Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag håller med dig. Dessutom så skulle vi bara få massa vävare och boxvandrare. Jag har då aldrig sett en häst boxvandra i spilta. Ha kvar röstar jag för.

Men det var väl ett dumt argument? Om djuren är understimulerade så är det väl utevistelse och motion som ska till, inte fysisk rörelsebegränsning??
Det är faktiskt värre i mina ögon att binda upp en uttråkad boxvandrare i spilta. Djurplågeri anser jag. Som tvångströja på häst, en upprörande lösning!

vissa hästar boxvandrar utan att vara uttråkade.. de kan ha hö i hönät och äta av det men gå ett varv mellan tuggorna..
det är ofta hästar som satt sin trygghet i att sitta fast i väggen.. de blir oroliga när dom är lösa.. visste det finns inte många sådan hästar men dom finns..

sen är det ju som så att om en häst boxvandrar av ovana och dålig stallmiljö utvecklar den snabbt en annan ovana i spilta..

då har du ingen aning om hur en spilta ser ut.. hästen ska kunna ligga i sin spilta, den ska vara anpassad för det..

"Hästar är djur som ska springa och vara på stooora ytor -inte stå uppstallade i små och trånga spiltor :eek:"
HELLALUJA!!! EN TILL!!! som tror att hästar kan springa vilda och fria inne i en box :rofl:

GSUS, hästarna kan faktiskt röra sig i en spilta, de är inte paralyserade! vad har du sett för jävla misärstall egentligen?? :eek:

de argument som är för spiltor är att dom är LIKA BRA SOM BOXAR för en häst.. så varför ta bort bara den ena när båda egentligen ska behövas tas bort för hästens bästa..
Det är ju som att BARA förbjuda tjejparfym och inte killparfym på jobbet när det finns parfymallergiker.. pointless..

Sedär! Där kom hela artelleriet! Ha ha..:rofl:
Jaa, du får väl tycka vad du vill! Men SÅHÄR ser jag på det!
Kanske är det för att du har din häst i en spilta?
Men visst du får gärna ha din häst i en spilta, det är din ensak..
Men jag har INTE mina hästar i spiltor iaf..

"HELLALUJA!!! EN TILL!!! som tror att hästar kan springa vilda och fria inne i en box :rofl:"

Nää, men dom kan iaf RÖRA PÅ SIG LITE MER än när dom står i en trång spilta!!

"GSUS, hästarna kan faktiskt röra sig i en spilta, de är inte paralyserade! vad har du sett för jävla misärstall egentligen?? :eek:"

Röra på sig ja, I sidled menar du då eller? För det är ju det enda!
Dom kan ju direkt inte vända på sig!

Jag respekterar att du har din egen åsikt om det här då tycker jag att du kan respektera att jag har MIN egen åsikt om det här!
Och inte bete oss som småbarn om vem som har rätt och vem som har fel..DU måste kunna acceptera att folk tycker och ser på saker olika!

Senast ändrad av en moderator:

Vet många hästar som vänder på sig i spilta! :D

Fast jag föredrar lösdrift för egen del ;) Tycker skillnaden i box och spilta är så marginell ändå, hellre lag om viss utevistelse per dag.

jo..fast ganska långt grimskaft.. antar jag.

Jag vet inte:P Men dom var iaf söta när de stod på fel håll och tittade ut :P

Kanske det.. men då vill väl alla hästar som tittar ut över boxdörren ut ur boxen med? :devil:

Ja...XD Sen släpper vi ut allihopa..x)
Och lösdriftshästar som står vid grinden vill nog ut dom med!

Ja...XD Sen släpper vi ut allihopa..x)
Och lösdriftshästar som står vid grinden vill nog ut dom med!

Haha, jaa det gör vi :D
Vi släpper ut alla pållar i hela världen så får dom vara fria hästar :angel::rofl:

Underbart!

Snacka om att vi kapade tråden..Oo

Visst vore det? :love:

Haha, aa snacka om att vi gjorde det..:angel:
sorry..

det är djur som är vana vid mkt större utrymmen en en box...klart de ska kunne rulla och det kliar och känner så..

Jo men jag skulle inte vilja att min häst rullade sig i boxen.. Jag har hört läskiga historier om hur hästar som rullat sig i box har skadat sig fruktansvärt

Senaste förslaget om djurskyddslag från sommaren -06 reglerar detta. Vid nybyggnation av stallbyggnader, är det inte tillåtet att bygga med spiltor, men befintliga är tillåtna att använda. Detsamma gäller boxmått: gamla är tillåtna även om de är något små, men vid nybyggnation kräver de (har jag för mig) 3x3 meter.
Även utevistelse regleras här och alla hästar ska vara utomhus ett visst antal timmar varje dygn. Kommer inte ihåg hur länge, men det var väl 6-8 timmar tror jag.
Finns också lag om att hästar som vistas utomhus mer än 12 tim/dygn ska ha tillgång till godkänd ligghall.

:D

Jag tycker inte att man ska behöva ta bort alla nuvarande spiltor, det är inte alla hästar som lider av att stå i spilta så länge dem får gå i stimulerande hagar den större delen av dygnet, men däremot borde det bli förbjudet att bygga nya spiltor...
Detta borde även gälla för ridskolor.

Jag tycker det, ja.

Men å andra sidan så kommer ju då många ridskolor att få bygga om sina stall, eller vissa kommer ju då att gå i konkurs, tyvärr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 567
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saftinkokta rödbetor?
  • Kontantfritt och diskriminering
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar