Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag vet att de inte gärna lägger pengar på ridsport eller tjejsport överhuvudtaget. Men komer det lagar som kräver vissa åtgärder så är de så illa tvugna.

Kommunerna är inte tvugna till nånting. De skulle ju antagligen stänga alla mindre ridskolor och sen kanske efter massa tjat, lägga endel pengar på de större. Vilket skulle bli katastrof.
Och kommunägda ridskolor finns det väl inte ens så många som är?

Som sagt. Kommunägda ridskolor kanske möjligtvis kan få en chans att överleva, men det kommer garanterat inte så många av de privata som drivs ideelt = ofta fattiga.

Men du kanske menar att det bara är de kommunala som ska kunna genomföra detta?

Platsbesparande
Mindre stö åtgång (generellt, finns de som grisar och de som inte gör det)
Lätt överskådligt
Hästarna lär sig stå uppbundna (alltför många har i dagsläget inte normal hyffs och kan binda upp sina hästar överhuvudtaget)
Oftast mer lättmockat då de inte kan sprida runt skiten på samma sätt.

Hästens bästa går väl ändå först, inte din bekvämlighet?

Lagen träder i kraft nån gång i sommar och då kommer det bli förbjudet att bygga nya spiltor. Gamla kommer att få finnas kvar under en övergångsperiod. I den nya lagen står det även att hästar ska kunna röra sig fritt i alla gångarter någon gång under dagen. De kommer alltså inte längre kunna stå i box hela dagen + gå i skrittmaskin. Ordet fritt inkluderar alltså inte ridning.

Underbart :idea: Det måste ju uppenbarligen vara mycket dåligt med spiltor då det ska komma en lag på detta inte sant??

Spiltor "låser" hästen och begränsar rörelsefriheten betydligt mer än en box. Den hämmar även hästens resnings/läggningsbeteende.
Åtminsdonde enligt hästetologen Margareta Rundgren.

Hästen är begränsad i sina rörelser! Vem av alla människor står från kl 19.00 till 08.00 helt blixt stilla? Eller vem ligger i samma ställning en hel natt utan att väna sig?
Man vet ju själv hur det är när man har suttit i soffan i samma ställning allt för länge, man är helt vingabröten i hela kroppen. Tänk en häst som är van att röra på sig hur mycket som helst, dagarna i ända och som sedan får stå stilla så länge. (inräknat utevistelse och träning)

Det har ingenting med min egen bekvämlighet att göra.

Läs inlägget ordentligt.

Ni som är så emot spiltor - baserar ni detta på egna iaktagelser? Har ni sett någon ridskolehäst som får vara ute tillräckligt mkt i tillräckligt stora hagar oavsett om dom bor i spilta eller box inne?
Mina 10 hästar står alla utom en i spilta. Boxhästen är en shettis och anledningen är att han är 30 år gammal. Han är 90 cm hög och har 20m^2:D
Dom andra hästarna varierar mellan 135cm och 185cm i mankhöjd. Alla trivs i sina spiltor och går gladeligen dit - trots att det finns boxar som står öppna när dom kommer in.
Om det händer något som skrämmer hästarna så flyr dom IN i spiltan. Dom känner sig trygga där. Har haft hästar som kommit loss under natten i stallet och när dom kollat runt lite efter mat går dom och ställer sig i spiltan igen.
Nej - ut med hästarna så mkt som möjligt. Sova, äta OCH RULLA sig kan dom faktiskt göra i sin spilta!

Senast ändrad av en moderator:

Nej djur som enligt dig är till för att ätas vad är skillnaden mellen en stackars ko och en häst:confused: mer än att du råkar tycka mer om hästen:confused:

På vilket sätt skulle det inte gå att jämföra en häst med en ko?
Om vi börjar med att jämföra deras rörelsebehov:
Som vi alla vet var hästen ett stäppdjur som rörde sig över stora ytor varje dag. Korna rör sig inte lika mycket, de ligger och idisslar stora delar av dygnet.
Bara här verkar det befängt att tro att en häst skulle må bättre av att stå uppbunden än en ko...
Vad hanteringen av en häst har att göra med om den ska stå i spilta el inte förstår jag inte.

Visst, utevistelse, utfodring mm spelar ännu större roll för hästens välbefinnelse men jag säger inte nej till ett steg i rätt riktning mot en större välfärd åt hästarna!

Vem har sagt att jag tycker mer om hästen?
Jag jobbar med kor och tycker de är jättemysiga.. ;)

Det handlar inte om mig, det handlar om svenska lagar.

Jag förstår inte redit vad du vill få fram med ditt inlägg? :confused:

Du ser ju i din andra mening att det inte "går" att jämföra kor med hästar.

Vad hanteringen av en häst har att göra med om den ska stå i spilta el inte förstår jag inte.

Visst, utevistelse, utfodring mm spelar ännu större roll för hästens välbefinnelse men jag säger inte nej till ett steg i rätt riktning mot en större välfärd åt hästarna!

Jag jämförde hästen och kon - inte häst i spilta och häst i box, för det är ingen skillnad.

Vad skulle vara steg i rätt riktning? Att ta bort spiltorna? Varför?

Vad skulle vara steg i rätt riktning? Att ta bort spiltorna? Varför?
Det skulle vara ett steg i en bättre välfärd för hästen. Det är dom lagarna är till för och inte vår bekvämlighet.
En häst som står i en spilta kan inte reagera normalt på ljud runt omkring utan kan bara vrida på halsen. Den kan ofta se lugn ut men blir igentligen bara avtrubbad. Eftersom hästen lever i nuet "saknar" den inte en box utan anpassar sig till situationen. Den vet helt enkelt inte om att den kan ha det bättre någon annan stans. Det är då upp till oss människor att erbjuda dom det bästa alternativet som enligt mig är lösdrift:bump: och defenitivt inte spiltor!

Varför är det enligt dig ok att bygga spiltor till hästar men inte ladugårdar med uppbundna kor? Eller tycker du att det borde vara ok det med?

På vad sätt skiljer det i hanteringen av kor och hästar som rättfärdigar att hästar kan stå uppbundna men inte kor?

så lägre kor har daglig utevistelse så som de flesta hästa har så tycker ja de e okej att ha kor uppbundna oxå... (stackars kor som inte får vara ute mer än sommaren!!! E de rätt??!!)
Men ALLA djur ska ha daglig utevistelse varesej dom står i spilta, box eller på väldigt stor yta...

Anser som väldigt många andra här i tråden att: stifta en lag om daglig utevistelse först! en här i box behöver MINST lika mycket utevistelse som en häst i spilta... och öka minimi-måttet på båte spiltor som boxar... tycker en bix/spilta e i minsta laget när den e gjort på minimi-måtten...

En häst som står i en spilta kan inte reagera normalt på ljud runt omkring utan kan bara vrida på halsen. Den kan ofta se lugn ut men blir igentligen bara avtrubbad. Eftersom hästen lever i nuet "saknar" den inte en box utan anpassar sig till situationen. Den vet helt enkelt inte om att den kan ha det bättre någon annan stans.

Har du haft hästar i spilta själv? Hästar som du känner och som i övrigt trivs med livet? Mina ston står i box när dom har föl vid sidan. Ändå väljer dom allt som oftast att ställa sig i spiltan när dom (lösa) går in för kvällen. Hästar är inte dumma. Trivs dom inte på sin plats så visar dom det - tydligt.
Dessutom är det huvudet som är fastbundet - inte bakdelen. Vill dom vända sig om och kolla bakåt är det inget problem. Lösdrift i all ära - jag har en sån också - snacka om bekvämt - men hästarna blir inte hanterade på alls samma vis.
Mina tvååringar vet efter första vintern att man ska flytta sig undan för sidotryck. Dom vet att är man uppbunden så tar man det lugnt oavsett vad som händer "för loss kommer man inte". Det finns många fördelar med spiltor. Poängen är att hästen största delen av dygnet (mina 06.00-22.00) ska vara ute på stora ytor. Minst en hektar/häst. Lagstadga om det istället!!!

Oavsett ko eller häst, ingen av dem ska lida.
Jag har tyvärr sett, på en mycket känd naturbrukskola, kor i sina spiltor med hemska liggsår. Och så står läraren själv och predika för att de ska ha si och så stor plats och det ska vara si och så mycket strö för att det inte ska få liggsår etc, kon som jag såg hade hemska haser bland annat :confused:

Förr gick djuren fria, vi har själva begränsat dem oavsett box eller spilta. Men varför kan man inte försöka eftrelikna det rätta för dem. Egentligen hade lösdriften varit det mest perfekt ut i från det. Men i boxen har de helt klart ett friare rörelsemönster än i en spilta, tack och lov för box!

En fråga..

På vad grundar du att en häst int ekommer ut fläcken för att den står i spilta?

Det finns dessutom människor so står mer elelr mindre hela arbetsdagen på en och samma fläck.

Att man har ett begränsat område innebär inte att man blir en saltstod utan förmåga att röra sig alls...

hellre lagar om utevistelse och maxtidsuppstallning..

och då menar jag inte 4 timmar ute, max 16 timmar i sträck i spilta(i box är det valfri tid änsålänge).. utan 8 timmar i hage och max 12 h totalt per dygn uppstallad OAVSETT om det är box eller spilta..
och vid boxvila ord. av vet. ska det vara size fölbox..

men låt spiltorna vara kvar, men med tidsbegränsning på all uppstallning.. det kommer att göra sveriges hästar friskare, även boxhästarna..

Varför är det enligt dig ok att bygga spiltor till hästar men inte ladugårdar med uppbundna kor? Eller tycker du att det borde vara ok det med?

På vad sätt skiljer det i hanteringen av kor och hästar som rättfärdigar att hästar kan stå uppbundna men inte kor?

Det är inte jag som sagt någonting om det där.
Jag svarade emot det som någon skrev.

Ang spiltor så finns det hästar som faktiskt väöljer att ha spilta framför att ha box.
Det händer väldigt sällan att hästar blir skrämda i stallet, då är det något som är fel.
Och vare sig de har box eller spilta så har de ingen chans att fly (jo i spilta om de sliter sig!) vilket är deras naturliga beteende. Det enda som är naturligt och bra för hästen är som du säger - lösdrift. Annars spelar det ingen roll för hästens skull.
Skulle den bli avtrubbad av att stå i spilta är det nog något fel i rutinerna.

Senast ändrad:

Jag har inte haft någon egen häst i spilta, men har jobbat på en ridskola i flera år där alla ponnyer och huvuddelen av hästarna står i spilta.
Om inte måtten är ändrade ska en spilta vara lika bred som mkh +10cm. Då kan ju åtminstonde jag räkna ut att en häst stående i en spilta med minimimått inte kan ligga helt på sidan med halsen utsträckt:( Är spiltan mkt bredare än så fungerar det. Men i ärlighetens namn, hur många hästar står i så breda spiltor utom de minsta ponnyerna?

Vad jag vill ha sagt är att detta är ett nödvändigt steg för att det i framtiden ska kunna stiftas ännu strängare lagar. Så länge det står i lagen att hästar får stå uppbundna i spiltor tror jag att det blir svårt att kräva daglig utevistelse. Som det blir nu krävs inga hagar utan det räcker med att hästen kan röra sig fritt i alla gångarter (kommer inte ihåg hur länge).
Allt detta är små steg framåt mot förhoppningsvis en lag som kräver daglig utevistelse:bump:

Det tycker jag låter vettigt, eller som nämnt innan att alla nybyggare av stall ska bygga boxar istälelt för spiltor. Egentligen borde ju lektionshästar, vilket är dom flesta hästarna som står i spiltor (enligt min uppfattning) borde stå i boxar då dom har mer rörelsefrihet, efetrsom de oftast tillbringar mycket liten del i hage. //Ellinor

Det verkade som det i ett idigare inlägg! lagar hit och dit djuren kommer först ändå enligt mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka