Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Nja, i det stora har du rätt, men tänk på att hästen är bunden med huvudet mot innersta väggen - det begränsar hästens möjlighet att visualisera ett visst objekt genom att den inte kan ändra ställning allt för mycket. Detta vidare om hur hästens synfält fungerar.
gah! hur fasiken har du sett hästar bundna i spilta? med nosgrimma och pannbandet nitat mot väggen eller? :eek: :eek: :eek: ANMÄL DIREKT!!!

hästen ska ha ett grimskaft med kloss genom löpring.. rätt längd på grimskaftet tillåter hästen att klia sig på bakbenet med tänderna..

och du påstår att dom får tunnelseende och stelopererade nackar i spilta :smirk:

Jomen lixom! Hur skulle de kännas för dej om du va typ en stor häst på typ 170 cm och fick stå i en trång spilta en hel dag? (jämför med ridskolans hästar). Hästarna får stå och se in i en tråkig stor vägg. Om hästarna står i box så ser den omgivningen och vad som händer.
om jag vore häst skulle jag göra som hästar gör (pass på nu här kommer ny fakta åt dig) jag skulle VÄNDA PÅ HUVUDET!!! WOW!!! tänka sig att det kan man faktiskt göra..
och spiltorna ska enligt lag vara 10 cm bredare än hästens mankhöjd.. visste du inte det eller?

16 timmar är på tok för mycket.
Spiltan är dock fortfarande ett prima komplement till de som kan använda alternativa uppstallningar såsom lösdrift eller genuint lång hagvistelse, att använda sig av vid skötsel, utfodring och mellan lektioner.
Eller som skydd åt hästen över natten, men inte mer än så.
det håller jag helt klart med om.. jag anser att 12 h totalt per dygn är en rimligare gräns.. 8 h ute och 4 h motion bör inte vara omöjligt för en ridskola om de börjar släppa ut vid 07..

dessutom ska 12 h uppstallning även gälla boxar.. det som står i lagförslaget är enbart för spilta.. i box kommer det att vara tillåtet med 24 h.. så egentligen.. 24 h i box eller 16 h i spilta+8 h ute.. vad väljer man?

det håller jag helt klart med om.. jag anser att 12 h totalt per dygn är en rimligare gräns.. 8 h ute och 4 h motion bör inte vara omöjligt för en ridskola om de börjar släppa ut vid 07..

dessutom ska 12 h uppstallning även gälla boxar.. det som står i lagförslaget är enbart för spilta.. i box kommer det att vara tillåtet med 24 h.. så egentligen.. 24 h i box eller 16 h i spilta+8 h ute.. vad väljer man?

Tydligen anses det stört omöjligt eftersom det är just en ridskola som reagerat på nya lagen och anser det omöjligt att leva upp till ens 16 timmar i spilta, med argumentet att "hästen arbetar ju övriga timmar" samt att hagarna är obefintliga.:(

det är ju ofta kruxet, ridskolor har inte personal och tid att ta in leriga hästar från hage osv, innan lektion. sorgligt men sant. :(

ang. box 24 timmar eller 16 i spilta - vad väljer man: svar inget - men box 24 timmar är förstås snäppet värre, om man MÅSTE välja. Å andra sidan får den 16 timmar i spilta och resten ridskole ridning - hästen - aldrig nånsin riktig tid för sig själv att vara HÄST. knappast hästen på box heller......

Men alltså i boxen har hästen alltid ett val hur den vill röra sig. Det har den inte i spiltan. Lite som att ligga i en säng och inte få vända på sig hur man vill.

Hur ofta vänder du dig med huvudet vid fotändan?

Om man ska dra de paralellerna...

Är hästen korrekt uppbunden kan den vrida huvudet, höja/sänka osv.

Visst, men den kan fortfarande inte vända sig om.
Den står med rumpan mot all aktion och stoj (potentiell fara), vilket inte är naturligt. Den kan inte fly ifrån faran då den enbart har en vägg som möter upp framför den, utan den kan bara kicka i självförsvar.
Tycker faktiskt att det är lite läskigt att ha detta system med spiltor just på ridskolor där det ränner så mycket löst folk, när jag tänker efter.

Du vänder dig knappast med huvudet till fotändan hur du än knyter fast dig själv elelr inte....

och du påstår att dom får tunnelseende och stelopererade nackar i spilta :smirk:

Jag påstår ingenting sådant. Det är ditt eget antagande.

Det enda jag säger är att hur stor frihet hästen än har i spiltan så kan den fortfarande inte VÄNDA sig om. Att den kan klia sig på bakbenet med tänderna är en helt annan femma.

anser du att en skolhäst jobbar 9 timmar om dagen?

Nej men de står tillgängliga till lektion då. Och det är snålt med tid under de här lektionerna så man har inte tid att hämta hästar i hagen, så kommer den in kanske blöt och lerig... Och ibland är det så att de hästarna som inte blir ridna istället används att träna flätning ect på.

Nej men de står tillgängliga till lektion då. Och det är snålt med tid under de här lektionerna så man har inte tid att hämta hästar i hagen, så kommer den in kanske blöt och lerig... Och ibland är det så att de hästarna som inte blir ridna istället används att träna flätning ect på.

Ja precis. Det är ju det som är "problemet" och argumentet från ridskolornas sidor - att deras verksamhet inte tillåter mindre tid för uppstallning eller mer tid för utevistelse. pga verksamheten - inte hästens möjlighet till rörelse eller lite naturligt beteende dessvärre :(

Ja precis. Det är ju det som är "problemet" och argumentet från ridskolornas sidor - att deras verksamhet inte tillåter mindre tid för uppstallning eller mer tid för utevistelse. pga verksamheten - inte hästens möjlighet till rörelse eller lite naturligt beteende dessvärre :(

De skolhästar jag menade va sånna på ridgymnasie eftersom det är enda erferenhet jag har av att hästarna inte hinner va ute under dagen.
Den ridskolan jag red på gjorde så att hästarna släpps ut efter frukost ca kl 8, sen mockas det, gör iordning höpåsar osv. Vid 12-13 tiden tar personalen in hästarna, om de är blöta lägger man snabbt på ett svettäcke till de som ska gå första lektionerna. Det fungerar jättebra, tar inte "onödig tid" eller kostar mycket. Alla hästarna släpps lösa i spiltan/boxen sen springer de ut själva till hage/paddocken, då alla går i samma hage.

Var samma på mitt gymnasie.. fast hästarna kom ut lite iaf.
de som inte skulle ridas på förmiddagen gick ut vid 8-9 kanske, började ta in igen runt 11.20-11.30
Strax efter klockan 1 släpptes de som inte skulle ridas på eftermidagen ut, och kom in igen vid 3 halv 4 (skulle egentligen inte börja ta in innan halv 4, men ibland blev det ju så iaf)
Så hästarna var väl i genomsnitt ute 3-4 timmar per dag (och ofta med en väldig massa täcken, även om det knappast var jättekallt..)
Samtidigt i teorin lär vi oss att hästar behöver vara ute så mycket det bara går, gärna från tidig morron till sen kväll, eftersom de inte sover 8 timmar i sträck som människor.

En annan sak..varför inte ha hästarna ute på natten, när vi inte använder dem, istället? Förstår att det kan kännas taskigt om det är svinkallt och regnar en massa t.ex, men när det börjar bli lite varmare? Dom kan ju ha täcke på natten med om man tycker att de behöver det.

Paralellen funkar bra om man anger måtten 200 x 60 cm för sängen, samt är fastknuten med ett rep om halsen till ena gaveln.
jasså du du jämför så..
spilta 300x175 cm = säng 200x60 cm
ger direkt dubblerat:
box 300x300 cm = säng 200x120 cm

du måste vara riktigt kort om du kan ligga på fel ledd i en 120säng :rofl:

jämför 90säng och dubbelsäng istället

och bondage diskuterar vi inte i denna tråd ;) men jag håller ofta i mig i min säng nattetid, jag har stålram på den och vaknar ofta av att jag håller i huvudändramen med handen..

Tydligen anses det stört omöjligt eftersom det är just en ridskola som reagerat på nya lagen och anser det omöjligt att leva upp till ens 16 timmar i spilta, med argumentet att "hästen arbetar ju övriga timmar" samt att hagarna är obefintliga.:(

det är ju ofta kruxet, ridskolor har inte personal och tid att ta in leriga hästar från hage osv, innan lektion. sorgligt men sant. :(

ang. box 24 timmar eller 16 i spilta - vad väljer man: svar inget - men box 24 timmar är förstås snäppet värre, om man MÅSTE välja. Å andra sidan får den 16 timmar i spilta och resten ridskole ridning - hästen - aldrig nånsin riktig tid för sig själv att vara HÄST. knappast hästen på box heller......
ja det är verkligen rent ut sagt SKITDÅLIGT!

hagar SKA en ridskola ha anser jag.. annars ska de inte får vara godkända av Svenska ridsportförbundet.. blir så :mad: när ridskolor inte har utevistelse åt sina hästar, de måste i högsta grad få ordna rangen i hagen för att kunna hålla sams på lektioner..

Jag påstår ingenting sådant. Det är ditt eget antagande.

Det enda jag säger är att hur stor frihet hästen än har i spiltan så kan den fortfarande inte VÄNDA sig om. Att den kan klia sig på bakbenet med tänderna är en helt annan femma.
och är det en livsnödvändighet att alltid kunna vända sig om? dör hästen om den inte får vända sig? är det inte mer destruktivt att ha galler mellan hästen och stallgången? känner sig inte hästen MER låst i en halvtäckande halvgallrad bur?

jag har sett hästar som försökt kattstretcha i box, de slår i arslet i väggen varenda gång, samma när de sträcker bakbenen bakåt, de slår i väggen innan de har sträckt ut benet helt..
behöver jag säga att spilthästarna gör detta utan problem?

och en boxhäst som ligger ner, vad ser den? taket och möjligen boxgrannen om den står nära den gemensamma väggen..
vad gör boxhästen om något kommer i stallgången? jo den reser sig för den måste TITTA vad som kommer..
en spilthäst ser stallgången bakåt öven om de ligger ner och reser sig inte när man kommer gåendes i stallgången..

Var samma på mitt gymnasie.. fast hästarna kom ut lite iaf.
de som inte skulle ridas på förmiddagen gick ut vid 8-9 kanske, började ta in igen runt 11.20-11.30
Strax efter klockan 1 släpptes de som inte skulle ridas på eftermidagen ut, och kom in igen vid 3 halv 4 (skulle egentligen inte börja ta in innan halv 4, men ibland blev det ju så iaf)
Så hästarna var väl i genomsnitt ute 3-4 timmar per dag (och ofta med en väldig massa täcken, även om det knappast var jättekallt..)
Samtidigt i teorin lär vi oss att hästar behöver vara ute så mycket det bara går, gärna från tidig morron till sen kväll, eftersom de inte sover 8 timmar i sträck som människor.

En annan sak..varför inte ha hästarna ute på natten, när vi inte använder dem, istället? Förstår att det kan kännas taskigt om det är svinkallt och regnar en massa t.ex, men när det börjar bli lite varmare? Dom kan ju ha täcke på natten med om man tycker att de behöver det.
måste tillägga där att hästar är vanedjur och är de vana vid schemat nedan så följer dom det och sover inte någon annan tid än just nattetid då de är ifred och trygga i sitt stall..

05:30 frukosthö
06:30 frukostkraft
07:00 utsläpp
14:00 insläpp + lunchhö
14:30 lunchkraft + matvila
15:30-22:00 aktiviteter, skötsel och lektioner
22:00 kvällshö
23:00 stallet släcks
00:00-04:00 hästarna sover tryggt

Håller helt klart med ditt sista..
ett schema jag skulle göra om jag hade ridskola
07:00 utsläpp från "ladan" till hagen
14:00 insläpp + lunchhö
14:30 lunchkraft + visitation
15:30 aktiviteter, skötsel och lektioner
22:00 kvällshö + kvällskraft
22:30 ut i "ladan" som mer är dom en lösdrift inomhus (för hästarnas skull, så att det inte kommer vandaler och att man kan hålla koll på dem, en hage kan ju gå sönder nattetid och ingen är där å reagerar = farligt)

Senast ändrad av en moderator:

De spiltor som redan finns är kanske svårt att göra ngt åt. Men de nya stall och ridanläggningar som byggs inte ska få använda spiltor som en förvaringsplats utan mer som ett tillfällit ställe där man tex. kan få göra iordning sin häst. Men att låta en stakars hästkrake få stå i spilta från kanske kl 15.00 på eftermiddagen till 10.00 på morgonen nästa dag tycker jag inte är särskilt snällt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka