Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Senaste förslaget om djurskyddslag från sommaren -06 reglerar detta. Vid nybyggnation av stallbyggnader, är det inte tillåtet att bygga med spiltor, men befintliga är tillåtna att använda. Detsamma gäller boxmått: gamla är tillåtna även om de är något små, men vid nybyggnation kräver de (har jag för mig) 3x3 meter.
Även utevistelse regleras här och alla hästar ska vara utomhus ett visst antal timmar varje dygn. Kommer inte ihåg hur länge, men det var väl 6-8 timmar tror jag.
Finns också lag om att hästar som vistas utomhus mer än 12 tim/dygn ska ha tillgång till godkänd ligghall.

:D
jag har totalt missat att det var en lag om "utevistelse" med i det förslaget, leta gärna upp det och citera exakt.. kan inte hitta det själv nämligen..

nybyggnation gäller endast permanenta spiltor.. man får bygga ett stall med spiltor til en flock utegående islandshästar, utaifall ne ny Gudrum skulle komma eller sådan extrem hetta att hästarna måste in en stund på dagen.. även skötselspiltor får byggas.. så hästarna går på lördrift natt och förmiddag men lunchas, sköts, tränas och får kvällsmaten i spiltan innan de släpps ut igen..

Jag tycker att man ska få ha spiltor i sitt stall men hästarna kanske bara står där när den ska äta m.m. Men om den ska vara inomhus hela dagen är det självklart med box. Men mitt svar är att TA BORT SPILTORNA, djurplågeri...

Jag tycker att man ska få ha spiltor i sitt stall men hästarna kanske bara står där när den ska äta m.m. Men om den ska vara inomhus hela dagen är det självklart med box. Men mitt svar är att TA BORT SPILTORNA, djurplågeri...
utvecka ditt argument om varför en spilta är djurplågeri och hur mycket bättre en box är i jämförelse enligt dig..

Det borde inte få finnas några spiltor, det är dumt mot hästar då det måste vara uppbunda & samtidigt inte kan ligga ner & vara ifred. hästar är fria & levande djur & borde inte få stå uppbundna:cry:

Jag skulle egentligen bättre kunna acceptera att hästar som har väldigt lång daglig utevistelse endast stod uppstallade i spiltan från sen kväll till tidig morgon, alltså över natten.
Tyvärr verkar ju trenden hos de hästar som får stå i spilta i dagsläget vara det omvända - nyttjas på många ridskolor där tiden utomhus är kraftigt begränsad pga plats och tidsbrist.

Det största problemet för hästar som står uppstallade i spilta är den begränsade rörligheten, och framför allt att hästens naturliga instinkt att ha koll på miljön omkring sig förhindras kraftigt då hästen tvingas stå med baken mot aktiviteterna (stallgången) istället för med huvudet ditåt, som en normal häst skulle ha gjort om den haft val.

KL
Inte läst hela tråden, men såg nu en notis i senaste Ridsport att vissa hade reagerat på att det tagits beslut om att hästar får stå max 16 timmar/dygn i spilta. Det var ridskolor som ansåg att hästarna jobbade ändå, och då hade chans att röra sig.

om hästen står 16 timmar/dygn uppbunden på ett sätt som spilta innebär, så tycker nog inte jag att den rör på sig särskilt mycket. ridskolehäst eller inte..... :confused:

Jag ser ingen mening med att förbjuda alla spiltor, men däremot nybyggen av stall som ska ha spilta.
Vad det gäller de andra lagarna som de planerar införa, då mest att alla hästar ska få utevistelse i hage varje dag tycker jag är onödigt. Missförstå mig inte, men det finns vissa situationer som försvårar detta. T.ex ett 3-dagars meeting, ska alla hästar ut i hage då? Hur ska man kunna ordna det egetligen, och dessa "bärbara" hagar som man sätter upp är inte så säkra. Eller en skolhäst på ett ridgymnasium som börjar sina lektioner kl 8 och slutar vid 5 - menar folk att de då ska ut i hagen efter det? Om det t.ex är vinter, glashalt i hagen, mörkt och kanske snöstorm?

Nej, när det gäller hagar ska man handla efter eget vett så att säga. Får en häst aldrig vara ute däremot, så ska det ses som fösumning av djuret och då vara olagligt.

om hästen står 16 timmar/dygn uppbunden på ett sätt som spilta innebär, så tycker nog inte jag att den rör på sig särskilt mycket. ridskolehäst eller inte..... :confused:

16 timmar är på tok för mycket.
Spiltan är dock fortfarande ett prima komplement till de som kan använda alternativa uppstallningar såsom lösdrift eller genuint lång hagvistelse, att använda sig av vid skötsel, utfodring och mellan lektioner.
Eller som skydd åt hästen över natten, men inte mer än så.

Smart. Dom flesta hästar som står i boxar står ju oftast vänd med huvudet mot stallgången och inte med rumpan.

Eller en skolhäst på ett ridgymnasium som börjar sina lektioner kl 8 och slutar vid 5 - menar folk att de då ska ut i hagen efter det? Om det t.ex är vinter, glashalt i hagen, mörkt och kanske snöstorm?

anser du att en skolhäst jobbar 9 timmar om dagen?

utvecka ditt argument om varför en spilta är djurplågeri och hur mycket bättre en box är i jämförelse enligt dig..

Jomen lixom! Hur skulle de kännas för dej om du va typ en stor häst på typ 170 cm och fick stå i en trång spilta en hel dag? (jämför med ridskolans hästar). Hästarna får stå och se in i en tråkig stor vägg. Om hästarna står i box så ser den omgivningen och vad som händer.

Med tanke på hur hästens syn fungerar så ser de faktiskt årecis lika mycket i en spilta som i en box....

Nja, i det stora har du rätt, men tänk på att hästen är bunden med huvudet mot innersta väggen - det begränsar hästens möjlighet att visualisera ett visst objekt genom att den inte kan ändra ställning allt för mycket. Detta vidare om hur hästens synfält fungerar.

Vad menar du med ändra ställning?

Är hästen korrekt uppbunden kan den vrida huvudet, höja/sänka osv.

I stort är det ungefär bara sin egen svans de inte kan se.

KL

diskuterar ni på allvar att det är hästens synvinklar/synförmåga som är det primära runt att avgöra huruvida långvarig spilta är bra för den eller ej?

Nej, jag dementerar att en häst i spilta står och glor in i en vägg hela tiden...

Själv har jag mina pållar i box, men jag tycker att det är helt ok att ha hästar i spilta. Förutsatt att spiltorna är i lagom storlek och att hästarna får daglig utevistelse.

Senast ändrad:

Det borde inte få finnas några spiltor, det är dumt mot hästar då det måste vara uppbunda & samtidigt inte kan ligga ner & vara ifred. hästar är fria & levande djur & borde inte få stå uppbundna:cry:
då bör du omedelbums anmäla den som har så små spiltor till sina häst..

hästen ska kunna ligga ner i sin spilta, och vara i8fred du som människa kan väl ge fasen i att springa in och ut ur spiltan då.. och spring lika mycket hos boxhästarna så har du samma "störning" i både box och spilta..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 567
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka