Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

KL
läste de första tre sidorna..men..
Lösdrift för alla hästar! :D
Nja, inte som lag, men iaf.

Sätt lag på att hästar ska få komma ut varje dag istället..

Det var väl det som var tänkt men nu blev förslaget att alla hästar skall få röra sig i frihet en stund varje dag.
PL

Det beror nog på hur man ser på saken
Var ska vi ex göra av alla hästar? Väldigt få skulle ju klara sig i det vilda, vilket nog inte skulle vara ett drömscenario för hästarna :crazy:
Man skulle nog få skjuta x antal hästar om det skulle förbjudas med hästhållning :crazy:

hehehe, ja, du är inte medlem av djurens befrielsefront, det hör jag.. ! hehehe,,, men nä, man skulle säkert inte behöva skjuta särskilt många hästar,, det skulle NATUREN säkert sköta själv.. Som alla vet, så tryter maten i samma takt som tålamodet på markägare, så problemet skulle säkert vara avhjälpt ganska snabbt...

Det FINNS hästar som fortfarande lever i det fria på flera platser i världen än idag, och det funkar säkert fint där. Hästar dör då säkert på ungefär samma sätt som andra vilda djur gör då...
inte najs kanske, men vi människor är inte jättenajs alltid vi heller!

Det som är bäst för människan är inte alltid bäst för hästarna.
(Därmed inte sagt att jag faktiskt tycker det är en bra ide att "släppa hästarna fria",, men ändå!)
;)

Tyvärr så fungerar nog inte lösdrift i alla stall. I går tex så stog min grannes häst och skakade i hagen tillsammans med sin fölis. Det var ju bara för henne att ta in hästarna i boxarna så dom fick torka upp. Det regnade hela dagen och stoet ville inte gå in i lösdriften. Inte kan man då lömna kvar dom ute och låta dom frysa bara för att det är steppdjur. Man får nog se lite till vad det är för häst och hur terrängen ser ut. Man kan inte lämna alla hästar ute på ett blåsigt gärde i ösregn tex. Sedan så tror jag att det är en vane sak för vad hästarna är vana vid. Ta tex hästmannens hästar. Jag tror inte att dom mår dåligt av att stå i en spilta.

Jag är inte för pyttesmå rasthagar men bara det att hästen kan börja få upp farten för att sedan tvärstanna är en enorm fysisk aktivitet i jämförelse med att st 24 timmar o dygnet i spilta(vilket faktiskt är tillåtet idag!)
PL

och denna rasthage där de får ut en enorm fysisk aktivitet är jämförbar med box?

eller är box lika illa som spilta i detta avseende?

utevistelsen blir inte bättre av att ta bort spiltorna, hästarna hamnar bara i en box istället.. som jag faktiskt inte vet om du kommer att svara om de är så fantasikt mycket bättre i avseende på den "enorma fysiska aktiviteten" som kan pågå i en box..

är box bättre än spilta i det avseendet? eller vore det bättre om det lagstadgades mer utevistelse istället?

som det ser ut idag blir det spilta max 16 h/dygn eller box 24 h/dygn som blir lagligt.. bra?

Jag skulle garanterat skjuta min häst :o
Aldrig att jag skulle riskera att hon for illa bara för att hästhållningen skulle förbjudas :p

Men jag förstår ditt resonemang. Och som jag skrev, för hästasr som är födda i det vilda är det ju inga problem, precis som med ex älgar. Det är ju naturligt för dem och de lär sig leva.
Men hur många hästar i sverige är vana att klara sig själva? :D

Men de är ju ändå inte något en häst ska behöva stå i, tycker jag iallfall.. Kan inte vara kul att busa runt och springa runt med hästkompisarna i någonting som mer liknar en lekhage. :P
Förstår heller inte hur det kan vara lagligt att stå inne i 24 timmar, elelr hur man kan vilja ha sin häst inne så länge.. Men alla är vi olika och tur är väl det. :) //Ellinor

Spiltförespråkarnas argument håller dåligt. Vad är det som säger att boxhästar är ute kort tid i liten hage själva:confused: Tänk om många som står i spiltor bara får vara ute 2 timmar om dagen ensamma i en liten hage.:angel:
Alla som är för spiltförbud är också för
-Lång daglig utevistelse
- Hästkompisar

Du får nog läsa tidigare inlägg !!

när jag ser hästar i spiltor och jämför med dom i box känner man mer kontakt med en spilthäst även fast man står utanför.. de vänder huvudet och tittar om man kallar på dem. boxhästarna (samma stall) gör ofta inte det... de är därinne i sin bur, sin värld..

Mycket induviduellt, den ene hästen är inte den andre lik!

Spiltor ska bort! Har aldrig gillat spiltor!

DU ogillar spiltor. Argument?

Och vilka argument har HÄSTEN?

Ja jag hatar spiltor! :mad:

Mina argument: Är hästar byggda för att stå uppstallade trångt i en smal spilta där den bara kan stå vänd åt ett håll?? Kan knappt ligga ner, och absolut inte vända sig..
Hästar är djur som ska springa och vara på stooora ytor -inte stå uppstallade i små och trånga spiltor :eek:
Kan vara okej om den står ett tag när man ska borsta sadla och så, men tycker inte att det är okej att alltid varje natt låta den vara i en spilta! I en box kan den ju iaf vända sig och ligga normalt.

Hästens argument: (Vet inte vilka hästens argument är, jag är liksom ingen tankeläsare!)
Men om jag vore häst så skulle jag känna att det var trångt och instängt! Jag skulle nog bli väldigt deprimerad, få kramp i benen för att man typ bara kan ha benen i en ställning hela tiden..

DU verkar vara för spiltor och vilka argument har du FÖR spiltor??
Och vilka argument har hästen FÖR spiltor??

Och de stackars ridskolehästarna i box behöver inte gå ut alls.. :angel:

Det hela handlar inte om att spilthästarna ska vara ut mer eller mindre på det sättet och att boxhästar kan stå inne längre etc. Oavsett box eller spilta ska de vara ute, och lika tid.

Det finns inget som förespråkar längre innetid pga box. Alla hästar har rätt till utevistelse trots lagen, naturligt beteende?

Hoppas jag lägger detta i rätt tråd nu men frågan lyder som följer. I flera länder är det spiltförbud och senaste att haka på är Danmark där alla spiltor i hela landet ska ha försvunnit senast den 1 januari 2008. Vad tycker ni? Ska vi ha det så här också?

Många gamla ladugårdar (t.ex. våran) är inte det minsta anpassade för boxar. Eftersom våra hästar går ute minst 14 timmar om dagen bryr de sig inte så värst mycket, men hästar som inte går ute dygnet runt maj-september i stora hagar med träd eller vindskydd SKA ha box.
Införa spilttvång blir fruktansvärt dyrt för många som måste bygga om hela stallet, men nybyggda stall bör ha boxar.

Jag svarade på en annans inlägg.
Den nya lagen kommer ju vara så.

Sen om man har lite innanför pannbenet så låter man ju självklart hästarna gå ut varje dag.

Jag tycker vi ska sträva eftar att det inte ska finnas en spilta år 2010. SJälvklart måste man få ett visst bidrag när det gäller ridskolor

Ja jag hatar spiltor! :mad:

Mina argument: Är hästar byggda för att stå uppstallade trångt i en smal spilta där den bara kan stå vänd åt ett håll?? Kan knappt ligga ner, och absolut inte vända sig..
Hästar är djur som ska springa och vara på stooora ytor -inte stå uppstallade i små och trånga spiltor :eek:
Kan vara okej om den står ett tag när man ska borsta sadla och så, men tycker inte att det är okej att alltid varje natt låta den vara i en spilta! I en box kan den ju iaf vända sig och ligga normalt.

då har du ingen aning om hur en spilta ser ut.. hästen ska kunna ligga i sin spilta, den ska vara anpassad för det..

"Hästar är djur som ska springa och vara på stooora ytor -inte stå uppstallade i små och trånga spiltor :eek:"
HELLALUJA!!! EN TILL!!! som tror att hästar kan springa vilda och fria inne i en box :rofl:

Hästens argument: (Vet inte vilka hästens argument är, jag är liksom ingen tankeläsare!)
Men om jag vore häst så skulle jag känna att det var trångt och instängt! Jag skulle nog bli väldigt deprimerad, få kramp i benen för att man typ bara kan ha benen i en ställning hela tiden..

DU verkar vara för spiltor och vilka argument har du FÖR spiltor??
Och vilka argument har hästen FÖR spiltor??

GSUS, hästarna kan faktiskt röra sig i en spilta, de är inte paralyserade! vad har du sett för jävla misärstall egentligen?? :eek:

de argument som är för spiltor är att dom är LIKA BRA SOM BOXAR för en häst.. så varför ta bort bara den ena när båda egentligen ska behövas tas bort för hästens bästa..
Det är ju som att BARA förbjuda tjejparfym och inte killparfym på jobbet när det finns parfymallergiker.. pointless..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 571
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka