Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Nu utgår jag från att spilthästarna är korrekt bundna med korekta mått.
Felaktiga boxar orsakar också skador på hästarna.
De kan sparka upp i oskyddade fönster, de kan fastna i boxgaller. listan kan göras precis lika lång som med spiltor.

Så ska vi jämföra så ska det göras enligt korrekta normer för uppstallning.

Ibland glömmer jag ju att det finns övriga raser. Nordsvenskarna har jag aldrig upplevt att dom äter ihjäl sig på ett bete. Sen är det väl också så att jag använder mina hästar. Dom får ju jobba.

En del minskar ju maten till hästarna istället, för att hålla dom i form. Alltså, det största problemet kanske inte är betet, utan att hästarna inte används.

Mina hästar har ca 3ha per häst nu, och det kommer bli dubbelt så mycket.
Jag vet en nordis som avlivades pga. fång. Hon jobbade i skogen hon med ganska mycket. Tävlade bla. i DM.ALLA hästar oavsett ras KAN få fång.

Ofta tycker jag det är så att människans bekvämlighet kommer före hästens behov. En bra balans mellan arbete, stora områden att lunka omkring på och en mätt mage = en harmonisk och arbetsvillig häst.

Pyttehage, rida 20 min om dagen i paddock och sedan få manen flätad, äcklig pälsglans sprutad samt fodring 2 ggr per dag = surbullehäst.
P.S. Du glömde nämna täcket..... Själv har vi mycket pälsglans i både arabhästarnas och ardennernas svansar.

Skillnaden är att när en häst rullar fast i boxen så är det bara att ta tag i ena benet på hästen och sno runt dom (jo-men-visst, jag har gjort det med hästar som varierar i storlek från c-ponny upp till rejält bitiga "Nordisar" och det är inte så jäd** svårt) medans en spilt häst som trasslar in sig i repet kan slita sönder sig nått fruktansvärt... för att inte tala om de hästkrakar som har trasslat in sig i haken för att nån snåljåp har köpt vanliga karbinhakar till att binda upp dom med istället för antingen panikhakar eller riktiga spilthakar (finns på samma ställen som säljer halsring).

Risken för en allvarlig olycka är högre vid uppstallning i spilta, det går inte att snacka bort !
Risken för olycka på vem? Personskador sker det fler av i box. Vi har haft en inhyrning som sparkade i boxväggen och fick hovbensfraktur. Vi har inte haft en enda skada i en spilta. Har man spiltor och binder upp hästen rätt så sker det inga olyckor. Samma sak i en transport. Om folk kunde lära sig att binda upp rätt så skulle vi skona förskringsbolagen och även oss själva i form av höjda premier.

P.S. Du glömde nämna täcket..... Själv har vi mycket pälsglans i både arabhästarnas och ardennernas svansar.

Varför skulle man vilja spraya silicon på ett djur? Jag äger 2 täcken. Båda helt oanvända. Ett har dock använts för att maskera Fjårdingen vid besök ;-)

Du glömmer dessutom att vi har olika bördig jord. Därför andas ditt förslag okunnighet även om jag förstår tanken bakom.

Då får du helt enkelt jobba på dina hagar. Hage i skog är helt okej. Jag vet inte om problemet med fång o.dyl är lika stort om hästen går ute året om. Kanske mer problem om man använder stall och sen släpper dom i frodig grönska sent på våren.

Sprayet har vi enbart för att det skall skona manen och vansen nu på sommaren. Det finns även utan sellikon. Täckena har vi och lägger över ryggen då vi lastar stock och det är kallt ute. Täcke har vi även på vid transporetering efter jobbet på vintern.

Risken för olycka på vem? Personskador sker det fler av i box. Vi har haft en inhyrning som sparkade i boxväggen och fick hovbensfraktur. Vi har inte haft en enda skada i en spilta. Har man spiltor och binder upp hästen rätt så sker det inga olyckor. Samma sak i en transport. Om folk kunde lära sig att binda upp rätt så skulle vi skona förskringsbolagen och även oss själva i form av höjda premier.

Håller med. OM man nu ska ha stall alls vill säga.
Spilthästar verkar liksom lite lugnare också...

Halsrem! Det glömde jag. Ingen spilta utan halsrem OCH grimma. Det märkliga är att dom fasen är svåra att hitta om man vill köpa en!

Då får du helt enkelt jobba på dina hagar. Hage i skog är helt okej. Jag vet inte om problemet med fång o.dyl är lika stort om hästen går ute året om. Kanske mer problem om man använder stall och sen släpper dom i frodig grönska sent på våren.

Det finns så många olika typer av fång. Vi har ett sto som inte tål att ta frostigt gräs tidig vår och höst. Då får hon lätta känningar direkt. Men visst r det en fördel om man kan ha dom på lösdrift. Tyvärr så passar det inte oss då vi får fölen i feb/mars.

Sprayet har vi enbart för att det skall skona manen och vansen nu på sommaren. Det finns även utan sellikon. Täckena har vi och lägger över ryggen då vi lastar stock och det är kallt ute. Täcke har vi även på vid transporetering efter jobbet på vintern.

Verkar som att du bor en smula mer norrut än vanligt folk :rofl:

Nepp det gör vi inte. V-götaland. Men vi r måna om hästarna och vill inte att dom skall bli nerkylda.

Det blir ju varken snö eller kallt längre. Men visst, en filt är aldrig fel.

Fyyy jag tycker vi hade både snö och kyla i vintras. Förra vintern så hade vi snörekord tror jag.

Håller med!! Hur kul kan de vara att stå upp mot en vägg dag ut och dag in.. Tycker absolut att skiten ska bort !.:mad:

Lika roligt som att gå i en rasthage 20x20 skert. Sedan finns det dom spiltorna som har fönster med.

Min personliga åsikt är att spiltor mycket väl kan vara kvar...
Med ordentligt lagstadgad utevisstelse i hage så kan hästar lika gärna stå i spilta som i box.

Alltså anser jag att lag på att alla hästar skall ha möjlighet att visstas fritt i hage är betydligt värdefullare för hästars välmående än hur vida de tillbringar natten i box eller spilta.

Håller med :bump:

Nu gjorde jag jämförelsen i skaderisk mellan KORREKT utformade spiltor och korrekt utformade boxar....

Undermåligt utformade spiltor har jag inte en tanke på att diskutera överhuvudtaget !

En uppbindning är aldrig helt riskfri, inte ens om man använder hakar som är avsedda för spilta (vilket karbinhakar och pistolhakar inte är) och har väl avpassad längd på repet (i icke-brännande material) och har en spilta som håller mankhöjd gånger 1,1...

Hurdå jobba med mina hagar? Skall vi som råkar ha klass-10 jord tvingas göra grushage av halva arealen eller vad är du ute efter.

Det där om 1 ha/häst är bara en gammal tumregel som inte gäller generellt. Det är inte främst fång som är problemet utan att hästarna helt enkelt inte behöver så mycket mat som 1 ha/häst ger sommartid. Förstår du verkligen inte det :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka