Skäck på storhäst=styggelse?

Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

AoH var väl dessutom bara 3 när han visades senast, om jag inte minns helt galet...
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Det fanns ju en godkänd skäckhingst förra året, men ingen nappade på honom.....
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag ska helt ärligt säga att jag inte följt bruksproven så länge :angel:

Men som sagt, desstu längre prov desstu mer rättvisande tycker jag. Älrigare för både domm som är på topp och dom som kanske hade en dålig vecka.

Men som sagt, det är vad JAG tycker. Och därför har jag heller inte brytt mig om att hingsten jag betäckt med inte är godkänd i sverige men har klarat sitt 100 dagars prov i tyskland med blan 8-9-8 på gången.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Här är min 2 färgade guldklimp (Sabino)
PIC02565.jpg

vilken underbart söt häst! :bump:
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

minns inte heller, men något i bakhuvudet säger att det var Sarras ägare som köpte henne

Men har AH köpt Mescal nu då?
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Men som sagt hade han varit fux utan tecken så hade vi nog inte ens haft den här diskussionen:D;)

Men nu är han skäck med en stam som intresserar mig, därför tar jag mig friheten att tycka det är en trevlig hingst, och jag ska med nöje använda honom om han kommer att stå till avel. Jag är nämligen realist, jag tror inte (som många här) att mina uppfödningar ska vinna några Olympiader eller tävla svårklass, utan är helt nöjd med om jag föder upp friska, glada allroundhästar med ett trevligt temperament och god ridbarhet.:)
Hur många av er här som avfärdar AOH har själva fött upp hästar som tävlar svår klass?
Senaste tidens diskussioner om 3 årshingstar som betäcker massor med ston, och sen visar urusel ridbarhet bruksprovet året efter...hingstar som betäcker massor med ston, och sen tas ur avel pga struppipning....hingstar som placerar sig i bruksprovet och betäcker massor med ston men sen visar det sig att hingsten har så dålig hovkvalitet att den ej kan gå normalt skodd och tävlas....är det sånt ni vill ha som hela tiden talar om att föra aveln framåt?
Jag är helt nöjd med en frisk allroundhäst, skäck eller ej, gröna papper eller ej, som kommer att ge sin nya ägare massor med kul.För hur man än vänder så har man rumpan bak och hästuppfödningen går med minus, men lika gärna som att samla frimärken kan man väl ägna sig åt skäckavel, det är bara min plånbok som blir lidande :idea:
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Nu blir jag förbannad!!!

Jag har hela tiden skrivit att JAG tycker osv. Har även framhållit att jag tycker det ÄR en fin häst. Det är inte bara jag som tycker att det var rätt att han inte blev godkännd:cool:.....

Och nej, jag har inte fött upp några svårklass hästar, har du??

Jag tror inte att mina hästar kommer att gå olympiader och jag vill också föda upp friska, sunda individer. MEN jag använder mig av hingstar som jag tror kommer att föra aveln FRAMÅT, sedan visar det sig ibland att vissa hingstar inte visar sig vara så bra som man trott och då ska de givetvis ur aveln. (Har förövrig inte använt någon av de hingstar du syftade på..)

Jag har i min lilla avel aldrig använt mig av 3-4 åriga hingstar utan av beprövade hingstar med dokumenterat bra avkommor....I år kanske jag ska använda en helt färsk en beroende på hur den som kommer ut ser ut....

För övrig gillar jag skäckar och skulle kunna tänka mig att ha en, men jag tycker ändå inte att AoH var tillräckligt bra för att bli godkännd på BP.

Nu kan du för övrig köpa honom om du vill.....
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Skäckar.. Ja, det finns ju lika många smaker som det finns hästfärger.. och skäckteckningar. Jag är inte så värst frälst i skäckar men vissa kan vara fina med - för mig - vacker teckning.

Tror dock som några tidigare skrivit att det finns en viss tendens till att man ska ha en generellt bättre och duktigare skäck-häst för att den ska accepteras bland andra när det gäller prestationen..

Här är min egen skäck. En 4årig valack på 165cm, reg i ASVH med okomplett stam...

19488738.jpg


19488615.jpg
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Vet att denna tråden är GAMMAL :D Men jag gillar storhästar som är skäckar, såvida dom är "rätt" tecknade enligt min smak..

Här kommer bilder på min skäck. 165 i mkh hbl hingst 2003 med full stam och underbara gångarter!
26107603.jpg

26366448.jpg

26074666.jpg

21020581.jpg


En dressyrhingst tävlad upp till svår dressyr. e. Moondancer-flox
26535598.jpg
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Might B Mescal har haft många föl, 4 st som går svår hoppning, och en Svår fälttävlan (och felfri 140-hoppning) Hon är nu dräktig med Florencio I
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Älskar skäckar :D

Här är min älskling, toppentemprament, härliga gångarter och friskare får man leta efter.

Romeoipite19.jpg


Hans pappa är inte så pjåkig heller :love:

Diamondbadar.jpg
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Ganska så gammal tråd men måste ändå kolla om det finns något liv i den ;)
Undrar vilket år Ferrari kastrerades, hästen jag rider just nu är född sent i juni 2004 och har fått berättat att han kanske kan vara en Ferrariavkomma? Hans mamma heter enligt ägaren Classica :)
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Brudefors hade ju en fin skäckhingst C-durs Pacific, efter A-Dur. Han var godkänd i Danmark, tror det var ett Palominoförbund, och jag lekte med tanken på att använda honom då han var tokläcker. Men ju mer jag såg desto mindre intresserad blev jag, han gick 130 felfritt, men han hade inte lätteheten i rörelserna och sprången som jag letade efter. Sen hade han dåliga poäng på benen, och då släppte jag det helt. Tror det var 5:or eller 6:or han hade.
Är det någon som vet om han någonsin visades på BP i Sverige? Vet bara att han såldes 2011.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag tror att Hästak tog in på honom 2010 eller -11 så han fick nog några avkommor här i Sverige men dom e ju inte så gamla ännu :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp