Skäck på storhäst=styggelse?

Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Men är de dessutom skäck så verkar ju kraven vara högre på att de "ska" vara det än om det är ett brunt sto.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag tror att en del av skäckens dåliga rykte bland storhästar beror på att många producerats via buskavel. Man har korsat vilt och satt färg framför andra kvaliteter.

Jag vet inte om Broka e Oberon - Y Kronos - Hermes och som måste vara född kring förra sekelsliftet var stamboksförd, men det hörs väl på namnet vilken färg hon bör ha haft;)
Det är från henne som många av de svenska skäckarna härstammar. Hennes dotter Sally född 1923 var stamboksförd och skäck, så färgen var tillåten redan då. Sally blev mormor till skäckhingsten Orkide som i sin tur fick sonen Orlando som jag vet användes under slutet av 50-talet och 60-talet. Orlando ligger bakom färgen på många skäckhingstar som Toscamoon, Sobello och Sarras.
En annan linje är den via Amour e Anart och från vilken bl a Passepartout, Simsalabim och Ace of Hearts kommer.

Jag vet inte hur många av dem som gått bruksprov, men Sobello, Passepartout, Simsalabim och Ace of Hearts har gröna papper och skulle rimligen ha kunna gjort det. Jag har inte sett någon av hingstarna själv, men har fått höra av de som gjort det att ingen av dem hade såna kvaliteter att de borde vara godkända, så att anledningen till att de som gått bruksprov inte godkänts inte har med deras färg att göra.

Det var synd att Ferrari kastrerades (hans dåvarande ägare har tidigare förklarat hur det gick till) för han hade en riktigt intressant stam och det hade varit roligt att få se honom på ett bruksprov!

Är det någon som vet om Sambesi är visad?
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag trooor att han var såpass gammal när han kom hit så hans egna resultat inte räckte till? Han hade haft bättre chanser om han varit ung och kunnat gå vanligt bruksprov..
Det är iaf de upplysningar jag fått.. Han är dock godkänd i flera tyska förbund och har ett antal premieungar, sen vad de har hunnit göra på tävlingsbanan det vet jag inte.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Ja är nästan helt säker på att Sambesi är visad på bruksprov...Har sett en del avkommor e. Sambesi och de har varit trevliga om än något grova i modellen. Jag vet att avkommor till honom med gröna papper har fått diplom på treårstest.

Jag såg när Passpartout gjorde sitt prov och jag kan garantera att han inte misslyckades pga av sin färg, han var helt enkelt inte tillräckligt bra!! Sedan hade han även en ryttare som inte underlättade direkt:crazy:

Jag gillar skäckar, har inget emot färgen. MEN jag har något emot att avla på individer pga av endast färgen.

Det ska bli spännande att se Ace of Haert (stavning??) under bruksprovet... Han har väl försökt den "vanliga" vägen förrut, eller??
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag gillar också skäckar och skulle inte ha något emot att ha ett skäcksto av god stam i avel, men hon skulle ha gröna papper och bara tas till godkända hingstar.

Jag vet att Ace of Hearts gjorde bruksprov för några år sen (fyra år sen?) och har för mig att han inte gick vidare till fas två.

Bra att få en ögonvittnesskildring av Passepartouts bruksprov! Jag har hört från andra håll detsamma som du skriver.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag har för mig ett snyggt skäck sto som lämnat bra avkommor i hoppning, varav 3 av dom är skäck. Hon är dräktig igen med en kvalitéts hingst & jag hoppas det inte blir en fux ;-)
Alla gillar vi olika individer & färger & det är väl bra, hur skulle det annars se ut?
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Har absolut inga fördomar när det gäller färg, men det är kanske för att vi haft de flesta färgkombinationer.

Och även hästarna är vana att gå med olika färger o raser.

När vi varit ute på hopptävlingar med våran skäck, så får man alltid höra hur söt han är, till han börjar hoppa (va kunde han hoppa också).

Samma sak för många år sedan när vi var ute o tävlade med fjordingarna i hoppning. Folk kunde inte fatta att en fjording kunde vinna mot den dyra irländska ponnyn.

Så är det. Fördomar finns överallt. när det gäller djur o människor.

Och här på buke så blommar fördomarna med stor intensitet.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Vi ägde Passpartout när han visades. Vår tanke var att få avelsvärdera honom i SH, men det året hade ASVH/SH bestämt att alla halvblodshingstar var TVUNGNA att gå bruksprov på Flyinge. Vi visste ju att han inte hade så hög kvalitet att han kunde klara detta men hade inget val. Han hoppade jättebra, men var till att börja med alldeles för liten, bara 156. Så bara 1 ½ månad innan provet gick var vi tvungna att hitta någon som kunde visa honom, vilket var nästan helt omöjligt. Alla inblandade gjorde så gott de kunde, och förutom att hopp-poängen borde varit högre, fick han de poäng han förtjänade. Alla hans goda egenskaper gick igenom på avkommorna, vilket var precis det vi önskat. De hoppade trevligt, var bussiga att hålla på med, och ridbara. Tyvärr gick väl storleken också i arv, och de är lite små.
När vi hittade en svart/vit Florestan-Domenicohingst i Holland kastrerades Passpartout och såldes som allroundhäst. Ferrari fick dubbeldiplom på treårstestet och Håkan Ström var lyrisk över honom. Den trodde vi skulle bli den första godkända skäckhingsten. Nu blev det inte så, men han vann allt som gick att vinna vid danska pintoföreningens hingstpremiering 2001. Avkommorna blev väldigt ojämna, antingen jätttebra eller riktigt tråkiga. Han var oerhört hingstig och kastrerades.
Ferrari_fullfig.jpg

Jag har aldrig upplevt att våra skäckar dömts ner pga sin färg. Ferraris syster fick 2001 ett skäckigt stoföl som Hans Barkevall gav klass 1 i Uddevalla, Florida e Arpeggio-Polany. Hon fick 2 hingstföl hos mig. Den äldsta e Wind Dancer (Weltruhm-Argentan) godkändes i förra veckan i Mecklenburg.
http://d6372385.u48.surftown.se/images/v.Wind Dancer_Trab_1002.jpg
Det andra är sålt som hingstämne till Tyskland (e Sancisco). Den bedömdes med 9 för sin gång och var uttagen till elitfölchampionat (som enda fläckiga föl). Han togs ut till en kvalitetsauktion också, som ensamt skäckföl men såldes innan. Han ska visas i höst.
SanDiegoPU1W1611.jpg

Floridas stoföl från i fjol (e Stravinsky) blev premieföl i Oldenburgerförbundet, också hon skäck.
http://www.camrosestud.org.uk/Firebird C - 16.8.07 front.jpg
Inte är de någon styggelse?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

det finns ju en del som är seriösa med aveln, å så blir de en skäck.. De säger jag inte nåt emot.. Men för att ta lite avelsdiskution då... i tyskland kan man få sin hingst godkänd som tvåring... De godkänner ett hundratal hingstar om året. Nu är det inte så att de har flera hundra SKITBRA hingstar, utan de verkar inte ha en jättehög godkännande gräns. Då passerar ju en del mediokra skäckhingstar, folk vet att dessa är populära, som nån sa innan, skäckar är lättare att sälja, hästar är trots allt en stor marknad. För min del känns de som att den biten utnyttjas, man vill ha "svensson hästar" och tar en skäckhingst för att få en attraktiv avkomma för marknaden.

Detta skapar mycket fördomar, skäckar är inte lika bra som de "helfärgade" men stora tecken får de gärna ha (kan ju betäcka med anart så man får megastor bläs, strumpor å kanske en fläck på magen?)

För min del ser jag sällan en skäck som jag tycker ser bra ut... oftast "förstör" vissa fläckar intrycket exteriört. Men skulle jag leta häst å råkar på en jättefin skäck... ja, då är ju de inte färgen som stoppar mig. Gillade EoG bilder på skäckarna. De såg fina ut =)

Men om denna skäckiga häst jag köper är ett bra sto, å jag vill betäcka henne, så skulle jag ta den hingst som är bäst på marknaden för mitt sto. Inte skulle jag betäcka med tex ace of hearts för hans färg skull, anser att det finns många hingstar som hoppar och rör sig minst lika bra, men som har mer prestation på ett eller annat sätt. För mig går prestation och exteriör före färg, klart man har sina favoriter inom färger. Själv är jag svag för skimlar..
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

kollade igenom kwpns hingstar, fanns bara en av 286 st som var skäck, samber.

Samber 266stb-H, stb, rp 02 april 1976, 1,66m,
platenbont bruin
V. Pericles xx pref, v. Relic xx
M. Tina D gp, ster, pref, prest
V. Ordonnans M. Astrid D gp
Mv. Romeo pref --Ernst pref
Fokker: H. Smilda, Roderwolde
Verr. rp rp. 7,4 Vs. 7,5 Sp. 7 Atp 8,5 tp K. 10 Ts8
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Och så fanns ju hingsten Simsalabim, som var en fin och kapabel häst men inte fullt godkänt i ASVH trots gröna papper. Men jag har för mej att han godkändes i Danmark och Tyskland.

Jag såg Simsalabim förra helgen. Han tävlar 90-100 och dessutom med fel. Det är inte "kapabel" häst för mig. Fin är han att se på, men det räcker ju inte.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Det var bra att få lite bakgrundsinfo. Sådana saker är ju inget som står i startlistorna direkt. Man bedömmer ju bara det man ser och det var inte lysande (men man har sett betydligt värre också!), det kan ju trets det vara en mkt bra individ som kan hävda sig i sporten. Det finns väl många hingstar som misslyckats på bruksprovet av olika anledningar som senare visat sig vara alldeles umärkta tävlingshästar med rätt matchning och träning.

Tycker att du verkar bedriva en seriös avel, med bra individer och bra stammar. Tycker också att det är bra/modigt av en uppfödare/ägare att inse sin hingst begränsningar och då kastrera den eller ta den ur avel, det gör ju inte alla.

Jag hoppas att det i framtiden kommer en godkänd skäck hingst i svensk halvblodsavel.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Är skäck en godkänd färg? Nu är den väl det, men tidigare? Man avlar ju inte på en som inte tillhör rasexemplaren om man vill ha en bra häst. Tänker på hur det var för ett antal år sen. Därför det inte finns så många skäckar inom halvblodsaveln?

Finns ju en halvblodshingst som ger gröna papper, Utah van Erpekom.
Det finns inga begränsningar alls vad gäller färg på hästar inom ASVH. De accepterar ALLA färger, skäckar, guligar (även "dubbelgula"), prickigt och allt annat man kan tänka sig.

Jag tror att en del av skäckens dåliga rykte bland storhästar beror på att många producerats via buskavel. Man har korsat vilt och satt färg framför andra kvaliteter.
Det är väl det som är problemet.
De skäckar som visats fram har helt enkelt inte hållit tillröckligt hög kvalité. Det finns ingen anledning att sänka kvalitetskraven på en hingst bara för att den råkar vara fläckig...

Är det någon som vet om Sambesi är visad?
Sambesi gjorde ASVHs bruksprov med mediokert resultat. Jag såg honom ridas av testryttare då och de (som var från TYSKLAND!) bad hinderpersonalen sänka hindren till 4-årshingstarnas höjder (eller kanske ännu lägre?). Och den hoppning han presterade över de hindren var inget som imponerade...
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Brukar inte vara inne på Avelsforumet, men nu såg jag ju att det disskuterades om skäckar! Själv tycker jag att skäckar är uuuuunderbara, det liksom lyser upp! Plus att om man är på en tävling så ser man ju bara svarta och bruna hästar, kanske någon skimmel ibland. En skäck lyser upp och drar många blickar till sig. Vi har en jättestor skäcktjej här hemma på 9 år, snart 10. Hon är 176 cm hög och väldans grov. Har tyvärr ingen bild på hela henne, men kan ju lägga in några bilder på några "delar" av henne...
Med täcke.
41296_1197122128.jpg

Utan täcke, på kroppen. (Bry er inte om magen, hon hade stått i ett halvår.)
21653_1200166181.jpg
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Det där är kvalificerat skitsnack enligt mig !

Att ingen gått igenom nålsögat är för att det inte funnits någon tillräckligt bra.

Att de får sämre poäng på dressyrtävlingar/andra bedömningar tror jag inte heller ett dugg på. Det är helt enkelt så mycket FÄRRE såna att topparna inte riktigt finns ännu.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Ja, Sambesi är visad. Och dissad. Och jag förstår varför. Han är en trevlig sporthäst, men inte mer.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag vet att Ace of Hearts gjorde bruksprov för några år sen (fyra år sen?) och har för mig att han inte gick vidare till fas två.

Han är född 2003, var hos uppfödaren och letade föl, så han gick där och var en väldigt söt liten kille. Han gjorde alltså inte BP för 4 år sen ;)
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Och Samber's mormors mor Karroll var ju ett skäcksto pa 153cm med okänd härstamning pa mors sidan. Det kanske forklarar varfor det är ganska ojämna avkommor i skäck uppfodningen fran Holland de flesta skäckarna där ifran sägs ju ha Samber i härstamningen for "det är fint det". Har träffat ett par uppfodare här i England som bara ser pa färgen, att hingsten annars har andra problem och inte gar igenom veterinär kontrollen tycker de inte spelar nagon roll.
En skäck som passerar alla kontroller utan anmärkning duger väl bra till att rida/tävla med men att sedan avla pa det vet jag inte...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp