Skabb på människa

Sv: Skabb på människa

Grannen hade inbrott i hundgården, en skabbräv som via ett träd tog sig in i hundgården (fylld av jakthundar).

Lång historia kort fick hundarna OCH husse rävskabb. Husse var i normala fall en humoristisk person, men detta kunde man helt enkelt inte skoja om, ens efter att år förlöpt sedan händelsen.

Tydligen något av det djävligaste han varit med om (ingen dununge i övrigt), och som jag uppfattade svårbehandlat. Fast jag har fått för mig att skabb egentligen inte överlever på människor?
 
Sv: Skabb på människa

skabb är artspecefikt om jag inte misstar mig.
kan bita andra arter men lever inte på andra arter så får hunden skabb så får inte du det sas.

Fick själv skabb nu tidigt i höstas - första gången.
Hade delat soffa med en tonåring som varit på lan o haft klåda som läkare kikat på i TRE :rage: omgångar utan att hitta nått konstigt o bara rekommenderat savla o tavegyl mot klådan.
sen när vi var fler o fler i tonåringens omgivning så begärde vi remiss till sjukhuset o poff tog 5 min o får reda på att det var skabb, men skabbgångar o hela baletten.

alla vi viste om informerades så att de kunde hålla koll.
hemma så bokade vi tvättstuga ASAP o köpte medel (rätt billigt typ 170kr för en tub o det räcker med en / person), smorde in oss o gick med det i 24h som sig bör o sen var det att tvätta allt som gick i 60grader o resten fick ligga på balkongen i 4 dar (skabb överlever tydligen inte längre än så utan människa).
Har inte haft nått som tyder på att det blossat upp. Ska tydligen vara starkare immunreaktion andra gången man får det oxå pga man har hunnit bilda antikroppar.

Skabb är inte så skämmigt längre, har inte med dålig hygien att göra. Metro skrev bara för nån dag sen oma tt skabb florerar bättre nu o de iaf beskyllde surfplattor mm :confused:
 
Sv: Skabb på människa

Jag - rävskabb från min hund. Kliar som tusan, jag förstår fullkomligt att skabbrävarna blir tokiga. Hunden behandlades - jag blev bra. Vill minnas att de inte kan leva på människa (men jag kan komma ihåg fel), men suga lite går bra. Hade snygga prickar i rad runt linningar på alla kläder, vilket gjorde att det först troddes att det var loppor, då betten satt som typiska loppformationer. Fick tillbaka det en gång till när hunden lekte med samma jakthund något år senare, men då visste vi vad det var och kunde behandla direkt. Lycka till!
 
Sv: Skabb på människa

Jag har haft det, samtidigt som ett ex, och det kliade fruktansvärt mycket. Gick inte att sova.

Men efter lite smörj så försvann det :)
 
Sv: Skabb på människa

Det verkar bero på typ. Jag har behandlat patienter med skabb, och det var inte roligt. Skabben lever tydligen rätt bra på människa, men utan värd (d.v.s. på möbler, sängkläder) lever de bara upp till tre dygn. Så själva saneringen av huset går lätt ifall man har möjlighet att låta det stå i några dagar.

Behandligen var salva, flera gånger om dagen ifall jag minns rätt. Men fy så de led :(

Personalen hade skyddskläder även om behandlingen redan satts in. Ingen vågade riskera att bli smittad...

Dessa personer hade levt runt om kring, bott hos knarkare och personer med väldigt dålig koll på hygien. Jag vet inte var smittan kom ifrån, men tvivlar på att det var skabb från djur.

Såhär står det på vårdguiden:
Du kan få skabb om du har nära kroppskontakt med någon som har skabb eller om du använder en smittad persons kläder eller sängkläder.
Skabb smittar bara vid närkontakt och inte vid vanliga sociala kontakter. Från det att du smittats dröjer det cirka en månad innan det börjar klia. Även under den tiden kan du smitta andra.
Djurskabb smittar inte människor.
 
Sv: Skabb på människa

Är det ok att bara smörja sig där man har klåda med tenutex,
eller måste man smörja hela kroppen?
Personalen på apoteket sa nämligen att det räckte.
 
Sv: Skabb på människa

jag hade in chansat, hade smort in hela kroppen! Dumt att göra det halvdant o riskera att få göra om det samt resistens i förlängningen
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vissa människor saknar ju empati. Men varför finns empatilöshet egentligen? Har den något funktion för människans evolution? Hur kommer...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 974
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 473
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 635
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp