Skäck på storhäst=styggelse?

Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Han är född 2003, var hos uppfödaren och letade föl, så han gick där och var en väldigt söt liten kille. Han gjorde alltså inte BP för 4 år sen ;)

Ace of Hearts är faktiskt född 2001, så nog var han stor nog allt att visas för fyra år sen;)

Han har en reggad avkomma född 2005.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag minns vad du skrivit tidigare om hur det gick till när Ferrari kastrerades.

Jag har inte sett honom själv, men de som gjort det blev imponerade av honom, och det ihop med hans stam och särskilt fädernet gjorde honom intressant i mina ögon. Jag har även tillgång till hesteData och ser vilka goda poäng han har, undantaget benen.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Är skäck en godkänd färg? Nu är den väl det, men tidigare?

Broka som jag nämnde ovan, var farmorsmormor till Orlando jag nämnt tidigare, var stamboksförd med nr 1531. Hennes far Oberon betäckte sista året 1913 så hon bör varit född senast 1914 och redan då var färgen godkänd.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag såg honom som yngre, på en hingstvisning, och då hoppade han supertrevligt! Det ska ju träning och ryttare till för att göra resultat. 1 m ska ju vilken hästkrake som helst ta sig runt, om den bara får lite hjälp. Det framgår inte av ditt inlägg under vilka omständigheter han lever idag. Hursomhelst var ju inte detta poängen med tråden. Det finns fina och dugliga skäckar (massor) och skäckar som inte en tävlingsintresserad ryttare ens skulle titta år (ännu fler). Och smaken är ju olika: en del föredrar traditionella fuxar, bruna och ev. skimlar, medans andra värdesätter isabeller, skäckar, gulbruna, färgskimlar etc
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

*kl*

Enligt mig är skäckar riktigt snygga:love: och jag hade gärna haft en skäckig hopphäst.

Måste bara fråga...sägs det inte att marwin kan lämna skäck? Tror tom att jag sett en skäck efter honom?:confused:
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Nja, han är sabino och kan ge vidare det anlaget. Typ stora utbredda tecken. Det vanligaste är dock höga strumpor och eventuella bukfläckar. Inte rena skäckar.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Ace of Hearts är faktiskt född 2001, så nog var han stor nog allt att visas för fyra år sen;)

Han har en reggad avkomma född 2005.

:o Ojdå, då har har nog en helbror, jag trodde att det bara fanns en skäckavkomma till "Thure":o
Som vanligt har Görel stenkoll:bow:
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Har absolut inga fördomar när det gäller färg, men det är kanske för att vi haft de flesta färgkombinationer..... Samma sak för många år sedan när vi var ute o tävlade med fjordingarna i hoppning. Folk kunde inte fatta att en fjording kunde vinna mot den dyra irländska ponnyn......
Och här på buke så blommar fördomarna med stor intensitet.

Nej, tro inte så illa om "bukisarna", det är nog lika mycket okunskap, som att båda fjordingar och skäckar är ovanliga på tävlingsbanorna (vi lämnar orsakerna till det därhän). Har en kompis som tävlade fjording framgångsrikt, och det var rätt kul! Men ovanligt. Hon mötte en del fördomar, men lika mycket fascination bland medtävlarna.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Men vad är egentligen en fördom ?

Jag erkänner att jag blir glatt överraskad och förvånad när en häst vinner, som är av ovanlig ras för den specifika grenen. Är det en fördom ?
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Här är min 2 färgade guldklimp (Sabino)
PIC02565.jpg
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag har sett skäckar efter både Thure och Marwin, dock med skäck möderne. En här på Buke som ägt dom
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag såg Simsalabim förra helgen. Han tävlar 90-100 och dessutom med fel. Det är inte "kapabel" häst för mig. Fin är han att se på, men det räcker ju inte.

Jag har också sett honom, vägra ut sig ett antal gånger.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Det är ju en annan fråga:angel: Jag menar bara på att det inte alltid är hästens fel att den river.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag vet många mycket kapabla hästar som hamnar hos mediokra ryttare som inte har förmågan/vill utveckla och ta vara på det man har. Så att döma hästen efter vad den presterat under en ryttare som inte är känd som duktig (med reservation om ryttaren till nämnda häst som jag inte känner till alls) känns inte rättvist.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Har absolut inga fördomar när det gäller färg, men det är kanske för att vi haft de flesta färgkombinationer.

Och även hästarna är vana att gå med olika färger o raser.

När vi varit ute på hopptävlingar med våran skäck, så får man alltid höra hur söt han är, till han börjar hoppa (va kunde han hoppa också).

Samma sak för många år sedan när vi var ute o tävlade med fjordingarna i hoppning. Folk kunde inte fatta att en fjording kunde vinna mot den dyra irländska ponnyn.

Så är det. Fördomar finns överallt. när det gäller djur o människor.

Och här på buke så blommar fördomarna med stor intensitet.

Fast om det är den skäcken jag tror att det är (dansk import med okänd stam, en valack som börjar på B) så tror jag att det är mer än färgen som gör att folk blir lite förvånade över att den hoppar bra. Den har ju också en ganska enkel exteriör, och ser kanske inte ut som någon hoppkanon direkt.

Samma för fjordingar - de flesta är faktiskt inte några direkta hoppkanoner, men så finns det lysande undantag, som era.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

kollade igenom kwpns hingstar, fanns bara en av 286 st som var skäck, samber.

Samber 266stb-H, stb, rp 02 april 1976, 1,66m,
platenbont bruin
V. Pericles xx pref, v. Relic xx
M. Tina D gp, ster, pref, prest
V. Ordonnans M. Astrid D gp
Mv. Romeo pref --Ernst pref
Fokker: H. Smilda, Roderwolde
Verr. rp rp. 7,4 Vs. 7,5 Sp. 7 Atp 8,5 tp K. 10 Ts8

Smber ligger bakom väldigt många skäckar bland halvbloden. Ferrari exempelvis, som diskuterades ovan, har Samber i tredje led.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp