B
BeastieBabe
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?
nybyggnation gäller endast permanenta spiltor.. man får bygga ett stall med spiltor til en flock utegående islandshästar, utaifall ne ny Gudrum skulle komma eller sådan extrem hetta att hästarna måste in en stund på dagen.. även skötselspiltor får byggas.. så hästarna går på lördrift natt och förmiddag men lunchas, sköts, tränas och får kvällsmaten i spiltan innan de släpps ut igen..
jag har totalt missat att det var en lag om "utevistelse" med i det förslaget, leta gärna upp det och citera exakt.. kan inte hitta det själv nämligen..Senaste förslaget om djurskyddslag från sommaren -06 reglerar detta. Vid nybyggnation av stallbyggnader, är det inte tillåtet att bygga med spiltor, men befintliga är tillåtna att använda. Detsamma gäller boxmått: gamla är tillåtna även om de är något små, men vid nybyggnation kräver de (har jag för mig) 3x3 meter.
Även utevistelse regleras här och alla hästar ska vara utomhus ett visst antal timmar varje dygn. Kommer inte ihåg hur länge, men det var väl 6-8 timmar tror jag.
Finns också lag om att hästar som vistas utomhus mer än 12 tim/dygn ska ha tillgång till godkänd ligghall.
nybyggnation gäller endast permanenta spiltor.. man får bygga ett stall med spiltor til en flock utegående islandshästar, utaifall ne ny Gudrum skulle komma eller sådan extrem hetta att hästarna måste in en stund på dagen.. även skötselspiltor får byggas.. så hästarna går på lördrift natt och förmiddag men lunchas, sköts, tränas och får kvällsmaten i spiltan innan de släpps ut igen..