Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Och ridskolorna kanske ska se lite positivt på detta och kräva pengar av sina kommuner för att det enligt lag måste byggas om till boxar. För några år sedan gick fotbollsförbundet ut och krävde att spelarnas säkerhet måste garanteras så att publiken inte kunde komma nära dem när de gick ut på planen. Då var de bara för vår kommun att att se till att pengarna kom fram för dessa ombyggnader.
Så se lagen som ett bra tillfälle att få förbättra stallarna för hästarnas välfärd.

Det stor skillnad på att besvara ett inlägg med argument till att kalla någon egoistisk, snål, lat och allt vad det var..

Jag tycker spiltor är bra! om man använder dom på rätt sätt. Jag kan tycka att det inte är meningen att hästen ska stå i spilta under hela sin livstid.
Jag tex använder spilta till mina föl/unghästar vid avvänjing, det för att dom lär sig stå upp bundna det ger lite mer"transport vana".. det blir inte lika grisit.
Som någon nämnde tidigare så borde det bli lag på utvistelse istället, jag har dom flesta av mina hästar i lösdrift, ska jag ta in dom och borsta och kraft fodra så ställer jag dom i spilta.
Har box till dom som står permanent inne, men gäller dt bara en period så blir det spilta.

Håller helt med! :bow:
Jag tror jag blir den första som erkänner att jag har hästar för mitt eget nöjes skull. Tycker det är lite dyrt att ha en massa levande gräsklippare. Sätter jag på ett täcke eller inte är det för min skull. Jobbigt att borsta lerig häst eller borsta den på våren när den fäller.
Så jag erkänner att jag är en egoistisk människa.
Och som vissa försöker påpeka, man måste se till helheten, och också till individen.
Det mesta vi gör med vår vän hästen är onaturligt, vi ger den oftast för lite grovfoder så att den inte ska bli bukig, har den inne stall mer än halva dygnet, transporterar den till träningar eller tävlingar. Men där har vissa hästar "vett" och säga ifrån. Jag har tyvärr två sådana hemma.
Men jag är en egoistisk människa med samvete. Mina hästar står alla i box, ute i stora hagar med minst 4 andra hästar halva dygnet, mycket grovfoder (dem som står på torv får också extra halm)
Problemet med lagar är att det blir svart eller vitt. Om man förbjuder spiltor, vad händer med den hästen som trivs bättre i spilta, får vara ute mer än halva dygnet och får mycket grovfoder?

Håller med!

Synd att det inte går att ha en lag som tar med allt i beräkningarna och som gör att man kan rekommendera att en enskild häst (som inte är "vanskött") ska bo på ett lite annat sätt. Att det helt enkelt helt och hållet bedöms från fall till fall.

En häst som trivs bäst spilta, som får gå väldigt mycket ute får i så fall ingen kritik, medan en häst som står i box 24 timmar, rids för lite, får för varma täcken och för lite grovfoder får en anmärkning och en rekommendation om vad som kan förbättras.

Haken är väl den att börjar man detaljreglera kan det slå fel, som valet mellan att ens häst mår dåligt, man själv begår lagbrott eller man slaktar en god vän som är fullt frisk. Man kan ju dra det till sin yttersta punkt och börja detaljreglera hur folk ska ta hand om sina barn... böter om de spelar dator mer än 3 h per dag... (med undantag om barnet har bevisad ADHD eller aspergers... eh?) "tyvärr" (eller som tur är) så går det ju inte detaljreglera i lag hela människors liv, folk måste få ta lite ansvar.

som många tidigare sagt skulle många ridskolor få slå igen, men nu har det eller så kommer en lag på att man inte får bygga nya stall med spiltor.spiltor i gamla stall är alltså OK, men det är förbjudet att bygga nya.

Sen tycker jag att det är lite överdrivet med allt motstånd mot spiltor.får hästen gå ute från morgon til kväll och/eller blir riden ordentligt gör det inte så mycket om den står i spilta under natten. på min ridskola t.ex. går hästarna ute från 07.00 till 19.00 då det inte är -30, storm eller liknande.hästarna som står där i spilta lider då inte särskilt av det.

som många tidigare sagt skulle många ridskolor få slå igen, men nu har det eller så kommer en lag på att man inte får bygga nya stall med spiltor.spiltor i gamla stall är alltså OK, men det är förbjudet att bygga nya.

Sen tycker jag att det är lite överdrivet med allt motstånd mot spiltor.får hästen gå ute från morgon til kväll och/eller blir riden ordentligt gör det inte så mycket om den står i spilta under natten. på min ridskola t.ex. går hästarna ute från 07.00 till 19.00 då det inte är -30, storm eller liknande.hästarna som står där i spilta lider då inte särskilt av det.

Som jag skrev tidigare ridskolorna behöver inte alls slå igen, kommer en lag så kan de ställa högre krav på sin egen kommun att de pga av lagen måste bygga om stallarna. Gäller åtminstonde de kommunala ridskolorna.

Det håller jag med om jag tycker att alla hästar ska få vara ute minst 12-14h /dag men enligt mig så måste en stor box vara bättre än en spilta.

*KL*

Spiltornas vara eller icke vara har diskuterats mkt. Själv är jag av den åsikten att det är bra för en häst o lära sig stå uppbunden i spilta. Däremot är jag emot att en häst ska stå bunden i många timmar utan möjlighet till o komma ut, men o andra sidan finns det boxhästar som heller inte kommer ut på dagarna. Utevistelsen tycker jag är viktigare än om hästen står i spilta eller box. Själv hade jag en gång en häst som krubbet o vävde när hon stog på box men inte när hon stog i spilta, jag föredrog faktist spilta till henne. Man får gå lite efter individen när man väljer box eller spilta.

Jag tycker det är bra att spiltorna förbjuds! Lagen träder i kraft nån gång i sommar och då kommer det bli förbjudet att bygga nya spiltor. Gamla kommer att få finnas kvar under en övergångsperiod. I den nya lagen står det även att hästar ska kunna röra sig fritt i alla gångarter någon gång under dagen. De kommer alltså inte längre kunna stå i box hela dagen + gå i skrittmaskin. Ordet fritt inkluderar alltså inte ridning.
Spiltor "låser" hästen och begränsar rörelsefriheten betydligt mer än en box. Den hämmar även hästens resnings/läggningsbeteende.
Åtminsdonde enligt hästetologen Margareta Rundgren.

Varför ska vi envist försöka hålla kvar hästar i spilor när varken grisar eller kor får stå uppbunda..? Befintliga ladugårdar med uppbunda kor får vara kvar en tid till men ska man bygga nytt är det lösdrift som gäller sedan några år! Det är dessutom lag på att kor ska ut på bete under sommaren!

Som jag skrev tidigare ridskolorna behöver inte alls slå igen, kommer en lag så kan de ställa högre krav på sin egen kommun att de pga av lagen måste bygga om stallarna. Gäller åtminstonde de kommunala ridskolorna.

Om man inte ens har möjlighet till det då?
Vi har ett stall som inte får byggas om, mer än innuti, men då skulle vi inte få in så mycket hästar som behövs på en ridskola.
Utanför finns inte ens plats för nytt stall.
Så det är inte möjligt för alla, även om man tror det.

Och varför bara de kommunala? Har de hästarna ett större behov av att stå i box?

Varför ska vi envist försöka hålla kvar hästar i spilor när varken grisar eller kor får stå uppbunda..? Befintliga ladugårdar med uppbunda kor får vara kvar en tid till men ska man bygga nytt är det lösdrift som gäller sedan några år! Det är dessutom lag på att kor ska ut på bete under sommaren!

1. Man hanterar inte kor och grisar på samma sätt som hästar, så det var en väldigt konstig jämförelse
2. Uppbundna lagårdar får vara kvar (inte tills vidare)
3. Det är endast mjölkkorna (köttdjur också?) som måste gå på bete, resten får stå inne året runt.

Kor och grisar är till för att vi ska få mat, det är inte hästar så man kan faktiskt inte jämföra dem redigt. Plus, som sagt, att man inte hanterar dem på samma sätt som hästar.

Om man inte ens har möjlighet till det då?
Vi har ett stall som inte får byggas om, mer än innuti, men då skulle vi inte få in så mycket hästar som behövs på en ridskola.
Utanför finns inte ens plats för nytt stall.
Så det är inte möjligt för alla, även om man tror det.

Och varför bara de kommunala? Har de hästarna ett större behov av att stå i box?

Kommunerna är bara skyldiga att se tll att kommunal verksamhet är laglig. Och jag skulle inte tro att de investerar åt privata intressen. I och för sig så blir det nog djurskyddet som ska se till att lagen följs av privata ridskolor också, men kommunen bekostar det inte, det får den privata ägaren själv göra.

Kanske skriver otydligt, lagen skulle förstås gälla alla men att få ombyggnaden bekostad av kommunen gäller bara de kommunala ridskolorna.

Men det skulle hur eller hur inte vara möjligt för alla att göra en ombyggnad, tyvärr.
Och vissa kommuner skulle aldrig "slänga pengar" på ett sådant projekt, eftersom ridsporten inte direkt prioriteras på alla ställen.
Jag tvivlar dessutom på att så många av de privata ridskolorna skulle ha råd att göra en så stor investering.
Det skulle nog behöva vara ett 50-100års projekt för att det skulle kunna fungera.. :crazy:

Men det skulle hur eller hur inte vara möjligt för alla att göra en ombyggnad, tyvärr.
Och vissa kommuner skulle aldrig "slänga pengar" på ett sådant projekt, eftersom ridsporten inte direkt prioriteras på alla ställen.
Jag tvivlar dessutom på att så många av de privata ridskolorna skulle ha råd att göra en så stor investering.
Det skulle nog behöva vara ett 50-100års projekt för att det skulle kunna fungera.. :crazy:

Jag vet att de inte gärna lägger pengar på ridsport eller tjejsport överhuvudtaget. Men komer det lagar som kräver vissa åtgärder så är de så illa tvugna.

tror tyvärr många kommuner struntar i de å tycker då att ridskolorna får läggas ner istället :crazy:
tror tex inte våran kommun tänker lägga pengar på de då te tog över ett halvår (med mycket tjat å skriverier i tidningen) att laga taket på ridhuset!!! :eek: iof har vi bara två spiltor nu och minst en måste dom ha då ena privathästen där INTE kan stå i box... hon sparkar sönder både box å sej själv (känner sej väll instängd, vad vad jag) har prövat med samma grannar som hon har i spiltan men de hjälpte inte så de e inte grannarna de e fel på då... hon triv helt enkelt inte i box...

Sen kan jag tycka att ju fler som kan stå i (och får tillgång till) box desto bättre, men tänk på dom som inte kan stå i box!!!

Jag tycker att vi ska ta bort spiltorna och köra med boxar!
Men det viktigaste av allt, alla hästar borde ha rätt till utevistelse i hage ( ej endast lerhage) varje dag!!!
Hur kul skulle det va om man själv var inlåst i ett litet rum varje dag och enda gången man fick komma ut var när man skulle träna på gymmet eller jogga i skogen?? Stackars dessa hästar:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka