Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Älgen:
Bara för att vi människor arbetar på en och samma fläck betyder väl inte det att det är ngt bra för oss? att det inte tär på kroppen? inte kan man jämföra spilta med att en människa kan arbeta på samma fläck och då även tycka att det är okej att en häst gör det.

så till er som tycker att hästen trivs bättre i spilta än box:

en häst som inte nångång stått i vare sig spilta lr box tror jag nog att hellre står i en box. bara för att den trivs bättre i sin spilta är ju för att den blivit tvungen att vänja sig och sist och slutligen funnit trygghet där. men om den från början fått välja på uppbunden eller icke uppbunden så är chansen stor att den väljer icke uppbunden...

sen till er som tycker att det finns värre saker:
tråden handlade väl inte om att det finns värre saker än att stå i spilta, det vet väl alla !? frågan var ju om spiltorna skall bort?

hmm.. jag tycker att spiltorna skall bort, men hur man skall lösa det är ett ganska stort problem.
och svaret är NEJ spiltor är inte så hemska som många tycks tro..

detta för att folk TROR att:
* hästarna får tunnelseende och bara kan stirra in i väggen.
* spiltan är så smal att de inte kan lägga sig.
* grimskaftet är så kort att de inte kan vrida huvudet.
* alla spiltor är byggda med tre helväggar och utan fönster.

och det fattar väl varenda människa som tänker längre än näsan räcker att det faktiskt bara är rent bullshit..

Nä men jag menade att de vande sig vid att komma in tidigt!

I principen med spilta - titta in i vägg, menade jag att hästarna är låste på ett annat sätt än vad de är i box.
ja, de är ju vanedjur, vet dom att det finns mat inne så går dom ju gärna in..

när jag ser hästar i spiltor och jämför med dom i box känner man mer kontakt med en spilthäst även fast man står utanför.. de vänder huvudet och tittar om man kallar på dem. boxhästarna (samma stall) gör ofta inte det... de är därinne i sin bur, sin värld..

Dom ridskolorna jag har besökt, elelr åkt förbi så har jag inte sett några hästar gå i flock om jag sett några alls, så nej det har jag nog itne noterat då. Däremot har jag faktiskt noterat att de flesta privathästarna står i enligt mitt tycke alldeles för små rasthagar. Men i de fallen har dom ju ändå en box. Vilket inte kompenserar den lilla rastplatsen, men de slipper ju stå i en spilta. Och som du skrivit till någon annan om sängarna, jag rör mig mer i en större säng än i en mindre. Är nog från person till person. //Ellinor

ja jag kan ju bara tala av egen erfarenhet och de ridskolor jag har besökt.. och där går ridskolehästarna i flock eller grupper, aldrig ensamma om det inte är något speciellt (t.ex ny häst, sjuk häst)

och jag håller bara med, en del stall har sjukt små rasthagar, närapå att man kan kalla dem sjukhagar.. de skyller på platsbrist men också pengabehov för de behöver fylla hela stallet för att kunna gå runt, trots att det inte finns hagar åt alla.. och då blir det bara halvdagar i rasthage, fruktansvärt..

och ja om en häst blir rastlös eller trängd i spilta ska man givetvis ha just den hästen på box..
jag rör mig inte mer i en dubbelsäng än i en 90säng, skulle jag vara häst skulle jag lätt kunna stå i spilta så länge den är väl anpassad.. hellre öppet hela "väggen" bak än galler upp till taket runt hela..

Jag har inte haft någon egen häst i spilta, men har jobbat på en ridskola i flera år där alla ponnyer och huvuddelen av hästarna står i spilta.
Om inte måtten är ändrade ska en spilta vara lika bred som mkh +10cm. Då kan ju åtminstonde jag räkna ut att en häst stående i en spilta med minimimått inte kan ligga helt på sidan med halsen utsträckt:( Är spiltan mkt bredare än så fungerar det. Men i ärlighetens namn, hur många hästar står i så breda spiltor utom de minsta ponnyerna?

Vad jag vill ha sagt är att detta är ett nödvändigt steg för att det i framtiden ska kunna stiftas ännu strängare lagar. Så länge det står i lagen att hästar får stå uppbundna i spiltor tror jag att det blir svårt att kräva daglig utevistelse. Som det blir nu krävs inga hagar utan det räcker med att hästen kan röra sig fritt i alla gångarter (kommer inte ihåg hur länge).

Allt detta är små steg framåt mot förhoppningsvis en lag som kräver daglig utevistelse:bump:

:bow: :bow: Precis alla steg för hästens välbefinnande är bra och för att börja med lagen om spiltförbud banar vägen för stora hagar, lång utevistelse och hästkompisar.

Absolut inte! Oavsett box eller spilta ska de vara ute så mycket som möjligt.

Har aldigt påstått någonting om "hellre ensam häst i box än spilthäst med kompisar" men däremot hellre box än spilta.

Trots att hästen nu "bara" kan gå på en tre meters volt i box, så är den betydligt mycket mer friare än i spilta!

Ganska lustigt att vissa försvarar spilta med utevistelse och kompisar, precis som om de inte skulle få det i box?!

Spiltförespråkarnas argument håller dåligt. Vad är det som säger att boxhästar är ute kort tid i liten hage själva:confused: Tänk om många som står i spiltor bara får vara ute 2 timmar om dagen ensamma i en liten hage.:angel:
Alla som är för spiltförbud är också för
-Lång daglig utevistelse
- Hästkompisar

Citat ur ridsport
"Nya regler oroar ridskolorna

Den första augusti träder Djurskyddsmyndighetens nya hästregler i kraft som innebär bland annat att hästar som står fastbundna i spiltor max får stå där i 16 timmar per dygn. Roland Nilsson på Rocklunda ridskola i Västerås är kritisk.

- Vi undrar ju vad det är för typ av människor som jobbar med det här, om de har den erfarenhet som behövs för att ta sådana här beslut, säger Roland Nilsson till P4 Västmanland.
Djurskyddsmyndigheten inför reglerna för omsorg om hästen som mår bäst av att röra på sig mycket, men Roland Nilsson menar att hästen arbetar på ridskolan och rör på sig då.
Det största problemet ändå är att många ridskolor inte har tillgång till stora beteshagar där hästarna kan gå och utfodras i."

Citat ur ridsport
"Nya regler oroar ridskolorna

Den första augusti träder Djurskyddsmyndighetens nya hästregler i kraft som innebär bland annat att hästar som står fastbundna i spiltor max får stå där i 16 timmar per dygn. Roland Nilsson på Rocklunda ridskola i Västerås är kritisk.

- Vi undrar ju vad det är för typ av människor som jobbar med det här, om de har den erfarenhet som behövs för att ta sådana här beslut, säger Roland Nilsson till P4 Västmanland.
Djurskyddsmyndigheten inför reglerna för omsorg om hästen som mår bäst av att röra på sig mycket, men Roland Nilsson menar att hästen arbetar på ridskolan och rör på sig då.
Det största problemet ändå är att många ridskolor inte har tillgång till stora beteshagar där hästarna kan gå och utfodras i."
:angel: De var som jag befarade de stackars ridskolehästarna i spilta får gå i små hagar korta stunder.

det skiljer inte mycket mellan spilta och box.. båda formerna är lika instängda för en häst..
förbjuder man det ena bör man även förbjuda det andra..

lagförslaget som är på G gör inte att fler hästar får utevistelse eller hästkompisar.. bara box, så är allt frid och fröjd sen..

jag ser hellre att man börjar med utevitelse och hästkompisar då det är uppnåerligt för ALLA..

visst ska man sikta mot stjärnorna.. men man lyckas bättre om man har realistiska krav..

:angel: De var som jag befarade de stackars ridskolehästarna i spilta får gå i små hagar korta stunder.
det är mer att trycket på hagarna ökar när hästarna går där längre tid, amrken förstörs.. och dessutom så går ridskolehästar lektioner så 3 timmar faller direkt på motion..

vi t.ex har stora hagar för skolhästarna men med hårt tryck trampas de sönder.. men dom är ändå ute mellan 5 och 8 timmar per dag så..

Så bara för att du har åkt förbi en ridskola vid ett speciellt tillfälle, så betyder det att hästarna inte får gå ute, eller i flock? :confused:
Alla ridskolor häromkring har sina hästar i flock och i relativt stora hagar.

Spiltförespråkarnas argument håller dåligt. Vad är det som säger att boxhästar är ute kort tid i liten hage själva:confused: Tänk om många som står i spiltor bara får vara ute 2 timmar om dagen ensamma i en liten hage.:angel:
Alla som är för spiltförbud är också för
-Lång daglig utevistelse
- Hästkompisar

Är det någon här som förespråkar spiltor som inte är för lång utevistelse och hästkompisar?
Det vi menar är ju att börja med utevistelsen först och främst.
Spilta är betydligt bättre än ingen utevistelse!!

Om hästen bara går ute två timmar om dagen så spelar det knappast nån roll om den står i box eller spilta, den mår nog lika dåligt för det.

Och nu är det ju faktiskt så att den nya lagen bara kommer gälla spiltor, vilket är helt absurt. :crazy:

Bara en liten undran:
Anser ni som är emot spiltförbudet att de svenska ledande hästetologerna inte vet vad de pratar om?
Det har gjorts x antal beteendestudier på hästar genom åren. När etologerna säger att spiltor bör förbjudas för hästens bästa anser jag att man borde lyssna på dem. Eller kan ni mer om hästens beteenden och instinkter:angel:

Och jag vill fortfarande se den häst som kan ligga helt utsträckt på sidan med raka ben i en spilta. Kan den inte det har den bara en möjlig liggställning för sin djupsömn. Nämligen med frambenen vikta under sig och mulen som stöd mot marken (hästen måste ha stöd för huvudet för att kunna sova djupt:angel: ).

hästar som inte få ro att vila i en trygg miljö orkar inte gå 2-3 lektioner per dag.. många hästar vilar inte när de går ute dygnet runt, de blir hur trötta som helst tyvärr :( på ridskolan hade vi läger samtidigt som hästarna stod på dygnetruntbete och när de fick vila inne 2 timmar på lunchen mellan ridpassen då låg dom och sov hela bunten.. de var så slutkörda efter att ha vakat hela natten (björn, varg, lo)

Då är det något som inte är bra med betet.
Hästar som är trygga i sin flock och i miljön sover även ute på bete. Ridskolehästarna hemma fixar det gallant och tävlingshästarna med:)
Kommer dock lite mer söderifrån där vi inte har så mkt björn...
Hagarna bör dock vara så utformade att hästarna känner sig trygga och får sin välbehövliga sömn.

Bara en liten undran:
Anser ni som är emot spiltförbudet att de svenska ledande hästetologerna inte vet vad de pratar om?
Det har gjorts x antal beteendestudier på hästar genom åren. När etologerna säger att spiltor bör förbjudas för hästens bästa anser jag att man borde lyssna på dem. Eller kan ni mer om hästens beteenden och instinkter:angel:

Och jag vill fortfarande se den häst som kan ligga helt utsträckt på sidan med raka ben i en spilta. Kan den inte det har den bara en möjlig liggställning för sin djupsömn. Nämligen med frambenen vikta under sig och mulen som stöd mot marken (hästen måste ha stöd för huvudet för att kunna sova djupt:angel: ).
jag har bilder på det på min pixbox, men pixbox ligger nere just nu så ja kan inte länka.. men beastiebabe.pixbox.se är adressen.. så finns det på blandade hästbilder eller så..

Då är det något som inte är bra med betet.
Hästar som är trygga i sin flock och i miljön sover även ute på bete. Ridskolehästarna hemma fixar det gallant och tävlingshästarna med:)
Kommer dock lite mer söderifrån där vi inte har så mkt björn...
Hagarna bör dock vara så utformade att hästarna känner sig trygga och får sin välbehövliga sömn.
ja vi kan ju inte skjuta bort alla björnar, vargar och lodjur.. menar du att vi ska flytta alla ridskolorna neråt i landet? att man bara får ha häst om man bor söder om vättern eller?

förstår inte vart du tycker att du vinner något med ditt inlägg..

Slälvklart inte!
Vad jag menar är att det krävs lite mera tanke norrut för att det ska funka. Ligger hagen mitt i skogen? Har dom en ligghall med bara en öppen sida blir det midre "yta" att spana över. Sedan ska ju inte alla behöva hålla vakt samtidigt.
Innlägget var som en generell kommentar mot påståendet att hästar blir trötta av att gå på lösdrift. Det gäller bara om det är något i miljön som stör dom.

jag gillar inte riktigt det där med spiltor,

Senast ändrad av en moderator:

Det ska vara box:)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 565
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka