Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Bara en liten undran:
Anser ni som är emot spiltförbudet att de svenska ledande hästetologerna inte vet vad de pratar om?
Det har gjorts x antal beteendestudier på hästar genom åren. När etologerna säger att spiltor bör förbjudas för hästens bästa anser jag att man borde lyssna på dem. Eller kan ni mer om hästens beteenden och instinkter:angel:

Självklar vet de vad de snackar om... problemet är att samma beteendestudier på en häst i box kommer att visa i princip samma problem som hos spilthästen. Boxförvaring är lika onaturligt för hästar som spilförvaring.

Nästa steg blir alltså att förbjuda boxförvaring av hästar. :cool:
Då återstår bara lösdrift... En forskare och beteende vetare som verkligen vill hitta att det inte är bra för hästar att gå i lösdrift heller kommer att hitta de bevisen.

I slutändan kommer vi alltså att förbjudas hålla häst överhuvudtaget.
Lite tillspetsat kanske... men absolut ingen omöjlighet.

Någon som verkligen ligger i linje med att låta hästar kunna betee sig naturlig är ju att lagstifta om utevisstelse...
Men någon sådan lagstiftning är det inte tal om... :mad:

Hoppas jag lägger detta i rätt tråd nu men frågan lyder som följer. I flera länder är det spiltförbud och senaste att haka på är Danmark där alla spiltor i hela landet ska ha försvunnit senast den 1 januari 2008. Vad tycker ni? Ska vi ha det så här också?

Varför då? Är min motfråga.

Någon som verkligen ligger i linje med att låta hästar kunna betee sig naturlig är ju att lagstifta om utevisstelse...
Men någon sådan lagstiftning är det inte tal om... :mad:

Nej, det kommer det inte att komma. För då är det många stall i den högre klassen och instanser som måst lägga ned, och det är ju de som sitter och har känningar i dessa myndigheter som bestämmer. Så ngt sådant lär inte vi gräsrötter se. Bättre att ta bort ngt som syns och hörs och som inte drabbar de "rika".

Iofs så är det bra att hästhållningen förbättras men som det nu är, är ett j-a spel för gallerierna.

Jag tycker att de som bygger nytt inte ska få bygga spiltor, men de som har skulle få ha dem kvar. Jag ser dessutom spilta/ box som ett ställe där hästen äter och sover, och då är det ju inte så stor skillnad. Som många nämnt, så håller jag också med om att man borde få till nån lag om daglig utevistelse.

Nya regler är klubbade, det blir olagligt att bygga stallar med spiltor, däremot får dom som redan har spiltor behålla dem och från och med 2010 får hästar som står i spiltor bara stå uppstallade 16 timmar om dygnet.

Slälvklart inte!
Vad jag menar är att det krävs lite mera tanke norrut för att det ska funka. Ligger hagen mitt i skogen? Har dom en ligghall med bara en öppen sida blir det midre "yta" att spana över. Sedan ska ju inte alla behöva hålla vakt samtidigt.
Innlägget var som en generell kommentar mot påståendet att hästar blir trötta av att gå på lösdrift. Det gäller bara om det är något i miljön som stör dom.
Grejen är den att ridskolan inte får bidrag för att bygga ligghall(ar, det finns 4 beteshagar så) för att de enligt lagen inte behövs, men man kanske ska sälja av alla dyra välpassande sadlar och köpa in de billigaste från börjes för att kunna bygga en ligghall :idea: och dra ner på fodret också? :idea:

Ja ridskolan ligger i utkanten av stan, halvnära skogen. det kommer in alla möjliga vilda djur i hagarna.. så sent som förra veckan var en räv inne och en häst lekte med den.. men skolhästarna är ganska rädda för älgar också (den enda som inte var rädd är såld) och älgar tenderar ju att gärna bjuda in sig själv på mat och vatten i lösdrifter..

Nya regler är klubbade, det blir olagligt att bygga stallar med spiltor, däremot får dom som redan har spiltor behålla dem och från och med 2010 får hästar som står i spiltor bara stå uppstallade 16 timmar om dygnet.
Det blir olagligt att bygga spiltor för permanent bruk..
Du får fortfarande bygga spiltor som används för skötsel och individuell utfodring..
så det är helt OK att bygga spiltor som används mellan 15 och 22, dvs den tiden dom hionner få två kraftfodringar, visiteras, gå lektioner, kvällskraft.. sen kan de gå ut i lösdrift nattetid ioch större delen av dagen..
och hällregnar eller snöstormar det räknas det som "akut" så kan man ha de inne över natten..

Bara en liten undran:
Anser ni som är emot spiltförbudet att de svenska ledande hästetologerna inte vet vad de pratar om?
Det har gjorts x antal beteendestudier på hästar genom åren. När etologerna säger att spiltor bör förbjudas för hästens bästa anser jag att man borde lyssna på dem. Eller kan ni mer om hästens beteenden och instinkter:angel:

Vi vet mycket väl att hästarna "mår dåligt" av att stå inne, ingen av oss har heller sagt något annat, isf har jag missat det.
Men anledningen till att det bara finns studie för spiltor är ju för att folk tror att det är SÅ mycket värre än box.
Som någon skrev, om det görs samma studie av box så kommer de komma fram till exakt samma resultat!
Men en sådan studie kommer förmodligen inte att inträffa.

Vi vet mycket väl att hästarna "mår dåligt" av att stå inne, ingen av oss har heller sagt något annat, isf har jag missat det.
Men anledningen till att det bara finns studie för spiltor är ju för att folk tror att det är SÅ mycket värre än box.
Som någon skrev, om det görs samma studie av box så kommer de komma fram till exakt samma resultat!
Men en sådan studie kommer förmodligen inte att inträffa.
jag håller helt klart med :bow:
all uppstallning på liten yta är dålig för hästen.. men det är ju klart att man inte vill forska fram att boxar också är dåliga..

exakt. Men hästar är ju egentligen stäppdjur, och ska varken stå i box eller spilta. Lösdrift är det absolut bästa, men det har vi lata, upptagna människor inte tid med. Vi har inte tid att låta hästen stå inne och torka, eller än värre torka av den så den kan gå ut igen,,, (täcke finns ju oxå...) vi har inte heller ork att gå ut och klafsa och borsta av blöta smutsiga hästar, därför mycket bättre att ha dem inne...
Jag tror inte det är spilta eller box som är problemet, utan TIDEN som hästen ska stå där. Mina hästar är under vinterhalvåret (det är bara då de är inne på natten, typ november-mars) inte inne mer än MAX 10 timmar, men oftast endast 8 timmar. De tycker det är skönt och mysigt den tiden. Men hästar som får var UTE 4-8 timmar om dygnet, de trivs såklart inte lika bra på sina platser,, oavett box eller spilta.

Man kan oxå få ha häst i värsta frimärket till hage, bara den är UTE. folk som låter sina stackare till hästar gå på samma fyrkant år efter år, säsong efter säsong,, de borde kanske inte hålla djur. överhuvudtaget.
Men det sägs och forskas det inte så jättemycket om. för det vore ju förödande.

JAG tycker djur hör hemma på landet, i stora hagar där de kan leva så nära sitt naturliga som möjligt. Rörelsefrihet, omväxling, sällskap osv...

Spilta eller ej. (jag har ieof bara en spilta, och ingen häst i den,, men ändå!)

och en sak till... FORSKARNA vet inte alltid bäst. De är sällan djurägare själva, de har mindre erfarenhet än nyaste bonnen i stan.
djurmänniskor och folk som är uppfödda med hästar och kor osv,,, vågar jag säga, - har mer erfarenhet, och har förmodligen oavsiktligen och automatiskt gjort sig en liten forskning livet igenom, genom sin erfarenhet...

Tror jag.:D

ja faktiskt, det jag tycker det borde lagstiftas om är tiden inne i stallet, om hästarna går i gruppbox är det en sak, men i spilta eller box borde det lagstiftas om max 12 timmar totalt per dygn.. har man sjuk häst som inte går lektioner så får man ser till att den står i rasthage på eftermiddag/kväll också.. på en ridskola är det ju folk i och utanför stallen ända tills kl 21-22 så det ska ju inte vara några problem att ta in 2 hästar vid den tiden..

tycker att du har helt rätt. du tänker i samma banor som mig.. det är otroligt mycket viktigare med utevistelse än spilta vs box..

exakt..!
varför frågar aldrig någon oss om sånt här?! så kunde de slippa lägga så mycket pengar på att forska och sånt,, och komma fram till saker som är helt ovesäntliga....:D

Nej, det kommer det inte att komma. För då är det många stall i den högre klassen och instanser som måst lägga ned, och det är ju de som sitter och har känningar i dessa myndigheter som bestämmer. Så ngt sådant lär inte vi gräsrötter se. Bättre att ta bort ngt som syns och hörs och som inte drabbar de "rika".

Iofs så är det bra att hästhållningen förbättras men som det nu är, är ett j-a spel för gallerierna.

Håller med... visst är det ett spel för galleriern.. -"Titta nu vad vi har varit duktiga och förbättrat hästhållningen i landet"!!!....

Som häst/djurägare... är jag skeptisk till lagstiftning som inte leder framåt. Just spiltförbudet är en sådan lagstiftning... Däremot välkomnar jag lagstiftning om utevisstelse..

Skräckscenario...
Det är inte naturligt för hästar att stå i spilta.. då förbjuder vi det.. år 2007
Det är inte naturligt för hästar att stå i box.. då förbjuder vi det.. år 2009
Det är inte naturligt för hästar att stå i stall ... då förbjuder vi det.. år 2012
Det är inte naturligt för hästar att stå i för små hagar.. då förbjuder vi det. år 2015
Det är inte naturligt för hästar att gå i hage överhuvutaget.. då förbjuder vi det.. år 2017
Det är inte naturligt för hästar att bära ryttare.. då förbjuder vi det.. år 2019

År 2020 är all hästhantering förbjuden i lag då det strider mot hästens natur...

heheh, nåja, skräckscenario för vem?
Oss hästmänniskor ja.. men säkert drömscenario för hästarna!
:D

heheh, nåja, skräckscenario för vem?
Oss hästmänniskor ja.. men säkert drömscenario för hästarna!
:D

Det beror nog på hur man ser på saken
Var ska vi ex göra av alla hästar? Väldigt få skulle ju klara sig i det vilda, vilket nog inte skulle vara ett drömscenario för hästarna :crazy:
Man skulle nog få skjuta x antal hästar om det skulle förbjudas med hästhållning :crazy:

och jag håller bara med, en del stall har sjukt små rasthagar, närapå att man kan kalla dem sjukhagar.. de skyller på platsbrist men också pengabehov för de behöver fylla hela stallet för att kunna gå runt, trots att det inte finns hagar åt alla.. och då blir det bara halvdagar i rasthage, fruktansvärt..

QUOTE]

Ja och har man det så, så bör man ju itne skaffa en häst från första början. Eller iallfall försöka få in pengar på annat sätt, för hästarna ska ju itne behöva ta smällen när pengarna tryter för att verksamheten eller vad det kan vara inte går runt.. //Ellinor

Varför skulle ett spiltförbud vara ngt som inte leder frammåt? DSM har ett ganska starkt vetenskapligt underlag för att stoppa nybyggnation av spiltor(ett direkt förbud är inte aktuellt!).
PL

Du förstod nog itne riktigt vad jag menade. Jag har itne åkt förbi en ridskola, visserligen bor jag mer eller mindre i skogen, men jag förflyttar mig även härifrån ibland. De ridskolor elelr verksamheter med hästar av annat slag som jag har åkt förbi/besökt har de flesta hästarna stått i sina spiltor, vissa i boxar. Jag sa heller aldrig, vad jag vet själv, att alla ridskolor och verksamheter hade det så. Utan flertalet jag sett, klart att det finns undantag, men min åsikt och uppfattning är att de större ridskolorna hålelr sina ponnyer och hästar inne, eftersom de ändå, går 2-3 pass per dag. //Ellinor

Inte jag heller, och mig vetligt var det itne det jag skrev heller. Det jag menade var att dom är väldigt små i många fall, om man tänker på individen som går i den. Vissa hagar även så små att skulle hästen bli skrämd eller få spring ryck, så skulle hästen knappt få upp farten innan den måste stanna och vända igen. Notera att jag skrev knappt. De är ju väldigt snabba, men avd spelar det för roll, när deras rasthagar är , enlgit mig, alldeles för små... //Ellinor

Jag är inte för pyttesmå rasthagar men bara det att hästen kan börja få upp farten för att sedan tvärstanna är en enorm fysisk aktivitet i jämförelse med att st 24 timmar o dygnet i spilta(vilket faktiskt är tillåtet idag!)
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 567
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka