Skaffa barn eller inte?

Nja. Jag upplever faktiskt att det finns mer än ett sätt att bli motvillig fader. Det behöver ju inte handla om att gömma piller eller sticka hål på pessaret. Och du har absolut rätt, det är lika lätt att sätta en frånvarande fader i facket "mot sin vilja" som att gå på normen vad samhället tycker vi måste göra med våra liv.

Icke desto mindre vet jag rätt många kvinnor som ställt ultimatum gällande barnfrågan (antingen barn nu eller så slår vi upp), och älskar man sin partner är det inte självklart att hävda sin tro att barn komplicerar tillvaron.

Som varande barnlös av fri vilja och snabb att proklamera det, får jag andra diskussioner vid bordet än de som är höggravida och lyckliga i sin mammaroll.
Fast det måste faktiskt vara ok att vara ärlig. Det är väl så det är om en person hellre vill ha barn än just den partnern. Han får vara ärlig mot sig själv och säga nej så att de slutar vara ett par.

Jag vet också de som ställde det "ultimatumet" vid 35 års ålder. Barn eller slut. Det blev slut, ny partner och barn. Väldigt lyckat. Skulle personen avstått och behållit mannen, som en annan person jag stött på! Han väntade sedan tills hon fyllt 40, gjorde slut, gifte dig med en yngre och skaffade barn på stubben.

För mig var det omöjligt att tänka ”skaffa barn eller inte” isolerat, för allt var beroende av min partner. Han är ett stort stöd för mig och en fantastisk förälder. Vi hade varit tillsammans i fem år, kände varandra utan och innan och hade bra kommunikation när vi började försöka få barn och det var en förutsättning. Vi har samma tänk kring barnuppfostran/föräldraskap, båda har utvecklat ett intresse för och läst på mycket om det.

Utan honom/med någon annan som inte är som han hade det varit en totalt främmande tanke för mig att skaffa barn. Det finns liksom inget egenvärde i att ha barn - det viktiga känner jag är att ha en harmonisk familj.

Vi kommer dock med största sannolikhet att stanna vid ett barn, jag upplever att det verkar som att de som tycker att det är tuffast har flera barn (ofta tätt dessutom och/eller en partner som inte tar sitt ansvar) plus att jag mådde så dåligt i min graviditet både fysiskt och psykiskt och även äter mediciner som jag måste sluta med vid en graviditet. Det är inte värt att utsätta oss för allt det.
Samma här.

Jag tänkte precis tvärtom, mitt föräldraskap bygger bara på mig själv. Barnens pappa kan visa sig vara en skithög, hen kan dö, hen kan dra osv. Alltså måste jag vara säker på att jag fixar biffen ändå, och vilja ha barn ändå.

Visst finns det en sårbarhet i att lita på att barnets andra förälder ska finnas där. Jag har gått igenom alla möjliga tänkbara scenarion och haft mycket katastroftankar kring att min partner exempelvis ska dö. Men nånstans är det ju ändå ganska ovanligt att en ung person dör hastigt och jag bestämde mig för att sätta mig över de tankarna och försöka få barn i alla fall.

Som du säger - allt kan hända. Livet är fruktansvärt skört. Men om jag hade låtit min oro för allting styra så hade jag definitivt inte haft barn och om jag överhuvdtaget hade levt hade jag haft ett miserabelt liv. Jag är otroligt glad att jag valde att inte lyssna på de som säger att man måste vara helt säker på att vilja skaffa barn för att göra det - för jag är ALDRIG helt säker på någonting alls för så fungerar inte min hjärna. Det finns alltid ”men tänk om...”.

Man kan ju liksom egentligen inte vara säker på något alls, inte heller att man klarar att vara ensam förälder förrän man står där. Det kan ju också lika gärna vara en själv som dör eller blir allvarligt sjuk på något vis (fysiskt eller psykiskt).

Självklart skulle jag och mitt barn också klara oss om min partner/barnets pappa försvann, men det vore en enorm förlust för oss och våra liv skulle inte vara lika bra efter det. Och jag kan känna att det är positivt - det betyder ju att det min lilla familj har tillsammans är något riktigt bra.

Och en sak som jag tänker på ibland i såna här diskussioner. En bebis är inte för alltid en bebis. Ett barn är inte för alltid ett barn. Man behöver faktiskt inte nära en otrolig längtan efter ett BARN för att det ska bli bra i slutändan.

Jag var otroligt beroende av min partner typ första året med bebis (och han av mig), men det beroendet av varandra minskar ju successivt hela tiden i takt med att barnet blir mer självgående. Nuförtiden är vår unge en väldigt kompetent liten 2,5-årig människa och det står ju inte på förrän han står där och är en finnig tonåring. Man ska ju förhoppningsvis vara förälder i väldigt många år och småbarnsåren är då ändå inte så otroligt många i det stora hela. (Förutsatt att barnet och en själv får leva och må bra förstås.)

Och en sak som jag tänker på ibland i såna här diskussioner. En bebis är inte för alltid en bebis. Ett barn är inte för alltid ett barn. Man behöver faktiskt inte nära en otrolig längtan efter ett BARN för att det ska bli bra i slutändan.

Jag var otroligt beroende av min partner typ första året med bebis (och han av mig), men det beroendet av varandra minskar ju successivt hela tiden i takt med att barnet blir mer självgående. Nuförtiden är vår unge en väldigt kompetent liten 2,5-årig människa och det står ju inte på förrän han står där och är en finnig tonåring. Man ska ju förhoppningsvis vara förälder i väldigt många år och småbarnsåren är då ändå inte så otroligt många i det stora hela. (Förutsatt att barnet och en själv får leva och må bra förstås.)

Det där tycker jag är intressant men svårt.

Jag själv är totalt ointresserad av graviditet, förlossning, amning och småbarnsår. Småbarnsåren tror jag till och med skulle kunna knäcka mig då jag är extremt känslig för sömnbrist och troligen skulle må rätt dåligt. Däremot tycker jag att barn 10+ verkar helt okej och roligare ju äldre de blir. Vuxna barn verkar toppen! Men det är ju verkligen tveksamt om det är värt 10-15 år där livet bara är ett enda kämpande.

Ja eller så får man som jag barn med särskilda behov som kanske inte kommer klara av vuxenlivet särskilt självständigt, man kan alltså inte räkna med att de klarar sig själva ju äldre de blir heller. Jag förstår inte riktigt vad du menar, är det en längtan efter barn eller bebis du menar? Min släktning ville ha en bebis, hon fullkomligen älsar bebisar, att gosa med och mata osv. Hon gillar inte alls barn, hon kan inte alls möta dem på deras nivå. Hon fick ett barn som mår asdåligt nu vid snart 13 år eftersom båda hennes föräldrar skiter i henne. Ingen av dem önskade ett barn, fadern ville inte ha fler barn och modern hatar barn.

Denna fråga alltså.. jag har vart säker på att jag inte vill ha barn. Sen träffa jag min sambo och han vill ha barn så nu har jag lekt med tanken.
Men så fort jag ser andra förräldrar med barn och ser hur bundna dom är så tänker jag nej nej.
Min sambo var väldigt på och snackade barn hit och barn dit. Det gick så långt att jag bad honom knipa käft och så visade jag honom förlossningsskade-bilder på google och frågade om det är det han vill göra mot mig :o:devil::angel:
Det fungerade, han har nu sagt att han inte vill utsätta mig för en graviditet och kan tänka sig kemkastrera sig själv om jag vill det (nej såklart jag inte vill)

Pressen är iafl borta, han är fine vilket som säger han.

Träffade dock hans förräldrar för några veckor sedan och där kan man känna i luften att det finns förhoppningar :cool:

Min sambo har en bror men där kommer inga barn någonsin bli till så han är liksom enda hoppet för sin pappa att bli "pop" (min sambos mamma har 2 till barn med ny gubbe så hon är inte lika på)

Vi är väl i den åldern då det borde börja planeras, jag snart 32 och han snart 37...

Så ja, hur vet man? (Idag är jag NEJ :wtf:)

Denna fråga alltså.. jag har vart säker på att jag inte vill ha barn. Sen träffa jag min sambo och han vill ha barn så nu har jag lekt med tanken.
Men så fort jag ser andra förräldrar med barn och ser hur bundna dom är så tänker jag nej nej.
Min sambo var väldigt på och snackade barn hit och barn dit. Det gick så långt att jag bad honom knipa käft och så visade jag honom förlossningsskade-bilder på google och frågade om det är det han vill göra mot mig :o:devil::angel:
Det fungerade, han har nu sagt att han inte vill utsätta mig för en graviditet och kan tänka sig kemkastrera sig själv om jag vill det (nej såklart jag inte vill)

Träffade dock hans förräldrar för några veckor sedan och där kan man känna i luften att det finns förhoppningar :cool:

Min sambo har en bror men där kommer inga barn någonsin bli till så han är liksom enda hoppet för sin pappa att bli "pop" (min sambos mamma har 2 till barn med ny gubbe så hon är inte lika på)

Vi är väl i den åldern då det borde börja planeras, jag snart 32 och han snart 37...

Du vet aldrig.
Det är nog den hårda sanningen.

Det där tycker jag är intressant men svårt.

Jag själv är totalt ointresserad av graviditet, förlossning, amning och småbarnsår. Småbarnsåren tror jag till och med skulle kunna knäcka mig då jag är extremt känslig för sömnbrist och troligen skulle må rätt dåligt. Däremot tycker jag att barn 10+ verkar helt okej och roligare ju äldre de blir. Vuxna barn verkar toppen! Men det är ju verkligen tveksamt om det är värt 10-15 år där livet bara är ett enda kämpande.

Jag var också totalt ointresserad av allt det där plus att jag ogillade barn. Så när det verkligen började bli allvar mellan mig och min partner och barnfrågan kom upp blev det en jättejobbigt ställningstagande - stanna kvar och kunna tänka mig att försöka få barn i framtiden eller gå och låta honom få chansen med någon annan. Vi pratade och pratade och pratade och funderade på hur allt kunde komma att bli tillsammans. Jag kände att ska jag bli förälder så ska jag göra mitt absolut bästa, det är inget man ska ge sig in på lättvindigt.

Jag började umgås lite med hans systerdotter på tumanhand för att testa på det här med hur jag kände för barn litegrann vilket fick mig att börja inse att
a) Mycket hänger på under vilka omständigheter barnet växer upp i och hur relationen till föräldrarna är.
b) Ett barn är inte en annan slags oförståelig art utan faktiskt en människa som från ca 2-3 års ålder går att kommunicera med precis som med vilken annan människa som helst, bara på en lite annan nivå (nu utgår jag ifrån normalutvecklade barn som inte har psykiska funktionshinder), man behöver bara lära känna varandra och vissa går man bättre ihop med än andra.
c) Det är barn i grupp jag inte står ut med.

Jag sov väldigt dåligt under sista månaderna av graviditeten pga hemsk foglossning och sen när barnet kom ut åt han varannan timme dygnet runt. Det var fruktansvärt första månaderna då jag ammade och var tvungen att ta alla nätter. Min partner gick dock upp kl 4 varje morgon och tog sovande bebis i sele fram till nästa matning och på dagarna var jag i princip bara matningsstation vilket ändå innebar att jag fick en del tid mellan matningarna för mig själv. Vi var hemma i tre månader tillsammans och gjorde således på det viset under den tiden. Jag hann fundera många gånger under den tiden hur dum i huvudet jag var som gav mig in på detta.

När bebis var fyra månader gick vi över på flaskmatning med ersättning istället och började ta varannan natt, vilket vi gjorde fram tills nyligen. Nu har vi istället ett rullande schema där jag tar tre nätter i veckan och min partner fyra (barnet som nu är 2,5 år vaknar oftast 1-2 gånger under natten fortfarande, ibland mer, men oftast är det nu bara att klappa om honom och hålla honom i handen en stund tills han somnar om).

Jag klarar inte heller av sömnbrist, blir fruktansvärt dålig av det, men tack vare att vi såg till att dela upp det så har jag klarat mig bra ändå. Vi har sovmorgon varannan helgmorgon och eftersom vi båda är lediga en varsin vardag i veckan tillsammans med barnet brukar vi sova middag med honom då (även på helgerna vid behov).

Från att barnet var ca 1 år började det verkligen bli roligt att umgås med honom och jag började äntligen känna att det var så rätt. Det är svårt att få ihop det ibland, det går ju t ex inte att bara strunta i att man är förälder i en vecka för att man mår dåligt. Men har man en bra partner/annat stöd så kan man förhoppningsvis hjälpas åt och avlasta under jobbiga perioder.

Visst ser livet annorlunda ut och det ska man verkligen vara medveten om! Istället för att bestämma vad jag själv vill göra varje dag i veckan så behöver jag plötsligt stämma av med min partner först (och vice versa förstås) så det fungerar med vem som har ansvar för barnet den dagen. Men vi försöker se till så det blir rättvist så vi båda får egentid och det rullar på bra. Det hade garanterat varit tyngre dock om vi hade fler barn, så därför känner vi att ett räcker fint.

Diskussionerna kring middagsbordet är förstås andra än när vi bara var två vuxna och det är påfrestande ibland. Men det kommer så mycket intressanta funderingar från den där ungen så det ger verkligen mycket också!

(Inser att jag visst har skrivit en hel jäkla uppsats och snurrat iväg rejält från ämnet, ber om ursäkt för det... :o)

Ja eller så får man som jag barn med särskilda behov som kanske inte kommer klara av vuxenlivet särskilt självständigt, man kan alltså inte räkna med att de klarar sig själva ju äldre de blir heller. Jag förstår inte riktigt vad du menar, är det en längtan efter barn eller bebis du menar? Min släktning ville ha en bebis, hon fullkomligen älsar bebisar, att gosa med och mata osv. Hon gillar inte alls barn, hon kan inte alls möta dem på deras nivå. Hon fick ett barn som mår asdåligt nu vid snart 13 år eftersom båda hennes föräldrar skiter i henne. Ingen av dem önskade ett barn, fadern ville inte ha fler barn och modern hatar barn.

Att skaffa barn endast för att man vill ha en bebis låter otroligt dumt och sorgligt. Man ska verkligen vara medveten om att man tar på sig ett enormt ansvar för en annan individ! Det är verkligen totalt fruktansvärt när det blir som du beskriver, tyvärr är det ju inte allt för ovanligt, det är ju ofta väldigt snabbt och enkelt gjort att producera ett barn och många har inte tänkt igenom det ordentligt (eller alls).

Att få ett barn som är sjukt/skadat/funktionshindrat på något sätt är ju alltid en risk. Det är en anledning till att vi känner att det räcker med ett barn, där låter jag min oro styra. Även det barn vi har kan ju bli skadad/sjuk och blir han det vill jag ha så bra förutsättningar som möjligt att kunna ta hand om honom.

Även nu med ett friskt barn tar det ju ändå en hel del tid och energi att vara en bra förälder och det är enormt viktigt för mig att göra mitt bästa för att försöka ha den tiden och energin.

Jag var också totalt ointresserad av allt det där plus att jag ogillade barn. Så när det verkligen började bli allvar mellan mig och min partner och barnfrågan kom upp blev det en jättejobbigt ställningstagande - stanna kvar och kunna tänka mig att försöka få barn i framtiden eller gå och låta honom få chansen med någon annan. Vi pratade och pratade och pratade och funderade på hur allt kunde komma att bli tillsammans. Jag kände att ska jag bli förälder så ska jag göra mitt absolut bästa, det är inget man ska ge sig in på lättvindigt.

Jag började umgås lite med hans systerdotter på tumanhand för att testa på det här med hur jag kände för barn litegrann vilket fick mig att börja inse att
a) Mycket hänger på under vilka omständigheter barnet växer upp i och hur relationen till föräldrarna är.
b) Ett barn är inte en annan slags oförståelig art utan faktiskt en människa som från ca 2-3 års ålder går att kommunicera med precis som med vilken annan människa som helst, bara på en lite annan nivå (nu utgår jag ifrån normalutvecklade barn som inte har psykiska funktionshinder), man behöver bara lära känna varandra och vissa går man bättre ihop med än andra.
c) Det är barn i grupp jag inte står ut med.

Jag sov väldigt dåligt under sista månaderna av graviditeten pga hemsk foglossning och sen när barnet kom ut åt han varannan timme dygnet runt. Det var fruktansvärt första månaderna då jag ammade och var tvungen att ta alla nätter. Min partner gick dock upp kl 4 varje morgon och tog sovande bebis i sele fram till nästa matning och på dagarna var jag i princip bara matningsstation vilket ändå innebar att jag fick en del tid mellan matningarna för mig själv. Vi var hemma i tre månader tillsammans och gjorde således på det viset under den tiden. Jag hann fundera många gånger under den tiden hur dum i huvudet jag var som gav mig in på detta.

När bebis var fyra månader gick vi över på flaskmatning med ersättning istället och började ta varannan natt, vilket vi gjorde fram tills nyligen. Nu har vi istället ett rullande schema där jag tar tre nätter i veckan och min partner fyra (barnet som nu är 2,5 år vaknar oftast 1-2 gånger under natten fortfarande, ibland mer, men oftast är det nu bara att klappa om honom och hålla honom i handen en stund tills han somnar om).

Jag klarar inte heller av sömnbrist, blir fruktansvärt dålig av det, men tack vare att vi såg till att dela upp det så har jag klarat mig bra ändå. Vi har sovmorgon varannan helgmorgon och eftersom vi båda är lediga en varsin vardag i veckan tillsammans med barnet brukar vi sova middag med honom då (även på helgerna vid behov).

Från att barnet var ca 1 år började det verkligen bli roligt att umgås med honom och jag började äntligen känna att det var så rätt. Det är svårt att få ihop det ibland, det går ju t ex inte att bara strunta i att man är förälder i en vecka för att man mår dåligt. Men har man en bra partner/annat stöd så kan man förhoppningsvis hjälpas åt och avlasta under jobbiga perioder.

Visst ser livet annorlunda ut och det ska man verkligen vara medveten om! Istället för att bestämma vad jag själv vill göra varje dag i veckan så behöver jag plötsligt stämma av med min partner först (och vice versa förstås) så det fungerar med vem som har ansvar för barnet den dagen. Men vi försöker se till så det blir rättvist så vi båda får egentid och det rullar på bra. Det hade garanterat varit tyngre dock om vi hade fler barn, så därför känner vi att ett räcker fint.

Diskussionerna kring middagsbordet är förstås andra än när vi bara var två vuxna och det är påfrestande ibland. Men det kommer så mycket intressanta funderingar från den där ungen så det ger verkligen mycket också!

(Inser att jag visst har skrivit en hel jäkla uppsats och snurrat iväg rejält från ämnet, ber om ursäkt för det... :o)

Intressant att läsa om dina tankar :)

Först får man försöka släppa omgivningen. Det spelar ju ingen roll vad svärfar eller andra tycker :)

Sålänge du känner NEJ så tydligt så är det väl inte ens en fråga?
Däremot kanske inte alla kommer känna ett jättestarkt JA!, man kanske får en mer neutral inställning.

Jag har själv inte bestämt mig. Jag tänker att vi ska ta en ordentlig funderare nästa höst eftersom det då är spiralbyte för mig. Inte för att det skulle vara aktuellt just då utan mer preliminärt så jag kan bestämma vilken typ av preventivmedel jag ska fortsätta med.
Om typ 2-3 år tänker jag att vi behöver bestämma ngt. Iallafall bestämma om vi är ok med att bli utan barn eller ej, sen får man väl se. Känner jag rätt neutralt i barnfrågan men vill avvakta så får man bara ha i bakhuvudet att fertiliteten snart börjar sjunka snabbare (efter 35) och att det kan bli svårt.

Så mitt enda tips är att tänka i omgångar men däremellan chilla. Ingen ide att stressa upp sig över detta. Och hellre avstå om man är tveksam!

(Dock - viktigt att tänka kring varför man inte vill. Se till att beslutet är grundat på rätt saker.)

Oavsett så är det ju svårt om man verkligen vill helt olika i fråga om barn. Det är ju liksom en livsfråga som kan vara svår att kompromissa med.
Hoppas ni landar i något som känns bra för er båda!

Så mitt enda tips är att tänka i omgångar men däremellan chilla. Ingen ide att stressa upp sig över detta. Och hellre avstå om man är tveksam!

(Dock - viktigt att tänka kring varför man inte vill. Se till att beslutet är grundat på rätt saker.)
Jag tycker det är viktigare att fundera över varför man vill, inte tvärt om. Det är lite svårt att göra något åt saken om ungen väl är där.

Oavsett så är det ju svårt om man verkligen vill helt olika i fråga om barn. Det är ju liksom en livsfråga som kan vara svår att kompromissa med.
Hoppas ni landar i något som känns bra för er båda!

Ja det hoppas jag med. Men OM vi vill ha barn så vill vi ha det med varandra, så långt är vi med.
För mun del är jag i stadiet att en graviditet och förlossning känns 'skrämmande' och att småbarnsåren skulle vara överjävliga.

Jag gillar tanken på att ha en liten miniatyrmänniska från 2.5-3 år... men det är åren innan dess...
Här i Australien har de inte samma regler som i Sverige heller med mamma- och pappadagar och just nu har vi ändå inte råd att skaffa barn om vi inte ändrar vår livsstil vi lever idag..

Sorry TS att jag lånar tråden lite..

Jag var heller aldrig direkt imponerad av eller intresserad av att skaffa barn "som ung". Min syster skaffade barn som väldigt ung och dessutom ganska många och tyckte länge bara att det verkade sjukt jobbigt.

Sedan runt 26-27 började jag att tänka om. Dels började jag tänka hur jag vill att livet ser ut på ålderns höst och längtan efter en familj, familjeband växte. Hade då varit tillsammans med min sambo i ganska många år men aldrig direkt funderat över barn tidigare. Såg plötsligt kvaliteter i honom som jag inte sett tidigare.

Sen fick jag ett missfall och då rasade hela min värld. Insåg hur viktigt detta med barn faktiskt var för mig. Blev nästan som en besatthet efter det. Hade en helvetesgraviditet med sonen men när han väl var ute blev allting solsken och regnbågar igen.

Jag är nog inte världens bästa mamma kanske. Jag gillar min frihet, jag har ett väldigt tidskrävande eget intresse (hästar), jag har dåligt tålamod, HATAR barngnäll (vem fan gillar det liksom?) och en massa andra tillkortakommanden som jag inte ens orkar räkna upp. Dessutom är jag väldigt slapp i min föräldrastil, tar alltid den lättaste utvägen för att undvika konflikt. Men jag har roligt med min son också såklart. Och jag älskar honom mer än någon annan människa i hela världen. Han är en del av mig, samtidigt som han är en helt egen person men sin egen unika personlighet. Han är rätt krävande (enligt min egen mor, som jämför med mig när jag var liten) och det är ju lite av ett lotteri detta med barn. Man kan ju inte styra över vad man får liksom.

Men att skaffa barn är definitivt inget som jag ångrar iaf. Däremot kan jag bli trött på folk som tjatar om "nummer 2". Det blir ingen jävla nummer 2 här, att ta hand om ett barn plus alla mina djur är precis vad jag mäktar med och jag är glad att jag vet mina egna begränsningar.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 842
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 210
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 609
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar