Skäck på storhäst=styggelse?

Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

När folk kommer till stallet och ska titta på hästar så går de ju runt och kollar i boxarna vad som finns. De tittar ju kanske inte bara på den hästen man har berättat om. Oftast ringer ju folk och letar efter tex en 4- eller 5-åring som har tävlat lite grann med bra resultat. Men när de kommer till stallet kollar de på de 4- och 5-åringar som finns, men även andra. Jag har mången gång såld en 3-åring under inridning till de som skulle köpa en 4-åring som hade tävlat ett par gånger, mest för att de blev förtjusta i den och var villiga att vänta ett till år, samt göra jobbet själva.

De väljer ut tex en isabell och frågar vad det är etc etc och sen vill de provrida den också. Och har de väl provridit den och hästen skött sig som sig ska så brukar den alltid säljas. Första som provrider de med ovanliga färger är de som köper den!

Om du sett mina tidigare inlägg i gul-trådarna så ville jag betäcka mitt sto med en dubbelgul hingst för att få en gulbrunavkomma. Jag hade lätt fått 100.000:- för en avvand bork med ett pass som innehåller någon typ av stam! Behöver inte ens vara gröna papper. Men den säljs inte inom Sverige. ;)

Så¨när min gulbruning ev.isabell fölis kommer ut o är hingst skickar jag den till dig för försäljning :angel:;)
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Det var länge sedan jag tjänade pengar åt andra. Nu tjänar jag mina egna och skiter i andra. Men för en ansenlig provision, tex 75% av vinsten, så hjälper jag gärna till. :) :angel:
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Vi har haft en kille som inte vara var isabell, han var "strumpskäck" också med en stor fin bläs :) Kanske någon som känner igen honom? Tror att han finns i Sthlms-trakten nu... Uppmärksamhet väckte han ;)
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Hej! Vilken vacker häst du har! Ska lägga in en bild på min lilla också.

kl

Jag erkänner att jag är svag för skäckar, älskar häftiga färger på hästen. Men jag skulle aldrig köpa en häst som inte var exteriört korrekt eller som inte hade bra psyke bara för färgens skull. Jag är säkert partisk, men anledningen till att jag tänker ta föl på mitt sto är att hon är en bra häst helt enkelt. Hon har haft problem med utslag på sommaren, men det berodde på att vi hade hästarna på Öland, och det är något där som hon inte tål. Hemma på bete har hon aldrig haft några problem. Skäckar är coola, och en bra skäck är super :D //Ebba

67387_1202321214.jpg
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Måste säga att din stiliga häst påminner lite om min:) fast hon är e:Sarras
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

I detta fall var det bara unghästar det handlade om, 3-åringar, så de var bara inridna. Snälla och väluppfostrade. Till saker hör att pappan hade gått Msv i alla grenar (vann senare Norska juniormästerskapen) så det fanns ju lite "prestation" bakom, och de hade fin typ och framförallt super-temperament (Irländskt blod+fullblod)
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jo, ibland finns det ju grund för fördomar, men oftast inte. De "experter" som uttalar sig drar slutsatser efter att ha sett kanske en avkomma... I en annan tråd här på Buke, skriver en person om en hingst som skulle ha varit mycket svårriden som unghäst. Hon namnger hingsten, och påstår att det är så. Nu kände jag hingsten under tiden från inridning till tävlingsresultat och vet att det inte är sant ett dugg. Men jag tror att ryktet redan uppstått, och att folk som läser tråden gärna tror på sånt som man ser i skrift, särskilt om det är gjort på ett trovärdigt sätt. Så har ännu en "fördom" skapats...

Fast där tycker jag att du har ett ansvar också. Varför svarar du inte det inlägget och skriver det du vet, att det inte är sant? Varför låter du osanningen stå oemotsagd och okommenterad? Först då föds ju fördomar, när de som vet hur det egentligen är hemlighåller sin kunskap.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Måste säga att din stiliga häst påminner lite om min:) fast hon är e:Sarras

Sarras har jag ingen koll alls på, vad är det för hingst? Min har Trofé- Toreador- RoteBoldt på mödernet, så hon har fått en himla fin kroppsbyggnad, hon börjar bli riktigt fin nu lilla skrutten:)
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Sarras (avelsvärderad)

Exteriört utlåtande:
"En maskulin hingst av utmärk modell. Ädel av mycket god typ, energisk skritt, vägvinnande taktmässig trav med bra bogfrihet och påskjut och en utmärkt kalopp. Poäng: 40 p."

Sarras är utbildad LA/LB.
Han har lämnat avkommor med bra lynne, små huvuden, högresta och med mycket bra gångarter. Han har även lämnat hoppavkommor.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Sarras (avelsvärderad)

Exteriört utlåtande:
"En maskulin hingst av utmärk modell. Ädel av mycket god typ, energisk skritt, vägvinnande taktmässig trav med bra bogfrihet och påskjut och en utmärkt kalopp. Poäng: 40 p."

Sarras är utbildad LA/LB.
Han har lämnat avkommor med bra lynne, små huvuden, högresta och med mycket bra gångarter. Han har även lämnat hoppavkommor.

Hon är ue. Tammer Fors xx
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Hej igen! Jag vet ju inte om mina bilder som jag lägger upp syns här, ska testa igen på annat sätt. Ska se om det fungerar....

20070516074-002.jpg
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Där tycker jag nog att du har fel, för om dressyrdomaren inte kan bedömma min häst rättvist för att den råkar ha två färger så är jag inte så säker på att jag värderar den bedömningen så högt... Man ska inte avla på färg och jag kommer antagligen inte att sätta mitt sto i nån avelsbox, men att undvika gångartshingstar på skäckston är bara löjligt, hur ska det annars kunna ändras?
Det hade väl varit jättretrevligt att få in lite ovanliga färger i aveln, tänk att få samma färgspektra som islandshästen...?

Därmed inte sagt att färg ska gå framför kvalitét, men man bör ju också förvalta materialet.

Men det finns inte många skäckar ibland de högre klasserna - det måste du ju hålla med om. Visst vore det roligt om någon ville börja bryta och få in mer färg i dressyren. Men om man vill avla en prestationssäker dressyrhäst för försäljning, så är kanske inte rekommendationen att satsa på skäck eftersom det ännu inte har blivit "accepterat".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp