Skäck på storhäst=styggelse?

Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

... Att avla på en skäck med andra kvaliteér är inte fel, fast om det ska vara till dressyrtävlingar så kan du nog lägga ner. Där dömer inte domarna till fördel kan jag tänka mig....
så är nog skäck också svårare att få sålt - till ett lika bra pris som en likadan individ med annan färg. Vissa skäckar ser rätt trevliga ut - men tyvärr inte alla.

Jag är med på din tankegång: en målmedveten uppfödare som avlar på gångarter/hoppförmåga/prestation hittar troligen inga skäckar bland det avelsmaterial man söker. Tyvärr. Sedan finns det faktiskt skäckhingstar som är bra nog, men får kanske inte de bästa stona, p g a att uppfödarna är av den sorten du nämner.
Du har inte mycket förtroende för domarkåren.... har inte sett så många skäckar på dressyrbanorna, men dom jag har sett har blivit bedömda efter förmåga! (Och ryttarens, förstås;) )
Jag tror visst att du kan sälja skäck till samma pris som en motsvarande häst enfärgad, OM kvaliten är densamma. Skäckarna är ofta av"medelkvalitet", och ibland sämre, så då är det ju svårt att jämföra med hästar av toppstam.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

......Fördomarna kommer dit utav en anledning,......
Jo, ibland finns det ju grund för fördomar, men oftast inte. De "experter" som uttalar sig drar slutsatser efter att ha sett kanske en avkomma... I en annan tråd här på Buke, skriver en person om en hingst som skulle ha varit mycket svårriden som unghäst. Hon namnger hingsten, och påstår att det är så. Nu kände jag hingsten under tiden från inridning till tävlingsresultat och vet att det inte är sant ett dugg. Men jag tror att ryktet redan uppstått, och att folk som läser tråden gärna tror på sånt som man ser i skrift, särskilt om det är gjort på ett trovärdigt sätt. Så har ännu en "fördom" skapats.
En känd hopptränare påpekade att kompisens häst hoppade taffligt, men att det var bara att vänta sig med den fadern. Fadern ifråga var alltså en "dressyrhingst" fast med väldigt mycket hopp i stammen. Denne hopptränare hade aldrig sett någon mer avkomma över hinder (eftersom detta var första kullen 3-åringar, och dom flesta andra fanns i en helt annan landsända). Men folk på läktaren i detta ridhus, litar ju blint på ord som kommer från en känd och duktig tränare..... Ytterligare en fördom född.....
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Både Simsalabim och Sambesi har enligt ASVH:s sida placeringar i både lätt och MSV klass hoppning..
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag har ingenting alls emot skäckar men jag har aldrig sett ngn som jag tycker är särskilt fin. Därmed inte sagt att de är fula men de uppfyller inte de kriterier som jag har helt enkelt. Hade jag hittat en kapabel, välbygd och vacker häst med massor av gång, utstrålning och ridbarhet och med rätt temperament för mig och den råkar vara skäck så skulle jag garanterat slå till!

Kikade faktiskt lite på en tigrerad en gång men tog inte tag i saken eftersom jag redan hade för många hästar vid tillfället. Jag som är frälst i svarta hade inga problem med färgen eftersom hästen tilltalade mig på alla andra punkter och då är färgen oviktig.

Det är min åsikt i alla fall!

Sen kan jag även påpeka att färgavel är lite felaktigt i mina ögon. Som man hör på namnet så avlar man efter FÄRGEN. Oavsett vad folk säger så är det ju det färgavel handlar om. I mina ögon ska färgen inte spela in alls då du avlar utan du tar den du tycker matchar stoet bäst. Och man kan skippa snacket om "men om du har två helt likvärdiga hingstar..." för det har man aldrig.


Mvh Jate Volim
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Sedan finns det faktiskt skäckhingstar som är bra nog, men får kanske inte de bästa stona, p g a att uppfödarna är av den sorten du nämner.
Det finns EN hingst som är bra nog att vara godkänd för spermaimport, INGEN har passerat nålsögat på ASVHs bruksprov.

Jag gillar skäckar, men skulle inte drömma om att sänka mina krav på hingsten för att den råkar vara skäck. Skulle den ha de övriga egenskaper jag söker så skulle jag gladeligen använda den, men aldrig sänka kraven för att få färgen.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Anser att denna rasism inom djurvärlden kan vara berättigad i vissa avseenden. Ska man avla på skönhet och inte förmåga så visst, det handlar om helheten har jag fått förklarad för mig, det ska inte ge en känsla av osymmetri vilket kan vara väääldigt svårt med skäckar. också lättare att bedöma hästar med hela färger. Känns som om gamla regler som kommit till för att förenkla fått sin egen knorr av dagens utseendefixering. Såg ni inte en av "whitakerserna", tror det var i globen (?). Han hoppade en gigantisk skäck! Kankse lite upprättelse dags? man behöver inte vara helfärgad för att hoppa som en ängel? Nu väntar vi bara på dressyren :)
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Och om du hade varit på Globen på lördag fm så hade du sett skäcken som gick GP.

Jag begriper dock inte vad du menar med upprättelse ?


Bara för att EN skäck hoppar bra betyder inte att alla skäckar måste godkännas för avel, det är liksom miiiiilsvid skillnad.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

kan man tycka och då är min första tanke antingen piloten eller skadekänning..:)
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Familjen Whitaker har haft tre skäckar senaste åren. Först Nepos van Limbo. Valack född 1997. Död i tarmvred 2006. Registrerad i sBs. Limbo [ KWPN e: Samber ] - Lys de Darmen - Farn.

Sen Nureev du Houssoit. Valack född 1997. Registrerad i sBs. Limbo [ KWPN e: Samber ] - Darco - Vicomte xx. Är nu såld till Tyskland.

Nu har de Utah.

Finns ju en skäck som går GP i dressyr också. Le Penotti Primo S.
Valack född 1993. Registrerad i KWPN. Samber - Rentmeester.
Tävlas av Danielle Keur.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Menar med upprättelse att färgen inte påverkar prestationen. Inte att man kan dra alla skäckar över en kam bara för att en hoppar bra, men kankse åt andra hållet med? Man kan inte strunta i alla skäckar bara för färgen. Och tittar man procentuellt måste det ju vara något med de hägre klasserna och skäckar som inte går ihop, eller? En häst är ju fortfarande en häst även om den har prickar eller ränder.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Hej Sorbe!

Tack för ditt sakliga inlägg!

"En bra häst har ingen färg"
Med vänliga hälsningar Herrlin
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Hej! Den egentliga anledningen till att skäckar känns ovanliga och ses med andra ögon bland ridhästar är väl att de flesta stammarna inte har några skäckpigment över huvudtaget.. dock rider john whitaker en himla fin skäck nu som han tävlar grand prixer på.. Kul kul
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Sålde ett antal hästar för några år sedan från ett bolag, skäckarna gick först, före alla med godkänd stam osv... så svårsålda är de inte! (pappan var efter Zeb förresten)
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Vem såldes dem till då (typ av ryttare alltså)? Och vad hade skäckarna för meriter/utbildning jämfört med hästarna med gröna papper? Var skäckarna billigare?

Lite nyfiken bara, eftersom det är svårt att tro att det är så många som väljer en häst före en annan utifrån färgen.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag kan garantera dig att jag säljer en skäck till ett högre pris än vad jag säljer en likvärdig brun häst för. Säg att du köper en medelmåttig brun häst som är utbildad LB/LB för 75.000:-. Skäcken hade gått för 100.000:- med samma utbildningsnivå. Dessutom hade det blivit en lättare affär där kunden inte vill ha en massa och krånglar hit och dit. Jag har livnärt mig på att sälja hästar i över 10 år så den biten är jag helt säker på. Skäcken jag visade en bild på i början av tråden såldes till England för ett 6-siffrigt belopp, som precis nästan grundriden 5-åring. Hade det varit en helbrun häst hade man nästan fått betala folk för att ta honom. Vem vill ha ett kraftigt åbäke på 176 cm som är brun?? Men som skäck och så stor så var han både cool och läcker. Jag ägde honom i 10 minuter innan någon ville ge mig dubbelt så mycket som jag betalade för honom!

Skäckar, isabeller och borkar säljs bäst. Efter det kommer svarta och skimmlar. På tredje plats är bruna. Fuxar kommer sist. Det spelar ingen roll vad folk ska ha de till tycker jag. Letar någon efter en tävlingsmaskin så väljer de den hästen som är bäst inom den grenen de tävlar i. Men ska de ha en häst som kan tävla lite hoppning, lite dressyr etc så är det snyggheten och färgen som går först. En snygg häst säljs utan att folk ens vill provrida ibland.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Intressant! Dock måste jag säga att det är tråkigt (och lite skrämmande) att höra att vissa är så fixerade vid färger att det går före provridning... Själv skulle jag bara se det som en kul bonus om min häst hade en vacker färg, definitivt inte betalat extra för det eller låtit det gå före andra egenskaper. Jag får nog vända mig till dig när jag letar häst, för då finns det väl kanske en god chans att hitta en trevlig häst av någon av de mindre önskvärda färgerna till ett bra pris.;):D

Det här med färgpreferenser är ganska lustigt egentligen. Om man utgår från Ramonas rangordning över de färger som är populärast, verkar det som att det är de ovanligaste färgerna som är mest omtyckta, och de vanligaste minst populära. Blir en färg som är ovanlig automatiskt snygg i folks ögon? Är brunt resp. fuxfärgat sett som fult i folks ögon bara för att det är så vanliga färger? Egentligen borde det ju inte bero på det, kan man tycka, men uppenbarligen verkar det vara så.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Eftersom jag ändå inte kan sova funderar jag vidare lite på det här med färgernas status.:angel:

Som allt annat verkar det skifta vilka färger som är omtyckta och ratade. Jag kikade lite i Wrangels "Handbok för hästvänner" (1887) för att se vad han hade att skriva. De generellt sett mest omtyckta färgerna på hans tid var bruna, mörkbruna, fuxar och även svarta; och då helst utan några tecken alls. Mindre omtyckta var skimlarna, tigrerade och skäckar. Alltså nästan precis tvärtom hur det verkar vara nuförtiden. Onekligen börjar man fundera kring hur det ser ut om hundra år framåt i tiden...
 
Senast ändrad:
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

När folk kommer till stallet och ska titta på hästar så går de ju runt och kollar i boxarna vad som finns. De tittar ju kanske inte bara på den hästen man har berättat om. Oftast ringer ju folk och letar efter tex en 4- eller 5-åring som har tävlat lite grann med bra resultat. Men när de kommer till stallet kollar de på de 4- och 5-åringar som finns, men även andra. Jag har mången gång såld en 3-åring under inridning till de som skulle köpa en 4-åring som hade tävlat ett par gånger, mest för att de blev förtjusta i den och var villiga att vänta ett till år, samt göra jobbet själva.

De väljer ut tex en isabell och frågar vad det är etc etc och sen vill de provrida den också. Och har de väl provridit den och hästen skött sig som sig ska så brukar den alltid säljas. Första som provrider de med ovanliga färger är de som köper den!

Om du sett mina tidigare inlägg i gul-trådarna så ville jag betäcka mitt sto med en dubbelgul hingst för att få en gulbrunavkomma. Jag hade lätt fått 100.000:- för en avvand bork med ett pass som innehåller någon typ av stam! Behöver inte ens vara gröna papper. Men den säljs inte inom Sverige. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp