Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Det tycker jag låter vettigt, eller som nämnt innan att alla nybyggare av stall ska bygga boxar istälelt för spiltor. Egentligen borde ju lektionshästar, vilket är dom flesta hästarna som står i spiltor (enligt min uppfattning) borde stå i boxar då dom har mer rörelsefrihet, efetrsom de oftast tillbringar mycket liten del i hage. //Ellinor
tar du med i beräkningen att ridskolehästar oftast går i flock medans många många privathästar står i rasthagar?

Hästar som går ute mycket, som min t.ex (nordsvensk), så går det väl bra med spilta. DOCK borde det finnas en max. tid som hästen får stå i spiltan. Ridskolehästar ska ha box, det är ju inte många av dom som får gå ut inte.

Ska vi tänka på hästarnas bästa eller ridskolornas vinning ? Jag ger blanka fan i om det ställer till krångel för verksamheter av olika slag eller ej, vill du stå uppbunden i ett trångt utrymme hela natten ?

hästar ska få gå ut oavsett om de står i box eller spilta.. för ett djur som hästen är den lika instängd i en box som i en spilta..

maxtid på 12 h uppstallning per dygn, sedan om man väljer att ha den i hage 8 timmar och låta den gå lektioner 4 timmar eller 12 timmar i hage eller 12 timmar i ledtygel eller vad man nu gör är upp till var å en..

sover du dåligt i en 90säng där du inte smärtfritt kan vända dig och ligga med huvudet i fotändan?
i en dubbelsäng, ålar du dig runt hela natten då?

kan hästen inte ligga i spiltan är den för trång och bryter mot djurskyddslagen..

jag tror mer på att hålla tiden inne i stallet så kort som möjligt, stor kvällsfodring och kort tid innan morgonfodring och utsläpp, då vilar hästarna och sover den tid på natten då dom inte äter..
varför? jo hästar är vanedjur, de aktiveras på dagarna, i hagen med flcoken och på eftermiddgarana med motion.. deras vilotid förläggs automatiskt till nattetid när de lämnas i fred och de känner sig trygga i stallet och sover då..

Djuren är det viktigaste!
Om ridskolerna får lägga ner sin verksamhet pga lagen om box, sturntar jag i. Djuren går före ungarnas glädje där.

Många ridskolehästar står inne allt för mycket tycker jag och därför bör de absolut ha box så att de kan röra sig så mycket som möjligt i väntan på lektion.

Alla blir vi stela i kroppen om vi sitter i samma ställning eller ligger i samma ställning, samma måste det bli för hästarna.

Djuren är det viktigaste!
Om ridskolerna får lägga ner sin verksamhet pga lagen om box, sturntar jag i. Djuren går före ungarnas glädje där.

Många ridskolehästar står inne allt för mycket tycker jag och därför bör de absolut ha box så att de kan röra sig så mycket som möjligt i väntan på lektion.

Alla blir vi stela i kroppen om vi sitter i samma ställning eller ligger i samma ställning, samma måste det bli för hästarna.
du vet inte mycket om du tror att hästarna blir förstenade i spilta, de kan lätt röra sig, klia sig på bakbenet, kattstretcha, ligga platt på sidan, vrida sig för att klia svansroten mot mellanväggen och vända huvudet för att titta runt..

det som behövs är utevistelse och minimerad tid uppstallad (gäller även box)

blir du stel i kroppen om du ligger i en 90säng istället för i en 180säng?

du vet inte mycket om du tror att hästarna blir förstenade i spilta

Nej! Förstenade har det aldrig varit på tal om, de är mer rörelsehindrade i spilta, om du jämför med en box. Varför är det på tal om en lag att inte ha kvar spiltor om det nu är "så" bra?

de är lika rörelsehindrade i box, de enda dom mer kan göra i box är titta åt ett annat håll och snurra runt på en tremetersvolt, vilket himmelrikw för en häst..
men vill man ha det som i danmark så..

ensam häst inspärrad 24/7 utan utsikt eller motion.. men han har BOX!! halleluja hästen är LYCKLIG!!!

hellre krav på hästkompisar och utevistelse.. men du verkar föredra ensam häst i box dygnet runt.. eller?

och varför lagen är på atl är för att folk i allmänhet inte ser utevistelsen eller hästkompisarna, de flesta ser det som naturligt men många hästar står idag ensamma och inomhus alldeles för lång tid..
så det lagförslaget som syns mest utåt är ju att ta bort spiltor, men kompis och utevistelse är en bättre lag för hästarna om den går igenom..

Absolut inte! Oavsett box eller spilta ska de vara ute så mycket som möjligt.

Har aldigt påstått någonting om "hellre ensam häst i box än spilthäst med kompisar" men däremot hellre box än spilta.

Trots att hästen nu "bara" kan gå på en tre meters volt i box, så är den betydligt mycket mer friare än i spilta!

Ganska lustigt att vissa försvarar spilta med utevistelse och kompisar, precis som om de inte skulle få det i box?!

jo den största delen av hästmänniskor tänker som du "det är mcyket mer rörelsefrihet i en box än i en spilta, han får stå inne i eftermiddag, han kan ju röra sig i boxen"

box och spilta är lika mycket inspärrning för en häst.. så varför ta bort det ena? bättre att reglera tiden inomhus.. som det är i lagförslaget ska det bli max 16 i i sträck i spilta och ingen tidsbegränsning på box.. varför står det så i lagförslaget för? på det viset kan man ta ut en spilthäst på promenad 20 min på morgonen och rida en timme på kvällen så har man klarat sig undan lagen.. boxhästen kan få stå inne dygnet runt den.. rättvist mot någon av dem? nej..

om det här lagförslaget går igenom kommer det bli sådär för många hästar "ähh orka släppa ut i hagen, vi bygger box så får dom vara inne hela dagen istället.."

för hästarnas skulle blir det bättre med lagförslag om utevistelse än lagförslag om spiltor.. något som faktiskt inte komemr att ge resultat på många många år då enbart NYBYGGNAD av spiltor kommer att förbjudas.. de som redan finns kommer att finnas kvar..

Att resonera som så att bara för att min häst står i box kan h*n stå inne - icke! Det är ingen ursäkt. Tyvärr finns det väl några puckon som kommer att resonera så, men idoter finns det gott om, den siste är inte född än, oavsett vad det gäller. På den biten är jag dock med dig när det gäller spiltor.

Men det mest ultimata skulle vara, anser jag och mitt tycke, att det blir lag på utevistelse överlag. Oavsett box eller spilta ska hästen vara ute si och så många timmar och med andra ord kan man ta bort spiltan! ;)

Jag hade inte velat stå och titta in i en vägg de timmar då jag inte tränar eller är ute.

...ge resultat på många många år då enbart NYBYGGNAD av spiltor kommer att förbjudas.. de som redan finns kommer att finnas kvar..

Avväcklingsförslag finns det gott om, detta är ett. Bättre sent än aldrig, bättre lite än ingenting alls!

hehe ja där drog du upp den största av alla myter om spiltan, stirra in i väggen.. du förstår säkerligen själv att det inte är sant att hästar får tunnelseende och stelopererade nackar i spilta, och även att spiltor bör vara byggda med utsikt både i fönster och ut i stallet..

jag skulle helst se att en ridskola utan möjlighet att bygga om iallafall bygger lösdrift i hagen och låter hästarna stå inne enbart eftermiddag/kväll när de får sina individuella kraftfodergivor, skötsom, rids m.m.. då stimuleras de under hela tiden och lider inte av att stå inne..

men den lösningen är en avlägsen framtid bort skulle jag gissa på.. hästar som inte få ro att vila i en trygg miljö orkar inte gå 2-3 lektioner per dag.. många hästar vilar inte när de går ute dygnet runt, de blir hur trötta som helst tyvärr :( på ridskolan hade vi läger samtidigt som hästarna stod på dygnetruntbete och när de fick vila inne 2 timmar på lunchen mellan ridpassen då låg dom och sov hela bunten.. de var så slutkörda efter att ha vakat hela natten (björn, varg, lo)

hehe ja där drog du upp den största av alla myter om spiltan, stirra in i väggen.. du förstår säkerligen själv att det inte är sant att hästar får tunnelseende och stelopererade nackar i spilta, och även att spiltor bör vara byggda med utsikt både i fönster och ut i stallet

Absolut, det är inte ordagrant så. Men principen finns där.

Ja tyvärr tar det mycket på hästarna att stå uta och samtidigt arbeta trots att det hade varit det mest ultimata för dem. Vi vill för deras eget bästa att de ska få vara ute så mycket som möjligt, men många tycker om att komma in också. Hur många gånger har man inte hämtat hästen ståendes vid grinden och tycker att livet är allmänt trist eftersom h*n har fått vara ute länge..? Dock så vänjer de sig snabbt.

jao, snabbt och snabbt.. ca 8 veckor går "våra" ute på dygnetruntbete och vänjer sig faktiskt inte.. de är lika dödströtta på luncherna i sutet av perioden som i början..

men klart är att man borde maximera tiden i hage.. helst genom automatisk utfodring 05 på morron och utsläpp 06, insläpp så sent som möjligt och stimulans hela innetiden på em-kväll innan nattning..

nej det finns ingen princip för spiltor främjar väggstirrande.. boxhästar gör också det om de är uttråkade.. vart ligger skillnaden säger du?

Nä men jag menade att de vande sig vid att komma in tidigt!

I principen med spilta - titta in i vägg, menade jag att hästarna är låste på ett annat sätt än vad de är i box.

Älgen:
Bara för att vi människor arbetar på en och samma fläck betyder väl inte det att det är ngt bra för oss? att det inte tär på kroppen? inte kan man jämföra spilta med att en människa kan arbeta på samma fläck och då även tycka att det är okej att en häst gör det.

så till er som tycker att hästen trivs bättre i spilta än box:

en häst som inte nångång stått i vare sig spilta lr box tror jag nog att hellre står i en box. bara för att den trivs bättre i sin spilta är ju för att den blivit tvungen att vänja sig och sist och slutligen funnit trygghet där. men om den från början fått välja på uppbunden eller icke uppbunden så är chansen stor att den väljer icke uppbunden...

sen till er som tycker att det finns värre saker:
tråden handlade väl inte om att det finns värre saker än att stå i spilta, det vet väl alla !? frågan var ju om spiltorna skall bort?

hmm.. jag tycker att spiltorna skall bort, men hur man skall lösa det är ett ganska stort problem.

Nu står förhoppningsvis hästen bunden enligt de lagar som finns och är då helt klart inte fastfrusen.

Jämför spiltan med en säng då..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka