uppväxt, det mest fantastiska jag någonsin gjort. Min kärlek till mina barn övergår all fattningsförmåga och jag har aldrig ångrat mig men så är det tyvärr inte för alla.