Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det är kanske där kärnan i pudeln är?Varför moralisera över andras val o sätt att ha barn?
Men var har jag skrivit något om att vara perfekt, längta ofattbart mycket och att om man är osäker ska man låta bli? Det är väl ingen som är en perfekt förälder, finns det?Jag tänker mer sen i livet?
Vi är nog många som haft inte helt perfekta föräldrar men ändå är glada att vi finns. Det som slår mig sen jag fick barn är att livet ännu mer är i ständig förändring. Vad jag tänkte och tyckte om livet när jag bestämde att jag allsville ha barn är inte alls samma tankar som jag har nu. Vad man tror och hur det blir har inte alltid så mycket med varandra att göra.
Förundras över den här åsikten att man måste tro sig bli en perfekt förälder och längta ofattbart mycket för att "våga" skaffa barn. Är man osäker ska man låta bli.
Hur många är så säkra? Och allvarligt talat- är man verkligen en bättre förälder för att man var säker på att man ville ha barn?
Jag tänker mer sen i livet?
Vi är nog många som haft inte helt perfekta föräldrar men ändå är glada att vi finns. Det som slår mig sen jag fick barn är att livet ännu mer är i ständig förändring. Vad jag tänkte och tyckte om livet när jag bestämde att jag allsville ha barn är inte alls samma tankar som jag har nu. Vad man tror och hur det blir har inte alltid så mycket med varandra att göra.
Förundras över den här åsikten att man måste tro sig bli en perfekt förälder och längta ofattbart mycket för att "våga" skaffa barn. Är man osäker ska man låta bli.
Hur många är så säkra? Och allvarligt talat- är man verkligen en bättre förälder för att man var säker på att man ville ha barn?
.
Men var har jag skrivit något om att vara perfekt, längta ofattbart mycket och att om man är osäker ska man låta bli? Det är väl ingen som är en perfekt förälder, finns det?
Tror du de barnen är så olyckliga att de önskar att de inte blivit födda?
Såklart inte är man en bättre förälder vad det nu är bara för att man var säker på att man ville ha barn. Däremot tror jag det är en jävligt stor fördel om man tänkt över beslutet noga, funderat på den urstarka skaffa-barn-normen och därefter beslutat sig för att ja, det här med barn kan vara något för mig.Jag tänker mer sen i livet?
Såklart inte är man en bättre förälder vad det nu är bara för att man var säker på att man ville ha barn. Däremot tror jag det är en jävligt stor fördel om man tänkt över beslutet noga, funderat på den urstarka skaffa-barn-normen och därefter beslutat sig för att ja, det här med barn kan vara något för mig.
Jo. Det är helt bisarrt hur stark den där normen är. Som om livets mening hänger på att jag förökar mig.För att spinna vidare, vill jag tro att alla dessa frånvarande fäder är de fäder som inte riktigt varit med på beslutet att skaffa barn. I alla fall om man får tro dem själva.
Jo. Det är helt bisarrt hur stark den där normen är. Som om livets mening hänger på att jag förökar mig.
Det tror inte jag. Jag tror att de liksom många kvinnor trodde att det skulle vara helt annorlunda att ha barn. Det blev jobbigt och eftersom normerna är som de är så drar fäder medans mammor stannar. Drar en mamma blir det ramaskri, drar en pappa tar alla förgivet att han nog egentligen blev inlurad i det hela mot sin vilja och det oavsett vad han sa innan barnen blev till.För att spinna vidare, vill jag tro att alla dessa frånvarande fäder är de fäder som inte riktigt varit med på beslutet att skaffa barn. I alla fall om man får tro dem själva.
Det tror inte jag. Jag tror att de liksom många kvinnor trodde att det skulle vara helt annorlunda att ha barn. Det blev jobbigt och eftersom normerna är som de är så drar fäder medans mammor stannar. Drar en mamma blir det ramaskri, drar en pappa tar alla förgivet att han nog egentligen blev inlurad i det hela mot sin vilja och det oavsett vad han sa innan barnen blev till.
Sedan är det säkert många som skaffar barn "för att man ska" och det av båda könen men som sagt, mammor stannar och fäder drar trots att båda skaffade barn av "fri vilja" enligt normen, ingen blev lurad, ingen blev ställd inför faktum utan de skaffar barn "för att man ska det".
Självklart finns det det men jag ser en fara i att inte lägga ansvaret där det hör hemma. Män har kommit undan sålänge och det måste bli ett slut på det. Jag tror att färre män hade blivit fäder så lättvindigt om de hade gått in i det hela med att de har samma ansvar som kvinnan. Att samhället slutar dutta och ta förgivet att han blev lurad när han drar och istället ser honom som den svikaren han är. Det är lika illa att överge sina barn oavsett om man är kvinna eller man men innan samhället i stort anser det så kommer eländet att fortsätta.Nja. Jag upplever faktiskt att det finns mer än ett sätt att bli motvillig fader. Det behöver ju inte handla om att gömma piller eller sticka hål på pessaret. Och du har absolut rätt, det är lika lätt att sätta en frånvarande fader i facket "mot sin vilja" som att gå på normen vad samhället tycker vi måste göra med våra liv.
Icke desto mindre vet jag rätt många kvinnor som ställt ultimatum gällande barnfrågan (antingen barn nu eller så slår vi upp), och älskar man sin partner är det inte självklart att hävda sin tro att barn komplicerar tillvaron.
Som varande barnlös av fri vilja och snabb att proklamera det, får jag andra diskussioner vid bordet än de som är höggravida och lyckliga i sin mammaroll.
Det är ju precis det jag menar. Synen på föräldrarrollen måste förändras. Att gå och berätta och garantera att alla alltid älskar sina barn och blir fantastiska föräldrar bara de väl föräldrar är så vidrigt att jag kan spy. När det finns många barn som far illa, många unga som sitter och skär sig, har olika psykiska dysfunktionallteter och är olyckliga, inte helt sällan för att uppväxten varit helt åt helvete.Självklart finns det det men jag ser en fara i att inte lägga ansvaret där det hör hemma. Män har kommit undan sålänge och det måste bli ett slut på det.
Fast så är det ju knappast för alla? Det finns ju föräldrar som vittnar om att de ångrade att de skaffade barn. Tänk om det var din text som gjorde att de valde att skaffa barn fast de var osäkra. Tycker du att det är en bra sak?Tur att jag inte lyssna på sånt då....eftersom det visade sig vara ett av det bästa jag gjort.
Och jag är knappast ensam om att känna så i det stora loppet.
Lämnar tråden.
Klart det finns.Det finns barn som frågar varför föräldrarna skaffat dem, eftersom de (föräldrarna) inte vill ha barn. Vilket är så sorgligt att det finns fog att fundera om spöstraffet verkligen borde avskaffats. Inte födda, tror jag är en för stor tanke.
Men visst finns det olyckliga vuxna som efter en djävlig barndom önskar att de aldrig blivit födda. De har varit barn en gång. Olyckliga barn.
Jag tänkte precis tvärtom, mitt föräldraskap bygger bara på mig själv. Barnens pappa kan visa sig vara en skithög, hen kan dö, hen kan dra osv. Alltså måste jag vara säker på att jag fixar biffen ändå, och vilja ha barn ändå.För mig var det omöjligt att tänka ”skaffa barn eller inte” isolerat, för allt var beroende av min partner. Han är ett stort stöd för mig och en fantastisk förälder. Vi hade varit tillsammans i fem år, kände varandra utan och innan och hade bra kommunikation när vi började försöka få barn och det var en förutsättning. Vi har samma tänk kring barnuppfostran/föräldraskap, båda har utvecklat ett intresse för och läst på mycket om det.
Utan honom/med någon annan som inte är som han hade det varit en totalt främmande tanke för mig att skaffa barn. Det finns liksom inget egenvärde i att ha barn - det viktiga känner jag är att ha en harmonisk familj.
Vi kommer dock med största sannolikhet att stanna vid ett barn, jag upplever att det verkar som att de som tycker att det är tuffast har flera barn (ofta tätt dessutom och/eller en partner som inte tar sitt ansvar) plus att jag mådde så dåligt i min graviditet både fysiskt och psykiskt och även äter mediciner som jag måste sluta med vid en graviditet. Det är inte värt att utsätta oss för allt det.