Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

De spiltor som redan finns är kanske svårt att göra ngt åt. Men de nya stall och ridanläggningar som byggs inte ska få använda spiltor som en förvaringsplats utan mer som ett tillfällit ställe där man tex. kan få göra iordning sin häst. Men att låta en stakars hästkrake få stå i spilta från kanske kl 15.00 på eftermiddagen till 10.00 på morgonen nästa dag tycker jag inte är särskilt snällt.
nej inte tillåtet heller.. 15-10 är 19 timmar och 3 timmar för länge enligt nya lagförslaget..

som skötselspiltor och ickepermanent uppstallning får man bygga, har man lösdrift nattetid och hage dagtid får man ha spiltor på eftermiddagarna under lektionstid.. sparar plats i stallet och arbete för personalen..

lösdrift nattetid och hage dagtid får man ha spiltor på eftermiddagarna under lektionstid.. sparar plats i stallet och arbete för personalen..

Helt okey, tycker jag;)

och är det en livsnödvändighet att alltid kunna vända sig om? dör hästen om den inte får vända sig? är det inte mer destruktivt att ha galler mellan hästen och stallgången? känner sig inte hästen MER låst i en halvtäckande halvgallrad bur?

jag har sett hästar som försökt kattstretcha i box, de slår i arslet i väggen varenda gång, samma när de sträcker bakbenen bakåt, de slår i väggen innan de har sträckt ut benet helt..
behöver jag säga att spilthästarna gör detta utan problem?

och en boxhäst som ligger ner, vad ser den? taket och möjligen boxgrannen om den står nära den gemensamma väggen..
vad gör boxhästen om något kommer i stallgången? jo den reser sig för den måste TITTA vad som kommer..
en spilthäst ser stallgången bakåt öven om de ligger ner och reser sig inte när man kommer gåendes i stallgången..

Måste bara få fråga en sak, men du verkar vara väldigt mkt för spiltor, vad jag har läst..stämmer det?:o Vad har du isåfall emot boxar?:crazy:
Eller är det bara så att du vill beskriva hur en spilta ser ut ?
Undrar bara..:p

Måste bara få fråga en sak, men du verkar vara väldigt mkt för spiltor, vad jag har läst..stämmer det?:o Vad har du isåfall emot boxar?:crazy:
Eller är det bara så att du vill beskriva hur en spilta ser ut ?
Undrar bara..:p
boxar och spiltor hämmar hästens rörelsefrihet lika mycket, tycker att det är idiotiskt att förbjuda bara den ena, det förbättrar inte livsstandarden för någon häst.. det som gör skillnad är att sätta lag på hur många timmar per dygn en häst frå stå i enhästsuppstallningsform (dvs box/spilta)

jag känner många hästar som står i spilta, dessa mår inte sämre än hästarna i box i samma stall, de har inte fler ovanor och blir inte halta oftare än dom i box..
och jag har sett många hästar totalt skita i det tramset en del fabulerar ihop här om att de inte kan ligga, se eller röra sig i spiltan..
polarens ponny hade aldrig stått i spilta såvitt vi vet men kom in i spiltan, kollade vattenkopp, krubba, "OK då vet jag, ge mig mat så syns vi imorrn.."
givetvis finns det hästar som inte klarar av spilta, dessa ska givetvis ha box.. och de finns de som vandrar i box trots lång daglig utevistelse och rejält med motion som är mer harmonisk i spilta, hästar som funnit tryggheten i att sitta fast men ändå ha öppet bakom arslet..

att spilta är många gånger säkrare än box på ridskola där elever ska hantera hästen behöver ja nog inte nämna ;)

när hästen inte mår dåligt, varför byta uppstallningsform? för att "vi tycker det" förmänskligar vi hästarna? ja.. "jag vill inte stå i spilta" näe men du är ingen häst heller.. det är inte så himla roligt att stå instängd i en box heller liksom.. hästar som blir rastlösa i spilta blir det i box också..

utevistelse är lösningen för uttråkade hästar som står inne för mycket..
jag ser helst en lag på maximalt 12 timmars uppstallning per dygn i enhästsuppstallning.. undantag för veterinära orsaker..

boxar och spiltor hämmar hästens rörelsefrihet lika mycket, tycker att det är idiotiskt att förbjuda bara den ena, det förbättrar inte livsstandarden för någon häst.. det som gör skillnad är att sätta lag på hur många timmar per dygn en häst frå stå i enhästsuppstallningsform (dvs box/spilta)

jag känner många hästar som står i spilta, dessa mår inte sämre än hästarna i box i samma stall, de har inte fler ovanor och blir inte halta oftare än dom i box..
och jag har sett många hästar totalt skita i det tramset en del fabulerar ihop här om att de inte kan ligga, se eller röra sig i spiltan..
polarens ponny hade aldrig stått i spilta såvitt vi vet men kom in i spiltan, kollade vattenkopp, krubba, "OK då vet jag, ge mig mat så syns vi imorrn.."
givetvis finns det hästar som inte klarar av spilta, dessa ska givetvis ha box.. och de finns de som vandrar i box trots lång daglig utevistelse och rejält med motion som är mer harmonisk i spilta, hästar som funnit tryggheten i att sitta fast men ändå ha öppet bakom arslet..

att spilta är många gånger säkrare än box på ridskola där elever ska hantera hästen behöver ja nog inte nämna ;)

när hästen inte mår dåligt, varför byta uppstallningsform? för att "vi tycker det" förmänskligar vi hästarna? ja.. "jag vill inte stå i spilta" näe men du är ingen häst heller.. det är inte så himla roligt att stå instängd i en box heller liksom.. hästar som blir rastlösa i spilta blir det i box också..

utevistelse är lösningen för uttråkade hästar som står inne för mycket..
jag ser helst en lag på maximalt 12 timmars uppstallning per dygn i enhästsuppstallning.. undantag för veterinära orsaker..

Bra då fick jag reda på det! :D

Själv skulle jag aldrig ha mina hästar i spiltor, då 1 av dom verkligen älskar att ligga utsträckt när han sover och vilar. + att om hästen skulle kanske ha lite ont i magen, kan den röra på sig. Då man själv vet att magkramp brukar släppa lite om man rör på sig.

Jag tycker att vi inte ska ha spiltor i sverige.
Förbund imot det med andra ord.

Tycker att man först skaha förbud imot nybyggda stall får ha det, sen en avveckling av gamla stallar som har spiltor, dom får bygga om till boxar.

Jag tycker att vi inte ska ha spiltor i sverige.
Förbund imot det med andra ord.

Tycker att man först skaha förbud imot nybyggda stall får ha det, sen en avveckling av gamla stallar som har spiltor, dom får bygga om till boxar.

Håller med! :bow:

Vore det inte bättre att dom kikade på tiderna hur mycket hästen får vara ute istället....? Jag tycker det är mer taskigt att ha hästen gå ute bara 1 timme om dagen i bästa fall och stå i box, än att få vara ute i friska luften hela dagen och stå i spilta över natten...

Jag tycker att spitlor är helt ok att ha om man har hästarna på lösdrift. Alltså att hästarna går ute dygnet runt MEN när man ska hantera dom kan ha spiltor att binda upp dom i, men får gärna vara något maxantal på timmar...typ...5.

Men att ha hästen uppbunden i en spilta över natten tycker jag är rent djurplågeri, haha, nu överdrev ja kanske... Nej men om man ska ha uppstallade hästar så tycker jag man ska ha box, oxh om man har hästar på lösdrift kan jag tycka det är helt ok med spiltor när man skall ta in dom och sadla - borsta - ja ni fattar ;)

och för övrigt så tycker jag det är viktigare att ta en titt på hur lite hästarna måste va ute istället, att ha hage till hästen tycker jag borde vara ett av kraven. Istället för att ha maxantal timmar de får gå ute utan ligghall tycker jag man ska koncentrera sig på maxantal timmar de får stå inne istället.

Senast ändrad av en moderator:

Har inte läst igenom hela tråden så jag vet inte allt som skrivits.

När jag red på ridskola så var det några ponnyer som stod i spilta och resten av ponnyerna/alla hästar stod i box. Av ponnyerna/hästarna som stod i box var det två som krubbet, en som vävde och flera stycken som var mer eller mindre sura. Ponnyerna som stod i spilta var hur snälla som helst när man borstade, sadlade m.m. Inga ovanor hade dom heller.

Det finns ju såklart hästar som inte kan stå i spilta och det finns dom som inte kan stå i box. Vad ska man göra med hästarna som inte klarar av att stå i box om inte spiltor är tillåtna? Man har kanske inte möjlighet att ha dom på lösdrift. Sen tycker jag att alla hästar ska få gå ute i lämpliga hagar minst 12 timmar per dygn. Oavsett om dom står i box eller spilta.

Har inte läst igenom hela tråden så jag vet inte allt som skrivits.

När jag red på ridskola så var det några ponnyer som stod i spilta och resten av ponnyerna/alla hästar stod i box. Av ponnyerna/hästarna som stod i box var det två som krubbet, en som vävde och flera stycken som var mer eller mindre sura. Ponnyerna som stod i spilta var hur snälla som helst när man borstade, sadlade m.m. Inga ovanor hade dom heller.

Det finns ju såklart hästar som inte kan stå i spilta och det finns dom som inte kan stå i box. Vad ska man göra med hästarna som inte klarar av att stå i box om inte spiltor är tillåtna? Man har kanske inte möjlighet att ha dom på lösdrift. Sen tycker jag att alla hästar ska få gå ute i lämpliga hagar minst 12 timmar per dygn. Oavsett om dom står i box eller spilta.

ärligt talat har jag aldrig träffat någon häst som mått bättre av att stå i spilta, utan om de va nån som var krubbitare så var dom det även i spiltan... Men ey, kanske jag inte varit på rätt ställen ;)

jag tycker att spiltor ska tas bort helt, :bow:
endel hästar kan knappt röra sig.

Spiltorna ska bort, men först och främst i nya stall. Sedan tycker inte jag heller att spiltorna är det största problemet med dagens hästhållning ... :crazy:

jag tycker att spiltor ska tas bort helt, :bow:
endel hästar kan knappt röra sig.

Om hästarna knappt kan röra sig är spiltorna på tok för små. En spilta ska efter vad jag har hört vara 10 cm bredare än vad hästen är i mankhöjd..

Skulle vara intressant att veta vad igentligen hästen tycker. Läste en intressant artikel i en tidning om en väldigt hästkunnig person.. Hästen är tryggare i en spilta, pga av att det finns en flykt väg.. Kan se det på min egen häst då han ibland får stå tillfälligt i spilta att han är mer avslappnad där änn i sin box, där han är lite mer stressad... Det kan ju funderas över!!!

Skulle vara intressant att veta vad igentligen hästen tycker. Läste en intressant artikel i en tidning om en väldigt hästkunnig person.. Hästen är tryggare i en spilta, pga av att det finns en flykt väg.. Kan se det på min egen häst då han ibland får stå tillfälligt i spilta att han är mer avslappnad där änn i sin box, där han är lite mer stressad... Det kan ju funderas över!!!

Så kan det säkert vara, för vissa hästar.. Därför är det minst sagt dumt att helt förbjuda spiltor. Däremot så borde man skärpa kraven på hur stora spiltorna ska vara. Alla hästar som står i spilta måste kunna lägga sig ner, och kunna titta bakåt, jag tycker också att hästen ska kunna vända i spiltan när man leder ut den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka