Skackel VS

MadicDomino

Trådstartare
Från en annan tråd ståde det att jag skall göra vid min vagn, så villka skacklar skall jag köpa ? (obs. bilderna kommer från tildaholms vagnar)

Bild 1
skak.7.jpg

Bild 2
skak.3.jpg

Villkahade du köpt och varför ;)

Mvh
Eran Emma

Sv: Skackel VS

Jag utgår i från min sele :) Och då hade jag köpt nummer 2. Piggarna har mer svängrum för skakelöglan.

Precis, man får utgå från selen. Den första skakeln ser ju lite konstig ut då den har varken ringdroppe eller "piggar". Den kan ju med andra ord inte fästas ordentligt? :confused: Skulle nog välja den nedre.

och jag föredrar helt släta skaklar, möjligtvis med en stopp-pigg fram o bak, men isåfall utan den skarpa böjen och längre mellan piggarna. skaklarna ska ju kunna löpa fritt, böjen stoppar dem från det.

Hm, förstår hur du menar. Jag tycker dock att det är bra om det finns något stopp så inte skakelöglorna/snabbkopplingarna glider så långt fram eller bak. Så de inte skjutsar runt och kanske åker av om man har otur.

Hm, förstår hur du menar. Jag tycker dock att det är bra om det finns något stopp så inte skakelöglorna/snabbkopplingarna glider så långt fram eller bak. Så de inte skjutsar runt och kanske åker av om man har otur.

Men är det inte det man har draglinor och hindertyg till??? De ska ju inte använda däckeln. Eller har jag fattat det hela helt fel??? (ursäktar men jag är nybörjare)

Jo, helt rätt bakselen hindrar skakeln från att glida fram och draglinorna från att glida bak, man justerar de två så man har ett perfekt skakelläge i hållaren. Men...en baksele kan brista eller en lina, och då är det skönt att ha en liten plupp som stoppar att skakeln glider fram och hästen får svängeln på bakbenen. Det hände mig en gång efter att jag slarvat med draglinor o vänt den fel i svängeln.. jag är glad att jag då hade en grundligt tränad häst att lita på med daglinor som pisksnärtar om bakbenen. hade faktiskt inga piggar på skakeln men jag hade skaklarna i seltungor då det var med lokselen det hände.

Jo, de gör ju så att vagnen bromsas upp eller styrs framåt, helt rätt. Men om jag skulle välja skakel skulle jag vilja ha något "stopp" i extrema lägen, exempelvis som snigelfarmor skriver eller i kraftiga lut. Körde en shettis tidigare där skaklarna rörde sig rätt långt framåt trots en ordentligt spänd baksele. Så bara för säkerhets skull...

Ok.
Hur hårt ska eg. draglinorna och bakselen sitta?
Jag vet ju att svängeln ska röra sig fram och tillbaka när de går. men hur vet man när draglinorna sitter åt för mycket???
Och hur hårt ska bakselen sitta?
Just nu använder vi faktiskt inte bakselen då hon får spel så snart man spänner åt den :(. Men vi tränar och spänner den lite mer för varje gång vi är ute.
är det vanligt att de reagerar på bakselen???

När hästen drar ska skaklarna ligga mitt i skakelhållaren på selen. Om skakelhållaren är långt bak o trycker på bakersta piggen, då har man spänt för hårt.

Bakselen ska i dragläge, på stor häst, ha en handsbredd mellan häst o bakdel.

Jag brukar få justera flera gånger på en ny sele eller rockard innan det blir helt rätt. Bakselen är svårast att få exakt rätt :)

När hästen drar ska skaklarna ligga mitt i skakelhållaren på selen. Om skakelhållaren är långt bak o trycker på bakersta piggen, då har man spänt för hårt.

Bakselen ska i dragläge, på stor häst, ha en handsbredd mellan häst o bakdel.

Jag brukar få justera flera gånger på en ny sele eller rockard innan det blir helt rätt. Bakselen är svårast att få exakt rätt :)

Ok, det är verkligen inte enkelt att få allting rätt. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 834
Senast: tara
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 667
Senast: Blyger
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka