Skäck på storhäst=styggelse?

Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Men vad är egentligen en fördom ?

Jag erkänner att jag blir glatt överraskad och förvånad när en häst vinner, som är av ovanlig ras för den specifika grenen. Är det en fördom ?
En typisk fördom är väl när folk uttalar sig i stil med "fjordingar kan inte hoppa", "man kan inte tävla dressyr på en skäck", Eller den vanligaste: "det vet väl alla att namngiven hingst aldrig lämnar gångarter/hoppförmåga/ridbarhet". Det är lite trist. Man kan ha en jättefin häst som tävlar framgångsrikt i LA-klasser, och så möts man av hemmagjorda avelsexperter (vanligtvis utan egen avelserfarenhet) som säger saker som "Oj, det var inte dåligt att ta placering med en XXXX-avkomma!" Det ska väl mer än härstamning till för att göra en ridhäst. Uppfödare och utbildare brukar ju bidra med sin del.
Men tillbaka till fördomarna: det finns ju hästar som överträffar förväntningarna, och det är väl mest roligt!
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag har själv en skäck, ett underbart sto som jag inte för mitt liv skulle byta bort. Men tack vare henne har jag måååånga gånger diskuterat det här med skäckars vara eller icke vara.

Jag har till exempel stött på hovslagare som har vägrat sko henne när de kommit ut, "för skäckar är dumma i huvudet". Och ofta är det nog sant, många är importhästar, många buskavlade och det är relativt få som skolas från grunden.

Sen kan jag se en annan viktig anledning till att folk är aviga mot skäckar, de har ofta hudproblem. Min har väldigt mycket problem och har flera gånger fått höra att det är hennes färg som gör det, bristen på pigment i de vita områdena.
Det är inget man vill avla på.

Min är e. Zeb, faktiskt den hingsten Jag sett lämna de avkommor som har bäst resultat i Sverige, men jag har säkert fel. Hon är ingen superhäst, men hon duger gott till mig just nu.

Chilismugg001.jpg
Inte så ren här dock :angel:
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Nej det påstod jag inte heller, utan mer som exempel på att det är låga hinder...
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Ah, den där underläppen... Men visst har hon det, satt och kollade på bilder från när hon var föl häromdagen, känns som igår och jag kallar henne för unghäst fortfarande:angel:
Men hon har börjat hoppa som attan nu iaf och börjar komma igång ordentligt, hoppas hon slipper stå mer i HBG nu och att vi kan fortsätta träna...
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Nu har jag inte läst hela tråden - men min mening är så här iallafall! Att avla på en skäck med andra kvaliteér är inte fel, fast om det ska vara till dressyrtävlingar så kan du nog lägga ner. Där dömer inte domarna till fördel kan jag tänka mig. Däremot i hoppningen (o vissa andra grenar) som inte är bedömningssporter, är det ju upp till ryttaren. Vill du avla för att kunna sälja så är nog skäck också svårare att få sålt - till ett lika bra pris som en likadan individ med annan färg. Vissa skäckar ser rätt trevliga ut - men tyvärr inte alla. Och som någon nämnt, avla inte bara på färgen. Det är inte tack vare alla "mitt sto är det finaste jag har så nu vill jag ha ett föl på henne"-uppfödare som gör att svenska aveln går framåt. Tyvärr. Lycka till
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Under flera år letade jag hingst till mitt sto.
Tusentals timmar av sökande på nätet i hela Europa såväl
som i Sverige. Jag gick igenom samtliga kvalitetshingstar i Tyskland, tidsödande men lärorikt.Samtal med hästmänniskor, hingstägare besök på hingstvisningar mm. Hela tiden hade jag i bakhuvudet
mitt stos kvaliteter och inte minst hennes exteriör och vad jag sökte.

Därefter kom jag in på Brittiska sporthästar och hittade en
underbar hingst Utah.... som hade allt och lite till.
Mycket bra stamtavla,god exteriör, meriterad och
framgångsrik. Rids av J
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Ja, tiden går fort. Hoppas det blir bra så du kan fortsätta utbilda henne, för kapacitet tror jag nog hon har.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

En typisk fördom är väl när folk uttalar sig i stil med "fjordingar kan inte hoppa", "man kan inte tävla dressyr på en skäck", Eller den vanligaste: "det vet väl alla att namngiven hingst aldrig lämnar gångarter/hoppförmåga/ridbarhet". Det är lite trist. Man kan ha en jättefin häst som tävlar framgångsrikt i LA-klasser, och så möts man av hemmagjorda avelsexperter (vanligtvis utan egen avelserfarenhet) som säger saker som "Oj, det var inte dåligt att ta placering med en XXXX-avkomma!" Det ska väl mer än härstamning till för att göra en ridhäst. Uppfödare och utbildare brukar ju bidra med sin del.
Men tillbaka till fördomarna: det finns ju hästar som överträffar förväntningarna, och det är väl mest roligt!

Men avkommorna brås ju faktiskt på stammen - klart det blir fördomar! Som att Sandro Hit avkommor oftast är skarpa, Londonderry får ofta hans korta nacke, Rascolino nedärver inte sina gångarter (vilket jag gråter över) osv osv. Sen beror ju nästan allt på mödernet! Uppfödare och utbildare kan hjälpa till en bit på vägen, men stammen ger förutsättningarna för hur den ska lyckas. En häst som är avlad på ett sto utan kvaliteer med en likadan hingst brukar ju lika ofta bli just en häst utan kvaliteer, även om det finns undantag. Många gånger så ser du likheterna mellan avkommorna, men ska komma ihåg att mamman lämnar 60-70%. Fördomarna kommer dit utav en anledning, men så handlar det ju också om hur uppfödarna lyckats matcha sina ston. Hur man på bästa sätt kan hitta en hingst som förstärker hennes svagheter och vice versa.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Nu har jag inte läst hela tråden - men min mening är så här iallafall! Att avla på en skäck med andra kvaliteér är inte fel, fast om det ska vara till dressyrtävlingar så kan du nog lägga ner.

Där tycker jag nog att du har fel, för om dressyrdomaren inte kan bedömma min häst rättvist för att den råkar ha två färger så är jag inte så säker på att jag värderar den bedömningen så högt... Man ska inte avla på färg och jag kommer antagligen inte att sätta mitt sto i nån avelsbox, men att undvika gångartshingstar på skäckston är bara löjligt, hur ska det annars kunna ändras?
Det hade väl varit jättretrevligt att få in lite ovanliga färger i aveln, tänk att få samma färgspektra som islandshästen...?

Därmed inte sagt att färg ska gå framför kvalitét, men man bör ju också förvalta materialet.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Fast jag skulle nog bli fundersam ändå. En avelshingst vill man väl ska visa sig från sin bästa sida för reklamens skull. Sätter man verkligen upp en ryttare som är så dålig att man får en häst med stor kapacitet att inte ens klara 90-hinder då? Jag har svårt att tro det faktiskt.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Tror inte det är många som sätter en mindre skickligt ryttare att hoppa en 4-åring...
Om du bara visste..... Det finns hästägare som själva inte är kunniga nog att avgöra om en ryttare är skicklig eller inte. Om ryttaren påstår sig vara kompetent, så tror dom ju på det. Och sen finns det hästägare som inte riktigt bryr sig - det är mer att dom vill att häst & ryttare ska ha roligt.:crazy:
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag har själv en skäck, ett underbart sto ....
Jag har till exempel stött på hovslagare som har vägrat sko henne när de kommit ut, "för skäckar är dumma i huvudet". Och ofta är det nog sant, många är importhästar, många buskavlade och det är relativt få som skolas från grunden.
......skäckar, de har ofta hudproblem. Det är inget man vill avla på.
.... Min är e. Zeb, faktiskt den hingsten Jag sett lämna de avkommor som har bäst resultat i Sverige,

Ditt sto ser trevligt ut på bilden! Hur stor?
Jag har mött många skäckar, och genomgående har dom haft ett sällsynt trevligt temperament, kanske beroende på att dom är avlade på tinker- och "western"-blod, som ju i regel ger väldigt lätthanterliga hästar.
Ingen av alla dessa jag känt genom åren har haft hudproblem........
Verkar som om Zeb lämnar väldigt trevliga och ridbara hästar, men har ingen uppfattning om hur det ser ut i tävlingsstatistiken. Målmedvetna tävlingsryttare tittar nog efter andra blodslinjer, och då får dom inga skäckar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp