Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Hoppas jag lägger detta i rätt tråd nu men frågan lyder som följer. I flera länder är det spiltförbud och senaste att haka på är Danmark där alla spiltor i hela landet ska ha försvunnit senast den 1 januari 2008. Vad tycker ni? Ska vi ha det så här också?

Jag tycker inte vi behöver ta bort spiltorna. Men däremot ha krav på utevistelse och sällskap! Hellre 12 timmar i en spilta än 24/7 i en box. Men får jag välja så väljer jag lösdrift eller box :D

Precis som du skriver syrran i dagsläget ja, man får helt enkelt lära dem, det är inga idioter heller, de går att lära, du kan väl sitta på din häst, det har gått att lära den, det lär ha varit 10 gånger svårare än att lära den stå i spilta. Man får ta det lugnt helt enkelt, precis som att lära en unghäst stå stilla osv..

blohme, en häst i box kan väl sträcka ut betydligt mycket mer i box än i spilta. Hästen kan inte vända sig, där är den redan rörelsehindrad. Sen att den får daglig utevistelse, det är väl helt självklart att en häst ska ha, oavsett boxhäst eller spilthäst.
Så du menar att hästa stackaren ska vänta hela natten för att kunna stäcka på sig om den behöver det, fram tills det att den blir utsläppt? kasst resonemang!

Om hästen inte kan sträcka på sig i spiltan, så har den för liten spilta!

Om man ser på minimimåttet på box, så är det knappt så hästarna kan ligga och sträcka ut sig där heller!

Om en häst har en box på minimåttet, så är det trångt, det har jag själv sett och i mina ögon är det väldigt ont om plats för hästen.
De i spiltorna här har betydligt bättre "liggyta".

Ja men sen är det ju vad som är bäst. Att hästen kan gå bara åt sidan, eller 'bara' runt. Instängd som instängd är det i mina ögon.

Jag anser att det bara är löjligt att tro att hästen har det bättre i box.. :crazy:

Nej, jag är för spiltor.

Finns många fördelar och få nackdelar med att ha hästar i spiltor.

Skulle du vilja delge oss dina erfarenheter?

Platsbesparande
Mindre stö åtgång (generellt, finns de som grisar och de som inte gör det)
Lätt överskådligt
Hästarna lär sig stå uppbundna (alltför många har i dagsläget inte normal hyffs och kan binda upp sina hästar överhuvudtaget)
Oftast mer lättmockat då de inte kan sprida runt skiten på samma sätt.

Precis som du skriver syrran i dagsläget ja, man får helt enkelt lära dem, det är inga idioter heller, de går att lära, du kan väl sitta på din häst, det har gått att lära den, det lär ha varit 10 gånger svårare än att lära den stå i spilta. Man får ta det lugnt helt enkelt, precis som att lära en unghäst stå stilla osv..

Hurvida man kan lära om en häst som inte kan stå i box beror nog i stor utsträckning till vad det är som är orsak till beteendet. En del beteende är inte möjliga att lära bort... även med bästa vilja i världen.

Att lära en häst stå i spilta är inte speciellt svårt faktisk... Nio gånger av tio är det bara att leda in den och sätta fast den... Klart..

Är hästen normalhanterad och uppfostrad så accepterar den uppbindningen utan protester.

Oki, trodde för/nackdelarna gällde för hästarna.

Jag tillhör oxå den kategori som tror att hästar inte lider mer i spilta än box med en bra hästhållning. Men tyvärr så ligger alla fördelarna för oss människor när det gäller spilta.

På vilket sätt skulle en häst må sämre i spilta än box menar du?
*bara nyfiken*

Utgår från att hästhållningen är bra och allt sköts som det ska osv.

Det måste finnas någon realistsik möjlighet att begränsa saker och ting...
Att begränsa tjockleken på täcken, är omöjligt. Även om jag håller med dig om att vintertäcke på en häst vid +18 är grymt.

Däremot går det itne att begränsa lika enkelt som förbud mot spilta.

Hästen är ett djur som är menat att röra på sig stora delar av dygnet.
Att stänga in dom i en box är att begränsa deras möjlighet till att röra sig. Att stänga in dom i en spilta är att ta bort deras möjlighet att röra sig.

Jag tycker det är helt ritktigt att förbjuda spilta som långvarig uppstallning, varför ska spilta ens vara lagligt?

För att vi är lata och snåla.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Platsbesparande
Mindre stö åtgång (generellt, finns de som grisar och de som inte gör det)
Lätt överskådligt
Hästarna lär sig stå uppbundna (alltför många har i dagsläget inte normal hyffs och kan binda upp sina hästar överhuvudtaget)
Oftast mer lättmockat då de inte kan sprida runt skiten på samma sätt.

De visar ju helt på att det är egoistiskt tänkande och att det är lathet och snålhet bakom argumenten.
Absolut BORT MED SPILTORNA

Jag tycker spiltor är bra! om man använder dom på rätt sätt. Jag kan tycka att det inte är meningen att hästen ska stå i spilta under hela sin livstid.
Jag tex använder spilta till mina föl/unghästar vid avvänjing, det för att dom lär sig stå upp bundna det ger lite mer"transport vana".. det blir inte lika grisit.
Som någon nämnde tidigare så borde det bli lag på utvistelse istället, jag har dom flesta av mina hästar i lösdrift, ska jag ta in dom och borsta och kraft fodra så ställer jag dom i spilta.
Har box till dom som står permanent inne, men gäller dt bara en period så blir det spilta.

Tja, nu skrev jag ju inte lider.
Men enligt boxförespråkarna så är det ju för att de bl.a. sitter fast (inte kan utöva sin flyktinstinkt:crazy: ), inte kan rulla runt:crazy: (enligt en annan tråd).

Inte kan de fly i en box heller. Åtminstonde inte om man stängt den ordentligt:p

Personliga påhopp, du har ju själv skrivit argumenten. Och inget av dem är väl direkt för hästens skull utan för din bekvämlighet.

Ge dig, detta var inte box vs spilta tråd, det finns det redan en, leta upp den.

Älgen besvarade min fråga och inte ngn allmänt försvarstal för spiltor. Lär dig och läs!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka