Skäck på storhäst=styggelse?

Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Men det finns inte många skäckar ibland de högre klasserna - det måste du ju hålla med om. Visst vore det roligt om någon ville börja bryta och få in mer färg i dressyren. Men om man vill avla en prestationssäker dressyrhäst för försäljning, så är kanske inte rekommendationen att satsa på skäck eftersom det ännu inte har blivit "accepterat".
Jag tror fortfarande inte ett dugg på att det handlar om acceptans, utan helt enkelt om kvalité.
Det var med en skäck och tävlade i GP dressyr i Globen i vintras och eftersom jag var där och såg spektaklet kan jag garantera att inte ett enda av de poäng som sattes hade med hästens färg att göra. Det var helt enkelt ingen bra ritt och hästen hade inga naturliga förutsättningar att utföra de rörelser han skulle göra, på något bra sätt.

Jag är helt övertygad om att en BRA skäck, dvs en skäck som har riktigt bra gångarter och som med lätthet dansar fram över dressyrbanan skulle få precis så bra betalt (i form av poäng) för det den gör som om den inte hade varit fläckig.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

japp eller tiill mej går oxå bra då jag avlar på palomino!!

Ska ha det i åtanke då jag får fler :angel: ,men har ju ett hopp om att någon får "rätt" kön så jag får en keeper innan mina damer är så gammle att jag blir tvungen att köpa en ny:idea:
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Skäckar är vackert! Enligt mitt tycke. Jag har haft min skäck i snart 3 år och jag har aldrig fått så mycket kommentarer om vilken fin häst jag har som nu. (hon är på min anatar)
Har en bakant som tävlat framgångsrikt i dressyr på sin stora skäck.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

I dressyr händer det ju att hästar får sämre poäng pga färg. Men när det gäller hoppning som bedöms har jag aldrig varit med om att en häst bedömts ned pga färg. Det enda jag hört är att många hoppryttare inte vill ha fuxar, speciellt då inte ston.

Jag tycker svart/vit skäck med mkt svart är skiläckert! :d Jag skulle mer än gärna ha en skäck! Min hästs hagkompis är skäck, han är så enormt fint tecknad!
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Du som är insatt i fälttävlan, vet du om skäcken Piia Pantsu red i ngn årgångsfinal på Strömsholm för ett par år sedan "blev ngt"? Jag vill minnas att hon vann eller kom tvåa med den.

Det roliga med denna fälttävlanshäst förutom att han var skäck var att han hade REN dressyrstam! Var e: Martini - ngn mer ren dressyrhingst.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

mormors far till den var E: Jarramas-Cosmos. Kommer från samma uppfödare som mitt sto gjorde
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Rätt häst har väl aldrig fel färg!!??? Har sett flera fina skäckar, från Holland, där man visst tillåter sig viss färgavel, utan att pruta på förmåga. Finns några sådana i Sverige (fanns?) på Deler-stuteri. Och så fanns ju hingsten Simsalabim, som var en fin och kapabel häst men inte fullt godkänt i ASVH trots gröna papper. Men jag har för mej att han godkändes i Danmark och Tyskland. En "traditionell" ridhästmänniska accepterar nog en skäck på sin förmåga, men man är troligen noga med att den ska vara regelbundet och fint tecknad och färgad.

Mitt shäcksto är e. Uskudar de Malais ue. Simsalabim. Visserligen shäckavlad men är otroligt kapabel i alla fall!
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Förresten så gick ju en shäck i Falsterbo i somras! I alla fall six-bar klassen:) Minns dock inte vem som red. Men hoppar den 1,80 höga hinder är det nog en bra häst ;)
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

anna hassö har ju oxå en fin skäck hingst efter martini... som är väldigt bra på fälttävlan förövrigt
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

*KL*
Det är nog en styggelse, Ace of Heart blev inte godkänd.
Och jag kan inte se någon bra anledning till att han inte gick igenom.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Inte jag heller.

Det måste ju vara färgen...vad skulle det annars vara?
Nej jag skulle vilja höra en motivering till vrf han inte gick igenom:mad:
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Japp, jag med
jag var ju helt övertygad om att han skulle igenom efter den hoppningen

jag tyckte iaf att det såg bra ut :love:
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag menar, visst, man kan argumentera om huruvida han inte är en mästerskapshäst utan bara en bra 1.40. Men för många räcker det, det finns efterfrågan på skäckar, folk vill ha skäckar. Jag har själv lite dubbla känslor mot dem:D, men jag tycker att man ska främja en reglerad avel på godkända avelsdjur, och att inte vidga sina vyer och möta efterfrågan så främjar man bara buskavel.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

*K-L*
Fundering över hur ni menar.
Jag var på Flyinge såg hans hopprov som var helt godkänt. Ingen blänkare, men absolut en fint, välhoppande häst.

Jag undrar om ni menar att man skulle kunna ge en sådan hingst 1 extra poäng flör sin färg, för att den skulle godkännas, dvs att den , även om den bara nästan höll måttet i sina tester ändå skulle godkännas för att "många vill ha skäck"?
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Men det finns inte många skäckar ibland de högre klasserna - det måste du ju hålla med om. Visst vore det roligt om någon ville börja bryta och få in mer färg i dressyren. Men om man vill avla en prestationssäker dressyrhäst för försäljning, så är kanske inte rekommendationen att satsa på skäck eftersom det ännu inte har blivit "accepterat".

Jag skulle ju rent teoretiskt kunna lägga en gångartshingst på min häste eftersom hon har gångartshingstar bak i leden. Sen hoppas på en rekativt bra häst och säkert få mer pengar för den eftersom den är skäck (om den nu blir det) än en relativt bra enfärgad häst.
Får jag däremot en enfärgad så får jag betydligt mindre pengar för den, eftersom den får vita papper.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Hm, hur menar jag?:D
Ne, inga bonusfärgpoäng, men att sämre hingstar har blivit godkända. Jag tycker i grunden att ASVH är som jag skrivit i annan tråd, Klubben för inbördes beundran. Jag anser att de inte är konsekventa i sina bedömningar.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Nu har jag visserligen inte tävlat påflera år. Men under min tävlingsaktiva period märkte jag aldrig av att hästar av olika färg bedömdes annorlunda. Jag var ofta domarsekreterare också och märkte inte av det där heller. Däremot tyckte domarna ibland att det var svårare att bedöma skäckar, men på den tiden var det mycket mera ovanligt med tävlande skäckar på dressyrbanorna. (Min bekant har tävlat mycket framgångsrikt på sin skäckhingst.)
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Hm, hur menar jag?:D
Ne, inga bonusfärgpoäng, men att sämre hingstar har blivit godkända. .
.

Vilka då, om man får fråga?:smirk:
Vilka hingstar med så låg extriörpoäng, med endast plac i MSV klass och med en relativt omodern stam har blivit godkända?

Jag kan inte komma på ngn, men jag har ju inte det bästa minnet iofs, så du/ni får gärna uppfriska mitt minne...


Jag tycker i grunden att ASVH är som jag skrivit i annan tråd, Klubben för inbördes beundran. Jag anser att de inte är konsekventa i sina bedömningar.
.

I alla bedömningssporter what so ever, så har folk olika åsikter - ofrånkomligt tror jag.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Han är 6/7 år, så placeringar i 130, starter i 140 tycker jag är mkt bra.

Jag kan inte komma på någon prestationshingst på rak arm, bara 3-4 åringar.

Visst, bedömningssport, jag är helt med på det, (därför är jag hoppryttare;) )
Och just därför vill jag ha ett till avelsförbund i Sverige:banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp