Skäck på storhäst=styggelse?

Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Han är nog född 2001 har jag för mig, så det stämmer.
MSV är Ok då, men ändå inte Ok för att godkännas för prestation anser jag, INTE FÖR NÅGON HINGST och absolut inte med låg extriör upptill.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Ace of Hearts var en positiv överraskning, men inte tillräckligt positiv för att godkännas som hingst. Han hoppade trevligt och var OK exteriört, men han blänkte inte. OM han placerar sig i svår klass tycker jag att han har en plats i aveln.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag är förvånad att de inte tog in Ace of Hearts. Han har gjort allt som krävs av en prestationshingst i den åldern och borde blivit godkänd. Sedan är det ju svårt att spekulera i om han blir en bra svårklasshäst, men det är inte framtida meriter som ska bedömas, utan de han har i bagaget.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag är förvånad att de inte tog in Ace of Hearts. Han har gjort allt som krävs av en prestationshingst i den åldern och borde blivit godkänd. Sedan är det ju svårt att spekulera i om han blir en bra svårklasshäst, men det är inte framtida meriter som ska bedömas, utan de han har i bagaget.


:bow::bow:

Håller helt med dig!
Det är vad dom har gjort som räknas, inte vad som komma skall...
Om han har kapacitet till svårhoppning är inte så lätt att spekulera i, det har ju rätt mycket att göra med att dom får rätt matchning från ryttaren också
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Han är ju välkommen tillbaka till prövning när han presterat i svår klass...
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Fast bara för att han uppfyller de krav som krävs för hans åldersgrupp för att bli bedömd igen betyder ju inte det att han per automatik blir godkänd när han uppfyller prestationskraven.

Personligen anser jag att en prestationshingst ska ha resultat i svåra klasser för att kunna definieras som prestationshingst, oavsett hur gammal han är.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag är helt övertygad om att ifall Ace of Hearts hade varit fux utan tecken så hade folk undrat varför han över huvud taget visades fram...

JA han hoppade bra och såg väldigt trevlig ut att rida, men avelshingst - nej....
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag är helt övertygad om att ifall Ace of Hearts hade varit fux utan tecken så hade folk undrat varför han över huvud taget visades fram...


Vågar knappt skriva det här:rofl:(you know what I meen) men jag håller med till fullo!
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Du som är insatt i fälttävlan, vet du om skäcken Piia Pantsu red i ngn årgångsfinal på Strömsholm för ett par år sedan "blev ngt"? Jag vill minnas att hon vann eller kom tvåa med den.

Det roliga med denna fälttävlanshäst förutom att han var skäck var att han hade REN dressyrstam! Var e: Martini - ngn mer ren dressyrhingst.

Fast du måste väl syfta på Anna Hassös skäckhingst Lord Calvert? Jag kan inte minnas att Piia ridit någon skäck.

Här är iaf Lord Calvert (hingst -98 e. Martini - Marramas) på SM 2006.

whiskey.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag tänkte nästan det. Att det skulle finnas 2 skäckar i fälttävlan e. Martini lät nästan alltför otroligt. :)
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Den måste det varit. Aha, han är ee: Marramas. Det var ju inte på "sin tid" dressyrstam, de hoppade ju även. Även om Marramas mamma väl räknades som dressyrstam (Spindafamiljen).

Min första ridlärare är uppfödare till Marramas. Och jag var lycklig skötare till Marramas mamma i många år. Man minns alltid sin första hästkärlek... :love:
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Han är ue Marramas, inte ee;)

Marramas anses inte som dressyrstam. Hans pappa Jarramas lämnade ett stort antal hopphästar och han tävlades själv i åtminstone medelsvår fälttävlan. Spindafamiljen är så stor att man inte kan generalisera och kalla den dressyrinriktad, t ex så kommer Feliciano och Artist från den.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag är helt övertygad om att ifall Ace of Hearts hade varit fux utan tecken så hade folk undrat varför han över huvud taget visades fram...

JA han hoppade bra och såg väldigt trevlig ut att rida, men avelshingst - nej....

Jag håller med! :bow:
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Lord Calvert (e Martini-Marramas-Cosmos**) har vunnit 2* fälttävlan (MsvA), var bästa 6-åring på Ribersborg, 3a i 6-7årsklassen på Strömsholm, 10a i svårklassdebuten-06 och gick unghäst-VM. Dessutom semifinal hoppning i Falsterbo med 4+8 fel.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag är ju så gammal att jag minns att var det Jarramas i hästen, då ansågs det att den kunde hoppa sas det.
Men hur var det med Marramas egentligen? Lämnade han ngt som kunde hoppa högre klasser? Eller var det mer dressyr?
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Nej herregud, Marramas är född i Örebro län! Men han var ju först utlånad på station, sedan såldes han. Och vart han stod på station, det vet jag inte. Gotland vet jag, men vet inte om det var hela tiden eller bara en kort tid. Det var ju liksom före seminets tid...
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jamen, helt rätt! Men jag vet inte om han föddes medan CH bodde i Kopparberg eller om han föddes när CH bodde i mitt mellan Frövi och Fellingsbro. Men det skiljer ju inte många mil emellan de ställena.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp