Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

en spilta tycker jag ska ha ett fast mått på minst 2 meter i bredd, har inget emot spilta annars. har haft hästar i både box och spilta och det har inte vart någon skillnad. utevistelsen e viktigare..

själv ska jag bygga öppna boxar mot hagen så hästarna kan gå in och ut som de vill.

Spilter med grindar är INTE ok.

Antingen eller.
Risken att hästar ska lägga sig fast på något vis i spiltor med grind är oerhört stor. Dessutom redan förbjudet i lag.

tycker jag också

Hästar är vana vid mkt större ytor än spiltor och boxar...

Jag gillar verkligen detta uttalandet:angel: En häst som aldrig vistats i vildmarken är inte "van" vi större ytor än spiltor och boxar.

Spiltor och boxar ÄR precis vad dom är vana vid och naturligtvis rymliga hagar.

Vi hade en gammal dam som stått och gått hela sitt liv mellan sin spilta och hagen. Hon var väldigt nöjd när hon fick komma in i sin trygga spilta.

Hästen är ett djur med mycket instinkter, precis som alla andra djur men dom har anpassats efter människan. I den mån som det går kan man naturligtvis släppa den på lösdrift, låta den gå barfota m.m.

Alla hästar uppskattar dock inte detta. Att ta bort spiltor helt drastiskt skulle vara förödande. Bl a för sveriges alla ridskolor och för vår egna Brisall som verkligen inte trivs i box. Se till att slåss för att alla hästar ska få daglig utevistelse istället!

Jag tycker inte att man ska förbjuda spiltor i gammla stall utan endast i stall som byggs nya.
Jag tycker att man istället ska försöka minska spilt tiderna för hästarna och öka utevistelsen!

Stall överlag är ju inte till för hästar. Det är till för människor. Jag använder stallet om en häst blir sjuk. Eller på vintern för att ta in och kolla genom hästen dagligen. Jag tycker det borde vara mer krav på hagar än på stallen. Stora hagar med fri tillgång på mat skulle vara ett måste. Sommarhagar mindre än 1ha per häst skulle ge böter.

Stall överlag är ju inte till för hästar. Det är till för människor. Jag använder stallet om en häst blir sjuk. Eller på vintern för att ta in och kolla genom hästen dagligen. Jag tycker det borde vara mer krav på hagar än på stallen. Stora hagar med fri tillgång på mat skulle vara ett måste. Sommarhagar mindre än 1ha per häst skulle ge böter.

Menar du att våra islandshästar skall äta ihjäl sig på sommaren eller? Hur kan du hävda att det behövs 1 ha/häst till sommarhagar?

Menar du att våra islandshästar skall äta ihjäl sig på sommaren eller? Hur kan du hävda att det behövs 1 ha/häst till sommarhagar?

Men å andra sidan, vem har sagt att det måste vara en herrejösses gräsvall till sommarbete? Man kan faktiskt ha alternativ, magert skogsbete som större delen av betet. För Smen skrev bara storleken inte sorten.

Men å andra sidan, vem har sagt att det måste vara en herrejösses gräsvall till sommarbete? Man kan faktiskt ha alternativ, magert skogsbete som större delen av betet. För Smen skrev bara storleken inte sorten.

Smen skrev att det skulle vara bötet på sommarhagar på under 1 ha/häst. Visst kan det funka på naturbeten osv men skulle det bli böter på att ha hästar ute på slätten här i Skåne då? Här finns inga magra beten så långt ögat kan nå.

Eller skall jag bespruta före betessläpp?

Nej det var ett korkat förslag helt enkelt.

*knapplån*

Jag tycker att jag har hjälpt tillräckligt många hästar som har trasslat in sig i rep etc (jodå, väl utprövat längd...det kan skita sig ändå) när dom har stått uppstallade i spilta.

Förbjud eländet, det är en sak att ha skötspiltor eller ätspiltor men att stalla upp hästen i spilta hör hemma på 1800-talet.

Ps. varför ska det vara ett val mellan spilta eller utevistelse ?
Det är två skilda ting, man ska inte jämföra äpplen och päron... det är uppstallningsformen som diskuteras och förhoppningsvis finns det ingen VETTIG människa som tycker att hästen inte ska få vistas utomhus.

Och jag har dragit loss ett x antal som rullat fast i boxar....

Världen är faktiskt inte svrat/vit.

Det är väl inte så himla svårt att använda sunt förnuft och se till individen och ens egna förutsättningar?

varför inte?
tycker absolut inte att en spilta ska vara smalare..

1. Har du en ponny i en så stor spilta så är det direkt farligt.

2. Har du en häst på 1.80 el. större så är det samma sak där. Direkt farligt. Man kan inte bara smälla upp en spilta med ett mått och tro att det skall fungera. En ponny vänder sig väldigt lätt i en så bred spilta och kan då skada sig väldigt illa.

HUR skulle det se ut med 5 st shettisar på 5 ha? Det finns faktiskt dom hästarna som inte kan gå på så mycket bete. Så en lag enl. ditt förslag skulle kunna ge förödande konsekvenser.
Tanken är sökert god, men fungerar inte tyvärr.

Och jag har dragit loss ett x antal som rullat fast i boxar....

Världen är faktiskt inte svrat/vit.

Det är väl inte så himla svårt att använda sunt förnuft och se till individen och ens egna förutsättningar?
Jag får nog påstå att vi har haft mer krångel med box hästarna än vad vi har haft med dom i spilta. En häst som r korrekt uppbunden i spilta trasslar sig sällan. Medans en boxhäst ofta rullar fast som du säger.

Ibland glömmer jag ju att det finns övriga raser. Nordsvenskarna har jag aldrig upplevt att dom äter ihjäl sig på ett bete. Sen är det väl också så att jag använder mina hästar. Dom får ju jobba.

En del minskar ju maten till hästarna istället, för att hålla dom i form. Alltså, det största problemet kanske inte är betet, utan att hästarna inte används.

Mina hästar har ca 3ha per häst nu, och det kommer bli dubbelt så mycket.

Ofta tycker jag det är så att människans bekvämlighet kommer före hästens behov. En bra balans mellan arbete, stora områden att lunka omkring på och en mätt mage = en harmonisk och arbetsvillig häst.

Pyttehage, rida 20 min om dagen i paddock och sedan få manen flätad, äcklig pälsglans sprutad samt fodring 2 ggr per dag = surbullehäst.

Ibland glömmer jag ju att det finns övriga raser. Nordsvenskarna har jag aldrig upplevt att dom äter ihjäl sig på ett bete. Sen är det väl också så att jag använder mina hästar. Dom får ju jobba.

En del minskar ju maten till hästarna istället, för att hålla dom i form. Alltså, det största problemet kanske inte är betet, utan att hästarna inte används.

Mina hästar har ca 3ha per häst nu, och det kommer bli dubbelt så mycket.

Du glömmer dessutom att vi har olika bördig jord. Därför andas ditt förslag okunnighet även om jag förstår tanken bakom.

Skillnaden är att när en häst rullar fast i boxen så är det bara att ta tag i ena benet på hästen och sno runt dom (jo-men-visst, jag har gjort det med hästar som varierar i storlek från c-ponny upp till rejält bitiga "Nordisar" och det är inte så jäd** svårt) medans en spilt häst som trasslar in sig i repet kan slita sönder sig nått fruktansvärt... för att inte tala om de hästkrakar som har trasslat in sig i haken för att nån snåljåp har köpt vanliga karbinhakar till att binda upp dom med istället för antingen panikhakar eller riktiga spilthakar (finns på samma ställen som säljer halsring).

Risken för en allvarlig olycka är högre vid uppstallning i spilta, det går inte att snacka bort !

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka